Perheenäiti päätti laukoa näkövammaiselle omia typeriä aivopieruja. Hävytöntä!
Oltiin menossa Suomenlinnaan ja siellä oli sokea nuori ihminen opaskoiransa kanssa. Vieressä oleva perheenäiti tokaisi ääneen, että " miksi noita koiria pitää laahata joka paikkaan, kun täällä voi olla allergisia ihmisiäkin ja ovat vaan tiellä". Mun hermot ei kestäny noin törkeää käytöstä ja tokaisin tälle äidille, että " minkätakia sinulla on oikeus sitten liikkua täällä?,menipä äiti hiljaiseksi. Kamala, miten huonos ja suvaitsematonta käytöstä opettaa lapsillensa. Vammaisilla avustajakoirat ja näkövammaisilla opaskoirat on sallittuja jokapaikkaan, koska he eivät vammansa vuoksi selviäisi itsenäisesti ihmistenilmoilla ja pitäiskö heidät sulkea kotiinsa idiootti itsekkäiden arvostelijaihmisten toimesta.
Suomessa on hyvin paljon koiraharrastajia, onneksi suurinosa ihmisistä ihailee eläimiä, sillä ne on maailman terapeuttisimpia olentoja ja opas/avustajakoirat ovat fiksuja, jotka palvelevat apua tarvitsevia ihmisiä. Hienoa, että tällainen on mahdollista, eikä kaikki vammaiset ole toisista ihmisistä riippuvaisia.
Olin oikeesti niin ymmällään vaan, miten jollain ihmisellä on moraalia ja pokkaa sanoa noin, edes ajatella noin ja sanoa se vielä ääneen. Onneksi mulla oli pokkaa puolustaa heikompaa, vaikka hän varmaan on sata kertaa tunne-elämältään rikkaampi, kuin tämä kamalasuinen aivopieruja laukova perheenäiti, jota muuten muut ihmiset käänty aika pahasti kattomaan. Ei varmaan kaikki ollu ihan kunnossa ja vielä pari lastakin saanu. Sääli.
Kommentit (62)
Kumpi menee edelle? Näkövammainen vai allerginen? Kummallakin on yhtälainen oikeus liikkua ihmisten ilmoilla. Kumman pitää väistyä?
Allerginen voi ottaa lääkettä!
Julkisissa liikennevälineissa, koskee myös Suomenlinnan lauttaa, lähtee koira oitis pois, jos yksikin allerginen sitä vaatii. Poikkeuksena opaskoirat.
Itse asiassa ei välttämättä lähde. Julkisissa ensin kyydissä ollut ratkaisee. Lemmikkiä ei oteta kyytiin, jos joku jo kyydissä ollut niin vaatii mutta jos se hauva siellä jo on niin ei sitä kesken matkan ulos heitetä. Opaskoira ei ole lemmikki.
Kyse ei ole valituksesta, jos terveys on kyseessä. Minä vaadin aina tupakoijat pois bussikatoksesta enkä silloinkaan valita.
Fiksuna ja muut huomioivana ihmisenä koen ahdistusta koiranomistajien ym. alaluokkaisten ihmisten vuoksi. Eivät ota muita huomioon tippaakaan. Ja meidän perheessä ei siis onneksi ole allergikkoja, mutta tässä maassa heitäkin on tuhansia.
Näkövammaisen opaskoira, invalidin apukoira ja väestönsuojelukoira otetaan aina liikennevälineeseen.
Koiria, kissoja ja muita lemmikkieläimiä voi kuljettaa, jos niistä ei ole haittaa muille matkustajille. Lemmikeistä ei peritä maksua. Metrossa ja lähijunissa lemmikkejä voi kuljettaa vain vaunussa, jossa ei ole kieltoa osoittavaa merkintää oven ulkopuolella.
Kumpi menee edelle? Näkövammainen vai allerginen? Kummallakin on yhtälainen oikeus liikkua ihmisten ilmoilla. Kumman pitää väistyä?
allergiaan on lääkkeitä, se on sairaus kuten diapetes ja moni muu. Ainakin mun allergiset tutut ottavat muut huomioon ja hyväksyvät sen että kaikki ei kuulu heille. Puhutaan hiukan eri luokan jutusta kuin näkövamma. Ja allerginen tosiaan voi välttää ja hoitaa tautiaan useimmissa tapauksissa. Näkövammaiselle koira on hänen elämänsä jatke, jota ilman on vaikea toimia ylipäätään.
En todellakaan päästä koiraani nuolemaan tuntemattomia ihmisiä, hyvin tarkkaan mietin, ketä saa edes tulla silittämään koiraani, sillä se enemmänkin on tuttua, kun äidit lapsien kanssa kysyy silittämistä tai vanhemmat naiset tulee lässyttää.
Ei se minua haittaa, mutta turhaa yleistämistä koiraihmisistä. Itse olen raskaana ja koira harrastus antaa paljon, niin paljon. Meillä tulee aina olemaan koira ja lapset, jotka elävät lemmikkien kanssa vauvasta asti, harvoin allergisoituu edes.
En ole koskaan kuullut valituksia koirastani, päinvastoin ihmiset hymyilevät ja ovat iloisia. Tulevat juttelemaan, enemmän ihmiset ihailee koiria, kuin lapsia, ellei ole sitten äidit keskenään samassa elämäntilanteessa, mutta puhun muista yleisesti ihmisistä. Lapset tulee ihailemaan koiraa.
Koirien käytösongelmien takana on aina ihminen ja mun mielestä huonosti käyttäytyvät ihmiset, lapset ja koirat on aina vanhempien ja omistajien vastuulla, etteivät aiheuta harmia muille.
Aivan sama kun ei saa päästää koiraa nuolemaan, se on päivänselvää, ei myöskään uhmaikäistä hyppimään kenenkään syleihin tai tallomaan ihmisten varpaita. Säännöt ja vastuu koskee kaikkia, jotka omistavat lapsia tai lemmikkejä.
Avustaja/opaskoirille ei ole senkään vertaa ihmisillä sanottavaa, he ovat ihmisiä siinä missä muutkin, jotka käyttävät koiraa mukanansa missä ikinä haluavatkin. Siinä ei muiden jupinoilla ole merkitystä!
Näkövammaisuuteen ei ole.
mutta olen lapseni kaksi kertaa vienyt sairaalaan koira-allergian takia juuri sinunlaisten ihmisten takia. Kun eihän se nyt voi olla vakavaa ja turhaan sitä nyt meteliä pidätte kun tää sessekin on niin kiva ja mukava.
En pidä meteliä, mutta yritän kauniisti pyytää, että voisitteko pitää koiraa kauempana, koska lapseni on allerginen. Koiranomistajilta saa yleensä hyvin inhoittavaa käytöstä vastineeksi. Oikein tahallaan tullaan lapsen viereen ja huudetaan, että miks ette ottaneet lääkkeitä ja mikä maksaa kun turhaan valitat ämmä yms.
Minulla on koiranomistajista tullut viime vuosina erittäin huono kuva. Onneksi muutama helmi on joukossa, mutta suurin osa on moukkia ja tyhmiä käytökseltään.
On todella olemassa ihmisiä, joiden hengietystiet muurautuvat umpeen allergialääkkeestä huolimatta jos koiranomistaja päästää esim koiran nuolemaan.
MItä tapahtuu, jos kadulla tulee vastaan koira? MItä tapahtuu, jos koiranomistaja istuu viereesi bussissa? Mitä jos puiston penkille istuu viereesi koiranomistaja koirineen?
Miten siis allergiasi ilmenee? Vai vaaditko ihan vain siksi, kun haluat?
Tiedän aika vaarallisesti allergisia ihmisiä, ja nämä eivät koskaan pidä meteliä allergiastaan, vaikka syytä olisi, kun hengenlähtö on lähellä. Sen sijaan ne suureen ääneen toitottajat ja määräilijät ovat niitä, jotka ovat saavinaan oireita jo siitä luulosta, että paikalla on koira, niiskuttavat ja pitävät meteliä kovasti, mutta eivät tosiasiassa saa kovin kummoisia oireita.
Minun hyvä ystäväni saa oireita koirastamme heti, kun on ollut koiran kanssa 15 minuuttia samassa tilassa. Silmät vuotavat ja alkavat punoittaa, nenä alkaa vuotaa ja lopulta ehkä tunnin jälkeen alkaa hengitysvaikeudet. Silti haluaa aina yrittää sen 15 minuuttia, usein 30 minuuttiakin, kun uskoo siedätykseen. Ikinä ei pidä asiasta meteliä.
poistamaan myös allergisoivan kasvuston, ampiaiset yms riskitekijät lähettyviltäsi??? Jos hengitystiet muurautuu umpeen, teillä on kassissa epipen ja sen verran järkeä, että varotte ihan itse riskipaikkoja. Näin teen minä ja allergiset ystävänikin. Ei maailman kuulu langeta polvillenne edessänne. Allergia on siitä ikävä että se tuo tullessaan rajoituksia, varsinkin jos on vakava. kaikki ei ymmärrä allergiaa, tiedän, mutta sun vastuulla on ottaa ne rajoitukset huomioon eikä valittaa muille. Saattaa olla omassa asenteessasi vikaa jos koiranomistajien enemmistö tuntuu typeriltä. En todellakaan lähtisi anafylaksia-lapsen kanssa seikkailemaan ilman järeää lääkitystä ja varotoimia. Fakta on että maailmassa on koiria ja muita allergisoivia juttuja.
Tulevaa valittajaa bussiin, ei aikaisemmin bussissa ollutta koiran kanssa matkustavaa heitetä yhtäkkiä ulos! Se olisi törkeää, ihmiset voi viedä koiraanss vaikka eläinlääkärille, eikä muuta kyytiä juuri sillähetkellä välttämättä ole. Jos siinävaiheessa joku rupee niuhottaa, niin aika säälittävää, jos eläinlääkärireissutkin joutuu jonkun tuntemattoman takia jättämään pois tai myöhästymään.
Ei voi niin huonoa tuuria olla, että joku valittaja on just samassa bussissa. En ole ikinä nähny ketää valittavan.
Sopu sijaa antaa, ihmisiä on erilaisia, erinlaisine kuljetuksineen ;)
Mikä pitäis välimatkaa koirasta tai jos sekään ei sovi, miten voitte kohdata rappukäytävässä koiran?
Miten voitte asua kerrostalossa, kun rappukäytävään voi jäädä koirankarvoja ja koiranhajua?!
Ja yksi bussimatka istuessa koirasta kauempana pistää sinut valittamaan koira ja sen omistaja ulos! Oot aika
Itsekäs!
Lue säännöistä, niin jo matkalla olevaa koiraa ei voi heittää ulos, jos jälkikäteen vain itseään ajattelevaa omahyväistä pitäs kaikkien rueta palvomaan!
Koiraperheistä on kyllä kokemusta, jokainen on jotenkin outo ja vähän alempaa sosiaaliluokkaa. Eletään usein paskassa, koiriin uppoaa kamalat summat rahaa ja sitten itketään kun ei itselle riitä ruoka.
Onpas sulla kummallinen tuttavapiiri, outoja ja alemman sosiaaliluokan ihmisiä... Mitähän se mahtaa itsestäsi kertoa?
Vai yrititkö sanoa, että koiralliset perheet ovat KAIKKI outoja ja alempaa sosiaaliluokkaa? Niin kuin esimerkiksi meidän presidenttipari? Tai Yhdysvaltain suurlähetteliläs?
Miten voitte mennä stockmannille tai kauppakeskuksiin, tai Terassille, jonne moneen paikkaan saa viedä koiria?
Siis apua, kai te nyt käytte siitä huolimatta häätämässä ne ulos, sillä ihminen Suuri(allergikko) saapuu taloon ja muut kumartaa.
Kauppakeskukset ja stokkakin pitäisi olla teidän tarpeisiin suunnattu, niin miten ihmeessä voitte siellä käydä, kun siellä saa olla koira, ettekä voi savustaa niitä ulos sieltä?!
Alemman sosiaaliluokan ihmiset on monesti sosiaalituella elävät yh-äidit, joilla ei olisi edes varaa paperittomaan koiraan.
Sen sijaan hyväänsosiaaliluokkaan kuuluvat huomattavasti suurinosa koiranomistajista, koiraperheistä. Työssäkäyvät ihmiset ja vanhemmat ostavat hyvältä kasvattajalta paperillisen rotukoiran. Moni näistä vielä harrastaa koiran kanssa ja todellakin antavat aikaa tälle.
Onneksi on vähemmän niitä ihmisiä, jotka ottaa koiran vain leluksi ja jättää sen tarpeet huomiotta, se on jo eläinrääkkäystä ja kukapa sellaisia hyvällä katsoisi.
Joten se siitä alemmuusluokasta! Viimeisenä niitä koiranomistajissa näkee, joista suurinosa on vastuullisia työssäkäyviä normaali yhteiskunnan kansalaisia :)
hyppimään lapseni päälle, koska lapseni on allerginen, annat koiran tahallaan nuolla ja alat räkyttämään meille.
Juuri näin nytkin tee. Eli teistä koiranomistajista minulla on juuri tuollainen kuva. Alatte räkyttää ja uhota ja tahallaan tungette koiran kanssa lähelle, että koira pääsee hyppimään lapsen päälle ja nuolemaan.
Teiltä koiranomistajilta on turha odottaa ystävällistä käytöstä. Kuten sinä osoitat kirjoituksellasi, tuollaisiahan te koiranomistajat olette.
Onneksi on se muutama poikkeus, joiden kanssa voi kommunoida ilman, että alkaa sinunlainen uhoaminen ja räkyttäminen.
t. se astma-ja koira-allergia lapsen äiti
mutta olen lapseni kaksi kertaa vienyt sairaalaan koira-allergian takia juuri sinunlaisten ihmisten takia. Kun eihän se nyt voi olla vakavaa ja turhaan sitä nyt meteliä pidätte kun tää sessekin on niin kiva ja mukava.
En pidä meteliä, mutta yritän kauniisti pyytää, että voisitteko pitää koiraa kauempana, koska lapseni on allerginen. Koiranomistajilta saa yleensä hyvin inhoittavaa käytöstä vastineeksi. Oikein tahallaan tullaan lapsen viereen ja huudetaan, että miks ette ottaneet lääkkeitä ja mikä maksaa kun turhaan valitat ämmä yms.
Minulla on koiranomistajista tullut viime vuosina erittäin huono kuva. Onneksi muutama helmi on joukossa, mutta suurin osa on moukkia ja tyhmiä käytökseltään.
On todella olemassa ihmisiä, joiden hengietystiet muurautuvat umpeen allergialääkkeestä huolimatta jos koiranomistaja päästää esim koiran nuolemaan.
MItä tapahtuu, jos kadulla tulee vastaan koira? MItä tapahtuu, jos koiranomistaja istuu viereesi bussissa? Mitä jos puiston penkille istuu viereesi koiranomistaja koirineen?
Miten siis allergiasi ilmenee? Vai vaaditko ihan vain siksi, kun haluat?
Tiedän aika vaarallisesti allergisia ihmisiä, ja nämä eivät koskaan pidä meteliä allergiastaan, vaikka syytä olisi, kun hengenlähtö on lähellä. Sen sijaan ne suureen ääneen toitottajat ja määräilijät ovat niitä, jotka ovat saavinaan oireita jo siitä luulosta, että paikalla on koira, niiskuttavat ja pitävät meteliä kovasti, mutta eivät tosiasiassa saa kovin kummoisia oireita.
Minun hyvä ystäväni saa oireita koirastamme heti, kun on ollut koiran kanssa 15 minuuttia samassa tilassa. Silmät vuotavat ja alkavat punoittaa, nenä alkaa vuotaa ja lopulta ehkä tunnin jälkeen alkaa hengitysvaikeudet. Silti haluaa aina yrittää sen 15 minuuttia, usein 30 minuuttiakin, kun uskoo siedätykseen. Ikinä ei pidä asiasta meteliä.
poistamaan myös allergisoivan kasvuston, ampiaiset yms riskitekijät lähettyviltäsi??? Jos hengitystiet muurautuu umpeen, teillä on kassissa epipen ja sen verran järkeä, että varotte ihan itse riskipaikkoja. Näin teen minä ja allergiset ystävänikin. Ei maailman kuulu langeta polvillenne edessänne. Allergia on siitä ikävä että se tuo tullessaan rajoituksia, varsinkin jos on vakava. kaikki ei ymmärrä allergiaa, tiedän, mutta sun vastuulla on ottaa ne rajoitukset huomioon eikä valittaa muille. Saattaa olla omassa asenteessasi vikaa jos koiranomistajien enemmistö tuntuu typeriltä. En todellakaan lähtisi anafylaksia-lapsen kanssa seikkailemaan ilman järeää lääkitystä ja varotoimia. Fakta on että maailmassa on koiria ja muita allergisoivia juttuja.
Ai kumman pitää väistää? Haloo, pistäisit itse näkövammaisen koiransa kanssa koittaa onnea ihmispaljoudessa, etkä tervesilmäisenä pysty etsimään paikkaa, jossa tämä näkövammainen ei olisi sinun vieressä. Kuinka paljon opaskoiria näet päivän aikana, aika vähän, josko ollenkaan. Ei kukaan mene ketään edelle. Senpä vuoksi allergioihin on keksitty lääkkeet yms ja on tää maailma tiloja täynnä, missä ei lemmikejä ole. Voit siis itse valita paikan, missä olla. Ei sinun tahallaan siihen opaskoiran viereen allergisena tarvitse mennä, ellet sitten välttämättä halua ja sitten kaiken kukkuraksi rueta valittamaan siinä vieressä. Allergiaan löytyy lääkkeet, sokeuteen ei, sokeat ovat avustajakoirillaan omat palvelunsa hakeneet elämisen helpottamiseksi.
lääkärit eivät vielä ole sitä löytäneet. Ja jskus on pakko liikkua julkisilla ja sillon pyydän elimet pois ja niiden kuuluukin lähteä
Ja sinä oot juuri se jonka pitäisi pysyä kotonaan allergiasi kanssa.
Tulevaa valittajaa bussiin, ei aikaisemmin bussissa ollutta koiran kanssa matkustavaa heitetä yhtäkkiä ulos! Se olisi törkeää, ihmiset voi viedä koiraanss vaikka eläinlääkärille, eikä muuta kyytiä juuri sillähetkellä välttämättä ole. Jos siinävaiheessa joku rupee niuhottaa, niin aika säälittävää, jos eläinlääkärireissutkin joutuu jonkun tuntemattoman takia jättämään pois tai myöhästymään.
Ei voi niin huonoa tuuria olla, että joku valittaja on just samassa bussissa. En ole ikinä nähny ketää valittavan.
Sopu sijaa antaa, ihmisiä on erilaisia, erinlaisine kuljetuksineen ;)
saa kyllä vaihtarilipun jos pyytää
Sillä allergisella on myös vaihtoehtona omalla autolla liikkuminen.
Omalla autolla? Et ilmeisesti ole asunut Helsingin kantakaupungissa tai ainakaan käynyt Suomenlinnassa.
Joka määräisi koiran pois bussista