HUHTIKUISET 2013
Kommentit (324)
Menkat siis alkoi aamulla ihan aikataulun mukaan. Huhtikuisissa sentään juuri ja juuri pysyn.
Koittakaas nyt joku (mieluummn useampikin) plussata, jotta saadaan kannustusta aikaan.
Tossukumpu 1/24-28 yk 8
Niinkuin ajattelinkin, kunhan teille avaudun, niin eiköhän se oikea kp 1 sieltä tule. Ja näin kävi 30pvnä. Onni onnettomuudessa on, että luteaalivaihe oli kuitenkin ilmeisesti normaalin mittainen, siitä saa vähän toivoa. Tsemppiä Tossukummulle ja muille inhopäiviä eläville.
Claudia; mä oon käyny akupunktiossa ja ehkä just sillä samalla naisella. Ei siitä varmaan haittaa ollut, mut jotenkin mulla jäi kyllä ne määrätyt tropit syömättä.. Ihan rentouttavaa oli sit kun oli tottunut menoon, mut en sit tiiä. Jos se on sama paikka, niin siellä ei sitten oo yksin, vaan sellaisten verhojen takana on muitakin ihmisiä, että siinä sitten selität lapsettomuuttasin niin, että muut kuulee. Se oli vähän ahistavaa.. Mut ei välttämättä oo sama paikka ja ehkä muut ei oo niin ahistuneita ku mä.. Kerro sitte!
Hitsi, kun ei näe niitä aiempia viestejä, mut kukas niistä oudoista oireista kyselikään: mehän ollaan tietty kaikki mestareita löytämään Uusia Oireita ;), mutta kyllä nuo lupaavilta kuulostaa ja varsinkin, jos ovat tosiaan sulle uusia! Peukut on pystyssä.
Huominen vielä töitä ja sit lopultakin loma. Palaan tänne varmaan loman jälkeen. Toivottavasti saan onnitella mahdollisimman monta plussaajaa sitten! :)
Piip kp 1/27 (24-32), yk 8
Tossukumpu ja piip: Pahoittelut tädistä :( On se niin masentavaa joka kerta kuitenkin.. Voimia molemmille!
Catnip: Voimia sinnekin! Toisaalta tuo testien tekeminen on turhaa. Jos nyt muutaman viikon päästä ei tätiä näy, niin olostasi jo pitäisi huomata jotain muuta :) Toivotaan, että näin käy! Negat ovat aina kuin isku palleaan.. tiedän tunteen!
Claudia: Oireista en osaa sanoa, kuinka nopeasti niitä nyt tuleekaan. En muistakaan miten oviksesi tiedät, mutta voisiko se olla esim aiemmin kuin 4 päivää sitten? 4 pvää sinänsä kuulostaa melko vähältä mutta kaikkihan me reagoidaan eri lailla näihin! Kuulostaa hyvältä, jos aiemmin ei tuollaista olekaan ollut! Toivottavasti enteilee juuri sitä :D :D Peukkuja!!
ON: Huoh.. tänään vietin päivän raskaana olevan ystäväni kanssa ja, vaikka kuinka olen onnellinen hänen puolestaan, on olo taas melko paska tällä hetkellä! Oikeestaan jo hermostuttaa tämä asennoitumiseni muiden vauvajutuille.. ihan kuin vähän yrittäisin pitää ne kaukana itsestäni. En juuri käy katsomassa kavereiden vauvoja.. vaikka ehkä pitäisi. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu kun olen pitäytynyt vähän kauempana. Mutta kun tämä olotila vaan on joka kerran jälkeen tällänen, niin olen vähän yrittänyt vähentää vauvatapaamisia. Itsekästä? ehkä..
Vähän masisfiilis päällä täällä..
äipsykkä kp 15/28
Äipsykkä?: Todellakin testasin liian aikaisin, sillä kuukautiset alkoivat tänään!
Tipahdin samalla toukokuisiin, uutta ketjua odotellessa...
En ole masentunut. Kiva, että kuukautiset nyt ovat edes lähellä ns.normaalikiertoani.
Tuulenpuuska kp 1/26-32 yk 2
Heippa!
Piip: pahoittelut tädistä :( Mutta ihanaa kuitenkin että pääset lomalle, ihanaa lomaa!
Myös tossukummulle ja tuulenpuuskalle pahoittelut!
Claudia: jos tosiaan ovulaatiosi on ollut 4 päivää sitten, niin mitään raskausoireita ei kai oikein vielä voi olla, mutta jos ovis onkin ollut aikaisemmin, niin mistä sitä tietää :) Vähän kuulostaa kyllä myös stressin oireilta? Kerro sitten mitä akupunktiossa kävi!
Äipsykkä: ymmärrän täysin tunteesi! Toisaalta haluaisi olla onnellinen toisen puolesta, ja onkin, mutta samalla tekee kipeää katsoa vierestä, kun itse haluaisi olla samassa tilanteessa. Vaikka tietääkin että se ei ole itseltä pois, niin silti tuntuu pahalta, ja ainakin yksi ystävistäni, joka tietää tilanteemme, sanoi, että hän ymmärtää sen täysin, etten voi olla 100 % onnellinen hänen puolestaan. Joten ei kannata potea huonoa omaa tuntoa siitä, ettei pysty olemaan onnellinen toisten puolesta, tärkeintä on oma mielenterveys! :) Ja jos todella tuntuu pahalta nähdä vauvoja, niin turhaan kiduttaa itseään menemällä katsomaan. Sitten kun on raskaana niin kaikki nämä varmasti unohtuu ja voi taas olla onnellinen muiden puolesta! :)
ON: Ei MITÄÄN oireita. Ehkä valkovuoto alkaa jo muistuttaa vähän sellaista, mitä se yleensä on juuri ennen menkkoja, eli näyttää siltä että kierrosta tulee pitkä, eli ovis oli aika myöhään. En matkalla ollenkaan muistanut bongailla ovista, joten ei mitään hajua milloin se oli, mutta ainakin yritettiin ahkerasti. ;)
Hauskaa viikonloppua!
Ems 30/32 yk 9
Moi! Eipä ole lainkaan tullut kirjoiteltua täällä vaikka lukemassa olen välillä aina käynyt. Mutta nyt on UUTISIA! Olen tikuttanut tämän kierron ovista kp 10 lähtien (kierto32 päivää) aina kp 25 asti enkä sitä onnistunut bongaamaan. Eli olen ollut ihan varma siitä, että en ole tässä kierrossa lainkaan ovuloinut, koska olen onnistunut saamaan pelkkiä hailakoita viivoja testeihin. Olen noilla ovistesteillä onnistunut aikaisemmin bongaamaan ovulaation --> seurauksina on tullut 2 lasta. Nyt olimme muutaman päivän reissussa enkä mitään testejä tehnyt ja muutenkin sitä mieltä, että jo niin pitkällä kierrossa, että peli on menetetty. Ihan mielenkiinnosta kuitenkin eilen tein ovistestin illalla, että mitä se näyttää ja nyt siihen tuli lähes yhtä tumma viiva kuin kontrolliviiva - niin tumma se ei ole koko kierron aikana ollut aikaisemmin. Tästä pöllämystyneenä netistä eilen katselin, että mitä tumma viiva ovistestissä kierron loppuvaiheessa merkitsisi ja sen sain selville, että ei välttämättä yhtään mitään tai sitten mahdollista raskautta. Rupesin kuitenkin miettimään olotilaani ja sitä että mulla on reilun viikon ajan ollut ihmeellisiä nippailuja alavatsalla ja sellaista pientä menkkajomotusta. Aivan samanlaista kuin edellisten raskauksien aluissa. Olen tästä miehellekin maininnut..viime viikonloppunakin pariin kertaan, että mahdanko vasta nyt ovuloida, kun koko ajan nippailee, mutta testit osoittivat kuitenkin toista. No, tästä rohkaistuneena tein tänä aamuna raskaustestin ja haamuhan siihen tuli! Nyt siis kp 29/32. Eli täällä ollaan nyt varovaisen onnellisia positiivisesta testituloksesta ja toivotaan, että se nyt pitää paikkansa :) Olen yhden kerran ennen esikoista odotusta onnistunut saamaan haamuviivan testiin ja menkat ovat olleet myöhässä, mutta vuoto kuitenkin lopulta alkoi. Nyt niin toivon, että nyt kaikki menisi hyvin ja raskaus olisi totta! Jos olisi, niin laskettu aika olisi huhtikuun 7. päivä. En malttanut olla tarkistamatta tätä asiaa :) Mutta tällainen sepustus omasta tilanteesta ja anteeksi, että en nyt kommentoi muiden tekstejä. Kaikki olen kuitenkin lukenut ja plussia toivon kaikille tasapuolisesti :) Taisin olla ensimmäinen tämän kuun plussannut, niin peli on avattu ja toivottavasti tälle kuulle saadaan roppakaupalla plussia! Ihanaa kesäpäivää toivotellen Hepokatti 29/32 yk 2.
Onnittelut hepokatille plussasta! :) Toivottavasti tulos pitää paikkansa. Hienoa, että saatiin tähän ketjuun ensimmäinen plussa!
Ja toivotaan, että kaikki sujuu hyvin :) Tarrasukkia pikkuiselle!
Itse tilasin ovistestejä ensimmäistä kertaa ihan kokeilunkin vuoksi, mutta toisaalta toive kakkosestakin on kova... Tänään tulivat testit ja ensi viikolla saisi sitten alkaa tikutella. Viime kierrossahan epäilin, että jo kp11 kohdalla olisi ollut ovis niin aloittelen nyt tikuttelun jo pari päivää ennen kuin testikään sitä suositteli.
Meinasin jo itsekin, että saa alkaa odotella, että joku laittaa toukokuun pinon pystyyn, mutta meillä tähän huhtikuuhun on vielä mahdollisuus. Edellinen kierto kun olisi tuonut lasketuksi ajaksi maaliskuun viimeiset päivät niin nyt menisi huhtikuun loppupuolelle... Esikoinen meni 10 päivää yli ja silloinkin laitettiin hiukan vauhtia, joten lasken nyt, että, jos kakkosta meille suodaan niin yli saa laskeskella kuitenkin...
Justiin kp 7/27-28
Menin tänään terveyskeskukseen kun alavatsakivut paheni. Ottivat serpin ja pissatulehduskokeen, kaikki ok. Pyysin kattomaan myös raskaustestin ja se nainen oli tosi nihkeä sitä katsomaan mutta tulos olikin positiivinen. Sitten hoitaja mietti odotellaanko viikonlopun yli (mielestäni uskomatonta!!) Lääkäri laittoi kuitenkin lähetteen sairaalaan. Ultralla näkyi nestettä muttei selkeästi paikkaa minne alkio on kiinnittynyt. Kohdun sisällä ei ainakaan, se oli tyhjä. Osastolla odottelin monta tuntia tuloksia verikokeista ja kun ne viimein sain oli hcg vain 2000 joten päästivät vielä viikonlopuksi kotiin. Maanataina takaisin ellei hirveät kivut tässä nyt ala. Vuoto ainakin runsastui ja toivon että se sieltä itsellään vuotaisi pois.
Aika surkea olo.
Ele
Elena: Vähentääkö se siis jotain Kelan tukia, jos lasten ikäero on yli 3 vuotta? En ole tällaisiin perehtynyt.
Kesäkeiju: Nopeasti se gynen aika sieltä tulee. Keksit vaan kaikkea mukavaa tekemistä. :)
äipsykkä: En tosiaan halunnut anopille näyttää miltä se tuntui. Ehkä hän jälkeen päin asian joskus sitten tajuaa... Tai sitten ei. Mutta kieltämättä ihan hetkeen ei huvita lähteä anoppilaan vierailulle. Tsemppiä sinulle piinaviikkoihin!
Paupu: Piinailuja siis sinullekin. Joko on oireita alkanut ilmaantua. Tuo on kyllä hyvä, kun on aiempia raskauksia, niin voi vertailla tuleeko vastaavia oireita.
Hilma: Hyvä, että pääset kuitenkin pian takaisin kuumeilemaan ikävästä tapahtumasta huolimatta.
Ems: Tervetuloa lomalta takaisin.
Lucija: Onneksi teillä on se lääkäriaika tulossa. Pääsette selvittämään tuota kierron heittelyäkin. Kenties siellä on esim. monirakkulaisuutta, joka voi tehdä noita kierron heittelyitä.
piip: Pahoittelut tädistä, mutta onnittelut riittävän pitkästä luteaalivaiheessa. Aina löytyy jotain hyvääkin. ;)
Claudia: Kerro ihmeessä sitten kokemuksesi akupunktiosta. Mielellään kuullaan. :)
Nuo mahaoireet voi johtua niin monesta syystä. Raskaus on tässä pinossa tietysti se toivottu syy, mutta yhtälailla kyllä joku lievä vatsapöpö voi tuon aiheuttaa. Yleensä jos vatsaa turvottaa, joutuu myös pissillä käymään useammin. Onko ne oireet jatkuneet?
PALJON ONNEA HEPOKATTI! Mahtavaa, että se veturinkuljetta löytyi lopultakin tähänkin pinoon! nyt muut sitten hypätkäähän kanssa siihen junaan. Itse odottelen sitä toukokuisten junaa sitten saapuvaksi. ;)
Ele, voi rähmä! Miten huono tuuri voi ihmisellä ollakaan! :( Suuren suuret pahoittelut sinulle ja voimia! Tulehan kertomaan miten menee. Onko vuoto tai kivut pahentuneet?
ON: Hieman tosiaan harvemmin on tullut nyt palstailtua täällä. On ollut huonoja hetkiä, kun mies on pörrännyt aina vieressä, enkä hänen aikaansa halua tänne kirjoitella. Tämä on minun juttuni. Toisekseen tällä vältetään sitä, että meidän ei tarvitse vauvajuttuja puhua kotona jatkuvasti vaan voimme keskittyä nauttimaan toisistamme ja muista yhteisistä asioista. Tosin nyt kun nuo hoidot on lähestymässä, huomaa miehestäkin, että hän puhuu enemmän raskaudesta jne. Olen yrittänyt tuoda esille sitä, että välttämättä ensimmäinen IVF-hoito ei tuo toivottua tulosta, ja huonolla tuurilla joku menee siten pieleen, että hoito jää keskenkin. Olen yrittänyt itse valmistautua tähän ja valmistaa miestäkin siihen.
Käytiin eilen viemässä resepti apteekkiin ja mies hakee ensi viikon alussa minulle sitten nuo nenäsumutteet ja pistoslääkkeet. Nenäsumute alkaisi sitten ensi keskiviikkona. Sen tarkoitus on saattaa munasarjat lepotilaan. Toivottavasti kroppa toimii kuin oppikirjasta noiden lääkkeiden suhteen, ettei tule ylläreitä.
Plussapuhureita teille siskot! Liittykäähän tosiaan Hepokatin junaan mukaan!
Marjana kp 20/30-33 yk 28
Ensimmäisenä paljon onnea hepokatille!!!:) Vihdoin saatiin tosiaan sitten vetäjä tähän ketjuun.
Pahoittelut tädin kohdanneille, parempi onni ensikierrossa, paljon plussapuhureita nyt! ++++
ON: Oon tässä lueskellut noita tiedän viestejä mutta tarkoituksella pitänyt itseni hieman taka-alalla ettei vauvakuume mene ihan överiksi, niinkuin viimekierrossa:D Enkä haluaisi stressata tästä asiasta, jotta tärppi olisi helpommin toteutettavissa. Jännännyt olen teidän puolesta älyttömästi!!
Oviksen tunsin kyllä aika varmasti tässä kierrossa, en vain muista mikä kp oli meneillään. Tuli sitten pupuiltua;)Silloin tosiaan seksin jälkeen tuli ihan JÄÄTÄVÄ kipu alavatsaan mikä meni kuitenkin ohi jonkin ajan kuluttua, kun makasin kippurassa jonkin aikaa. Mistäköhän lie oli kyse?
Nyt onkin sitten ärsyttävä loppukierto kun tässä jännäillään mitä tapahtuu, olen kyllä yrittänyt pitää ajatukset aivan muualla ja ihme kyllä olen onnistunutkin.
Mago kp 18/30 yk2
Ems: Mitäs sinne piinaan kuuluu?
Eleanora: Voi ei!! :( Voimia! Toivotaan, että sujuu mutkitta!!
Marjana: Siellähän tosiaan asiat etenee! Onnea matkaan hurjasti, toivottavasti kaikki sujuu suunnitelmallisesti! :)
Mago: Taitaa tehdä ihan hyvää olla poissa palstailustakin jos ajatuksia saa suunnattua muualle! Tsemppiä piinaan!!! Täällä elellään suurin piirtein samoissa päivissä ja aika tuntuu maaateeeleeevaaan :)
ON: Täällä on piinaviikot edessä ja vauva-asiat pyörii mielessä jatkuvasti! Täytyisi varmaan osata jättää vähän vähemmälle näitä mietteitä, mutta kun.. :D Ovis taisi olla ke-to, jonka jälkeen alaselkä on ollut ihan törkeän kipeä! Voi tosin johtua rankoista ulkohommistakin ;) Mutta oli miten oli, täällä ollaan selkävaivoissa ja toivotaan että menee ohi!!
Plussapuhureita kaikille tasapuolisesti!!!
äipsykkä kp 17/28
Elikkä piti kysyä kaikkia mahdollisia koti käyttö vinkkejä pienen saamiseksi. Joitain vinkkejä olen foorumien kautta bongaillut. Osa onkin käytössä, eli seksin jälkeen makaan jalat ylhäällä ( kuvittelen sen jotenkin auttavan siittiöiden uimista perille) ja samalla kun makaan selälleen juon ainakin lasillisen greippi mehua. Auttaa kuulemma kiinnittymisessä ?
Onko muita ''kotikonsteja'' ?
Onnea plussanneelle !
Tehdään oikein + pino, kotikonstein ja ilman !!
+++++++++ tuulia !
Moikka!
Hepokatti: Onneksi olkoon!
eleanora: Pahoitteluni. Toivottavasti vuoto tulee omia aikojaan ja elämä jatkuu :).
Marjana: Hieno juttu, että saatte asiaa eteenpäin. Ihailen kyllä sitkeyttäsi jaksaa yrittää. Toivon, että se myös palkitaan :)
Tällä rintamalla ei vieläkään yhtään mitään ja matka lähestyy. Taisinpa saada matkaseuraa :(. Jos ei ala vielä matkallakaan, niin täti on sitten kyllä tosi pahasti myöhässä.
CatNip kp 27/21-23, yk 16
Ja juna kulkee vaan -hypätkäähän kyytiin! :)
Aluksi kiitokset kaikille onnittelijoille :) Tein tänä aamuna uuden raskaustestin -ehkä aavistuksen tummempi haamu. Oma olotila tukee raskautta, kun olo on aivan samanlainen kuin edellisissä raskauksissa. Kohdussa kihelmöi jatkuvaan ja yölläkään ei pystynyt nukkumaan mahallaan, kun tuntuu liikaa. Eli luottavainen olo täällä. Seuraavan kerran testailen, kun oikeasti myöhässä. Jos sitten näkyisi paremmin. En ole muuten ikinä ennen testaillut ennen kuin menkat ovat olleet myöhässä, mutta nyt se ovulaatiotestin yllättävä tulos sai rohkaistumaan :)
Justiina: suosittelen kyllä kokeilemaan ovistestejä. Meillä kaksi edellistä lasta sai alkunsa juuri niistä kierroista kun aloin tikuttelemaan ovista. Ja nytkin tikutin, ja vaikkakaan en onnistunut bongaamaan ovista, niin tärppi taisi silti käydä. Ja kannattaa aloittaa tikuttelu tosiaan omien tuntemuksien mukaan, vaikka ohjeiden mukaan voisi aloittaa myöhäisempinä kiertopäivinäkin..
Eleonoralle iso halaus täältä ja jaksamista. Onko kivut pahentuneet viikonlopun aikana vai onko vuotanut itsellään pois? Todella kurjaa varmasti.
Marjanalle vastaan Elenan puolesta, kun kysyit noista tukiasioista. Kun lasten ikäero on alle kolme vuotta ja äiti on koko tämän väliajan hoitanut lasta kotona, niin äitiyspäiväraha määräytyy sen mukaan, mikä se on ollut vanhemman lapsen kohdalla. Jos äiti on ollut kotona ja ikäeroksi tulee yli 3 vuotta, niin tipahtaa minimiäitiyspäivärahalle joka on aika pieni. Eli taloudellisesti voi olla merkittäviä juttuja, mutta eihän näitä välttämättä onnistu suunnittelemaan..lapset tulevat kun ovat tullakseen. Jos äiti on ollut lasten syntymien välissä työelämässä niin äitiyspäiväraha määräytyy työtulon mukaan eli ikäerolla ei merkitystä :) Itsellä se tilanne, että keskimmäiselle ja tälle mahdolliselle tulokkaalle tulisi juuri se vähän vajaa 3 vuotta eli saisin taas äitiyspäivärahan entisen mukaan, mikä olisi hieno juttu :)
Magon kipuun seksin jälkeen en tiedä syytä. Itsellä ei ikinä ole ollut moista :O
Zenik kyseli vinkkejä raskautumiseen. Meillä ei ole ollut käytössä kuin tuo jalat ylös touhuilun jälkeen :) Muuta neuvoa minulla ei ole antaa.
Mutta nyt voisi mennä nauttimaan tuosta ihanasta kesäpäivästä ulkosalle. Jään odottamaan uusia plussia -junaan mahtuu kaikki :) Hepokatti
Zenik: Enpäs osaa sanoa muita vinkkejä kuin tuo jalat ilmaan juttu. Mies justiinsa muisteli, että esikoisen tekoaikaan tuota oltiin käytetty :) Nyt en ole juur mitään kikkoja kokeillutkaan.. pitääkin muistaa :) Tuosta greippimehusta olen kuullut että se voisi auttaa ovishetken tarkkailussa mutta en tiennytkään että sillä voisi jeesata kiinnittymistä. Kokeilin yhden kierron lasin päivässä, mutta en sitten jatkanut sitäkään..
Mago: Ainahan hyvä, että oviksen bongaa :D Tsemiä!!
ON: ei mitään ihmeellistä, vaikka ei näillä kierronvaiheilla mitään pitäisikään tuntea. Vielä ainakin viikko täytyisi odotella, josko jotain fiiliksiä syntyisi..
Onko kellään muulla muuten epätoivosesti jo päätetty mitään nimeä? Olen aikoja sitten päättänyt mahdolliselle tytölleni nimen, jos sellainen tulee ja kauhulla odottelen aina tuttujen ristiäisten jälkeen tietoa nimesta.. Vielä on ainakin pysynyt vapaana valitsemani! Omituista ehkä, koska ei ole varmuutta edes lapsesta saatikaan tytöstä :D Pojalle olisikin muutama vaihtoehto :D
äipsykkä kp 18/28
Ja voimia Eleanoralle.
Minä sain siirron toukokuisiin nimittäin sieltähän se täti tuli taas pyytämättä vierailulle päivän myöhässä. Mutta ei masennuta, uutta yritystä vaan.
Minä olen myös miettinyt nimiä valmiiksi, mutta täytyy varmaan lopettaa se kun meinaa muutenkin pää hajota.
Plussatuulia kaikille piinaaville!!!!
Merette kp1/27-28 yk 5
Täällä taas. Työt alkoi loman jälkeen, niin ei ole ehtinyt kirjoittelemaan. Tosin nyt oli pakko, koska kaipaan teiltä hyvät siskot apuja, ja kommentteja.
Mulla siis menossa dpo 4, ja ei siis pitäisi olla vielä yhtään mitään tapahtunut tuolla. MUTTA, närästää ihan jatkuvalla syötöllä, pissattaa normaalia enemmän, ja maha turvonnu koko ajan. Ja anteeksi aihe, mutta kakkosta puskee koko ajan, jota ei normisti tapahdu. Nännit on todella herkät, ja kiukkunen olen kun ampiainen. Onko tää vaan jotain hormoni heittoja, vai voiko olla jo että jotain muka oireita voi olla nyt JO..epäilen. Olen niin skeptinen raskautumisen suhteen tässä, että en usko, että raskaaksi normisti tulen, niin en usko että edes kuvittelen näitä..
Vastauksia ja kommentteja kaipailen :)
Sitten muuta. Olen lukenut paljon tarinoita akupuntiosta, ja lapsettomuudesta, ja päätin nyt sitten varata ajan. Saa nähdä onko mitään hyötyä/apua. Tässä vaiheessa sitä on valmis kokeilemaan mitä vaan, niin ei siinä mitn menetäkkään. Olen löytänyt yhden hyvän kiinalaisen naisen kun tekee pk-seudulla akupunktiota, ja hinta oli kohtuullinen. Kerron teille kuinka kävi :)
Tsemppiä kaikille piinailijoille, ja koitetaan nyt tehdä niitä plussia testeihin ;)
-Claudia kp20/28-30yk1+km+yk9,dpo 4