Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voimmeko me mennä lakkoon - ei laiteta lapsiamme ruotsin tunneille?

Vierailija
28.06.2012 |

Tarttis tehdä jotain.

Vai laitetaanko mielenosoitus eduskunnan eteen?

Saatais ehkä yhdet otsikot.

Onko mukaan tulijoita? Syksyllä.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko porukkaa kokoon?

Kuka koordinoisi..

Vierailija
2/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meidän lapset todellakin menee ruotsin tunneille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan vaan onnellisia,kun lapsemme saavat ilmaista vieraan kielen opetusta koulussa. Ei se ruotsi niin vaikeeta ole.

Vierailija
4/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800-luku

naapurimaa

viiden prosentin vähemmistö

Heja Sverige!

Vierailija
5/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sitä noin vastustatte?

mä olin ihan onnessani ku seiskal alettii opettelee ruotsia. oli just siin iäs paras hetki oppii uutta kieltä. muut kielet (3. luokal alkanu enkku ja 4. luokal saksa), niissä kieli taito jääny iha surkeeks ku motivaatiota ei olu... ruotsi on mun rikkauteni, ainoa kieli jonka opiskelusta nautin :) ja helppo kieli.

Vierailija
6/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo 6luokalla. Ja toivottavasti on HYVIÄ opettajia. Itselläni oli aikoinaan niiiiiiiiiiiin surkeita ruotsin opettajia etten sitä koskaan oppinut. Kyllä harmittaa vaikka vihasin myös koko kieltä.. saattoi myös johtua opettajista.

Vierailija
7/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en ryhdy lakkoon, enkä osoita mieltä.

Vierailija
8/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ruotsi hyötyy, ja suomalaisilta lapsilta kuluu arvokkaita resursseja turhaan. Ranskaa, saksaa ja kiinaa, siinä englannin lisäksi jotain minkä opiskeluista lapset oikeasti hyötyisivät.

Uskomatonta että ruotsin aloitusta aikaistetaan, kun se pitäisi lopettaa.

Kuinka syvälle pitää kumartaa länteen päin.

Eli, kyllä olen samaa mieltä jotain tarttis tehdä.

Vierailija
9/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ruotsi hyötyy, ja suomalaisilta lapsilta kuluu arvokkaita resursseja turhaan. Ranskaa, saksaa ja kiinaa, siinä englannin lisäksi jotain minkä opiskeluista lapset oikeasti hyötyisivät. Uskomatonta että ruotsin aloitusta aikaistetaan, kun se pitäisi lopettaa. Kuinka syvälle pitää kumartaa länteen päin. Eli, kyllä olen samaa mieltä jotain tarttis tehdä.

että ruotsin opettelu on suurin ongelmamme.

Vierailija
10/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiahan on todella vakava. Lapsi saataa vaikka sivistää itseään ja oppia jotain.

Vierailija
11/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsia puhuvaa turistia kotipaikkakunnallani Itä-Suomessa. En tavannut yhtäkään ja menetin viimeisenkin motivaationi oppia ko kieltä. Täytyi lähteä laivaristeilylle Ruotsiin, jossa tapasin ensimäisen ruotsinkielisen. Miksen saanut opiskella venäjää?

Vierailija
12/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille muille yhden kielen verran.

Eli juu, mukana ollaan. Masinoikaa nyt joku sitä kuuluisaa kansalaisrohkeutta sen verran että saadaan tämä älytön pakkoruotsi loppumaan!

Mieluummin vaikka pakkovenäjä - siellä on suuret markkinat.

Vierailija
13/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsia puhuvaa turistia kotipaikkakunnallani Itä-Suomessa. En tavannut yhtäkään ja menetin viimeisenkin motivaationi oppia ko kieltä. Täytyi lähteä laivaristeilylle Ruotsiin, jossa tapasin ensimäisen ruotsinkielisen. Miksen saanut opiskella venäjää?

Vierailija
14/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin ihan onnessani ku seiskal alettii opettelee ruotsia. oli just siin iäs paras hetki oppii uutta kieltä. muut kielet (3. luokal alkanu enkku ja 4. luokal saksa), niissä kieli taito jääny iha surkeeks ku motivaatiota ei olu... ruotsi on mun rikkauteni, ainoa kieli jonka opiskelusta nautin :) ja helppo kieli.

MOTIVAATIO!

Sitä vaaditaan, jotta kieltä oppii. Ruotsin kohdalla monen motivaatio on hyvin alhaalla. Ymmärtäähän tuon. Suurin osa suomalaisista asuu alueilla, joissa ruotsinkieliset eivät ole edes se suurin yksittäinen kieliryhmä suomen jälkeen. Suurimmassa osassa toinen kieli suomen jälkeen on venäjä. Ei kukaan venäjääkään pakolla halua opiskella, koska se on vain toinen valloittajan kieli lisää, mutta pistäähän se porukkaa kummastuttamaan.

Kyllä se olisi ihan kaikkien kannalta parasta, että jokainen saisi oman motivaationsa mukaan valita mieleisensä kielen, niin kaikilla olisi mukavampaa ja oppimistulokset olisivat parempia. Siinä sivussa saavutettaisiin myös suomalaisille monipuolisempi ja parempi kielitaito.

Vierailija
15/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa lukea toista pientä kieltä suomen lisäksi. Lukekoot jotka haluaa, mutta vaihtoehtoja tarvitaan. Ei ole oikein pakottaa kaikkia lukemaan hyödytöntä kieltä.

Kuitenkin esim. vientipuuhat tms. Ruotsiin päin hoituvat suomenruotsalaisten kautta, heillä ruotsi on äidinkielenä. On todella hölmöä pakottaa jokainen hukkaamaan aikaansa hyvin mitättömään kieleen.

Uudellamalla enemmistö tuntuu olevan sitä mieltä että pakkouotsin opiskelu saa Suomen näyttämään naurettavalta. Näinhän se onkin.

mutu

Vierailija
16/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta PAKKOruotsi kaikille on hölmöyden huippu.

Vierailija
17/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta PAKKOruotsi kaikille on hölmöyden huippu.

Vierailija
18/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allaoleva ei vaan mee läpi :)

Kyllä ruotsin opettajille yms. vielä duunia riittää.

Vierailija
19/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä niin naurettavaa nillittämistä...

Vierailija
20/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä niin naurettavaa nillittämistä...

Ei edes ole! Vieraiden kielten osaaminen on koko ajan yhtä tärkeämpää golobalisoituvassa maailmassa. Meidän päättäjät haluavat kietoutua johonkin impivaaralaiseen Ruotsi-Suomen aikaan, jossa muita kieliä ei kaivata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän