Voimmeko me mennä lakkoon - ei laiteta lapsiamme ruotsin tunneille?
Tarttis tehdä jotain.
Vai laitetaanko mielenosoitus eduskunnan eteen?
Saatais ehkä yhdet otsikot.
Onko mukaan tulijoita? Syksyllä.
Kommentit (82)
helppo sellaiselle ihmiselle, joka ei elinympäristössään koskaan kuule puhuttavan sitä ja jolle se määrätään pakkona opiskella.
Hyvin sanottu.
Kukaan ei oikein tunnu huomaavan kansainvälisiä kouluja. Siellä kun kaikki eivät edes suomea osaa ja pitää sekin opetella.
Älkää olko niin itsekkäitä, että pakkoruotsi olisi muka yes, kun se on itselle helppoa.
Olen oppinut englannin ja ranskan helposti, mutta ruotsin vasta silloin, kun aloin kuulemaan sitä puhuttuna asuinympristössäni. Minulta ehdoton ei pakkoruotsille! PAKKO on se kirosana.
Kuinka muuten kouluista ei ole vieläkään poistettu pakkomaantietoa, vaikka se oli MINULLE niin vaikeaa! Vanhempani eivät vieneet minua kertaakaa edes laivaristeilylle. Vasta 26-vuotiaana ymmärsin maantiedon tarpeellisuuden, kun pääsin bussimatkalle Eurooppaan.
Luulisi olevan parempi motivaatio heillä oppia, kun suomea puhuviin sentään törmää helpommin Suomessa kuin suomenkieliset ruotsia puhuviin?
Ei mitään kieltenopiskelupakkoa! Meidän perheellä ei ole kielipäätä, ei minkään kielen. Olisin päässyt niiin paljon helpommalla koulumaailmassa, jos sitä kielten opettelua ei olisi ollut PAKKO opiskella. Kaikki kielet vapaaehtoisiksi!!
En puhu mitään kieltä, en töissä enkä ulkomailla.
t. Ruotsia, saksaa ja englantia pakkopäntännyt.
"Älkää olko niin itsekkäitä, että pakkoruotsi olisi muka yes, kun se on itselle helppoa."
Miten ajattelit, että vapaa kielten valinta sitten toteutettaisiin? Olisko joku minimi ryhmäkoko, jos kaikkiin kouluihin ei kuitenkaan voida kaikkien kielten opettajia palkata. Vai miten?
koulussa opetettavista pakollisista ja valinnaisista kielistä. Luulenpa, että ruotsista tulisi valinnainen.
[/quote]
Kuinka muuten kouluista ei ole vieläkään poistettu pakkomaantietoa, vaikka se oli MINULLE niin vaikeaa! Vanhempani eivät vieneet minua kertaakaa edes laivaristeilylle. Vasta 26-vuotiaana ymmärsin maantiedon tarpeellisuuden, kun pääsin bussimatkalle Eurooppaan.
[/quote]
koulussa opetettavista pakollisista ja valinnaisista kielistä. Luulenpa, että ruotsista tulisi valinnainen.
opettelemaan jotain kieltä pakolla?
opettelemaan jotain kieltä pakolla?
Jos ei ole kielipäätä, mutta tiedostaa, että kieli on maailman kieli ja sitä siksi kannattaisi osata, niin pulaa ei ole motivaatiosta vaan aivokapasiteetista. Oppimistulos on niukimman resurssin eli tässä tapauksessa aivokapasiteetin mukainen.
Jos taas joutuu opiskelemaan kieltä, jota ei koe tarvitsevansa, on tilanne hyvin onneton. Ei vai opi. Vaikka kuinka yrittäisi pakottaa itseään, niin aivot eivät ota ruotsin kieltä vastaan. Hyvä jos osaa sanoa Jag heter ruotsiksi. Tilanne on absurdi, koska tietäähän sen itsekin, että jos ei olisi pakkoa, niin oppisi edes hitusen enemmän...
Niillä kattaisin englannin kielen kanssa suuren osan maapalloa. Ruotsilla - ei niinkään..
En kielelläni juurikaan pärjää, Kiinassa.
Helsingissä välillä tapaa kiinalaisryhmiä, mutta ei heidän kanssa tule juteltua.
Olen käyttäyt kieltä ehkä max alle 5 krt. Sen sijaan ruotsia käytän joka viikko. Ja voin hyvin paljon matkustaneena sanoa ruotsalaisia on ihan joka paikassa.
Ehdottomasti parasta on saada valita itse kielet joita opiskelee. Pois pakko ja tilalle tarpeesta kumpuava halu opiskella kieltä.
Ehkä ruotsinkieli ei ole ajankohtainen Itä- Suomessa peruskoulussa tai lukiossa opiskelevalle. Sieltä muualle päin Suomea muutanut oppiikin ruotsin paljon paremmin ja lyhyessä ajassa, kun huomaa tarvitsevansa kieltä. Jo opitut vieraat kielet auttavat uuden kielen omaksumisessa.
ja en ole elämässäni kertaakaan tarvinnut ruotsia sen jälkeen.
En ole niin älykäs kuin aaveemammat yleensä eli opiskelevat kymmentä kieltä tuosta noin vain ja pitkän matikan ja kirjoittavat 6 laudaturia.
Olin ihan tavallinen oppilas, kenelle kolmen kielen opiskelu toi hankaluuksia. Olin matikassa hyvä, mutta kolme kieltä vei aikaa ja energiaa niin paljon, että en voinut ottaa pitkää matikkaa, koska en olisi selvinnyt joko ruotsista tai saksasta. Ruotsi oli vielä pakollinen kirjoittaa siihen aikaan.
Oma poika on samaa kastia. Matikka, fysiikka ja kemia menee tosi hyvin, mutta kielissä ei ole lahjakas. Englanti toki sujuu hyvin, mutta ruotsi on ihan hepreaa hänelle. Harmittaa se, että joutuu tyhjää käyttämään energiaa kieleen, mitä ei tarvitse kun tarvitsisi senkin ajan matikkaan ja muihin hänelle tärkeämpiin aineisiin.
Kaikki lapset ei ole tyypillisiä aavemamman lapsia, jotka lukematta saavat kympin keskiarvon ja siellä jääkekko-telinevoimistelu-pianonsoiton keskellä saavat kymppejä tekemättä läksyjä.
..ruotsi hyötyy, ja suomalaisilta lapsilta kuluu arvokkaita resursseja turhaan. Ranskaa, saksaa ja kiinaa, siinä englannin lisäksi jotain minkä opiskeluista lapset oikeasti hyötyisivät.
Uskomatonta että ruotsin aloitusta aikaistetaan, kun se pitäisi lopettaa.
Kuinka syvälle pitää kumartaa länteen päin.
Eli, kyllä olen samaa mieltä jotain tarttis tehdä.
ei ole relevanttia puhua koulujen pakkoruotsista niin kauan kuin Suomi on virallisesti kaksikielinen maa. Pitäisi puhua koko kaksikielisyyden poistamisesta.
En haluaisi evätä lapseltani ruotsinopiskelua, sillä sitten tulee seinä vastaan yliopistossa eikä pääse valtion virkoihin. Niistä pitäisi puhua, ei mistään peruskoulun ruotsinopetuksesta, joka on vain seuraus siitä, että tietyissä paikoissa on ruotsia vain osattava vielä.
Koska ei ole motivaatiota ja kieltä ei koskaan tarvitse. Ihan sama vaikka vaatisivat opiskelemaan ruotsia jo ekasta luokasta asti koska todellisuudessa lapset ja nuoret eivät ole ruotsin kielestä yhtään kiinnostuneita. Englantia kaikki opiskelevat innolla koska sitä tarvitsee paljon enemmän.
Ruotsin kielitaidolla ei tee yhtään mitään. Esikoinen on nyt opiskellut vasta 2 vuotta venäjää mutta jo nyt hän on sitä kielitaitoa voinut hyödyntää ruotsin taitoa enemmän.
pakkoruotsi poistettaisiinkin, voi olla että monissa kouluissa se ruotsi olisi silti ainut vaihtoehto. Jos kaikki saisivat valita vapaasti, mitä kieliä opiskelisivat, kouluihinhan pitäisi palkata sen seitsemän kielenopettajaa. Käytännössä tällaiseen tuskin olisi varaa ja siellä olisi ne pari, engalannin ja jonkun toisen kielen opettaja. Vanhemmat sitten saisivat riidellä rehtorin tms. kanssa aiheesta tai viedä lapsensa toisiin kouluihin.
Jos lähikoulussa olisikin se "pakko"venäjä sitten, kuinka moni olisi silti tyytymätön? Aika moni, luulen. Kaikkia kun ei voi koskaan miellyttää.
lienee tällä hetkellä ainoa, toimiva vaihtoehto. Onhan noita mielenosoituksia ollut eduskuntatalon edessä pakkoruotsin poistamisesta. Lopputulos: pakkoruotsin aikaistus!
Eli mitä enemmän kansa protestoi, sitä enemmän ruuvia kiristetään. Lienee eräs sodankäynnin strategia.
Jos ruotsin tunneille ei tule opiskelijoita, millä heidät pakotetaan? Kantaako poliisi heidät luokkaan?
kieltäytyisin menemästä ruotsin tunneille. Meillä protestoidaan nyt sillä tavalla, että en yhtään kannusta lapsiani opiskelemaan ruotsia. Saavat ihan luvan kanssa tuoda huonoja numeroita ruotsista. En välitä oppivatko sitä ollenkaan vai eivät.
Sen sijaan olen tiukkana englannin, ranskan ja venäjän kanssa. Opiskelevat näitä kieliä ihan tosissaan.
Kun melkein kaikki on pakollista koulussa. Ihan oikeesti, miksei puhuta pakkoenglannista, pakkokässästä, pakkoympästä, pakkofysiikasta, pakkolounaasta???