Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voimmeko me mennä lakkoon - ei laiteta lapsiamme ruotsin tunneille?

Vierailija
28.06.2012 |

Tarttis tehdä jotain.

Vai laitetaanko mielenosoitus eduskunnan eteen?

Saatais ehkä yhdet otsikot.

Onko mukaan tulijoita? Syksyllä.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin jos suomenruotsalaisten aktivistiryhmä kieltäisi lapsiaan menemästä suomen kielen oppitunnille tai jos muslimivanhemmat kieltävät lapsiaan menemästä koulun päättäjäisjuhliin koska siellä lauletaan suvivirsi, joka on muuten ruotsalainen virsi alunperin kiäh, kiäh;)

Vierailija
62/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun stadissa ja mökkeilen Tammisaaressa, jossa puhutaan ruotsia. Tarvitsen ruotsia joka päivä työssäni. Minulla on virkamieskielitodistus ruotsista. Puolet työtovereistani on ruotsinkielisiä, kuten suvustanikin. En todellakaan ymmärrä, miksi lapseni ei saisi oppia ruotsia. Täysin naurettavaa. Minulla ei ole ollut kuin mieletöntä hyötyä ruotsin opiskelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsista ei ole mitään hyötyä, koska se on sitä idioottimaista suomenruotsia, mitä ei edes Ruotsissa ymmärretä. Aivan ajanhukkaa koko touhu.

Meillä satsataan totta kai englantiin, mutta lisäksi Saksaan ja Ranskaan. Ruotsista olen sanonut, ettei tarvitse lukea. Kunhan saatte kokeet läpi, muuten ei väliä.

kieltäytyisin menemästä ruotsin tunneille. Meillä protestoidaan nyt sillä tavalla, että en yhtään kannusta lapsiani opiskelemaan ruotsia. Saavat ihan luvan kanssa tuoda huonoja numeroita ruotsista. En välitä oppivatko sitä ollenkaan vai eivät.

Sen sijaan olen tiukkana englannin, ranskan ja venäjän kanssa. Opiskelevat näitä kieliä ihan tosissaan.

Vierailija
64/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pakkoruotsia vastustavat etupäässä ne, joilla ei ole kielipäätä.

Voinko mä sitten ottaa mun lapset matikan tunneilta pois, kun mulla ei ole matikkapäätä?

Vierailija
65/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

musiikin ja kuviksen tunnit ne vasta turhia ovatkin. Suorastaan salaliitto suomalaisen talouskehityksen romahduttamiseksi. Jos lapset sen nokkahuilun rääkkäämiseen ja Juice Leskisen hoilaamiseen tuhlatun ajan saisivat käyttää vaikkapa yhteiskuntaopin opiskeluun, he saattaisivat päästä elämässään huomattavasti pidemmälle ja Suomikin voisi paremmin.

Vierailija
66/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen haittaa voi lapselle olla ruotsin opinnoista?

Ja ap:lle tiedoksi, että päätös koskee yhtä lailla ruotsinkielisiä, joille alkaa suomen opetus kuudennella luokalla.

Vierailija
67/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja englannin 4. luokalla. Käytäntö on ihan hyvä ja se toimisi myös suomenkislisisten kohdalla.

Vierailija
68/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesikaan eivät koskaan elämässään muuta mihinkään.

Musta on melko normaalia, että päästäkseen puhumaan muuta kuin suomea täytyy matkustaa alueelle, jossa ko. kieltä puhutaan eikä odottaa että sen puhuja tulisi omalle kotipaikkakunnalle.

Mä opiskelin venäjää, mutta ihan piti Neuvostoliittoon matkustaa sitä puhumaan. Ei ollut venäläisiä mun kotipaikkakunnalla.

Ruotsia kuullakseen ei tarvi tulla kuin Helsinkiin.

ruotsia puhuvaa turistia kotipaikkakunnallani Itä-Suomessa. En tavannut yhtäkään ja menetin viimeisenkin motivaationi oppia ko kieltä. Täytyi lähteä laivaristeilylle Ruotsiin, jossa tapasin ensimäisen ruotsinkielisen. Miksen saanut opiskella venäjää?

Vierailija
69/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäytyisin menemästä ruotsin tunneille. Meillä protestoidaan nyt sillä tavalla, että en yhtään kannusta lapsiani opiskelemaan ruotsia. Saavat ihan luvan kanssa tuoda huonoja numeroita ruotsista. En välitä oppivatko sitä ollenkaan vai eivät.

Sen sijaan olen tiukkana englannin, ranskan ja venäjän kanssa. Opiskelevat näitä kieliä ihan tosissaan.

Kenenköhän nilkkaan tuo "protesti" mahtaa kolahtaa? Meinaatko että ruotsinmaikka vetää ranteet auki? Meinaatko että hallituksessa ymmärretään että teidän lapsen kehno menestyminen yhdessä kouluaineessa merkitsee sitä että koko aine on itse asiassa täysin turha?

Vierailija
70/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pakkoruotsia vastustavat etupäässä ne, joilla ei ole kielipäätä. Voinko mä sitten ottaa mun lapset matikan tunneilta pois, kun mulla ei ole matikkapäätä?

tämä vahvistaa käsitystäni siitä, että matemaattisesti lahjattomat ja siten yleensä myös erittäin epäloogiset ihmiset kannattavat pakkoruotsia. Esitän hyvin yksinkertaisen esimerkkitilanteen. Mietipä henkilö, joka lukee pitkää matematiikkaa, kemiaa ja fysiikkaa valinnaisina aineina. Pystyykö hän lukemaan vaikka neljää kieltä, eli englantia, ruotsia, saksaa ja ranskaa?

Vierailija
71/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä Suomessa pärjää kun osaa suomea. Todistettavasti täällä työllistyy ihan kohtalaisesti vaikka äidinkielikään ei olisi ihan hallussa. Esimerkiksi ala-asteemme rehtori ei osannut yhdyssanoja.

Niin notta mitäpä sitä suotta opiskelemaan kieliä.

Hienosti olisin elämässäni tähän asti pärjännyt vaikka ilman englantiakin. En suunnittele kansainvälistä uraa enkä hingu asiakaspalveluammatteihin joissa kielitaidosta olisi hyötyä. Ulkomaillahan tuosta nyt tietysti on hyötyä, mutta harvoin tulee Suomen ulkopuolella käytyä.

Minulla on ihan hyvä kielipää kuitenkin. Olen tykännyt opiskella kieliä. Mutta tosiaan, työmarkkinoilla niistä ei ole ollut minulle iloa. Eikä ihan hirveästi vapaa-ajallakaan.

Vierailija
72/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttis tehdä jotain.

Vai laitetaanko mielenosoitus eduskunnan eteen?

Saatais ehkä yhdet otsikot.

Onko mukaan tulijoita? Syksyllä.

Ja senkus pidät mielenosoituksesi.

Vierailija
73/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä takia sitä ruotsia pitää opiskella? Ollessani töissä asiakaspalvelutyössä Itä-Suomessa törmäsin ehkä kahteen ruotsinkieliseen asiakkaaseen joista vain yksi oli ummikko eikä puhunut suomea. Enemmän tuli somali/kurdi/jne maahanmuuttajia jotka eivät osanneet sanaakaan suomea, ja yleensä puhuivat englantia jos jotain.

Eivätköhän muutenkin ottaisi palvelemaan ruotsinkielisen jos tarvitsisivat sujuvaa ruotsin kielen taitoa johonkin tehtävään. Oman kokemukseni mukaan ruotsia tarvii lähinnä Hangossa, Loviisassa, Maarianhaminassa ja Kristiinankaupungissa, ei oikein muualla. Ja siellä kyllä riittää ruotsia äidinkielenään puhuvia työvoimaksi.

Naurettavin perustelu pakkoruotsin lisäämiselle on se, että "koska suomi on kaksikielinen maa". Suomi on kaksikielinen maa vain paperilla. Itse olisin halunnut paljon mielummin opiskella saksaa koulussa ja siitä olisi ollutkin enemmän hyötyä, on Saksa sen verran suurempi talousjätti kuin Ruotsi. Jopa ruotsalaiset tuttavani eivät olleet uskoa korviaan kun kerroin heille, että suomessa jokaisen täytyy opiskella ruotsia 6 vuotta + pakollinen virkamiesruotsi korkeakouluissa. Ihmettelivät että miten voi olla noin epäreilu ja ihmisoikeuksien vastainen asetelma, eihän heidänkään tarvitse opiskella suomea.

Jos Suomi ei olisi niin lujasti ruotsinkielisten pankki/yrityssukujen alla, ihan varmasti olisi lakkautettu koko ruotsin kielen pakollisuus. En itse koskaan tykännyt ruotsista, ja ennen kuin valitatte että pitäisikö sitten lopettaa "pakkofysiikka" ja "pakkobiologia" niin ne eivät ole keskenään kovin vertailukelpoisia: fysiikka/biologia/muut luonnontieteet ovat universaaleja asioita joissa pätee millä kielellä tahansa sama tieto ja kaikkialla maailmassa ne kuuluvat yleissivistykseen - ruotsi ei kuulu. Ruotsia puhutaan vain ja ainoastaan Ruotsissa, ja hekin puhuvat sujuvaa englantia.

Ajatella, että lasten valinnaisaineita karsitaan, jotta saadaan lisää ruotsinopetusta. Paljon mielummin antaisin peruskouluikäisten lasteni ottaa valinnaiseksi taideaineita kuten käsityö ja kuvaamataito sekä kotitalous kuin pistää lukemaan ruotsia, jota he eivät koulujen jälkeen tule ikinä tarvitsemaan. Jopa 60-vuotiaat vanhempani ovat todenneet, etteivät koko elämässään ole missään tilanteessa tarvinneet ruotsia, kun pohjoismaissa matkustaessakin kaikki ymmärtävät mainiosti englantia.

Vierailija
74/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesikaan eivät koskaan elämässään muuta mihinkään.

Musta on melko normaalia, että päästäkseen puhumaan muuta kuin suomea täytyy matkustaa alueelle, jossa ko. kieltä puhutaan eikä odottaa että sen puhuja tulisi omalle kotipaikkakunnalle.

Mä opiskelin venäjää, mutta ihan piti Neuvostoliittoon matkustaa sitä puhumaan. Ei ollut venäläisiä mun kotipaikkakunnalla.

Ruotsia kuullakseen ei tarvi tulla kuin Helsinkiin.

ruotsia puhuvaa turistia kotipaikkakunnallani Itä-Suomessa. En tavannut yhtäkään ja menetin viimeisenkin motivaationi oppia ko kieltä. Täytyi lähteä laivaristeilylle Ruotsiin, jossa tapasin ensimäisen ruotsinkielisen. Miksen saanut opiskella venäjää?

Asun Helsingissä ja kertaakaan en ole täällä ruotsia tarvinnut. Englantia ja venäjää kyllä.

Vierailija
75/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka itse pärjäsin mainiosti ruotsin kielessä ja olen ruotsinkielistä syntyperää, mutta en ole tarvinnut sitä koulun jälkeen.

Monelle useamman kielen hallinta voi olla hankalaa, siksi ne kaksi pakollista vierasta kieltä tulisi mieluummin olla kieliä, jota puhutaan maailmalla eikä vain pienen vähemmistön ieliä.

Vierailija
76/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomi ei olisi niin lujasti ruotsinkielisten pankki/yrityssukujen alla, ihan varmasti olisi lakkautettu koko ruotsin kielen pakollisuus.

Minä muutin Suomesta pois, koska en halunnut olla toisen luokan kansalainen omassa maassani pelkästään syntyperäni takia.

Vierailija
77/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun melkein kaikki on pakollista koulussa. Ihan oikeesti, miksei puhuta pakkoenglannista, pakkokässästä, pakkoympästä, pakkofysiikasta, pakkolounaasta???

Useat kouluaineet ovat melkeinpä välttämättömiä, jotta pärjää nyky-yhteiskunnassa. On siis itsestään selvää että ne ovat "pakkoja". Ilman ruotsin kielen taitoa sen sijaan pärjätä mainiosti. Voi jopa edetä pääministeriksi asti (Vanhanen).

Vierailija
78/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman ruotsin kielen taitoa sen sijaan pärjätä mainiosti. Voi jopa edetä pääministeriksi asti (Vanhanen).

Ja Katainen

Vierailija
79/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äitinikin oli ruotsinope, mutta kyllähän se jokaiselle aivoillaan ajattelevalle ihmiselle on selvää, ettei ruotsia tarvita Suomessa mihinkään. Jopa äitini oli tätä mieltä, vaikka itse kieltä opettikin. Lisäksi lapset eivät kuitenkaan opi ruotsia, koska motivaatio on nolla.

Itsekin kirjoitin kielestä ällän, mutta tänä päivänä en osaa sitä lainkaan, koska en ole sitä mihinkään tarvinnut.

Vierailija
80/82 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenköhän nilkkaan tuo "protesti" mahtaa kolahtaa? Meinaatko että ruotsinmaikka vetää ranteet auki? Meinaatko että hallituksessa ymmärretään että teidän lapsen kehno menestyminen yhdessä kouluaineessa merkitsee sitä että koko aine on itse asiassa täysin turha?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi