Missä asioissa ajattelet "vanhanaikaisesti"?
Mun mielestä kihlaus tarkoittaa lupausta avioliitosta, ja kihloissa ololla tarkoitetaan kosimisen ja häiden välistä aikaa. Nykyään moni tuntuu menevän "kihloihin" ja käytetään "kihlasormuksia", mutta naimisiin menosta ei ole tietoa tai aiettakaan. Mun mielestä se ei silloin ole kihlaus ja tämä tuntuu olevan nykyään hyvin vanhanaikainen ajattelutapa.
Kommentit (126)
viedä se huoltoon, katsastukseen, renkaidenvaihtoon, täyttää pissapoika.
Minä voin kyllä antaa rahaa ja maksaa huollon, mutta mielestäni on miehen homma viedä auto ja puhua autonrassaajien kanssa.
Tankata voin itse.
Lapset "tehdään" avioliittoon. Kaikilla perheenjäsenillä (ydinperheessä)on oltava sama sukunimi. Naisen kuuluu osata tehdä ruokaa ja pitää muutenkin kodista huolta, miehen taas hoitaa autot ja muut tekniset hommat.
minusta omakehu haisee. :) En tykkää yhtään nykyajan tyylistä jossa itseään pitää mainostaa ja taitojaan suurennella kovaan ääneen.
Vastaavasti minusta toisia ei ole tarvetta loukata verbaalisesti. Nykyään joka toinen tuntuu mainostavan itseään "rehelliseksi" ihmiseksi joka sanoo asiat suoraan. Tämä sitten käytännössä tarkoittaa toisten puutteiden ja vikojen kovaäänistä läpikäyntiä.
Useimmiten nämä kaksi piirrettä yhdistyvät samassa henkilössä. Kaipaan vanhanajan kaunista käytöstä, vaatimattomuutta ja viisautta vaieta oikeissa tilanteissa.
Mua ei kiinnosta, ollaanko perheessä naimisissa tai kihloissa tai ollaanko menossa naimisiin. Mua ei myöskään kiinnosta, kuinka monta sukunimeä perheenjäsenillä on tai onko kyseessä uusperhe tai mikä tahansa kombinaatio. Mua ei kiinnosta, miten pukeudutaan tai osaako mies rassata autoa tai nainen hoitaa kotia.
Asiat, jotka ovat mulle tärkeitä:
-puhdas, itsetehty (luomu)ruoka, terveellinen ruokavalio
-aikuisten osallistuminen lasten elämään, kiinnostuneisuus koulunkäynnistä ja ystävistä, harrastusten ja liikunnan pariin ohjaaminen ja tukeminen -> lasten kasvattaminen onnellisiksi yhteiskunnan jäseniksi omaa aikaa, vaivaa ja rahaa säästämättä
-omasta terveydestä ja kunnosta huolehtiminen
-työnteko - kaikki työ on arvokasta, yhteiskunta tukekoon vain heikkoja ja sairaita
-oma kehittyminen ja kasvaminen ihmisenä.
Että pitäkää te muut ne "vanhanaikaiset" arvonne...
n40
Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät halua naimisiin, mutta miksi sitten pitää mennä kihloihinkaan? Kihlaushan on merkki avioliittolupauksesta, mitään juridista merkitystä sillä ei edes ole.
mutta olen kihloissa, löytyy lapsi, lapsella minun sukunimi eikä naimisiin mennä ehkä koskaan:)
Juu ja on yhteinen lapsi, mutta tuo sukunimi juttu perustuu vaan siihen, että aika vähissä on tuon kantajat enään omassa suvussani.
En ole tuo aiempi kirjoittaja mutta omalta kohdaltani voin sanoa että kihlaus on vankka sitoutuminen, lupaus siitä että JOS ikinä menisin naimisiin, se tapahtuisi vain ja ainoastaan kihlaamani henkilön kanssa. Mutta emme ole kiinnostuneet häähörhellyksestä joten saattaa jäädä kihlattu naimatta. Ellei sitten juridisista syistä. Kihlaus on kuitenkin se tunnepuolen sitoutuminen. Meille.
viedä se huoltoon, katsastukseen, renkaidenvaihtoon, täyttää pissapoika.
Minä voin kyllä antaa rahaa ja maksaa huollon, mutta mielestäni on miehen homma viedä auto ja puhua autonrassaajien kanssa.
Tankata voin itse.
mutta ruokakaupassa käyn itse, mies ei osaa ostaa sieltä oikeita tarvikkeita, pitää selittää juurtajaksain mistä mitäkin löytyy jos joskus joutuu käymään kaupassa.
Mun mielestä myös nuorien pitäisi opetella ja hallita ihan tavallinen jutustelu, siis että tuntemattomien tai puolituttujenkin kanssa osattaisiin keskustella niitä näitä, ettei aina oltaisi vain hiljaa tuppisuina ja tuijoteltaisi puhelinta. Vanhat ihmiset tämän osaavatkin, mutta nuorempi sukupolvi ei tunnu edes kiinnostuneelta opettelemaan.
Olen siinä suhteessa vanhanaikainen että minusta omakehu haisee. :) En tykkää yhtään nykyajan tyylistä jossa itseään pitää mainostaa ja taitojaan suurennella kovaan ääneen.
Vastaavasti minusta toisia ei ole tarvetta loukata verbaalisesti. Nykyään joka toinen tuntuu mainostavan itseään "rehelliseksi" ihmiseksi joka sanoo asiat suoraan. Tämä sitten käytännössä tarkoittaa toisten puutteiden ja vikojen kovaäänistä läpikäyntiä.
Useimmiten nämä kaksi piirrettä yhdistyvät samassa henkilössä. Kaipaan vanhanajan kaunista käytöstä, vaatimattomuutta ja viisautta vaieta oikeissa tilanteissa.
Kaikesta muusta tässä ketjussa olenkin eri mieltä.
Minusta pikkuvauvan hoito on äidin hommaa. Tää ei kyllä mielestäni oo mitenkään edes vanhanaikaista, vaan biologisesti järkevää. Mies on paljon tarpeellisempi kun auttaa kodinhoidossa.
Kun vauvalla on hätä tai yöt valvottaa niin minusta tehdään koko asialle hallaa jos vaikka miehen kanssa vuorotellaan öitä. Äitiähän se pieni kuitenkin oikeesti kaipaa. Meillä oon hoitanut vauvan yökitinät ym. ja hyvin pian on saanut sellaisen turvallisuudentunteen että ollaan saatu kaikki nukkua hyvin.
Monessa perheessä jossa mies valvoo myös ja äiti nukkuu välillä koko yön toisessa huoneessa, on taisteltu unen kanssa ihan taaperoikään asti.
vaikka olen vasta 21- vuotias. Just esim toi kihlaus, ei oo oikee jos ei oo aietta naimisiin, lapset avioliitossa ja mies on mun mielestä se perheenpää, nainen siinä rinnalla :) vanhoja ihmisiä teititellään ja kunnioitetaan.
Itseäni mm. oksettaa nämä vastaukset:
-Mies perheen pää (saisiko jotain perusteluja, että miksi juuri se mies, miksei se kummalta se luontuu paremmin tms., jos nyt jonkun täytyy olla "perheen toimitusjohtaja".........?)
-Äidin täytyy hoitaa yhteistä pikkuvauvaa yksin (MIKSI?)
-Miehen sukunimi koko perheelle/ainakin lapsille (MIKSI?)
Tätähän ei kysytty mutta kerroinpa silti ;) En ymmärrä yhtään, että miksi osa naisista on niin kamalia tapasovinisteja.
Sisimmissäni koen ydinperheen parhaaksi, ison osan yh-vanhemmista (huom! ei ne, joiden puoliso kuollut/sairastunut/väkivaltainen/huumeissa) jotenkin lapsellisiksi ja uusioperheissä yleensä ainakin yksi lapsi kärsii statuksestaan. Vanhemman tulee pysyä vanhempana: edes täysi-ikäisen lapsen kanssa ei ole soveliasta bilettää, kertoa k-18 juttuja tai puhua tämän lapsuuden aikaisista huolista. Suomalainen ilmiö "wt-äiti ja tytär laivalla kännäämässä" on oksettava.
Koen että asiakaspalvelijan tulee olla aina reipas, kohtelias, avulias sekä ehdottomasti hyväntuulinen. Asiakkaalle ei kuulu mahdollinen paha päivä tai kriisit; olet aspana edustamasi yhtiön kasvot. Mielestäni firman kuin firman työntekijöitä pitäisi kieltää omien juttujen juoruilu, lorvehtiminen jne. työajalla, ainakin asiakkaiden nähden. Ja kyllä, olen itsekin toiminut myyjänä aikoinaan!
En pidä tummaihoisia yhtä älykkäinä kuin valkoihoisia. Aasialaisia pidän kaikista fiksuimpina. Tummaihoinen mies tuo usein mieleen jonkinlaisen elukan, ja pidän etäisyyteni.
Naisten ja miesten tulisi pukeutua ikänsä mukaan. Näin tänään parikymppisten suosimalla tyylillä vaatetetun keski-ikäisen naisen ja näky oli paitsi kamala, mutta myös hämmentävä. Miksi sen ikäinen tahtoisi esiintyä ylipitkässä topissa, legginsseissä ja balleriinoissa? Jos pitää tyylistä, siitä olisi saanut arvokkaamman parilla muutoksella.
mutta lapsensa hylkäävä äiti on huono äiti. "En minä halua lapsiani, ota vain se yksinhuoltajuus, ei minua kiinnosta nähdä mukuloitani."
annan yleisissä kulkuneuvoissa paikan sitä eniten tarvitsevalle.
mutta lapsensa hylkäävä äiti on huono äiti. "En minä halua lapsiani, ota vain se yksinhuoltajuus, ei minua kiinnosta nähdä mukuloitani."
Mutta lapsensa hylkäävä mies ei kuitenkaan ole huono isä mielestäsi? Voi luoja.............
Kihlaus lupaus avioliitosta. Naimisiin VIIMEISTÄÄN kun lapsia on alkanut siunaantumaan. (ei siis ihan pakko ennen ;) ) Korvakorut rippikouluiässä ;) Ei kännyköitä ainakaan ennen kouluikää.
Mulla ei oo vieläkään korvakoruja ja olen 35v.
Kännyköitä on ollut yleisesti käytössä ehkä n. 20v.
miehillä ja pojilla kuuluu olla lyhyet hiukset, ei pitkiä tai puolipitkiä. Tässä asiassa olen selvästi vanhanaikainen.
Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät halua naimisiin, mutta miksi sitten pitää mennä kihloihinkaan? Kihlaushan on merkki avioliittolupauksesta, mitään juridista merkitystä sillä ei edes ole.
mutta olen kihloissa, löytyy lapsi, lapsella minun sukunimi eikä naimisiin mennä ehkä koskaan:) Juu ja on yhteinen lapsi, mutta tuo sukunimi juttu perustuu vaan siihen, että aika vähissä on tuon kantajat enään omassa suvussani.
mutta minä arvostan kihlausta juuri siksi, että se on vain meidän kahdenkeskeinen juttu ja symboli, ilman Jumalan, esivallan tai kenenkään muunkaan väliintuloa.
Ihan sama muuten kenen sukunimiä ja lapsia, mutta avioliitto on pyhä ja vain kuolema erottaa.
minun mielestä papin kuuluu olla miespuolinen.
Alusvaatteet aivät saa näkyä.