Minkä ikäisenä lapset keskenään uimaan? Lapsen kaverin äiti oli aivan hölmistynyt,
kun sanoin ettei meidän 8v ja 9v pääse kaverin mukaan keskenään uimaan, ilman aikuista. Ei tulisi mieleenkään päästää, mites te muut?
Kommentit (85)
9-vuotiasta en päästäisi. Vanhempi kävi jo viime kesänä kaverinsa kanssa uimassa ja käy joskun ennen uimatreenejä uimassa itsekseen hallissa.
Itse olen saanut käydä joskus 8-vuotiaana jo kavereiden kanssa uimassa sekä joessa että hallissa.
enkä päästä häntä ilman aikuista uimarannalle. Ei tosin ole kukaan pyytänytkään vielä.
Miksi ei voi lähteä valvomaan, eihän se nyt iso vaiva ole?? Itse olen yleensä taaperon kanssa rantavedessä ja valvon toisella silmällä, että 10-v:llä on kaikki hyvin.
Eikä edes uimahalliin, miten se edes eroaa luonnonvesistä?
uimahallissa on uimavalvoja.
enkä päästä häntä ilman aikuista uimarannalle. Ei tosin ole kukaan pyytänytkään vielä.
Miksi ei voi lähteä valvomaan, eihän se nyt iso vaiva ole?? Itse olen yleensä taaperon kanssa rantavedessä ja valvon toisella silmällä, että 10-v:llä on kaikki hyvin.
Osaavat kyllä uida, kyse ei ole siitä.
Saavat itsenäisyyttä monessa muussa asiassa. Veden kanssa eivät. Aikuisiakin hukkuu, just suonta alkaa vetämään tms.
Mielelläni lähden päivää paistattamaan rannalle itsekin. Jokainen valitsee itse. Samalla, kun olen rannalla "vahdin" muitakin lapsia, sillein salaa :)
tummaan luonnonveteen, joka voi olla vaikka kuinka syvää vähän pidemmällä. Uimahallissa näkee pohjaan koko ajan, ja mahdollisen pinnan alle vajonneen huomaa heti.
Itse sain lapsena alkaa 6-vuotiaasta käydä serkkujen kanssa keskenään uimassa. Vain uimataitoiset sai olla mukana. Ja yksin ei saanut mennä.
Myös vanhempani olivat saaneet lapsena käydä yksin ystävien ja sisarusten kanssa uimassa heti, kun uida osasivat. Siksi kai uskalsivat meidätkin päästää.
8- ja 9-vuotiaina ei olisi tullut mieleenkään, että oltaisiin jotain vanhempia tarvittu mukaan uimaan. Käytiin uimahallissakin pyörillä keskenämme.
Joten aion omankin lapsen päästää ystävien kanssa uimaan heti, kun uimataito riittää.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2012 klo 21:55"]
on käynyt kaksi vuotta kolme kertaa viikossa hallilla treeneissä ja olen antanut mennä myös kavereiden kanssa vapaa-ajalla hallille uimaan. Olin hölmistynyt kun toisen kaverin äiti ei antanut tyttärensä lähteä.
[/quote] Nämä yksin kulkevat lapset ovat muille aikuisille riesa. Meidän uimarannalla kulkee poika, jonka vanhemmat eivät ole viitsineet kulkea matkassa. Kauhea huoli kaikille, kun poika ui kauas. Nyt päätettiin vanhempien kesken, että jos hukkuu, kukaan ei mene pelastamaan, koska kukaan ei halua menettää omaa henkeään tämän pojan takia. Jos vanhemmat ei välitä, niin miksi muiden pitää välittää
[/quote]
Ette sitten kukaan ole viitsineet sen verran vaivaa nähdä, että juttelisitte pojalle ja sanoisitte, että mielestänne hän ui liian kauas rannasta? Vähän yhteisvastuuta soisi kaikilla olevan. Mistä sen tiedätte, vaikka pojalla olisi elämässään vain yksi vanhempi ja hän olisi koulukiusattu, niin ettei kavereitakaan ole. Kaikilla ei ole valitettavasti mahdollisuutta pitää kesällä lomaa siten, että pääsisi jatkuvasti valvomaan lasten uintia.
[/quote]
olen puhunut kyseisen pojan äidille. Äiti vastasi, että ei jaksa kykkiä rannalla, kun tulee kivoja telkkariohjelmia. Isä toi pojan 8 vuotiaana rannalle ja kailotti, että kas, täällä on porukkaa, joku katsoo sun perään, hän lähtee puuhaamaan kotiin jotain.
Eli kyse on lapsesta, jonka vanhemmilla on todellakin kesäloma, mutta kun ei vain kiinnosta. Juuri viime viikolla kuulin kaverilta, että rannalla oltiin taas kauhisteltu, kun poika oli uinut huonolla koiraräpiköinnillään puoleen jokeen. Nuoriso oli huutanut häntä rantaan, poika oli vain nostellut nokkaa. Nuorille on sanottu, että kukaan ei lähde tämän pojan perään uimaan ja hukuttamaan itseään. Jos ei omat vanhemmat välitä, ei voi mitään.
Eli se koko kylä kasvattaa-lapsi on aina muiden vanhempien riesa.
[/quote]
mielestäni tässä tilanteessa ainoat oikea vaihtoehto on tehdä lastensuojeluilmoitus eikä jättää poikahukkumaan...
[/quote]
ei äei jumalauta mitä porukkaa, isä ja äiti ei välitä ja sitten vielä erikseen joku porukka sopii että tuo jätetään sinne hukkumaan... Ehkä vielä tyhmempää touhua kuin vanhemmilta.
en päästä. Uimarannalla töitään laiturilta ja aina siellä on pari väkivaltaisen vilkasta vaatimatonta 10-vuotiasta, jotka painavat päitä veden alle toisilta.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:20"]
on käynyt kaksi vuotta kolme kertaa viikossa hallilla treeneissä ja olen antanut mennä myös kavereiden kanssa vapaa-ajalla hallille uimaan. Olin hölmistynyt kun toisen kaverin äiti ei antanut tyttärensä lähteä.
[/quote] Nämä yksin kulkevat lapset ovat muille aikuisille riesa. Meidän uimarannalla kulkee poika, jonka vanhemmat eivät ole viitsineet kulkea matkassa. Kauhea huoli kaikille, kun poika ui kauas. Nyt päätettiin vanhempien kesken, että jos hukkuu, kukaan ei mene pelastamaan, koska kukaan ei halua menettää omaa henkeään tämän pojan takia. Jos vanhemmat ei välitä, niin miksi muiden pitää välittää
[/quote]
Ette sitten kukaan ole viitsineet sen verran vaivaa nähdä, että juttelisitte pojalle ja sanoisitte, että mielestänne hän ui liian kauas rannasta? Vähän yhteisvastuuta soisi kaikilla olevan. Mistä sen tiedätte, vaikka pojalla olisi elämässään vain yksi vanhempi ja hän olisi koulukiusattu, niin ettei kavereitakaan ole. Kaikilla ei ole valitettavasti mahdollisuutta pitää kesällä lomaa siten, että pääsisi jatkuvasti valvomaan lasten uintia.
[/quote]
olen puhunut kyseisen pojan äidille. Äiti vastasi, että ei jaksa kykkiä rannalla, kun tulee kivoja telkkariohjelmia. Isä toi pojan 8 vuotiaana rannalle ja kailotti, että kas, täällä on porukkaa, joku katsoo sun perään, hän lähtee puuhaamaan kotiin jotain.
Eli kyse on lapsesta, jonka vanhemmilla on todellakin kesäloma, mutta kun ei vain kiinnosta. Juuri viime viikolla kuulin kaverilta, että rannalla oltiin taas kauhisteltu, kun poika oli uinut huonolla koiraräpiköinnillään puoleen jokeen. Nuoriso oli huutanut häntä rantaan, poika oli vain nostellut nokkaa. Nuorille on sanottu, että kukaan ei lähde tämän pojan perään uimaan ja hukuttamaan itseään. Jos ei omat vanhemmat välitä, ei voi mitään.
[/quote]
mielestäni tässä tilanteessa ainoat oikea vaihtoehto on tehdä lastensuojeluilmoitus eikä jättää poikahukkumaan...
[/quote]
ei äei jumalauta mitä porukkaa, isä ja äiti ei välitä ja sitten vielä erikseen joku porukka sopii että tuo jätetään sinne hukkumaan... Ehkä vielä tyhmempää touhua kuin vanhemmilta.
[/quote] jos vanhemmat ei välitä, miksi muiden pitäisi vaarantaa henkensä näiden takua. Tulkaa läskiperseet itse rannalle cahtimaan kakaroitanne. Ette voi luottaa, että kyllä siellä joku minun lapsen peladtaa, kun en sidukkapullon äärestä viitsi lähteä
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:44"]
en päästä. Uimarannalla töitään laiturilta ja aina siellä on pari väkivaltaisen vilkasta vaatimatonta 10-vuotiasta, jotka painavat päitä veden alle toisilta.
[/quote]
siis vahtimatonta
Itse kävin 9-vuotiaana kavereiden kanssa uimassa 4 kilometrin päässä kotoa polkupyörillä. Joskus kaverin äiti jätti meidät 3 tunniksi keskenään uimaan ja lähti omille asioille. Näin 90-luvulla.
Lapset eivät päästä minua yksi uimaan. Ikää yli 50 v ja hyvin hätäisesti osaan koiraa uida niin pitkään, että ehdin huutaa apua. Lapset olivat minua parempia uimareita jo alle kouluikäisinä. Kyllä minua pelotti, kun uivat ja sukeltelivat puolivälissä järveä. Ei tästä aikuisesta olisi niille mitään apua ollut.
Mua ärsyttää rannalla ne laumat pieniä koululaisia, joita kukaan ei vahdi. Koko ajan saa olla sydän syrjällään, että käy jotain. Aika holtitonta se meininki painetaan kavereita veden alle ja tönitään laiturilta veteen.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voi kuinka toivoisin että te aikuiset kävisitte useammin katsomassa miten lapsenne viettävät aikaa siellä rannalla. Ei se uimarantoja auta mitään jos sukelletaan laiturin alta ja kaverit yrittävät tahallaan pomppia samalla laiturilla niin että se osuisi sukeltajaan. Jos osuu ja toinen menee tajuttomaksi siellä laiturin alla niin saako nämä kaverit haettua tajuttoman pohjasta riittävän nopeasti ja elvytettyä?
olen nähnyt miten poikalauma heitteli yhtä tanakkaa uimaan tullutta poikaa kivillä kun tämä ui vedessä.
olen nähnyt vaikka mitä tyhmyyksiä poikalaumojen tekevän rannalla. Ja ihan taitavia uimareitanäyttävät olevan ei sen puoleen. Mutta tarvitsisivat vielä vanhemmilta valvontaa ja opastusta käytökseensä. Pahimpiin olen puuttunut ja sillon sitten minulle kiroillaan ja haistatellaan ja sitä joutuvat minun lapseni kuuntelemaan. eli en millään viitsisi kasvattaa omieni ohella rannallista pikku huligaaneja jotka kyllä kaikki uivat paremmin kuin minä mutta käytöstavoista ei sitten olekkaan tietoa.
sille yhdelle joka ihmetteli mitä hän voisi uimataidottomana edes rannalla tehdä kun lapsi on taitava uimari. Hän voisi vahtia lapsensa käytöstä ja sitä ettei lasta kiusattaisi. Ja aikuiset uimaretkin tietävät että milloin vain voi tulla esim suonenveto ja kyllä silloin uimataidotonkin äiti voi kertoa muille kun huomaa lapsensa olevan pulassa ja muut voivat mennä avuksi. Muut eivät välttämättä tätä huomaa kun kaikilla omat juttunsa mitä rannalla touhuavat.
Hyviä uinteja ja paljon hyviä hetkiä rannalla lasten kanssa kaikille.
Mä en mielellään vielä päästä 9-vuotiasta. Tyttö kyllä, rauhallinen ja ui hyvin, joten suhteen voisin harkita. Sen sijaan poikien kohdalla miettisin enemmän, kun pojat USEIN ovat vilkkaampia ja koheltavat enemmän/ ovat lapsellisempia.
Lapsen mummu on hysteerinen ja on ilmoittanut itse menevänsä vahtimaan, jos ei kukaan muu mene. Hän on aikanaan lapsena ollut rannalla porukassa, jossa oli 9-11 -vuotiaita. Eräs tyttö, 11v., ui kuulemma melkein porukan parhaiten, mutta hukkui silti. Tästä on mummulle jäänyt trauma ja siksikin panikeeraa noita lasten uimareissuja keskenään.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:07"]Mua ärsyttää rannalla ne laumat pieniä koululaisia, joita kukaan ei vahdi. Koko ajan saa olla sydän syrjällään, että käy jotain. Aika holtitonta se meininki painetaan kavereita veden alle ja tönitään laiturilta veteen.
[/quote] koko kylä kasvattaa. Miksi et huolehdi niistä
uimahallissa on uimavalvoja.