Minkä ikäisenä lapset keskenään uimaan? Lapsen kaverin äiti oli aivan hölmistynyt,
kun sanoin ettei meidän 8v ja 9v pääse kaverin mukaan keskenään uimaan, ilman aikuista. Ei tulisi mieleenkään päästää, mites te muut?
Kommentit (85)
Jollekin rannalle uskaltaisin 10-vuotiaani päästää, jollekin toiselle taas en.
Rannalla ovat käyneet ilman aikuista just 8-9-vuotiaasta alkaen. Ekaluokan jälkeisestä kesästä alkaen olen päästänyt ihan mielelläni! Enkä näe mitään muuta syytä kuin pedofiilit olla päästämättä. Mutta kun porukassa liikkuvat niin pedotkin varmaan pysyy kauempana.
Oma poikani ui naapurin tytön kanssa, joka on myös hyvä uimaan.
ilman aikuista, minusta tuon ikäinen ei ole vielä tarpeeksi järkevä pitääkseen itsestään huolen ja kavereista tuon ikäinen ei voi mitenkään olla vastuussa.
alle 13-vuotiasta ainakaan.
Tyttö on hyvä uimaan (10v), olen uimahallissa "testannut" uimataitoansa ja ui kahta tyyliä noin 50 m, osaa kellua, sukeltaa, hypätä veteen jne.
Mutta mutta.... koskaan rannalle lähtiessä ei tiedä millaista porukkaa siellä on. Uimahallissa on aina joku aikuinen paikalla, rannalla ei. Olen nähnyt niin järkyttävää käytöstä uimarannalla lapsilta 10-16 vuotiaita, jotka "taitavina uimareina" päästetty yksin että omaani en sinne joukkoon laita.
Ensin on tämä seksistinen ja pervo puhetapa "vittu sitä homo tätä". Arvostellaan toisten kroppaa, tytöt koittaa äkkiä suhahtaa veteen riisuttuaan vaatteet ettei kukaan kerkeä rääkkymään, siinä onnistumatta.
Sitten tönitään laiturilta tuttua/kaveria veteen. Katsomatta yhtään onko ketään alla tms. Sitten laiturin tahallinen keinuttaminen / siirtäminen / laiturin ali sukeltelu. Rannan pelastusveneen "lainaaminen" muihin tarkoituksiin, ilman liivejä kauas rannasta soutelu, sitten vene nurin jne...
Tiedättekö te vanhemmat ihan oikeiasti mitä lapsenne rannalla puuhaavat?
Ihme ettei nuorisoa huku enemmän, onneksi nykyään lapsilla on hyvä uimataito, vaikka käyttäytyä eivät osaa ollenkaan.
Siskoni pian 10-vuotias poika menee tuttuun lähirantaan samanikäisen kaverinsa kanssa kahdestaan. Uivat ja leikkivät pitkään ja tulevat pois. Matkaa rantaan on muutama sata metriä, huuto tuskin kuuluisi. Kumpikin osaa hyvin uida. Omaa alle kouluikäistä lastani en päästä heidän mukaansa, koska lapseni ei osaa vielä uida lainkaan.
Uimahalliin päästän ton 8-vuotiaan kaverin kanssa. Uimarannalle pääsee vain aikuisen valvonnassa.
Kaverin mummo sai kerran raivokohtauksen minulle, kun lapsena (8 v) pyysin kaveria uimaan. Ei kaveri päässyt, vaikka monta kertaa aikaisemmin olimme käyneet keskenämme, kun vanhemmat olivat kotona. Sain kuulla olevani kuhea kakara.
Sitten päästäisin uimaan, kun osaa uida satoja metrejä ja on esim uimakandin merkki suoritettu.
Mun vanhemmat ei välittänyt. Sain uida jo tosi pienestä yksin uimarannalla, jossa ei ollut ketään muita. Omaa lasta en kyllä päästäisi.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2012 klo 21:55"]
on käynyt kaksi vuotta kolme kertaa viikossa hallilla treeneissä ja olen antanut mennä myös kavereiden kanssa vapaa-ajalla hallille uimaan. Olin hölmistynyt kun toisen kaverin äiti ei antanut tyttärensä lähteä.
[/quote] Nämä yksin kulkevat lapset ovat muille aikuisille riesa. Meidän uimarannalla kulkee poika, jonka vanhemmat eivät ole viitsineet kulkea matkassa. Kauhea huoli kaikille, kun poika ui kauas. Nyt päätettiin vanhempien kesken, että jos hukkuu, kukaan ei mene pelastamaan, koska kukaan ei halua menettää omaa henkeään tämän pojan takia. Jos vanhemmat ei välitä, niin miksi muiden pitää välittää
Minä kävin veljen kanssa varmaan noin 10 v lähtien lähirannassa uimassa. Ei meillä maalla olisi edes päässyt uimahalliin, ei sillä että sinne edes haluttiin :-) Ranta oli matala, mutta hypittiin kyllä laitureilta ja veneistä ja toisinaan mentiin pitkällekin täytettyjen traktorin sisäkumien kanssa. Mitään ei koskaan sattunut, joskus meni nenään vettä. Viime vuonna lähemmäs 30 vuotiaana tosin meinasin hukkua Atlantin valtavissa aalloissa...
Erittäin vilkkaat pojat 14 v ja 12 v on päässeet tänä kesänä ekan kerran kaksistaan uimaan. Homma on ollut aikuistenkin seurassa aikasemmin sellaista hölmöilyä, että nyt vasta annoin luvan, ja valvotulle rannalle.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="26.06.2012 klo 21:55"]
on käynyt kaksi vuotta kolme kertaa viikossa hallilla treeneissä ja olen antanut mennä myös kavereiden kanssa vapaa-ajalla hallille uimaan. Olin hölmistynyt kun toisen kaverin äiti ei antanut tyttärensä lähteä.
[/quote] Nämä yksin kulkevat lapset ovat muille aikuisille riesa. Meidän uimarannalla kulkee poika, jonka vanhemmat eivät ole viitsineet kulkea matkassa. Kauhea huoli kaikille, kun poika ui kauas. Nyt päätettiin vanhempien kesken, että jos hukkuu, kukaan ei mene pelastamaan, koska kukaan ei halua menettää omaa henkeään tämän pojan takia. Jos vanhemmat ei välitä, niin miksi muiden pitää välittää
[/quote]
Ootte aika sairaita.
Mä oon tainnu 7-8vuotiaana käydä yksin uimas ilman vanhempia uimarannalla ja uimahallis.
Nyt on pakko kysyä tarkentava kysymys: onko tähän ketjuun osallistuneilla kenties lähin uimaranta sellainen, ettei siellä ole ketään muita koskaan tai onko sinne matkaa yli 20km? Vai asutteko ihan kaupungin keskustassa, josta lasten on vaikea kulkea rannalle ilman julkisia tms?
Tietenkin päästäisin, yleiselle uimarannalle. Uimahalliin, siellähän on aina valvojakin paikalla. Niin minullekin tehtiin, äitini heitti meidän hallille ja haki parin tunnin päästä pois. Meille on opetettu, ettei rannasta poispäin saa uida niin että voi vahingossa joutua liian syvälle, ja yleensä aina leikimmekin niin, että jalat ylsivät helposti pohjaan. Tässä tapauksessa uimaan on opittu niin nuorena, ettei sitä kunnolla edes muista.
En kyllä päästäisi lapsia yksin yksinäisille metsälammille tai virtaavan veden lähelle.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2012 klo 21:55"]
[/quote]
Ette sitten kukaan ole viitsineet sen verran vaivaa nähdä, että juttelisitte pojalle ja sanoisitte, että mielestänne hän ui liian kauas rannasta? Vähän yhteisvastuuta soisi kaikilla olevan. Mistä sen tiedätte, vaikka pojalla olisi elämässään vain yksi vanhempi ja hän olisi koulukiusattu, niin ettei kavereitakaan ole. Kaikilla ei ole valitettavasti mahdollisuutta pitää kesällä lomaa siten, että pääsisi jatkuvasti valvomaan lasten uintia.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:25"]Sitten päästäisin uimaan, kun osaa uida satoja metrejä ja on esim uimakandin merkki suoritettu. [/quote]
Niinpä! Ei se ikä vaan se taito.
Uimahallissa pärjää helposti jopa kolmos-, nelosluokkalaiset. Järveen en niinkään päästäisi. Vesi voi olla sumeaa, ja jos jotain tapahtuu, apu on liian kaukana.
Itse vietin nuoruudessani aikaa mummolassa, ja vaikka olin uimataitoinen, niin meille opetettiin, että aina pitää pyytää joku valvomaan. Toimin näin edelleen, vaikka uimataito ei ole minulle se ongelma. Uimahallissa voi apua pyytää kanssauijilta, mutta järvessä olet yksin.
Täysin turvallistahan se ei ole minkään ikäisille, joten jos haluat olla 100% varma ettei lapsesi huku, et päästä häntä ikinä veden äärelle.
Valitettavasti se tyhmyys voi tiivistyä vaikka 17-vuotiaiden joukossa, jossa eräs serkkunikin oli, ja jossa kävi niin että yksi hukkui. Siitä huolimatta en aio enää 17-vuotiaani ja hänen kavereidensa mukaan uimarannalle tunkea. Voin vain varoitella ja saarnata ja muistutella...