Hyi miten sadistinen äiti oli äsken kaupassa :(
Äiti oli iloisesti tilpattavan arviolta vajaa parivuotiaansa kanssa kaupassa. Poika käveli minuakin vastaan, hymyili leveästi ja sanoi "moi". Hetken päästä parin hyllyn päästä kuului huuto, kun äiti oli tarttunut poikaa käsivarsista kiinni ja raivosi tälle. Poika oli yrittänyt ottaa irtokarkkihyllystä karkkia, mistä äiti sai aivan järjettömät kilarit.
Lapsi itki lohduttomasti ja yritti halata äitiään, mutta äiti piti lasta käsivarsista kauempana. Lapsi itki lohduttomasti, hoki anteeksi ja kysyi "etkö äiti enää rakasta minua?". Itselleni tuli sellainen olo, että lapselle on ehkä joskus sanottu noin? Äiti sätti lastaan pahaksi ja tuhmaksi tuijottaen tätä samalla silmiin. Vanhempi rouvakin kävi äidille sanomassa, että eikö jo riitä. Seurasin itse tilannetta vähän matkan päästä. Lapsi nikotteli ja nyyhki ja lupasi, ettei enää ikinä koske, mutta äiti ei ottanut edes syliin saati tehnyt mitään sovinnon elettä :( Aivan järjetön viha purkautui pieneen lapseen.
Kamalan paha mieli tuli pienen lapsen puolesta :( Eihän noin pieni oikeasti voi ymmärtää, jos kukaan ei vahdi. Toisaalta olen sillä kannalla, että lapsen pitää oppia tapoja, mutta mielestäni tuossa oli kyse jo julmuudesta.
Kommentit (76)
Ap täällä taas VUODEN jälkeen..
Mun poikani on kyllä puheella kasvatettu. Rangaistuksina käytetty telkkarikieltoa (telkkari avataan muutenkin vain viikonloppuaamuisin tai kipeänä, joten kielto toimii tosi hyvin, jos on viikonloppu), korvaustöitä (esim. jos rikkoo jonkun tavaran, askartelee uuden tai tekee pieniä kotitöitä "tienatakseen" uuden tilalle), jäähy tai toisen iltasadun peruminen (meillä luetaan kaksi/ilta). Ikinä en voisi kuvitella käyttäväni väkivaltaa. Huudettua on tullut liian usein, mutta olen myöhemmin pyytänyt käytöstäni anteeksi.
Mahdottoman pohdiskelevia, hyväkäytöksiä ja aidosti muista välittäviä lapsia. Mä luulen, että jos lapsen kanssa viettää aikaa, jaksaa vastata kysymyksiin ja rakkaudella auttaa häntä selviämään vaikeista tunteista, ei sellaista sekopäistä häiriökäyttäytymistä ehdi edes syntyä. Kauniistikin voi ohjeistaa, ei tarvitse aikuisen seota.
Huonolla käytöksellä lapsi hakee yleensä vain huomiota tai pahimmillaan ei tiedä parempaakaan tapaa toimia.
Jari Sinkkosta mukaillen: Jokainen lapsi yrittää parhaansa niillä resursseilla, jotka hänellä on.
Surullinen oli mielestäni äidin reaktio. Lapsi oli aivan pulassa ja tolaltaan, eikä oma äiti auttanut häntä selviämään tilanteesta. Ja nimenomaan se herätti huomioni, että lapsi oli niin pieni. Ikäarvioni on tosiaan 2 vuotta, sillä toinen poikani oli tuohon aikaan myös kaksi ja suunnilleen saman kokoinen ja puhui myös sujuvasti pitkiä lauseita.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.06.2012 klo 19:55"]
Eihan kaupan tavaroihin koskeminen ole varastamista! Vai piilottiko han sen karkin taskuunsa? Tuskin.
Tuntuu kylla etta aiti olisi voinut ohjata lastaan rauhallisemmin. Ei tuollaisesta asiasta pitaisi malttiaan menettaa.
luulet että voiko niitä IRTOKARKKEJA laittaa takaisin sinne laariin jos joku mukula on niitä käsiinsä ottanut. Söisitkö itse toisen lasten näpelöimiä nameja?
Kuules, kyllä niitä irtokarkkeja on näpelöity monen toimesta. Jopa karkkihyllyn huoltajan olen nähnyt paljain käsin ronkkimassa jumittuneita karkkeja alemmas laariin. Ja kyllä, katsoin tarkkaan, ettei ollut tuolla 5-kymppisellä rouvalta minkäänlaisia hanskoja kädessä.
On maita missä kaikki mikä on irrallaan on otetavissa. Suomi on toinen ääripää. Irtokarkit eivät kuulu pienten kässien ulottuville! Miten lapsi voi oppia kunnioittamaan mitään kun leivät, tomaatiit, vaatteet jne. kierivät kauppojen lattialla. Lapset matkivat aikuisia. Aikuiset ottavat hylystätä tavaraa ja maksavat kortilla. Useat lapset eivät ole rahaa nähneetkään eivätkä ymmärrä että kaikesta maksetaan rahalla. Lapset eivät ole älykääpiöitä, heitä pitää kohdella älykkäänä niin he ovat älykkäitä ja osaavat käyttäytyä älykkään lapsen tavoin jos ovat tietoisia miten juuri tässä merkillisessä yhteiskunnassa eletään.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2012 klo 13:20"]
vai oletko todella maailman paras?
[/quote]
En oo nelonen, mutta vaikka käyn kuuden lapsen (5kk-6v) kanssa kaupassa, ni eivät ota hyllystä mitään ilman lupaa, eivätkä karkaile. Kulkevat siis mun kans ja ottavat vain sen, mihin oon luvannu koskea. En tosin anna koskea myöskään leluihin tai ruokiin.. Aina vaan toistan, että ne on kaupan omia niin kauan, kun niitä ei ole maksettu.
Mikähän ämmiä nykypäivänä vaivaa?
Todella moni tuntuu saavan jotain kiksejä heikompiensa alistamisesta.
Vaikka ne olisivat omia lapsia.
Kohta on Auereita vinopino.
Tässäkö "VUODEN ÄITI"? :-(
Tuttavan bongaus marketissa: vastaantulevissa ostoskärryissä istumassa noin 3-vuotias pikkupoika ja kärryä hoipertelevasti työntävä äitinsä on ihan tuiskeessa. Pikkupoika katsoo itkusilmin tuttavaani ja sanoo hänelle että "Äiti on paha!" sillä välin kun tämä lärveissä oleva äiti yrittää kyykkiä ja kantaa kaljapulloja :-( Mitä tuollaisessa odottamattomassa tilanteessa teet? Jos se äiti on sekakäyttäjä, vielä alkoholin lisäksi jossain lääkkeissä tai huumeissa ja vetää vaikka puukon esiin ja viiltää kurkun, jos puutut asiaan.
lastensuojelu ilmoitus? ei kannata tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä asiasta mistä ei ole kuin sivusta katsojan näkemys. Toisekseen mitenkä sellaisen olisi voinut tehdä tapauksen nähnyt henkilö? Jos kyse ei olut tutusta ihmisestä, kuten tässä ei taida olla kyse, niin mitenkä teknisesti ilmoitus olisi mahdollista tehdä? Olisiko pitänyt seurata ko. henkilöitä kotiin ja saada sitä kautta nimi ja osoite tietoon. Entä jo ko. henkilöt lähtenee kaupausta autolla ja oma auto jäänyt kotiin? Taksilla? VAI olisiko pitänyt mennä esittäytymään ja kertoa, että aion tehdä teistä lastensuojeluilmoituksen ja pyytänyt samalla kirjoittamaan yhteystietonsa ostoslistansa taakse? Olisiko tulos ollut A) musta silmä B) paljon kirosanoja C) Aku Ankan osoite ym.
ja asiasta oli puhuttu taas ennen kauppaan menoa. Tuo "etkö enää rakasta minua" on varsin yleinen sanominen lapsilta eikä tarkoita, että lapselle on niin sanottu.
Minusta tuo kuulostaa enemmän jo siltä, että lapsi teki jotain mistä on jo aiemmin ollut puhetta ja yritti halaamisella ym. saada huomion muualle.
Ja mielestäni aivan oikein, että lapselle opetetaan jo pienestä pitäen, ettei kaupasta varasteta (karkin ottaminen ilman lupaa on varastamista).
Kyseessä oli kuitenkin enintään parivuotias!
En tekisi isommallekaan noin! Sättiä itkusta nikottelevaa lasta!
Hyi!
Selittänyt, miksei niin tehdä ja mitä tapahtuu jos varastaa (tulee vartija ja varastettu asia pitää korvata + kärsiä seuraamukset). Ikinä ei ole tarvinut kaksivuotiaalle karjua ja silmät vihasta palaen tuijottaa.
Niin ja kukaan pojista ei koskaan ole varastanut. Eivät ole mistään rauhallisimmasta päästä, mutta puheella ja esimerkillä on paljon parempi vaikutus kuin silmittömällä raivoamisella. Enkä koskaan pitkittäisi lapsen hätää tuolla tavalla.
Lapseni eivät myöskään koskaan ole epäilleet rakkauttani.
jos tuo on se, miten lasta kohdellaan toisten nähden :< Ei pitäisi saada lisääntyä kaikkien. En ymmärrä, miten kaksivuotias edes pääsee vahtimatta irtokarkkihyllylle.
Tuon ikäiset eivät vielä edes fysiologisesti kykene ajattelemaan seurauksia, vaan saattavat elää hetkessä ja unohtaa säännöt, kun näkevät jotain tarpeeksi kiinnostavaa.
Toivottavasti se äiti ei saa enempää lapsia ja oppisi edes vähän lapsista parantaakseen tapansa :/
Tuossa mamma liioitteli ja pahasti. Olisin ilmoittanut lastensuojeluun ton ihmisen, kotona varmasti tilanteet pahempia.
Meillä on 5 lasta eikä ne ole kysyneet enkö enää rakasta.
Tottakai pitää kieltää ettei ota karkkihyllystä mutta tuo oli kyllä pahasti yliampuvaa. Olisin huolissani perheestä.
Halaamisella yritti varmasti rauhoittaa äitiä, ehkä kotona juurikin käy lapsensa kimppuun?
Vai piilottiko han sen karkin taskuunsa? Tuskin.
Tuntuu kylla etta aiti olisi voinut ohjata lastaan rauhallisemmin. Ei tuollaisesta asiasta pitaisi malttiaan menettaa.
Tuossa mamma liioitteli ja pahasti. Olisin ilmoittanut lastensuojeluun ton ihmisen, kotona varmasti tilanteet pahempia.
Tottakai pitää kieltää ettei ota karkkihyllystä mutta tuo oli kyllä pahasti yliampuvaa. Olisin huolissani perheestä.
Halaamisella yritti varmasti rauhoittaa äitiä, ehkä kotona juurikin käy lapsensa kimppuun?
Tämän palstan ikuiset ls-ilmoitustantat! Äidillä on voinut olla paha päivä syistä joita täällä viisastelijat eivät tiedä. Siksi ylireagointi.
En tajua muutenkaan näitä keskusteluja: kun lapsi rällästää kaupassa ja siihen ei puututa niin ls-ilmoitus, kun puututaan niin ls-ilmoitus.
Uskomatonta puusilmäisyyttä.
Vai piilottiko han sen karkin taskuunsa? Tuskin.
sama pätee ihan koskettamiseen.
Eihan kaupan tavaroihin koskeminen ole varastamista! Vai piilottiko han sen karkin taskuunsa? Tuskin.
luulet että voiko niitä IRTOKARKKEJA laittaa takaisin sinne laariin jos joku mukula on niitä käsiinsä ottanut. Söisitkö itse toisen lasten näpelöimiä nameja?
Jos kohtelee lasta näin ihmisten ilmoilla, niin miten kotona :D.
Itse olen kotona tiukka ja ihmisten ilmoilla tarvittaess myös. Ei ole mitään salattavaa silti ikinä!
Tuon vastauksen antaja salaa itse jotain!
Mä en usko sanaakaan AP:n sössötyksiä. Voi olla että pieni episodi on kaupassa ollut mutta kyllä nyt ap värittää juttua aika räikeästi.