Minkä ikäinen teillä saa/osaa käydä suihkussa itse?
Meidän 2v käy itse. Ovi tietysti auki ja olen siinä lähellä koko ajan, tulppa pois kylpyammeesta ettei saa vettä mihinkään puolta senttiä enempää. :)
Kaveri kritisoi kauheasti mua tästä kun lapsi voi kuulemma kaatua.
En oikein ymmärtänyt miten se kaatuminen on niin järkyttävää, voihan lapsi kaatua missä tahansa enkä ole aina kädestä pitämässä kiinni. Jos hän kaatuisi, kuulisin HETI ja ryntäisin lohduttamaan.
Aivan kuten hänkin puistossa antaa lapsen olla 50m päässä josta kestää taatusti kauemmin juosta lapsen luokse joka kivillä pomppineena voi lyödä päänsä pahemminkin.
Teenkö jotain todella väärin, tuli paha mieli. Olen kuuloetäisyydellä koko ajan enkä lähde esim tiskaamaan tai muuten meluamaan etten kuulisi kaikkea.
Kommentit (58)
tätä aiemmin ei ole edes tarjoteltu, että voisi yksin käydä. Nyt siis menee sinne itsenäisesti ja tulee poiskin. Olisi varmaan osannut käydä aiemminkin, mutta ei ole tullut mieleen ehdottaa
Ja valvomisella tarkoitan vieressä seisomista.
Liukastuminen ja pään lyöminen ovat todellisia riskejä. Ja silloin voi hukkua, kun on tiedottomassa tilassa veden alla, myös suihkun.
Meilläkään ei ole edes kokeiltu aikaisemmin.
käy itse suihkussa. Ollaan siinä lähettyvillä kyllä kokoajan. Osaa itse laittaa suihkun päälle ja sammuttaa ja laittaa suihkupään paikalleen.
Ja valvomisella tarkoitan vieressä seisomista.
Liukastuminen ja pään lyöminen ovat todellisia riskejä. Ja silloin voi hukkua, kun on tiedottomassa tilassa veden alla, myös suihkun.
No tottakai voi kaatua ja lyödä päänsä, mutta koska olen kolmen metrin päässä niin kuulen kyllä joka ikisen pikku kopauksenkin jollon mene heti katsomaan.
Lapsihan voi puistossakin lyödä päänsä, miksi se olisi pienempi vaara? sielläkin on lammikoita tiesitkö?
Sinne voi kuitenkin viedä ja antaa lapsen juosta kymmenien metrien päähän jutellen samalla kaverilleen (eli ei ole jatkuvasti tarkkaavainen).
enemmä kylpyammeessa olemisesta kuin suihkusta. Meillä on saanut kylpyyn jäädä "yksin", isomman sisaruksen kanssa siinä 4 v kieppeillä, mutta ovi auki ja olen kuulolla koko ajan ja ankara kielto joka ikisellä nousta seisomaan.
Ai mitä jos kaatuu? Kylpyammeet on kuule sellaisia, että jos kaadut ja lyöt pään reunaan niin siinä on pian henki poissa, hyvin helposti siis. Ihan samoilla linjoilla olen kaverisi kanssa, en anna edes sen meidän 4 v olla yksin.
Tosiaan suihkussa siinä ammeessa käy vain kohta 9 v treenien jälkeen, muuten käytetään suihkua ilman ammetta, ja sitä on alkaneet itsenäisesti käyttää ekaluokkalaisena, kun saa hanat auki ja osaa varmistaa, ettei ole liian kuumalla.
enemmä kylpyammeessa olemisesta kuin suihkusta. Meillä on saanut kylpyyn jäädä "yksin", isomman sisaruksen kanssa siinä 4 v kieppeillä, mutta ovi auki ja olen kuulolla koko ajan ja ankara kielto joka ikisellä nousta seisomaan.
Ai mitä jos kaatuu? Kylpyammeet on kuule sellaisia, että jos kaadut ja lyöt pään reunaan niin siinä on pian henki poissa, hyvin helposti siis. Ihan samoilla linjoilla olen kaverisi kanssa, en anna edes sen meidän 4 v olla yksin.
Tosiaan suihkussa siinä ammeessa käy vain kohta 9 v treenien jälkeen, muuten käytetään suihkua ilman ammetta, ja sitä on alkaneet itsenäisesti käyttää ekaluokkalaisena, kun saa hanat auki ja osaa varmistaa, ettei ole liian kuumalla.
Ei seistä ammeessa vaan kylpyhuoneessa. Meidän 3,5-vuotias osaa käydä yksin, mutta hyvin harvoin käy. Useimmiten käyvät pikkusiskonsa (1v 7kk) kanssa kylvyssä illalla (ja sitä on kyllä valvottava vierestä).
Jos mä nyt ajattelen tuota meidän nuorempaa, niin en antaisi vielä käydä suihkussa yksin.
Kylpyammeeseen voi muuten hankkia sellaisen liukuestematon, onko teillä sellaista?
käy itse suihkussa. Ollaan siinä lähettyvillä kyllä kokoajan. Osaa itse laittaa suihkun päälle ja sammuttaa ja laittaa suihkupään paikalleen.
Meillä myös. Ihan ylihyysteeristä ja myös melko ristiriitaista käytöstä mammoilta jotka kritisoivat, kun itse antavat lastensa leikkiä kaukanakin paikoissa joissa on LÄTÄKÖITÄ. Kaikkeen veteen voi kyllä hukkua.
Taitaa kaveri vain yrittää nostaa itseään vähän ylemmäs kritioinnilla. :)
Ei seistä ammeessa vaan kylpyhuoneessa. Meidän 3,5-vuotias osaa käydä yksin, mutta hyvin harvoin käy. Useimmiten käyvät pikkusiskonsa (1v 7kk) kanssa kylvyssä illalla (ja sitä on kyllä valvottava vierestä).
Jos mä nyt ajattelen tuota meidän nuorempaa, niin en antaisi vielä käydä suihkussa yksin.
Kylpyammeeseen voi muuten hankkia sellaisen liukuestematon, onko teillä sellaista?
Siis ihan kylppärissä hänkin seisoskelee tai yleensä leikkii kyykyssä siellä. Kylpyamme on pieni muovinen ja siitä otan siis tulpan pois, ettei voi saada sinne vettä ellen tosiaan ole siinä vieressä. sillon voi kylvyssä käydä.
Puistossa jos kaatuu, päähän sattuu todennäköisesti vähemmän, kuin että kaatuu kylpyhuoneessa ja kolauttaa pään kovaan lattiaan (varmasti kovempi kuin hiekka/nurmikko) puhumattakaan ammeesta. Siinä ei auta se että pääset nopeasti paikalle, pää on jo halki. Myös liukastumisen vaara märässä suihkussa on kuusinkertainen (ainakin) verrattuna puistoon jossa ollaan kengät jalassa.
Niin siis en puhu kylpyammeessa olemisesta, vaan kylpyamme on saunassa tallessa, mutta otan aina varmuuden vuoksi tulpan siitäkin, ettei saa sitä vettä mihinkään.
Puistossa jos kaatuu, päähän sattuu todennäköisesti vähemmän, kuin että kaatuu kylpyhuoneessa ja kolauttaa pään kovaan lattiaan (varmasti kovempi kuin hiekka/nurmikko) puhumattakaan ammeesta. Siinä ei auta se että pääset nopeasti paikalle, pää on jo halki. Myös liukastumisen vaara märässä suihkussa on kuusinkertainen (ainakin) verrattuna puistoon jossa ollaan kengät jalassa.
Ai jos pomppii kivillä niin isku on pienempi. Uskallan epäillä.
Ja ei puhuttu nyt kylpyammeesta.
2-vuotiaista tarvitsee vielä apua peseytymisessä. Miksi ihmeessä lapsi pitäisi jättää yksin suihkuun, eikö iltapesuun kuulu kuitenkin että samalla pestään esim hiukset ja siinä hommassa tuon ikäinen lapsi luultavasti tarvitsee vielä aikuisen apua. Suihkun tai kylvyn jälkeen hampaat jne. Ei kai tässä ole kyseessä ihan muut asiat kuin mahdollinen ämpäriin hukkuminen. Vastuuta voi antaa lapselle sopivissa määrin ja sopivassa iässä.
Voihan se lapsi kaatua missä tahansa. Voi kaatua myös kylpyhuoneessa vaikka vanhempi vieressä katsoisikin. Vai pidättekö koko suihuttelun ajan lapsen kädestä? :D
Voi luoja mitä mammoja taas.
2-vuotiaista tarvitsee vielä apua peseytymisessä. Miksi ihmeessä lapsi pitäisi jättää yksin suihkuun, eikö iltapesuun kuulu kuitenkin että samalla pestään esim hiukset ja siinä hommassa tuon ikäinen lapsi luultavasti tarvitsee vielä aikuisen apua. Suihkun tai kylvyn jälkeen hampaat jne. Ei kai tässä ole kyseessä ihan muut asiat kuin mahdollinen ämpäriin hukkuminen. Vastuuta voi antaa lapselle sopivissa määrin ja sopivassa iässä.
Haluaa leikkiä hetken suihkun kanssa. :)
Siis ihan kylppärissä hänkin seisoskelee tai yleensä leikkii kyykyssä siellä. Kylpyamme on pieni muovinen ja siitä otan siis tulpan pois, ettei voi saada sinne vettä ellen tosiaan ole siinä vieressä. sillon voi kylvyssä käydä.
Ok, ymmärsin tosiaan väärin. No kyllä meillä nuo molemmat muksut (nuorempi siis 1v 7kk) käy joskus suihkussa sillä tavalla, että itse puuhailen kodinhoitohuoneessa muutaman metrin päässä. Se kaatuminen on tietysti vaarana, mutta mä olen todennut sen, että kaatumista ei voi välttämättä estää, vaikka olisikin samassa tilassa lapsen kanssa. Kun lapset oli just oppineet kävelemään ja myöhemmin juoksemaan, molemmat ovat joskus innostuneet myös suihkussa ihan yhtäkkiä ottamaan spurttia - ja kaatuneet, vaikka olen ollut metrin päässä. Nyt osaavat jo varoa.
Eli joo, kyllä meillä on tehty ihan samalla tavalla :)
Siis ihan kylppärissä hänkin seisoskelee tai yleensä leikkii kyykyssä siellä. Kylpyamme on pieni muovinen ja siitä otan siis tulpan pois, ettei voi saada sinne vettä ellen tosiaan ole siinä vieressä. sillon voi kylvyssä käydä.Ok, ymmärsin tosiaan väärin. No kyllä meillä nuo molemmat muksut (nuorempi siis 1v 7kk) käy joskus suihkussa sillä tavalla, että itse puuhailen kodinhoitohuoneessa muutaman metrin päässä. Se kaatuminen on tietysti vaarana, mutta mä olen todennut sen, että kaatumista ei voi välttämättä estää, vaikka olisikin samassa tilassa lapsen kanssa. Kun lapset oli just oppineet kävelemään ja myöhemmin juoksemaan, molemmat ovat joskus innostuneet myös suihkussa ihan yhtäkkiä ottamaan spurttia - ja kaatuneet, vaikka olen ollut metrin päässä. Nyt osaavat jo varoa.
Eli joo, kyllä meillä on tehty ihan samalla tavalla :)
Ok, kirjoitin vähän harhaanjohtavasti ilmeisesti. :D
Mutta tosiaan ei missään kylpyammeessa ole einkä antaisikaan, sillon olen kyllä haukkana sentin päässä! :D
-ap
jonka lapsi on loukkaantunut vakavasti liukastuttuaan kylppärissä ja vielä vanhemman läsnäollessa. Eli kyllä sitä liukastumista kannattaakin vähän pelätä, joskin vahinkoja voi sattua vaikka olisit vieressä. Meillä 3v ja 4v käyvät keskenään ja erikseenkin suihkussa itsekseen, ovat varmaan käyneet parivuotiaasta eteenpäin. Toki vahditaan, muttei aina olla itse mukana suihkussa.
Niin ja kun sanoin, ettei siellä ole mahdollista edes hukkua, niin kuulemma ämpäriinkin voi hukkua (pieni leluämpäri on lapsella mukana johon ei mahdu edes pää) ja kun kysyin etteikö sitten omaan mukiinsakin voi hukkua, niin mumisi vain jotain paheksuvaan sävyyn ja naureskeli ilkkuen. Ja tosiaan olen siinä lähettyvillä/kuuloetäisyydellä koko ajan.
-ap