Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset downshiftaavat, miehet elättävät ja sitten tulee ero :(

Vierailija
25.06.2012 |

Olen seurannut noita downshiftaamisblogeja, joissa äiti lopettaa työnteon, mikäli on koskaan töisssä käynytkään, perhe muuttaa maalle, ja isä ajaa autolla pitkät matkat (ekologista...) ja tekee pitkää päivää. Jotta vaimo saisi toteuttaa unelmaansa.

Vaimo postaa blogiin ihania tunnelmakuvia perheen maaseutuidyllistä, puuhastelee kotona ja nauttii elämästään.

Kunnes ero tulee, kuten juuri kolmesa seuraamassani blogissa on juuri käynyt.

Mietin vain, onko tässä ainakin osittain syynä miehen väsyminen olemaan se ainoa elättäjä perheessä? En tiedä.

Kommentit (192)

Vierailija
61/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu? kun naiset ovat vallanneet julkisen sektorin. Kun ei osata, niin ei osata. Nythän tämä yhtälö on kaikkien nähtävillä. Naisia kuntasektorilla vastuullisissa hommissa enemmän kuin koskaan mutta kaikki palvelut menevät alaspäin?

: D :D D:

ja me muut porskutamme työelämässä. Nythän tilanne on se, että ne kuntasektorin pakuskaiset on äippä-vuorotteluvapaa-hoito-opiskelulomalla ja sijaiset sijaistaa niiden duunia. kuntasektori pyörii äippä- ym. sijaisilla. Tehokasta ja pitkäjänteistä!

Vierailija
62/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisten perheiden yleisin ongelma ei ole liian pienet tulot tai muutaman vuoden kotivanhemmuus. suomalaisten perheiden suurin ongelma on haluttomuus olla omien lasten kanssa. Kakkosauto, isompi talo ja iltainen golfkurssi on mukavampaa ja hienompaa. Ura, jota voi mieluiten hoitaa Stockalta ostetussa asukombinaatiossa. Mies ei jaksa lapsia. Eikä muijakaan jaksa lapsia. Eikä isovanhemmatkaan nykyisin oikein jaksa niitä lapsia. Kukaan ei jaksa.

Ongelma ei todellakaan ole se, että joku äiti viettää liikaa aikaa lastensa kanssa, vaan se, että moni äiti ei kyllä jaksais ollenkaan omia kakrujaan (sitähän tämäkin palsta on täynnä). Rehellinen katsaus vaan omaan sieluun, siellä kaikki vastaukset lepää.

Onneksi on lastentarhat, ne pelastavat meidät kyllä monelta murheelta. Olen tosissani.

Olen ollut kotiäiti, nyt töissä lepäämässä raskaasta lastenhoidosta. Lapset ovat rasittavia. Mutta MIKSI? Muutamia syitä:

-lasten hoitamisesta on tullut itseisarvo. Ennen lapset vaan hengailivat mukana, nyt niiden hoitamiseen liittyy kunnianhimoisempia tavoitteita, pitää harrastaa/tehdä kaikkea kehittävää koko ajan

-lapsille pitää keksiä koko ajan jotain tekemistä/ohjelmaa. Ennen ne leikkivät itse jollain käpylehmillä, jos edes saivat leikkiä mitä työaskareiltaan ehtivät.

-lapsia ei saa kurittaa. Jos antaa tukkapöllyä (ja moni antaa vaikkei sitä tunnustakaan), niin tulee hirveä morkkis, vaikka se on keinoista tehokkain (ainakin lyhyellä aikavälillä)

Menee vähän ohi tämän ketjun aiheen (joka taisi kyllä kadota joiltain muiltakin!), vaikka itse olen monessa asiassa nuukaileva "elämäntapakotiäiti" eli muodikkaasti kai sitten downshiftaaja.

Koen aika usein ristiriitaa siitä, kuinka paljon pitää mennä lasten ehdoilla ja kuinka paljon lapset hengailevat mukana. Lapseni ovat jo yli 3-vuotiaita eli eivät niin vaativassa iässä ja olen aika lailla kehitellyt kotona omia projektejani, siis ihan jotain kirpparia, hyötykasvimaata ym. mihin ei aika riittänyt lasten ollessa paljon työllistävämpiä. Täytyy myöntää, että olen yrittänyt iskostaa lasten päähän, että joskus aikuiset tekevät omia juttuja, jolloin lapset saavat luvan leikkiä omiaan eli en ole mikään jatkuvasti toimiva viihdytystoimisto, ja toisekseen otan lapset usein mukaan kasvimaalle ja lukuisiin kodin hommiin (kuten tekee miehenikin muuten). En todellakaan ole äiti, joka kuskaa lapsia päivät pitkät harrastamaan, vaikka ihan ok määrä myös sosiaalisia virikkeitä lapsilla on. Kirjoitinkin tästä jo johonkin harrastusketjuun, että minä ja lapseni emme harrasta mitään, vaikka puuhailemme kaikenlaista päivät pitkät, lapset leikkivät, pelaamme, lapset tietävät paljon eri luonnontieteistä jne. jne. Suorittaminen tuntuu olevan tämän päivän avainsana, ja minusta on oikeasti aika kamalaa, että jo lasten päivät täytetään kaikenlaisella ohjelmoidulla toiminnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän ohi tämän ketjun aiheen (joka taisi kyllä kadota joiltain muiltakin!), vaikka itse olen monessa asiassa nuukaileva "elämäntapakotiäiti" eli muodikkaasti kai sitten downshiftaaja.

Koen aika usein ristiriitaa siitä, kuinka paljon pitää mennä lasten ehdoilla ja kuinka paljon lapset hengailevat mukana. Lapseni ovat jo yli 3-vuotiaita eli eivät niin vaativassa iässä ja olen aika lailla kehitellyt kotona omia projektejani, siis ihan jotain kirpparia, hyötykasvimaata ym. mihin ei aika riittänyt lasten ollessa paljon työllistävämpiä. Täytyy myöntää, että olen yrittänyt iskostaa lasten päähän, että joskus aikuiset tekevät omia juttuja, jolloin lapset saavat luvan leikkiä omiaan eli en ole mikään jatkuvasti toimiva viihdytystoimisto, ja toisekseen otan lapset usein mukaan kasvimaalle ja lukuisiin kodin hommiin (kuten tekee miehenikin muuten). En todellakaan ole äiti, joka kuskaa lapsia päivät pitkät harrastamaan, vaikka ihan ok määrä myös sosiaalisia virikkeitä lapsilla on. Kirjoitinkin tästä jo johonkin harrastusketjuun, että minä ja lapseni emme harrasta mitään, vaikka puuhailemme kaikenlaista päivät pitkät, lapset leikkivät, pelaamme, lapset tietävät paljon eri luonnontieteistä jne. jne. Suorittaminen tuntuu olevan tämän päivän avainsana, ja minusta on oikeasti aika kamalaa, että jo lasten päivät täytetään kaikenlaisella ohjelmoidulla toiminnalla.

pelkän päiväkirjamerkinnän siitä, miten elämääsi elät. Mikä sulla oli pointti tän keskustelun kannalta? MItä tämä vilpittömästi antoi jollekin sun elämästä kiinnostumattomalle ulkopuoliselle?

Vierailija
64/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yli 15 vuotta työelämässä, enkä ole kohdannt vielä kovin aitoja ihmissuhteita muualla kuin kotona tai lasten harrastusten parissa...

tuohan on syrjäytymistä tai erakoitumista kun vaimo jumittaa sinne korpeen ja pitää yllä jotain teennäisiä ihmissuhteita netin kautta. ihan eri asia.

Vierailija
65/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita negatiivisia vastauksia. Säälittävää.

Vierailija
66/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on kovin materialistinen ja raha on tärkeää, niin kyllähän kaventuneet rahavarannot turhauttavat. Yhden tulot eivät välttämättä riitä kovin brändättyihin tavarahankintoihin eikä niillä vaihda autoa joka vuosi. Tuntuu ehkä epäreilulta, ettei saa hankittua itselleen arvostamiaan asioita koska tienestit kuluvat kokonaan perheen peruskuluista vastaamiseen - vaikka tekee paljon töitä. Tällaisessa perheessä mies ei olekaan valmis kohtuulliseen rahankäyttöön, kuten vaimo.

Mulle ei raha ole maailman tärkein asia jos sitä on niin että pärjää. mutta jos sitä ei ole nin sitten on kurjaa. Olen joutunut elämässäni kokemaan sellaisiakin tilanteita mm 1990-luvullla että rahaa ei ole edes ruokaan kunnolla. Tosin silloin en ollut vielä naimisissa vaan sinkku joten ei tarvinnut vastata kuin itsestäni.

Minun palkkani riittää juuri ja juuri perheemme kuukausittaisiin menoihin. Autoa ei olla vaihdettu moneen vuoteen, ja se on aikamoinen pommi. Kotona ei ole voitu teettää mitään remonttia. Kuljemme halpahallien ja kirppareiden vaatteissa, matkustamme korkeintaan Tallinnaan tai mummolaan. Lapsellamme ei ole kalliita harrastukisa jne. Kyllä kateeksi käy perheitä joissa molemmat vanhemmat käy töissä! Pelkään että sitten kun menen eläkkeelle, ja siihen on vain 14 vuottta enää, tapahtuu katastrofi kun tuloni tippuvat 60%:iin nykyisestä. Se on yhtälö jota ei voi ratkaista mitenkään. Paitsi eroamalla.

Vierailija
67/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita negatiivisia vastauksia. Säälittävää.

Noita "luuletko, että tämä sinun vuodatuksesi jotakuta täällä kiinnostaa" -sävyisiä viestejä on viime päivinä vilissyt. Hakekaa apua tarvitsevat hoitoa ennen kuin tulee himo tappaa koko perhe :(

Vierailija
68/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naiset downshiftaavat, miehet elättävät ja sitten tulee ero :( "

Sadan mamman vastaus siihen, miten heidän perheellään on oikea ratkaisu jäädä kotiin kunnes lapsi on 3 v.

Tuohon varsinaiseen aloitukseen voi vain todeta, että nämä bloggaavat kotimammat esittelevät "kiiltokuvaelämäänsä" toisille. Eihän tuo ole normaalitallaajan näkökulmasta "tervettä". Jotain elämästä ja itsetunnosta puuttuu kun noin pitää tehdä.

Tarvitaan toinen samanhenkinen perheeseen, että kulissien ja kiiltokuvien ylläpito maistuu elämisen arvoiselta. Jos on normaaliarvoilla varustettu mies, niin voi tuo tuollainen elämä alkaa raskaalta tuntua.

Vierailija
69/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja musta se ei ole kovin paljon. Käsittääkseni kommenttien määrää ei ole rajoitettu?

Ja ihan oikeasti mä ihmettelen, miksi jotkut ihmiset tuo keskusteluihin näitä sepustuksia omasta elmästään. Ne eivät anna keskusteluun mitään tietoa. Toki jokainen kirjoittaa omista lähtökohdistaan, joten senkun kirjoitatte.

Mutta kertoo ehkä teidän todella suppeasta maailmasta siellä himpessä, kun käteen ei jää edes mielipiteitä, ainoastaan oman navan ympärillä pyöriviä listauksia päivän askareista.

Vähän ehkä säälittääkin miten rempalleen se teidän yleissivistys siellä kotona jää.

Vierailija
70/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on selvästi yksi sama henkilö joka kirjoittaa noita negatiivisia vastauksia. Säälittävää.

Tähän vedotaan aina, kun halutaan vähätellä jotain. Sillä olisihan se nyt suuri järkytys, jos eri tavalla ajattelevia olisi vaikkapa yli 10 ihmistä. Koko pilvilinnoihin ja omaan napaan perustuva maailmankuva romahtaisi heti.

Vierailija
71/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ketjun aloitus melko typerä.

Eroja tulee varmaan syistä jos toisistakin. On miehiä ja naisia, jotka tykkäävät rahalla saatavasta elintasosta ihan erityisesti ja on myös miehiä ja naisia, joille pehmeät arvot ja lapsille annettu aika menee kaiken edelle... Sitten suuri enemmistö siltä ja väliltä.

Blogien pitäminen omasta elämästä on vähän exhibitionistista, mutta so? Monia se viihdyttää, sekä pitäjiä itseään että lukijoita. Sen perusteella en avioeroa toisille ennustaisi. Muutenkin saa olla melkoinen pahanilmanlintu, kun haluaa toisille eroja povata...

Puolisoiden arvojen YHTEENSOPIVUUS on tärkeämpää kuin se onko nainen uraäiti tai kotiäiti (molemmat tosi teennäisiä termejä, harva on 100% jompaa kumpaa). Pakko nyt vielä päästää suusta, että kyllä minä ainakin tiesin jo puolisoa valitessa haluanko hienoa uraa tekevän rikkaan miehen vai "pehmomman" miehen, jolle yhteinen aika on tärkeämpää kuin oma status tai auton vaihto säännöllisin välein (näin karrikoiden). Ja niin tiesi miehenikin millaisen muijan otti. Kuinka sokea on joidenkin rakkaus?

Vierailija
72/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun naiset ovat vallanneet julkisen sektorin. Kun ei osata, niin ei osata. Nythän tämä yhtälö on kaikkien nähtävillä. Naisia kuntasektorilla vastuullisissa hommissa enemmän kuin koskaan mutta kaikki palvelut menevät alaspäin?

Ja koska on ollut aika, että mielenterveyspalvelut ovat ensiluokkaisella tasolla? Monissa MIESTEN hallitsemissa maissa mielenterveysongelmaiset hortoilevat pitkin katuja ja heistä ei välitä kukaan, edes Suomen kaltainen systeemi rupuisten naisten valtaaman systeemin alla olisi heille taivas.

Ja kyllä, yksi ja sama laasaslainen vastaaja on kirjoittanut jo melkoisen monta samankaltaista kommenttia. Haluatko että kerron mistä sinut tunnistaa? ;)

Vierailija
73/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun naiset ovat vallanneet julkisen sektorin. Kun ei osata, niin ei osata. Nythän tämä yhtälö on kaikkien nähtävillä. Naisia kuntasektorilla vastuullisissa hommissa enemmän kuin koskaan mutta kaikki palvelut menevät alaspäin?

Ja koska on ollut aika, että mielenterveyspalvelut ovat ensiluokkaisella tasolla? Monissa MIESTEN hallitsemissa maissa mielenterveysongelmaiset hortoilevat pitkin katuja ja heistä ei välitä kukaan, edes Suomen kaltainen systeemi rupuisten naisten valtaaman systeemin alla olisi heille taivas.

Ja kyllä, yksi ja sama laasaslainen vastaaja on kirjoittanut jo melkoisen monta samankaltaista kommenttia. Haluatko että kerron mistä sinut tunnistaa? ;)

Vierailija
74/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro kuka on Laasanen.

Vierailija
75/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro kuka on Laasanen.

Mutta Laasanen on Henry Laasanen, joka on yliopistossa opiskellut yhteiskuntatieteellistä tai vastaavaa ainetta ja kirjoittaa naisvihamielisiä tekstejä. Olletikin taustalla on, että hän ei ole itse ollut kovin menestynyt naisten keskuudessa. Hänen keskeisin väitteensä on, että naiset valikoivat tahallaan puolisot siten, että suurin osa miehistä syrjäytyy ja muutenkin miesten kärsimykset johtuvat naisten, eivät miesten tekemistä elämänvalinnoista. Naiset säätelevät Laasasen mielestä miesten seksin saantia, ja siksi käyttävät valtaa yhteiskunnassa kieroutuneella tavalla. Umpi sovinisti siis, ja inhottavana lisätwistinä toi että se ai ainoastaan halveksi naisia vaan tosiaan syyllistää. Sillä on nettisivu, jolla hänen opetuslapsensa kirjoittavat häntä ylistäviä tekstejä ja välillä siellä on aika pelottavia kommentteja naisista, koska nämä opetuslapset on tuota oppimestariaan brutaalimpia, usein matalasti koilutettuja onnettomia miehiä, jotka löytää sieltä purkautumisväylän vihalleen. Laasanen on tehnyt siis omasta epänoonistumisestaan naisten saannissa akateemisen teorian muotoon pakatun tuotteen, jolle riittää kysyntää.

Vierailija
76/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ollut 20 vuotta, siis blogien nimiä?

Vierailija
77/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulenpa tosin, että meitä on ainakin kaksi. Tai siis varmasti tiedän, että on.

Tuo julkinen sektori on se puoli jossa ne toisten maksamat verotulot kulutetaan eli säästöjä teidän shiftauksestanne varmaan tuleekin. Tiettävästi kaikissa maissa naiset ovat merkittävästi yliedustettuina julkisella sektorilla.

Toisaalta myös noissa mainituissa mt-palveluissa naiset ovat yliedustettuina ja esim. masennuksesta kärsivät 2X miehiä useammin. Joukko on lisäksi karmean suuri kun 700 000 Suomessa syö mielialalääkkeitä.

Ei taida liittyä varsinaiseen aiheeseen mutta kun nämä asiat nyt esille tulivat.

Vierailija
78/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja musta se ei ole kovin paljon. Käsittääkseni kommenttien määrää ei ole rajoitettu? Ja ihan oikeasti mä ihmettelen, miksi jotkut ihmiset tuo keskusteluihin näitä sepustuksia omasta elmästään. Ne eivät anna keskusteluun mitään tietoa. Toki jokainen kirjoittaa omista lähtökohdistaan, joten senkun kirjoitatte. Mutta kertoo ehkä teidän todella suppeasta maailmasta siellä himpessä, kun käteen ei jää edes mielipiteitä, ainoastaan oman navan ympärillä pyöriviä listauksia päivän askareista. Vähän ehkä säälittääkin miten rempalleen se teidän yleissivistys siellä kotona jää.

En jaksa näitä pitkiä "meidän perhe" sitä tai tätä. Se kuvastaa juuri sitä, että elämä pyörii vain ja ainoastaan kodin ympärillä. Asioiden taustoja ja riippuvuuksia ei edes yritetä/jakseta/viitsitä ymmärtää.

Vierailija
79/192 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäipähän kotiin kumpi vanhempi vaan tai ei kumpikaan, eikö se ole kahden aikuisen ihmisen sopima asia ja keskinäinen valinta. Ei kai kukaan toista vasten tahtoaan elätä eikä kukaan järkevä ihminen pyri elämään väkisin toisen siivellä.

- Itsellä ei ollut varaa jäädä kotiin kun yksinhuoltaja olin. Ja omat rahani olen aina halunnut hankkia ja hallinnoida.

Vierailija
80/192 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

– Se, että naisilla on työelämän ratkaisevassa vaiheessa pitkiä vapaita ja poissaoloja, vaikuttaa ratkaisevasti kaikkien naisten palkkaukseen. Ei vain niiden, jotka niitä pidempiä vapaita käyttävät, Juhana Vartiainen sanoo.

Ei riitä, että hoitovapaat jäävät pitämättä. Pitäisi ensinnäkin lailla säätää puoliksi vanhempainvapaat niin ettei kumpikaan sukupuoli saa käyttää enempää, koska käytännössä aina naiset käyttäisivät suuremman osan.

Silti, jää vielä jäljelle lasten sairastelut ja päiväkodista ajoissa hakeminen. Jos naiset aina jättävät työnsä tai ylityönsä kesken ehtiäkseen päiväkotiin ajoissa tai jäädäkseen kotiin sairaan lapsen kanssa, sekin vaikuttaa kaikkien naisten palkkaukseen, ei vain niiden jotka tekevät työnsä puolella teholla.

Tai jos on pakotettu kohtuullistamaan työaikaa jos on ainoa joka vastaa mm: ruokavaliosta, kasvatuksesta, lasten harrastuksista ja murheiden kuuntelemisesta (ja ongelmiin puuttuminen), välineistä, vanhempainjutuista (koulun, harrastusten), synttäreistä, vaatteista, kenkien päivityksistä, partureiden lääkäreiden ja hammaslääkäreiden varaamisesta, koulun lomien hoidon sumplimisesta...

Perheiden sisällä tasa-arvoisempi meno tuskin onnistuu pelkillä puheilla ja lainsäädännöllä on vaikea puuttua näihin asioihin.

Ja ala-valintojen kohdalla ei riitä naisten miehisille aloille suuntautuminen. Koska silti jäisi aloja jotka hoitavat pääasiassa naiset. Eli lisäksi miesten pitäisi suunnata naisvaltaisille aloille.

Moni nainen tekee väärin ajatellessaan jäävänsä kotiin koettuaan epäoikeudenmukaisuutta ja turhautumista työmarkkinoilla (ei saa arvostusta vaikka miten yrittää), mutta ymmärrän heitä sillä yleensä ihmiset mieluummin ajattelevat sen oman perheensä parasta, eivätkä ole kovin motivoituneita "uhraamaan" itseään yhteiselle hyvälle ja koko kansa paremmalle tulevaisuudelle (jos kokevat ettei tuloksesta ole oikein toivoa edes).

Mutta tämä siis koski hoitovapailla olevia ja lainaamaasi katkelmaa Vartiaisen mielipiteistä, ei niitä bloggaajia. Tosin mistä me muut tiedämme heidänkään motiivinsa kuitenkaan, ja kauanko aikaa heillä noiden blogien väkräämiseen menee (onko vain harrastus ja miehellä sitten omansa), en tiedä kun en itse harrasta blogeja.

Pointti oli siis se ettei todellakaan riitä naisten hoitovapaiden käyttämättä jättäminen. Ehkä jopa kohentaa palkkatasoa kun vähemmän naisia on työpaikoilla sillä vähemmällä teholla, ja ne jotka ovat, he ovat motivoituneempia ja otetaan tosissaan. Ei välttämättä tosin näin, oli vain heitto, mutta millä perusteella ei olisi näinkin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän