Naiset downshiftaavat, miehet elättävät ja sitten tulee ero :(
Olen seurannut noita downshiftaamisblogeja, joissa äiti lopettaa työnteon, mikäli on koskaan töisssä käynytkään, perhe muuttaa maalle, ja isä ajaa autolla pitkät matkat (ekologista...) ja tekee pitkää päivää. Jotta vaimo saisi toteuttaa unelmaansa.
Vaimo postaa blogiin ihania tunnelmakuvia perheen maaseutuidyllistä, puuhastelee kotona ja nauttii elämästään.
Kunnes ero tulee, kuten juuri kolmesa seuraamassani blogissa on juuri käynyt.
Mietin vain, onko tässä ainakin osittain syynä miehen väsyminen olemaan se ainoa elättäjä perheessä? En tiedä.
Kommentit (192)
Olen seurannut noita downshiftaamisblogeja, joissa äiti lopettaa työnteon, mikäli on koskaan töisssä käynytkään, perhe muuttaa maalle, ja isä ajaa autolla pitkät matkat (ekologista...) ja tekee pitkää päivää. Jotta vaimo saisi toteuttaa unelmaansa.
Vaimo postaa blogiin ihania tunnelmakuvia perheen maaseutuidyllistä, puuhastelee kotona ja nauttii elämästään.
Kunnes ero tulee, kuten juuri kolmesa seuraamassani blogissa on juuri käynyt.
Mietin vain, onko tässä ainakin osittain syynä miehen väsyminen olemaan se ainoa elättäjä perheessä? En tiedä.
Itse olen oman perheeni elättäjä täysin (nainen), mies siis downsiftaa ja etsii itseään, hoitaa kotia ja lapsia. Enkä minä ole kyllä väsynyt olemaan se ainoa elättäjä. Eli miehet vaan on heikompia kuin me naiset? Jos avioliitto on kunnossa, niin se kestää downshiftaamisen hyvin. Mielelläni sallin miehelleni shoppailun ja hemmottelunkin (minun rahoillani) jos se tuo harmoniaa ja onnea perheeseemme. Kaiken salaisuus on tietysti se, että mies ei "lusmuile" rahoillani vaan tekee onnellisesti oman osuutensa. Yhteistäkin aikaa jää! Jos downshiftaus jää yhden ihmisen unelman toteuttamiseksi, se varmaan onkin ongelmallista. Unelman takana pitää koko perheen seistä!
ja naiset downshiftaavat muutenkin jo lasten takia muutaman vuoden ja töihin mennesään tekevät lyhyempiä tunteja. Aivan huipullakin ilmiö on selvä.
Jopa USAn huippuyliopistoissa opiskelleet naiset hyvin helposti jäävät kokonaan työelämän ulkopuolelle, kun miehille se taas on harvinaista. Se on myös yksi tärkeimmistä syistä, että naisten palkkakehitys jää jälkeen.
A 2001 survey of Harvard Business School graduates found that 31 percent of the women from the classes of 1981, 1985 and 1991 who answered the survey worked only part time or on contract, and another 31 percent did not work at all.
Ihan samanlainen kysely Yale Law Schoolista ja 40 täyttäneistä naisista vain 56% oli töissä kun taas vastaava luku miehillä oli 90%.
Palkka pitäisi silti olla tasan sama - vaalien aikaan ainakin.
Tottakai sama palkka SAMASTA työstä. Eli olettaa, että sama vastuu, sama työaika. Tottakai! Jos tekee lyhyempää päivää saa vähemmän palkkaa. Silloinkin yksittäinen miehen euro (tai dollari) tulee olla sama kuin naisen. Eli jos miehen palkka täysillä tunneilla on 4000€/kk tulee 80% työpäivää tekevän naisen palkka olla 3200€. Ymmärrätkö? Tällöin tuntitaksa on sama ja reilu. Usein näin ei kuitenkaan ole vaan SAMASTA pestistä ja SAMASTA työajasta maksetaan naiselle vähemmän eli jos molemmat tekee täyttä päivää ja miehen palkka on 4000€ niin naisen onkin vain 3600€. Ymmärrätkö?
eihän se jalkoväli tosin ole ainoa mikä naisen erottaa miehestä (on naisilla tissitkin) ja tosiaan tiedetään, että sukupuolet eroavat suht monin muinkin tavoin. Hakeutuminen eri aloille on myös hyvin tiedossa ja hoitsuista 10% on miehiä kun taas insinööreistä 10% on naisia. Naiset yliedustettuina julkisella sektorilla miehiin nähden:
Työssäkäyvistä työskenteli 29 prosenttia julkisella sektorilla vuoden 2009 lopussa. Julkinen sektori työllistää ennen kaikkea naisia. Naisista toimi julkisella sektorilla 41 prosenttia, kun miehillä osuus oli 16 prosenttia.
Yrityksissä kun on paineita palkata naisia niin poikkeuksetta melkein ovat henkilöstöjohtajia, varsinainen operatiivinen toiminta jää miehille ja esim. pörssiyhtiöt Suomessa kaikki miesten luomia, Marimekkoa lukuunonttamatta. Siinä sitä näyttöä käytännössä ja teknologia-ala kokonaisuudessaan on miesten dominoima.
Tosiaan eräs tutkija väittää, että naiset todellisuudessa tienaavat miehiä enemmän kun nykyisissä tilastoissa ei oteta huomioon miesten pidempää työaikaa vaan kaikille tulee sama 7.5 tuntia päivässä. Näin saadaan tämä naisen 80 senttiä.
Juuri pitkät hoitovapaat ovat tutkijoiden mielestä keskeinen ongelma. PT:n Reija Lilja sano, että mitä pidemmän aikaa vanhempi on ollut perhevapaalla, sitä suurempi on vapaan vaikutus palkkatasoon. Koska Suomessa äidit pitävät pitkiä perhevapaita, vaikuttavat ne ennen kaikkea naisten palkkaukseen.
– Jos on ollut kolme vuotta tai yli perhevapaalla ja palaa työelämään, hänellä on 18 prosenttiyksikköä pienempi palkka kuin naisella, joka on pysynyt työelämässä, Lilja sanoo.
Ero kaventuu seitsemään prosenttiyksikköön vuosien kuluessa. Jos perhevapaa on ollut lyhyempi, on perhevapaalta palaavalla naisella kymmenen prosenttiyksikköä pienempi palkka, ja ero kapenee 1–2 prosenttiyksikköön töiden jatkuessa.
– Se, että naisilla on työelämän ratkaisevassa vaiheessa pitkiä vapaita ja poissaoloja, vaikuttaa ratkaisevasti kaikkien naisten palkkaukseen. Ei vain niiden, jotka niitä pidempiä vapaita käyttävät, Juhana Vartiainen sanoo.
Pitkät perhevapaat ja kotihoidontuki eivät saa edelleenkään Vartiaisen hyväksyntää.
– Kun itäisen Saksan alueella oli kotihoidontukikokeilu, se heikensi vähävaraisten lasten edellytyksiä ja suorituksia monella mittarilla. Ellei Suomi ole nyt ihan poikkeuksellinen, niin ei ole näyttöä siitä, että [kotihoidontuesta] olisi lapselle jotain hyötyä.
Ruotsista VATT:n ylijohtajaksi saapuneen Vartiaisen mukaan kotihoidontuki voi olla mahdollinen vaara yhteiskunnan integraatiolle. Hän sanoo, että Ruotsissa ja Saksassa on tehty huomioita siitä, että kouluun tulee lapsia, jotka ovat olleet koko ikänsä äidin kanssa kotona eivätkä osaa kieltä ja kulttuuria.
Ja tosiaan 21% nelikymppisistä naisista ei lapsia ole eli sekin on suht suuri joukko.
Tuloksen pitäisi olla tärkeää, ei se mitä on jalkovälissä.
mutta ei se mitään, hienoja termejä on silti hienoa käyttää?Mieheltäsikö olet tuon hienon sanan oppinut?
Onko sulla esim. isoveljeä, jolta voisi vielä kysyä, mitä se varsinaisesti tarkoittaa.
vastaa elatuksesta ja perheen rahoituksesta. Jos naisella alkaa olla paljon ihan omia projekteja ja aikaa syöviä puuhia, mitkä eivät miestä sanottavammin kiinnosta, ei jää yhteistä yhdessäoloaikaa. Perheyhteys alkaa hajota yhteisen tekemisen puutteeseen ja vanhempien elämämänpiiri erillistyy.
Kun on yhteinen arvomaailma ja mielenkiinnon kohteet, en usko, että kohtuullistaminen erottaa. Kun kummatkin tuntevat, että puhalletaan yhteiseen hiileen ja että kummatkin saavat elämäntavasta itselleen arvokkaita asioita.
Jos mies on kovin materialistinen ja raha on tärkeää, niin kyllähän kaventuneet rahavarannot turhauttavat. Yhden tulot eivät välttämättä riitä kovin brändättyihin tavarahankintoihin eikä niillä vaihda autoa joka vuosi. Tuntuu ehkä epäreilulta, ettei saa hankittua itselleen arvostamiaan asioita koska tienestit kuluvat kokonaan perheen peruskuluista vastaamiseen - vaikka tekee paljon töitä. Tällaisessa perheessä mies ei olekaan valmis kohtuulliseen rahankäyttöön, kuten vaimo.
se oli täydellinen ratkaisu.
Mies sai käydä töissä ja minä hoidin kodin, illat ja viikonloput vietimme lasten kanssa.
Sen jälkeen kun palasin töihin 2 vuotta sitten, on elämä ollut yhtä kaaosta ja kiirettä. Kiireellä töihin ja kiireellä kotiin, kuka hakee kenet, ehtiikö tehdä ruokaa vai pitääkö hakea einestä jne? Lyhyen illan aikana teet kotityöt, yrität ehtiä viettämään aikaa lasten kanssa ja pitämään huolta itsestäsi (liikkua ja nukkua tarpeeksi, huolehtia sosiaalisista suhteista).
Itselläni on jatkuvasti paha olo siitä, etten ehdi viettää lasten kanssa niin paljon aikaa kun haluaisin. Kotia ei ehdi ja jaksa pitää niin järjestyksessä kuin haluaisin, pyykivuori on valtava ja ruokaa ei jaksa tehdä. Olen iltaisin niin kuollut, että kun lapset nukkuu, en jaksa tehdä muuta kuin istua sohvalla.
Mies on todennut moneen kertaan, että elämä oli 100 kertaa helpompaa silloin kun olin kotona!
se oli täydellinen ratkaisu.
Mies sai käydä töissä ja minä hoidin kodin, illat ja viikonloput vietimme lasten kanssa.Sen jälkeen kun palasin töihin 2 vuotta sitten, on elämä ollut yhtä kaaosta ja kiirettä. Kiireellä töihin ja kiireellä kotiin, kuka hakee kenet, ehtiikö tehdä ruokaa vai pitääkö hakea einestä jne? Lyhyen illan aikana teet kotityöt, yrität ehtiä viettämään aikaa lasten kanssa ja pitämään huolta itsestäsi (liikkua ja nukkua tarpeeksi, huolehtia sosiaalisista suhteista).
Itselläni on jatkuvasti paha olo siitä, etten ehdi viettää lasten kanssa niin paljon aikaa kun haluaisin. Kotia ei ehdi ja jaksa pitää niin järjestyksessä kuin haluaisin, pyykivuori on valtava ja ruokaa ei jaksa tehdä. Olen iltaisin niin kuollut, että kun lapset nukkuu, en jaksa tehdä muuta kuin istua sohvalla.
Mies on todennut moneen kertaan, että elämä oli 100 kertaa helpompaa silloin kun olin kotona!
Jos olkinukkea tarkoitat, sä taidat olla ainoa joka pitää sitä "hienona terminä"...
jopa niin arkinen, että MÄ tiedän, missä kontekstissa sitä käytetään ja mitä se tarkoittaa. Katso säkin se vaik jostain kirjasta, jos sun mies ei jaksa selittää sitä sulle.
toivoi, että minä jäisin kotiin, ja tekisin vain keikkaluonteisesti töitä. Tämä sopi minulle myös, ja elämä sujuu taas paljon mukavammin kaikille osapuolille.
Olin 6 vuotta lasten kanssa kotona ja meidän perheelle se oli täydellinen ratkaisu.
Mies sai käydä töissä ja minä hoidin kodin, illat ja viikonloput vietimme lasten kanssa.Sen jälkeen kun palasin töihin 2 vuotta sitten, on elämä ollut yhtä kaaosta ja kiirettä. Kiireellä töihin ja kiireellä kotiin, kuka hakee kenet, ehtiikö tehdä ruokaa vai pitääkö hakea einestä jne? Lyhyen illan aikana teet kotityöt, yrität ehtiä viettämään aikaa lasten kanssa ja pitämään huolta itsestäsi (liikkua ja nukkua tarpeeksi, huolehtia sosiaalisista suhteista).
olisi taloudellisesti mahdollista.
t. 135
elättäminen on kunnia-asia ja oma toive. Oma miehenikin toivoisi, että minä jäisin kokonaan kotiin, mutta kompromissina teen nyt osa-aikatöitä. Taloudellista tarvetta siihen ei olisi, mutta haluan ylläpitää osaamistani ja tienata hieman myös itse. Lapsemme ovat jo kohta kaikki kouluiässä.
Minä kannatan valinnanvapautta perheissä - emme me elä missään sosialismissa, missä on vain tasan yksi ja oikea tapa toimia. Ja millaisia tossukoita suomalaiset miehet oikein ovat, jos vaimo muka sanelee 100% miten perheessä asiat hoidetaan? Meillä kunnioitetaan molempien mielipidettä, ja tarvittaessa tehdään kompromisseja, kuten nykyisessäkin tilanteessa on tehty.
Sen jälkeen kun palasin töihin 2 vuotta sitten, on elämä ollut yhtä kaaosta ja kiirettä. Kiireellä töihin ja kiireellä kotiin, kuka hakee kenet, ehtiikö tehdä ruokaa vai pitääkö hakea einestä jne? Lyhyen illan aikana teet kotityöt, yrität ehtiä viettämään aikaa lasten kanssa ja pitämään huolta itsestäsi (liikkua ja nukkua tarpeeksi, huolehtia sosiaalisista suhteista).
Olen ollut vuoden töissä eikä meillä koskaan ole ollut tuollaista. Kotitöitä ei ole niin paljoa, että niihin muka menisi koko ilta. Kuka teillä sotkee päivällä, kun olette töissä? Kerralla voi tehdä isomman satsin ruokaa, jotta ei tarvitse joka päivä tehdä ruokaa tai syödä eineksiä. Meillä ruuanlaitto on yhteistä aikaa. Lapsetkin tykkäävät, kun saavat olla mukana päivällistä valmistamassa. Vapaapäivinä otetaan rennosti ja tilataan vaikka pizzat, jos ei huvita tehdä ruokaa. Elämä on mukavaa ja leppoisaa, vaikka me molemmat olemme töissä ja lapset päiväkodissa (osa-aikaisina).
Vartiaisen kommenteissa yhdistettiin palkka-asiat ja lasten parhaat. Eli oli yleinen mielipide kotihoitoa vastaan. Me puhuttiin palkkauksesta (jos olet sama).
Luettelit muitakin syitä naisten (oletettuun) alempaan palkkaukseen kuin kotihoidon, kuten ala-valinnat. Itse väitän, ettei siinäkään ole vielä kaikki (toki mä voisin itse silloin jatkaa listaa, mutta ehkä toisessa ketjussa kannattaa mennä niin syvälle).
Mutta tähän takertuisin:
– Se, että naisilla on työelämän ratkaisevassa vaiheessa pitkiä vapaita ja poissaoloja, vaikuttaa ratkaisevasti kaikkien naisten palkkaukseen. Ei vain niiden, jotka niitä pidempiä vapaita käyttävät, Juhana Vartiainen sanoo.
Näinhän siinä käy koska työnantajilla on tiettyjä ennakko-odotuksia synnytysikäisistä naisista. Mutta se, jos tällä argumentilla puolustettaisiin palkkauksen epätasa-arvoa, niinkuin luonnonvoimana, jolle ei edes pitäisi minkään muun tahon kuin hoitovapaalla olevien äitien tehdä mitään, on joko vastuun välttelyä tai sitten halutaankin pitää (oletettu) epätasa-arvo. Koska vaikka kaikki downshiftaajat menisivät töihin, on aina niitä jotka eivät voi laittaa lastaan isoihin ryhmiin (paljon sairastelevat, erityispiirteiset).
Tosin en ole lukenut tuota juttua kokonaan, eli annettiinko siinä muitakin ratkaisuehdotuksia kuin kotihoidontuen lopettaminen? Vai eikö siinä palkkauksesta oikeastaan puhuttukaan muuten kuin kotihoitoon viitaten, eli kotihoidon vastustaminen oli se pointti?
Ala-valinnat ovat yksi syy palkkauksiin. Samasta syystä monesti juuri naiset jäävät niiden korvakierteisten kanssa kotiin. Heillä on jo valmiiksi huonompi palkka eikä sitä nosta pelkästään se että naiset olisivat siellä 40 vuotta ilman taukoja... ovat usein julkisella sektorilla...
on sellainen työ, että iltaisinkin pitää usein lueskella ammattikirjallisuutta, jos haluaa kehittyä työssään ja lisätä tietämystään. Ja kyllä ilta aika tehokkasti kuluu lapsen kanssa seurustellessa ja yhdessä askarrellen, lukien yms. mikä sekin vaatii energiaa. Pari tuntia lisää vapaa-aikaa päivittäin ei tekisi yhtään pahaa!
kun naiset ovat vallanneet julkisen sektorin. Kun ei osata, niin ei osata. Nythän tämä yhtälö on kaikkien nähtävillä. Naisia kuntasektorilla vastuullisissa hommissa enemmän kuin koskaan mutta kaikki palvelut menevät alaspäin?
: D :D D:
on harrastuksiin kuljettamista + niihin liittyviä talkoita, vanhempainiltoja, pihatöitä ym. riippuen monesta eri tekijästä.
t. viiden eri-ikäisen äiti
En ymmärrä tätä?
Olen ollut vuoden töissä eikä meillä koskaan ole ollut tuollaista. Kotitöitä ei ole niin paljoa, että niihin muka menisi koko ilta. Kuka teillä sotkee päivällä, kun olette töissä? Kerralla voi tehdä isomman satsin ruokaa, jotta ei tarvitse joka päivä tehdä ruokaa tai syödä eineksiä. Meillä ruuanlaitto on yhteistä aikaa. Lapsetkin tykkäävät, kun saavat olla mukana päivällistä valmistamassa. Vapaapäivinä otetaan rennosti ja tilataan vaikka pizzat, jos ei huvita tehdä ruokaa. Elämä on mukavaa ja leppoisaa, vaikka me molemmat olemme töissä ja lapset päiväkodissa (osa-aikaisina).
jopa niin arkinen, että MÄ tiedän, missä kontekstissa sitä käytetään ja mitä se tarkoittaa. Katso säkin se vaik jostain kirjasta, jos sun mies ei jaksa selittää sitä sulle.
Hyvä että sun mies on sen sulle kertonut :D
kun naiset ovat vallanneet julkisen sektorin. Kun ei osata, niin ei osata. Nythän tämä yhtälö on kaikkien nähtävillä. Naisia kuntasektorilla vastuullisissa hommissa enemmän kuin koskaan mutta kaikki palvelut menevät alaspäin?
: D :D D:
vakava kromosomihäiriö, johon ei ole hoitoa. Tätä ei kuitenkaan näe aina testeissä etukäteen, vasta sitten kun vihkivala on vannottu, niin tulee vuosien saatossa ilmeisemmäksi
mutta ilmeisesti tajuaat sen itsekin. Sellaista se on, tasan ei mee nallekarkit