Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varoitus vaihto-oppilastoiminnasta

Vierailija
28.07.2014 |

Vaihto-oppilastoimintaa harjoittavien kaupallisten järjestöjen toiminta on käynyt vuosi vuodelta häikäilemättömämmäksi ja röyhkeämmäksi bisnekseksi. Tehdyillä sopimuksilla ja lupauksilla ei ole mitään merkitystä. Järjestöt toimivat säätiöperiaatteella, joten mikään taho ei valvo mielivaltaista ja härskiä toimintaa. Vain rahan tulolla järjestöille on merkitystä. Esim. ruotsalaiset STS Kielimatkat ja EF takovat verottomasti miljoonatilejä omistajilleen.

Vaihtoon lähtenyt alaikäinen nuori saattaa joutua monella tapaa hyväksikäytetyksi ja uhkailluksi. Nuoremme vaihto-oppilaskokemus oli painajaismainen, jollaista en soisi kenellekään. STS:n totaalinen välinpitämättömyys ja kylmyys, jolla nuoria kohdeltiin, oli julmaa. Nuoremme oli käytännössä täysin heitteillä. Lopulta vaatiessamme asioiden korjaamista, STS tekaisi mielivaltaisesti syyn erottamiselle ja passitti nuoren yllättäen parin päivän varoitusajalla kotiin. Tämän jälkeen STS:n maajohtaja katkaisi puheyhteyden. Mitään virheitä tai laiminlyöntejä ei järjestön taholta ole myönnetty. Toiminta osoittaa, että järjestö on oppinut, etteivät perheet yleensä jaksa lähteä käräjille korvauksia vaatimaan. 

Varoituksen sana teille kaikille, jotka suunnittelette sitä vaihto-oppilasjärjestöjen värikkäissä esitteissä kuvattua ihanaa ja ikimuistoista, elämän parasta vuotta..!

Kannattaa ehdottomasti perehtyä muuhunkin antiin kuin esim. järjestön omassa markkinointitilaisuudessa sekä esitteessä esitettyihin katteettomiin lupauksiin!

Vaihto-oppilaita yli kymmenen vuoden ajan tukeneen ja monella tapaa (esim. oikeudenkäynneissä) avustaneen amerikkalaisen Danielle Grijalvan sivut:

http://www.csfes.org/

Faktaa suomalaisten vaihto-oppilaiden kohtelusta kertoo myös MOT (Yle1) ohjelmassaan: "Vaihto-oppilas heitteillä" (STS, EF) Käsikirjoitus luettavissa Yle:n sivuilla.

Kuunnelkaa ja lukekaa ihmisten kokemuksia!

Perheemme sai kymmenentuhatta euroa vaihto-oppilasvuodesta maksettuaan itsetuntuntonsa kadottaneen nuoren sekä oikeudenkäynnin. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:05"]

Tuuria tarvitaan. Tyttäreni vaihto-oppilaskokemus oli aivan ihana. STS:n kautta oli vaihdossa. Jos vaikeuksia olisi tullut, tuskin STS olisi ihmeitä voinut tehdä, mutta hyvin meni, koska tyttäreni, vaihtoperhe ja vaihtokoulu olivat fiksuja ja kivoja.

[/quote]

Erikoinen kommentti. Kyllä reilulla 10.000 eurolla vaihto-oppilasjärjestön tulee taata ja kyetä järjestämään tehtyihin sopimuksiin perustuva vaihtarivuosi! Vaihtarivuoden asianmukainen toteutuminen ei voi perustua tuuripeliin. Mitähän mahdat tarkoittaa toteamalla: "Jos vaikeuksia olisi tullut, tuskin STS olisi ihmeitä voinut tehdä." Kyllä järjestön tehtävä on huolehtia esim. sopimuksen mukaisista asuinolosuhteista ja kuvatunlaisesta, motivoituneesta hostperheestä!! Tapauksessamme STS oli esim. valinnut kodiksi sikolätin, jota Suomen lastensuojeluviranomaisetkin katsoivat järkyttyneinä todeten, ettei sinne olisi pitänyt sijoittaa ketään, edes tilapäisesti. Kyseisen läävän kelpuuttamalla nuoren kodiksi, STS aiheutti terveydellisä haittoja ja herkistymistä mm. homeelle. Huonoa tuuriako vain?

Vierailija
22/43 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on ollut Suomessa aluevalvojana yhdelle isolle vaihto-oppilasjärjestölle ja ei kovin hyvää palautetta antanut. Palkka minimi ja työajat määritellyt, mutta silti olisi pitänyt viikonloppuisin ja iltaisin hoitaa asioita, esim. viedä hostattavia lääkärille jne. Tuttuni oli itsekin nuori opiskelija ilman asiaankuuluvaa koulutusta tai autoa, jolla nuoria olisi voinut kuskata. Kerrankin eräällä opiskelijalla tuli ongelmia host -perheen kanssa ja hänen olisi pitänyt päästä lääkäriin (tarvitsi myös tulkkausapua), tuttuni oli poissa kaupungista, koska hänellä ei pitänyt olla töitä. Järjestöstä soitettiin ja haukuttiin hänet ja lopulta oppilas jäi kokonaan viemättä hoitoon. Kyse oli psyykkisistä ongelmista. Tämän jälkeen tuttuni antoi järjestölle palautetta,että oppilaista huolehtiminen on järjestettävä paremmalla tavalla. Tämän seurauksena ko. oppilas lähetettiin takaisin kotimaahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:12"]

Eiköhän puhuta näistä ihan vaan yrityksinä; sitenhän ne kuitenkin toimivat. Oikeiden aattellisten järjestöjen toiminta on sitten vakaampaa ja mielestäni eroaa muista vaihto-oppilaita välittävistä tahoista edukseen. Myöskin oppilaiden valintakriteerit on tiukemmat. Siihen vaikuttaa muukin kuin raha...

[/quote]

Yritykset maksavat veroa ja yritysten toimintaa valvotaan, mutta.. esim. nämä ruotsalaisomistuksessa olevat huonomaineiset STS Kielimatkat ja EF toimivat säätiöperiaatteella, joka mahdollistaa täysin villin toiminnan, jota kukaan ei valvo, ja mihin kukaan ei puutu. Veroja nämä huijarit eivät myöskään maksa mihinkään. Järjestön toiminta ja omistajat ovat kirjoilla Luxemburgissa, Sveitsissä jne. (Puliveivaamista omaisuuden kartuttamiseksi.) EF:n omistaja lukeutuukin Ruotsin rikkaimpiin.

Em. kannattaa pitää mielessä, jos on kyseisten järjestöjen kielimatkalle lähdössä. Pieleen menneen matkan jälkeen voi nimittäin yleensä vain todeta, että: "Näin kävi" ja nuolla näppejään. Järjestöillä ei ole halukkuutta neuvotella korvauksista, eikä tehtyjä virheitä ja laiminlyöntejä myönnetä. Ainoa tie onkin oikeustie ja käräjät, mitä MOT:in ohjelmassa hyvin valaistiin.

Oikeassa olet varmasti siinä, että "oikeiden aatteellisten" järjestöjen toiminta on luotettavammalla pohjalla.

Vierailija
24/43 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun EF:kin mainittiin niin kerronpa viime kesältä meidän tyttären kokemuksen kuukauden kielimatkalta Briteistä... Perhe, johon majoitettiin, oli äärimmäisen köyhä ja selvästi ottanut 2 kurssilaista vain saadakseen vähän rahaa. Tiloja heille ei oikein ollut, vaan 2 suomalaista tyttöä majoitettiin perheen lapsen huoneeseen kerrossänkyyn päällekkäin - ja sänky ei ollut edes täyspitkä vaan 150-senttinen lastensänky. Ruokaa annettiin kitsaasti ja se oli huonoa, esim. päivälliseksi jotain maustettuja chipsejä jä limsaa. Kaikessa yritettiin vaan säästää rahasta, että jäisi käteenkin jotain kielikurssilaisten ottamisesta. 

Lisäksi perheen äiti ja isä riitelivät vähän väliä, ja perheen isä piikitteli suomalaisia tyttöjä siitä että nämä olivat rikkaiden yläluokkaisia mukuloita, toisin kuin he. Kauhea katkeruus sellaista kohtaan. Ei tuo nyt mikään äärikauhukokemus ollut, mutta ei mikään kivakaan asuinperheen osalta. Muuten kurssi oli ok, siis opetus ja oli myös kuulemma mukavaa siellä kaupungissa (Brighton) ja toisten kurssilaisten kanssa.

Vierailija
25/43 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aikoinani vaihtarina Jenkeissä YFUn kautta ja ongelmia oli jo silloin. Minulla tosin oli hyvä ja aktiivinen aluevalvoja, joka huolehti oppilaista hyvin, kaikilla näin ei ollut.

Ystäväperheissä on enemmän negatiivisia kuin positiivisia kokemuksia vaihto-oppilastoiminnasta, joten päädyin itse lähettämään lapseni tuttavaperheiden luokse vaihtoon. Säästimme hurjan summan rahaa ja tiesimme tarkkaan, millaisissa oloissa lapsemme vaihtovuotensa viettivät.

Vierailija
26/43 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkkiä huolella valitusta ja "tarkat kriteerit" täyttävästä suomalaisen vaihto-oppilaan hostkodista jenkeissä... Järjestönä ISE, jota käyttää yhteistyökumppanina mm. STS, Explorius ASSE, UP Education, Universal Players ja INTO. Järjestäjien mukaan olosuhteet olivat kaikinpuolin ok.

https://csfessuomi.wordpress.com/2015/03/16/ise-placement/

Vierailija
27/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtui. ?

Vierailija
28/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin STS:n kautta vaihdossa vuonna 2007 ja koin, että minua ei autettu lainkaan, minua vähäteltiin eikä ongelmia haluttu ratkaista. Tämä on oma kokemukseni :(

Vierailija
29/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis koskee lukioikäisten vaihto-opiskelua?

Vierailija
30/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui vaikka mitä. Mikään ei sujunut sopimuksen edellyttämällä tavalla: Koulua ei oltu järjestetty, "hostperhe" oli maahanmuuttaja, joka ei puhunut kieltä, joka oli vaihdon edellytys. Hostperhe ei elänyt kyseisen maan tapojen ja kulttuurin mukaisesti. Koti oli sikolätti, josta aiheutui erinnäisiä terveydellisiä haittoja. Lääkäriin ei vaihtaria viety edes pyydettäessä. Hostäiti saattoi lähteä useiksi päiviksi matkoihinsa, ilmoittamatta mihin ja mistä saisi kiinni. Vaihtaria syyllistettiin kaikesta ja uhkailtiin varoituksilla. Aluevalvojaa ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Hostperheessä oli huumausaineiden käyttöepäily, mutta STS:ää ei kiinnostanut selvittää ainetta. Sensijaan vaihtaria uhkailtiin varoituksilla ja erottamisella, jos ei pidä suutaan kiinni. Yhteydenpito kotiin kiellettiin ja meitä kiellettiin puuttumasta asioihin. Nuoremme oli välillä taivasalla, ilman järjestön järjestämää asianmukaista yösijaa. Monisivuiseen reklamaatioon ei vastattu jne. Selkeä viesti oli niin kohdemaassa kuin Suomessakin, että vaihto-oppilas ja hänen vointinsa eivät kiinnostaneet enää sen jälkeen, kun rahat olivat kilahtaneet järjestön tilille.

Vierailija
31/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Lukiovaihdosta on kysymys.

Vierailija
32/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:26"]

Olin STS:n kautta vaihdossa vuonna 2007 ja koin, että minua ei autettu lainkaan, minua vähäteltiin eikä ongelmia haluttu ratkaista. Tämä on oma kokemukseni :(

[/quote]Millaisia ongemia sinulla oli?

Vierailija
33/43 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin YFU:n kautta vuoden vaihdossa. STS:stä ja EF:stä olin kuullut vain kauhukokemuksia, joten minä ja vanhempani päädyimme YFU:hun (voittoa tavoittelematon järjestö, isäntäperheet eivät saa mitään korvausta vaihtarin ottamisesta joten ottavat täysin omasta kiinnostuksesta vaihtarin luokseen asumaan). Tämän lisäksi YFU oli vieläpä edullisempi vaihtoehto kuin esim EF.

Minulla oli loistovuosi, perhe otti minut avosylin vastaan ja kohteli kuin perheenjäsentä. Heidän kanssaan olen edelleen tekemisissä näin 10 vuoden jälkeenkin, sain myös hyviä ystäviä joiden kanssa olen myös yhteyksissä. Minulla oli vuoden ajan YFU:lta tukihenkilö, joka olisi auttanut mahdollisten ongelmien kanssa. Vaikka ongelmia ei ollutkaan niin tukihenkilö halusi tavata vähintään parin kuukauden välein ja kuulla kuulumiseni sekä kuinka olen sopeutunut maahan ja kulttuuriin.

En voi valittaa lainkaan, en järjestön toiminnasta enkä mistään muustakaan.

Vierailija
34/43 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus. Toivottavasti vaihtoon lähtöä harkitsevat nuortet ja heidän huoltajansa hankkivat tietoa.

Vierailija
35/43 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on jotain vikaa perheessäkin kun lähettää alaikäisen toiselle puolelle maapalloa. Sairasta.

Vierailija
36/43 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut "ihan vain kielikurssilla" kaverini kanssa yhtä aikaa Briteissä, n. 20 vuotta sitten joten asiat olisi voineet muuttuakin välisä. Toisella meistä oli erittäin ihana (tosinkin selvästi köyhä ja rahaa vasten isäntäperheeksi ryhtynyt) host, ja toisella jotain tyyliin 'syö sipsiä ja ole hiljaa'.

Ainakin silloin on siis ollut täysin tuuripeliä mihin joutuu, toivoisin että nykyään olisi paremmin mutta nämä tarinat vaikuttaa siltä että mikään ei ole muuttunt.

Varmaan näitä firmoja vastaan pitäisi nostaa oikeusjuttuja, mutta kun käyttäjät ovat teini-ikäisiä ei kukaan ehkä tunnista oikeuksiaan niin hyvin että tämä tulisi edes mieleen.

Vierailija
37/43 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin STS:n kielimatkalla 2005 ja jo tuolloin jäi niin rahastamisen maku matkasta että. Samassa perheessä viisi (5!) kielikurssilaista ja kaikki nukuimme kellarissa jossa ei ollut ikkunoita eikä ovia... Perhe ei syönyt tai ollut kanssamme ja hostäiti myönsikin tämän olevan hänen kesätyönsä majoittaa kurssilaisia.

Englannin opetuksen taso järkyttävän huono, täyttelimme ristikkoja. Diskoihin oli PAKKO mennä joka ikinen ilta vaikka en olisi halunnut kun ei kiinnosta.

Tuohon matkaan menneellä rahalla olisi saanut melko luksus loman omatoimimatkana.

Sisko on ollut rotaryn kautta vaihdossa ja homma toimi hienosti. Itse olin myös amkin kautta vaihdossa ja oli huikea kokemus. Suosittelen vaihtoon lähtemistä lämpimästi mutta en ryöstöjärjestöjen kautta.

Vierailija
38/43 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kokemuksella Universal Players on hyvä, ainakin jos valitsee boarding schoolin, pääsee tutustumaan kouluihin etukäteen ja itse valitsemaan mihin lähtee. Kaikki ei toki halua asua sisäoppilaitoksessa mutta itse tykkäsin paljon ja harrastus mahdollisuudet oli tosi hyvät.

Vierailija
39/43 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kokemuksella Universal Players on hyvä, ainakin jos valitsee boarding schoolin, pääsee tutustumaan kouluihin etukäteen ja itse valitsemaan mihin lähtee. Kaikki ei toki halua asua sisäoppilaitoksessa mutta itse tykkäsin paljon ja harrastus mahdollisuudet oli tosi hyvät.

menisin itse mieluummin ravintolatyöntekijä kurssille itään!

Vierailija
40/43 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://areena.yle.fi/1-2017797

Melkosta touhua. Onneksin näin tämän dokkarin. Meidän vaihtarisuunnittelut loppu saman tien. Näähän vaikuttaa ihan rikollisjärjestöiltä.