Minkä rangaistuksen 9-vuotiaasi saisi
jos haukkuisi sinua läskiksi, luuseriksi ja kakkapääksi? Minä annoin rangaistukseksi hoplop-synttäreiden perumisen (yhdessä miehen kanssa +kotiaresti) mutta nyt poika on pyydellyt anteeksi ja kysynyt miten voi hyvittää ja isänsä sitä mieltä että anteeksi pyynnöllä saisi synttärit takaisin. Itse olen (vaikka anteeksipyynnöt yleensä hyväksynkin) sitä mieltä että kotiarestin voin poistaa mutta synttäreiden peruminen saa olla rangaistus suun soitosta. Mitä itse tekisitte?
Kommentit (93)
Suunsoitto on kuitenkin asia, jonka poika olisi voinut jättää tekemättä, tietää siis että se on väärin ja siitä seuraa rangaistus.
Mulla ei ole vielä lähimainkaan 9-vuotiasta, mutta luulisin, että kunnon keskustelujen jälkeen saisi pitää ne synttärit, mutta arestia voisi vielä pitää sanktiona. Aika rajua olisi mun mielestä synttärijuhlien peruminen. Mutta kukin tavallaan.
vaikka mulle riittäisi kunnon anteeksipyyntökin. Synttäreiden peruminen olisi minusta liian julmaa ja herättää ajatuksen siitä, haluaako ne oikeasti perua esim. taloudellisista syistä nuukuuttaan..
t. 11 v, 15 v ja kohta 18 v poikien äiti
Halvemmalla noilla hoplop-synttäreillä pääsisi jos ne pitäisi ja ennen kaikkea helpommalla. Onko teillä sitten tuollainen suunsoitto normaalia tai suht usein tapahtuvaa kun pelkkä anteeksipyyntö riittäisi? Ja jos on niin eikö se ole merkki siitä että rangaistus ei ole riittävä jos suunsoitto vaan jatkuu? Meillä ei ollut väkivaltaa tms. kotona mutta en olisi voinut kuvitellakaan haukkuvani vanhempiani läskiksi ja luuseriksi varsinkaan tuossa iässä. Siksi en tiedäkään miten (vakavasti) tähän pitäisi nyt suhtautua.
Synttäreiden peruminen voi vaikuttaa ikävästi pojan sosiaalisiin suhteisiin ja olisi liian kova lisärangaistus. Jo perumisen uhka on varmasti saanut hänet ymmärtämään, ettei äidistä tai kenestäkään muustakaan ihmisestä saa puhua halventavasti.
Synttärit on vain kerran vuodessa. Ensivuonna ei taida enää hoplop kiinnostaa. Onko rumasta puheesta kohtuullista rangaista noin kovin. Mielestäni ei.
Anna lapselle synttärit. Hyvitykseksi suun soitostaan lapsi voisi kirjoittaa sinulle kortin johon kirjoittaisi hyviä puolia sinsuta. Kotiarestin voisi pitää edelleen rangaistuksena.
Luulen että lapsi tulee muistamaan katkeruudella jos menettää nuo synttärit. Tuskin hyvällä mielellä. Kannattaa miettiä tarkkaan mitä määrää rangaistukseksi että rangaistuksen kanssa pystyy elämään ja pitämään siitä kiinni.
Synttäreitä kun on vain kerran vuodessa. Joskus olen täältä lukenut joulun perumisesta ja sekin tuntuu kamalalta.
Kyllä, lapsi teki typerästi ja ansaitsee rangaistuksen - jopa aika kovankin. Mutta että se kerran vuodessa juttu perutaan? Miettikääpä, miltä itsestänne tuntuisi, jos jokin asia, mitä odotatte oikein kovasti koko vuoden viedään teiltä viime metreillä pois.
Tämän lisäksi äidin haukkuminen on kuitenkin vielä aika pientä. Se ottaa itsetunnon päälle, mutta taustallahan on se, että lapsi kokee, että äidille voi sanoa mitä vaan eikä äiti jätä. Paljon pahempaa olisi, jos lapsi olisi haukkunut naapurin, opettajan tai isovanhemman. Tässä vaiheessa olisi kyse jo perheen maineestakin.
Sitäpaitsi koen, että kostat, et rankaise. Mietipä tarkkaan, onko kyse vain siitä, että lapsi loukkasi sinua vai järkevästä ja kasvattavasta rangaistuksesta. Aikuisten mielivaltakin voi olla aika kamalaa...
Synttäreiden peruminen voi vaikuttaa ikävästi pojan sosiaalisiin suhteisiin ja olisi liian kova lisärangaistus. Jo perumisen uhka on varmasti saanut hänet ymmärtämään, ettei äidistä tai kenestäkään muustakaan ihmisestä saa puhua halventavasti.
Hmm..miten se vaikuttaisi sosiaalisiin suhteisiin kun paikkaa ei ole vielä varattu eikä kavereita kutsuttu? Ymmärrän tämän nykyajan kilpavarustelun mutta olen todella iloinen että ainakin vielä tässä vaiheessa meidän lasten kaveripiirissä ei moista ole. Esim. hoplop-synttäreitä ei ole vielä kellään ollut eikä muutakaan "esittämisen" tarvetta. Nyt meni jo vähän ohi alkuperäisen aiheen =)
minusta synttärit pidetään, koska lapsen syntymä on vanhemmillekin lahja, josta halutaan iloita. Mutta muuten aresti on ihan hyvä juttu, ja tosiaan tiukka linja, ihmisille ei saa puhua noin.
Synttäreitä kun on vain kerran vuodessa. Joskus olen täältä lukenut joulun perumisesta ja sekin tuntuu kamalalta.
Kyllä, lapsi teki typerästi ja ansaitsee rangaistuksen - jopa aika kovankin. Mutta että se kerran vuodessa juttu perutaan? Miettikääpä, miltä itsestänne tuntuisi, jos jokin asia, mitä odotatte oikein kovasti koko vuoden viedään teiltä viime metreillä pois.
Tämän lisäksi äidin haukkuminen on kuitenkin vielä aika pientä. Se ottaa itsetunnon päälle, mutta taustallahan on se, että lapsi kokee, että äidille voi sanoa mitä vaan eikä äiti jätä. Paljon pahempaa olisi, jos lapsi olisi haukkunut naapurin, opettajan tai isovanhemman. Tässä vaiheessa olisi kyse jo perheen maineestakin.
Sitäpaitsi koen, että kostat, et rankaise. Mietipä tarkkaan, onko kyse vain siitä, että lapsi loukkasi sinua vai järkevästä ja kasvattavasta rangaistuksesta. Aikuisten mielivaltakin voi olla aika kamalaa...
Ei synttäreitä peruta. Ne järjestetään kotona jonne kutsutaan kaverit jne. On myös haukkunut opettajaa josta opettaja ollut kotiin yhteydessä. Olen miettinyt ja koen että se olisi nimenomaan kasvatuksellisesti järkevää kun kotiaresti ei näköjään tehoa. Ja haukkuminen ei ollut kertaluonteista vaan saman päivän aikana useamman kerran, ei siis vahinko. Ja kuten sanoin, en olisi voinut kuvitellakaan että olisin moista koskaan sanonut, mies sanoi että olisi kotonaan saanut selkään jos olisi tuollaista mennyt sanomaan.
omassa huoneessa oven takana tai kun olet juuri lähtenyt ovesta pihalle. Ei ne tuollaiseen rangaistukseen lopu, koska ei ole selvitetty, miksi pitäisi lopettaa, miksi nuo sanat loukkaa jne.
Meillä ei tulisi lainkaan tuollaisia rangaistuksia, vaan keskustelisimme tunteista, miltä ne toisesta ihmisestä tuntuvat nuo sanat ja sellainen syvällinen keskustelu riittävän pitkään on henkisesti paljon kovempi rangaistus kuin tuollaiset aikuisten kiukutteluluontoiset kiivastumisrangaistukset ja ihan "kostot".
Mutta meillä lapset jo 10v ja 13v, eikä tuollaisia rumasti sanota, se ei ole ongelma edes välillä kiivassanaisiksi yltyviltä pikkuteineiltämme. Asiat keskusteltiin mieleenpainuvasti jo heidän kanssaan paljon pienempänä.
omassa huoneessa oven takana tai kun olet juuri lähtenyt ovesta pihalle. Ei ne tuollaiseen rangaistukseen lopu, koska ei ole selvitetty, miksi pitäisi lopettaa, miksi nuo sanat loukkaa jne.
Meillä ei tulisi lainkaan tuollaisia rangaistuksia, vaan keskustelisimme tunteista, miltä ne toisesta ihmisestä tuntuvat nuo sanat ja sellainen syvällinen keskustelu riittävän pitkään on henkisesti paljon kovempi rangaistus kuin tuollaiset aikuisten kiukutteluluontoiset kiivastumisrangaistukset ja ihan "kostot".
Mutta meillä lapset jo 10v ja 13v, eikä tuollaisia rumasti sanota, se ei ole ongelma edes välillä kiivassanaisiksi yltyviltä pikkuteineiltämme. Asiat keskusteltiin mieleenpainuvasti jo heidän kanssaan paljon pienempänä.
Tuli ihan mun kaveri mieleen mutta ei siitä enempää =)
Me keskustellaan tietenkin myös asiasta. Ja tuo on tapahtunut on päivällä, ei tässä (enää) mistään kiivasluonteisesta kostosta ole kysymys.
Koska jos nyt perut hoplop-synttärit verbaalisen ilottelun takia niin mitä ihmettä teet, kun lapsi rikkoo ikkunanjalkapallolla. Mestaat sen ipanan?
Kirjoituksistasi päätellen lapsi sanoi totuuden eikä normaaleissa perheissä mielipiteen tai totuuden sanomisesta rangaista.
epäuskoisesti kulmakarvojani ja kertoneeni lapselle, kuinka epäkypsää on riidellä haukkumalla tai syyllistämällä toista ihmistä.
Pyytäisin lasta korjaamaan lauseensa minä-muotoon ja aloittamalla lauseen esim. "Minusta tuntuu...Minua ärsyttää, koska...Minua suututtaa, koska..." jne.
Synttäreitä kun on vain kerran vuodessa. Joskus olen täältä lukenut joulun perumisesta ja sekin tuntuu kamalalta. Kyllä, lapsi teki typerästi ja ansaitsee rangaistuksen - jopa aika kovankin. Mutta että se kerran vuodessa juttu perutaan? Miettikääpä, miltä itsestänne tuntuisi, jos jokin asia, mitä odotatte oikein kovasti koko vuoden viedään teiltä viime metreillä pois. Tämän lisäksi äidin haukkuminen on kuitenkin vielä aika pientä. Se ottaa itsetunnon päälle, mutta taustallahan on se, että lapsi kokee, että äidille voi sanoa mitä vaan eikä äiti jätä. Paljon pahempaa olisi, jos lapsi olisi haukkunut naapurin, opettajan tai isovanhemman. Tässä vaiheessa olisi kyse jo perheen maineestakin. Sitäpaitsi koen, että kostat, et rankaise. Mietipä tarkkaan, onko kyse vain siitä, että lapsi loukkasi sinua vai järkevästä ja kasvattavasta rangaistuksesta. Aikuisten mielivaltakin voi olla aika kamalaa...
Ei synttäreitä peruta. Ne järjestetään kotona jonne kutsutaan kaverit jne. On myös haukkunut opettajaa josta opettaja ollut kotiin yhteydessä. Olen miettinyt ja koen että se olisi nimenomaan kasvatuksellisesti järkevää kun kotiaresti ei näköjään tehoa. Ja haukkuminen ei ollut kertaluonteista vaan saman päivän aikana useamman kerran, ei siis vahinko. Ja kuten sanoin, en olisi voinut kuvitellakaan että olisin moista koskaan sanonut, mies sanoi että olisi kotonaan saanut selkään jos olisi tuollaista mennyt sanomaan.
Vaikuttaa siltä, että lapsi joko ei saa huomiota kuin olemalla paha tai sitten häntä painaa jokin asia, koska tahallaan etsii konfliktia.
Lasten kanssa kannattaa puhua, silloin saa selville erikoisia asioita. Pelkkä rankaiseminen on laiskan vanhemman tapa olla näkemättä varsinaista ongelmaa.
Koska jos nyt perut hoplop-synttärit verbaalisen ilottelun takia niin mitä ihmettä teet, kun lapsi rikkoo ikkunanjalkapallolla. Mestaat sen ipanan?
Kirjoituksistasi päätellen lapsi sanoi totuuden eikä normaaleissa perheissä mielipiteen tai totuuden sanomisesta rangaista.
Aha. Ja millähän perusteella diagnosoit minut läskiksi tai luuseriksi tämän keskustelun pohjalta? Koulukiusaajia kasvaa juuri noissa perheissä joissa "totuuksia" saa laukoa :( En hyväksy lapsilta tai muiltakaan ikinä esim. sitä että lihavaa ihmistä sanotaan läskiksi. Se ON haukkumasana.
Karkkipäivä pois, viikkoraha pois, tietokone, puhelin pois. Onhan noita hyvänen aika muitakin keinoja kuin mestaus. Synttäreitä ei olla perumassa vaan nimenomaan ne hoplop-synttärit näillä näkymin.
Miksi lapsi huusi luuseriksi? (oliko aihetta?)
9 vuotiaat rupeaa kokeilemaan meitä vanhempia, tuommoinen kokeilu on normaalia, enkä siten veisi pois noita "erikoissynttäreitä" vaan antaisin jokin lievemmän arestin. Meillä esim. 9-vuotias saa tuommoisesta kotiarestia (loppupäivä omassahuoneessa tms.)
Lapsesi "soiti" suutaan ja saa siitä kovan rangaistuksen. Meinaatko, että lapsi uskaltaa kertoa sinulle myöhemmin asiaoista, joista pelkää saavansa rangasituksen? - ei tule kertomaan oma aloitteisesti mitää, siitä voit olla varma.
Tämän ikäisille vilpitön anteeksipyyntö on paras ja siihen tiukkakeskustelu päälle. Usko pois, silloin säilyy myös hänellä luotto teihin vanhempiin.
Vaikuttaa siltä, että lapsi joko ei saa huomiota kuin olemalla paha tai sitten häntä painaa jokin asia, koska tahallaan etsii konfliktia.Lasten kanssa kannattaa puhua, silloin saa selville erikoisia asioita. Pelkkä rankaiseminen on laiskan vanhemman tapa olla näkemättä varsinaista ongelmaa.
Meillä puhutaan paljon. Meillä huomioidaan paljon. Olen miltei päivittäin saatavilla koska olen valinnut osa-aikatyön. Lapsi on käynyt koulupsykologilla jne ja mahdollisiin ongelmiin on todellakin koitettu puuttua.
Synttäreiden peruminen on aika rajua. Kotiarestiakin meillä tulee vain turvallisuussääntöjen rikkomisesta. Tuollaiset huonotapaisuudet hoidetaan keskustelemalla, pyytämällä anteeksi ja sovittamalla tekonsa.
Loukkaavassa käytöksessä sovittaminen voi olla vaikka hyvän mielen tuottamista.
Minusta luvattujen synttäreiden peruminen kolmesta haukkumasanasta on huikea ylilyönti. Jos lapsi haukkuu suuttuessaan, kuten nyt sinua ja aiemmin opettajaa, suuttumuksen hallinnan opettelu ja suuttumuksen merkkien tunnistamisen harjoittelu olisivat mielestäni mielekkäämpi ja hedelmällisempi lähestymistapa.
Älä missään nimessä anna lapsen purkaa tunteitaan! Lapsen pidää padota tunteet sisälleen, ja tukahduttaa ne. Kun kasvavalta lapselta kielletään tunteenpurkaukset, tästä kasvaa tasapainoinen ja väkivallaton yhteiskunnan jäsen.
vaikka mulle riittäisi kunnon anteeksipyyntökin. Synttäreiden peruminen olisi minusta liian julmaa ja herättää ajatuksen siitä, haluaako ne oikeasti perua esim. taloudellisista syistä nuukuuttaan..
t. 11 v, 15 v ja kohta 18 v poikien äiti