Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä rangaistuksen 9-vuotiaasi saisi

Vierailija
22.06.2012 |

jos haukkuisi sinua läskiksi, luuseriksi ja kakkapääksi? Minä annoin rangaistukseksi hoplop-synttäreiden perumisen (yhdessä miehen kanssa +kotiaresti) mutta nyt poika on pyydellyt anteeksi ja kysynyt miten voi hyvittää ja isänsä sitä mieltä että anteeksi pyynnöllä saisi synttärit takaisin. Itse olen (vaikka anteeksipyynnöt yleensä hyväksynkin) sitä mieltä että kotiarestin voin poistaa mutta synttäreiden peruminen saa olla rangaistus suun soitosta. Mitä itse tekisitte?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska käyt terapiassa ym. psykologit juoksentelee teillää ja lapsiksi joutuu käymään psykologilla ym.. EI TUO OLE TERVEEN PERHEEN MERKKI.

voi lapsiparka.

Vierailija
42/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mulle riittäisi kunnon anteeksipyyntökin. Synttäreiden peruminen olisi minusta liian julmaa ja herättää ajatuksen siitä, haluaako ne oikeasti perua esim. taloudellisista syistä nuukuuttaan..

t. 11 v, 15 v ja kohta 18 v poikien äiti

Halvemmalla noilla hoplop-synttäreillä pääsisi jos ne pitäisi ja ennen kaikkea helpommalla. Onko teillä sitten tuollainen suunsoitto normaalia tai suht usein tapahtuvaa kun pelkkä anteeksipyyntö riittäisi? Ja jos on niin eikö se ole merkki siitä että rangaistus ei ole riittävä jos suunsoitto vaan jatkuu? Meillä ei ollut väkivaltaa tms. kotona mutta en olisi voinut kuvitellakaan haukkuvani vanhempiani läskiksi ja luuseriksi varsinkaan tuossa iässä. Siksi en tiedäkään miten (vakavasti) tähän pitäisi nyt suhtautua.

Muista sanonta, lapsen suusta kuulet totuuden. Painoa voisit koittaa pudottaa, olisi varmasti miehellekin mieleen. Ja luuseriudesta en osaa sanoa, vaikkakin todella vittumaiselta, katkeralta harpulta vaikutat. Kun miehesi ottaa susta eron, taitaa lapsi vaikka itkien haluta sen mukaan, ei moisen ylireagoivan lihavan noita-akan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin synttärit on kerran vuodessa ja ne ovat HYVIN tärkeät lapselle.

Itse kysymykseen, meillä 9v ei kyllä ole koskaan punut mulle tai isälleen noin, pari kertaa on suutuksissaan sanonu tyhmäksi ja se on vielä ok (sanonhan itsekin suutuksissani jotain samankaltaista esim. miehelleni..), tosin anteeksi pitää pyytää tuotakin.

Jos kielenkäyttö olisi tuommoista ap;n kuvaamaa, rangaistus voisi olla esim. viikon täydellinen pelikielto ja 3 päivää kotiarestia (mikä jo sinällään olisi meidän todella sosiaaliselle tytölle kova juttu)

Vierailija
44/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttärit ovat kahden viikon päästä ja sinua hieman arveluttaa rangaistuksen kovuus.

Kuten olen aiemmin sanonut, se on mielestäni liian kova, mutta vahinkoja sattuu vihaisille aikuisillekin. Rangaistusta voit hyvin lieventää kertomalla lapselle, että tulit toisiin ajatuksiin, kun tajusit, miten paljon lapsi yrittää tekoaan hyvittää tms.

Lapsi voisi synttäreiden menettämisen sijaan tosiaan tehdä jotain, jolla hyvittää tekonsa. Jos riita tuli siivoamisesta, lapsi voisi siivota jotain. Jos teko loukkasi, lapsi voisi tehdä jotenkin sinulle hyvän mielen.

Muista, että olette samalla puolella. Kasvatuksen tarkoituksena ei mielestäni ole loukata, satuttaa ja antaa opetus vaan opettaa, neuvoa ja tukea. Suosittelen edelleen, että lukisit sen Tulistuva lapsi -kirjan, jos lapsella on impulssikontrolliongelmia.

Vierailija
45/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Liian kohtuuton koska kyse synttäreistä eikä vain tavallisesta sinne menosta

2) ei liity millään lailla aiheeseen. Pitäisi olla samaa kategoriaa.

3) ei kasvata, jalosta, anna oppimiskokemusta - antaa vain häpeää ja surua, vihaakin

4) rangaistus rankaisee myös viattomia eli kavereita

5) kertoo vain sinun vallankäytöstäsi, ei lapsen kasvattamisesta

- keskustelu on tästä koituva seuraamus ja ehkä vaikka laittaa lapsen kirjoittamaan "aineen" aiheesta toisen ihmisen loukkaamisen välttäminen

Vierailija
46/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttää lapselle, että hänellä on valtaa ja voimaa.

asiallisesti ei ap ilmeisesti osaa hoitaa mitään.

liittyneekö hänen psyykkinen mielenvikaisuutensa tuohon, että lapsi kokee äidin olevan luuseri.? no, näinhän se on, ei terve ihminen ravaa psykiatreilla, kyllä se ap:n pään huono kunto valitettavasti heijastuu lapsen kehitykseen ym.

itse en peruisi hoplop-synttäreitä, se on kohtuuton rangaistus ottaen huomioon, että lapsi on "puhunut totta". vaikka ei ehkä olisi saanut ääneen sanoa, mitä tuntee, mutta pakkohan sen lapsenkin on päästä purkamaan ajatuksiaan ja pahaa oloaan, joka ilm. johtuu äidistä, joka ei ole normaalijärkisten kirjoissa.

Vierailija
47/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä rankaiset jos lapsi tekee pahemman rikkeen, ei synttäreitä ennen kuin on 18?

Rangaistamisessa kannattaa miettiä joku kohtuus. Jos ne on kovin kohtuuttomia, niin ne lisää vaan uhmaa.

Moni on sanonut, että kannattaa kasvattaa hyvällä elinoikeaan käytökseen ohjaamalla. Haukkuiko lapsi sinut ihan ohimennen vai jossain riitatilanteessa? Ohimennen viittaa kyllä sitten vain huomionhakuun ja rajan testaukseen. Riitatilanteissa taas sitten, että lapsi ei tiennyt miten purkaa tunne.

Jos kovat rangaistukset ohjasivat oikeaan käytökseen, niin vankilasta vapautuneet eivät tekisi uusia rikoksia.

Vierailija
48/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin synttärit on kerran vuodessa ja ne ovat HYVIN tärkeät lapselle.

Itse kysymykseen, meillä 9v ei kyllä ole koskaan punut mulle tai isälleen noin, pari kertaa on suutuksissaan sanonu tyhmäksi ja se on vielä ok (sanonhan itsekin suutuksissani jotain samankaltaista esim. miehelleni..), tosin anteeksi pitää pyytää tuotakin.

Jos kielenkäyttö olisi tuommoista ap;n kuvaamaa, rangaistus voisi olla esim. viikon täydellinen pelikielto ja 3 päivää kotiarestia (mikä jo sinällään olisi meidän todella sosiaaliselle tytölle kova juttu)

Jaa, no voi kun vitun hienoa, pikkulikkasi on todella sosiaalinen. Saammeko koskea sinua oi mahtava yh-ap? Muista vaan, sosiaalista likanaluista tulee varhain munaalutkuttavia pikku jakorasioita.

Vierailija
49/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itse oikein usko tuollaisiin rangaistuksiin, vaan siihen, että yrittää ymmärtää lapsen mieltä. Toki nyt jos lapsi olisi minusta tehnyt jotain ihan järkyttävää, niin sitten varmaan asettaisin seuraamuksen. Toki jokaisella meillä on oma tapa kasvattaa, meillä minä lähinnä suutun ja lapset sitten ovat pahoillaan ja joskus eivät ole, jos kokevat mun olleen epäreilu.

Miksi hän sinulle noin suuttui?

Mä en välttämättä asettaisi mitään erityistä seuraamusta, jos lapsi mua haukkuisi. Jos lapsi nimittelisi mun vieraita, voisin ehkä harkita.

Vierailija
50/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä liikkeellä. No ehkä se on ajankohtaan liittyvää, normaalit äidit viettävät juhannusta perheen kanssa jossain mökillä. No mekin lähdemme vasta tänään, joten...

Mutta eipä tarvitse koulukiusaajien määrää kenenkään ihmetellä, tai sitä, miksi koulu ei sille mitään voi. Miten koulu voisi, jos kiusaajan äidin mielestä ainoa, mitä haukkumisen kohde voi tehdä, on muuttaa itseään.

Ja sille jollekin, terapia ei ole paha juttu, neuvoisin hankkiutumaan sinne pikaisesti. Lapsi varmasti häpeää paljon enemmän mielenvikaista vanhempaansa, joka ei hoitoon suostu, kuin äitiä, joka hoitaa pienemmätkin vaivansa kunnolla.

Vierailija
51/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on eri juttu. Oikeasti mun mielestä sun miehesi olisi pitänyt suuttua pojalle siitä, että minun vaimoani et nimittele! Se on tehokkaampaa kuin se, että sinä suutut. Sama juttu toisinpäin, sinäkään et saa antaa pojan nimitellä omaa miestäsi. Lasten täytyy ymmärtää, että vanhemmat pitää toistensa puolia.

vaikka mulle riittäisi kunnon anteeksipyyntökin. Synttäreiden peruminen olisi minusta liian julmaa ja herättää ajatuksen siitä, haluaako ne oikeasti perua esim. taloudellisista syistä nuukuuttaan..

t. 11 v, 15 v ja kohta 18 v poikien äiti

Halvemmalla noilla hoplop-synttäreillä pääsisi jos ne pitäisi ja ennen kaikkea helpommalla. Onko teillä sitten tuollainen suunsoitto normaalia tai suht usein tapahtuvaa kun pelkkä anteeksipyyntö riittäisi? Ja jos on niin eikö se ole merkki siitä että rangaistus ei ole riittävä jos suunsoitto vaan jatkuu? Meillä ei ollut väkivaltaa tms. kotona mutta en olisi voinut kuvitellakaan haukkuvani vanhempiani läskiksi ja luuseriksi varsinkaan tuossa iässä. Siksi en tiedäkään miten (vakavasti) tähän pitäisi nyt suhtautua.

Vierailija
52/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos nyt olisi vastaava tilanne niin pitäisi kunnon puhuttelun oohjautuen siihen miten kurjalta minusta tuntuu kun noin rumasti sanottiin. JA miten toisen ulkonäköä ei koskaan saa kommentoida ellei ole jotain hyvää sanottavaa jne jne. korostaisin sitä että miltä sinusta tuntuisi jos joku haukkuisi sinua esim rumaksi.

Synttäreitä en peruisi. Oishan se jo erikoista senkin puolesta etä pitäisi kaikille vieraille ilmoittaa että peruttu on jne. Vieraatkin suunnitelleet ohjelmansa siten että pystyvät tuotmaan/hakemaan lapsensa juhliin niin olisihan se vähän outoa perua jonkun suunsoiton takia.

Miksi lapsi noin sanoi? Oliko teillä joku riita vai miksi noin suutahti?

Vierailija
53/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoo, että lapsi mm. ei suostunut tulemaan siivoamaan ja kun ap komensin, haukkui äitiään luuseriksi.

Ap ei tehnyt päätöstä rangaistuksesta yksin vaan miehensä kanssa.

Lapsi on haukkunut ennenkin esim. opettajaa eli ei mene viesti perille.

Ap ei ole mielenvikainen vaan käy terapeutilla paniikkihäiriön vuoksi.

Kunpa moni teistä vastaajista saisi jotain hoitoa tai menisi ainakin nukkumaan...

Vierailija
54/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalit äidit viettävät juhannusta perheen kanssa jossain mökillä.

Minä (20 ja pari muuta) olen ihan normaali äiti, vaikka en vietäkään miehen ja lasten kanssa juhannusta mökillä. Heillä on siellä hauskaa sukulaisten ja minä minilomailen kotona hoitaen yhtä terveyshommaa kuntoon.

Lapseni eivät ole koulukiusaajia eivätkä hauku/nimittele toisia ihmisiä, vaikka minusta synttäreiden peruminen onkin ylilyövä rangaistus tuollaisesta käytöksestä.

Vierailija
55/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näiden rangaistusten jakamiseen

10. Kohtuullinen seuraus

Mieti etukäteen, mitä tärkeimpien sääntöjen rikkomisesta seuraa. Tämä on hyvä siksi, että itse tilanteessa vihaisena voi langettaa kohtuuttomia seurauksia, joista on mahdotonta pitää kiinni. Pohdi joskus ison lapsen kanssa seurauksia. Lapsi voi esim. menettää jonkin etuoikeuden määräajaksi tai joutua korvaamaan aiheuttamansa vahingon.

Lapsesta on helpottavaa huomata, että tahalliset tai tahattomat teot on mahdollista sovittaa tai korjata ja saada anteeksi ja unohtaa. Hän myös oppii ymmärtämään, kuinka vahingon korjaamiseen menee enemmän aikaa kuin sen aiheuttamiseen.

MLL:n sivuilta löytyy muutenkin paljon hyvää tietoa.

Vierailija
56/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi rangaistus riittää. Suosin enemmän keskustelua eli arestia ehkä 1 päivä ja kunnon keskustelut.

Minusta synttärien peruminen on kosto, ei rangaistus. Enkä usko että siitä jää opetus mieleen vaan viha.

Vierailija
57/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä liikkeellä. No ehkä se on ajankohtaan liittyvää, normaalit äidit viettävät juhannusta perheen kanssa jossain mökillä. No mekin lähdemme vasta tänään, joten...

Mutta eipä tarvitse koulukiusaajien määrää kenenkään ihmetellä, tai sitä, miksi koulu ei sille mitään voi. Miten koulu voisi, jos kiusaajan äidin mielestä ainoa, mitä haukkumisen kohde voi tehdä, on muuttaa itseään.

Ja sille jollekin, terapia ei ole paha juttu, neuvoisin hankkiutumaan sinne pikaisesti. Lapsi varmasti häpeää paljon enemmän mielenvikaista vanhempaansa, joka ei hoitoon suostu, kuin äitiä, joka hoitaa pienemmätkin vaivansa kunnolla.

Ehdottomasti peukkua!

Aivan Kummallista kommenttia joiltain. AP on tietty se sairain ja kuvottavin, mutta se onneksi tunnistu sen itsekin; psykiatrin hoitokamaa. Terapia ei ole huono asia. Hullut kuuluu hoitaa kuntoon, ei ole niiden vika et niiden aivot toimivat sekaisesti. Olkootkin sitten kuinka kuvottavia kontrollifriikkej sit tahansa. APn ajatusmaailma on jotain, jota me terveet emme voi muuta kuin kauhistella. Mutta se on SAIRAUDEN syy, ei ihmisen. Aivan varmasti APn liikapainokin on seuraus psyykkisesta sairaudesta. Mutta emme saa pilkata, vaan antaa olla, tukea, parantaa, ja rakastaa. Ihminen se loppuviimeksi kuitenkin on, Olkootkin kuinka sekainen tahansa.

Vierailija
58/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoo, että lapsi mm. ei suostunut tulemaan siivoamaan ja kun ap komensin, haukkui äitiään luuseriksi.

Ap ei tehnyt päätöstä rangaistuksesta yksin vaan miehensä kanssa.

Lapsi on haukkunut ennenkin esim. opettajaa eli ei mene viesti perille.

Ap ei ole mielenvikainen vaan käy terapeutilla paniikkihäiriön vuoksi.

Kunpa moni teistä vastaajista saisi jotain hoitoa tai menisi ainakin nukkumaan...

Kiitos =) Yksi ja sama noita hulluläskiluuseri kommentteja täällä jakaa ja tiedän että terapiasta huolimatta tai ehkä juuri siksi olen takuulla tervepäisempi kuin hän. Se on surullista ja harmillista jos ihminen ei itse ymmärrä hakeutua hoitoon. Ja paniikki-ahdistushäiriö on onneksi suht lievästä päästä mt-ongelmia vaikka pahimmillaan erittäin ikävä onkin.

Meillä on käynyt psykologit ja lapsi on käynyt psykologilla oman käyttäytymisen ja oireilun takia. Luuletteko että lapsi on menossa psykologisiin testeisin MINUN sairauden takiani?

Me emme (toivon mukaan) kasvata koulukiusaajia joten meillä ei saa nimitellä lihavia läskeiksi, ei tummaihoisia neekereiksi eikä millään muillakaan loukkaavilla nimityksillä. Uskon että koulukiusaajat kasvaa noissa perheissä joissa jo vanhemmat haukkuu muita läskeiksi, luusereiksi, mielenvikaiseksi jne.

Vierailija
59/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen korkeintaan ollut välillä tyhmä mutta siitä en ole rangaissut. Enkä tuollaisesta muutenkaan rankaisisi. Sanoisin, että äidistä ei puhuta noin ja että tuo on ilkeää ja loukkaavaa. Ja odottaisin anteeksipyyntöä. Kun lapsi sitten pyytäisi anteeksi, asia olisi sovittu.

Vierailija
60/93 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

piekset sen ääliökakaran remmillä kunnolla ja sitten ehkä hoploppiin vedä miestäsi myös varmuudenvuoksi remmillä pläsiin niin oppii sekin arvostamaan sinua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme