Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei saa olla päihtyneen ihmisen vastuulla tai perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus.

Vierailija
20.06.2012 |

Monille on itsestään selvää, ettei lasten seurassa humalluta. Mutta onko pari lasia viiniä ruoan kanssa hyväksyttävää? Näin kommentoi Tampereen lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä Ella Mäntylä:

"Alkoholia voi kohtuudella ottaa, mutta jos mukana on pieniä lapsia, ainakin yhden aikuisen on oltava ilman alkoholia. Alle 10-vuotias lapsi tarvitsee vielä niin paljon aikuisen hoivaa ja turvaa, että hänellä on oikeus selvin päin olevaan aikuiseen. Alle kouluikäisten kanssa tämä on erittäin tärkeää.

Lastensuojelussa on tästä tiukka linja. Lapsi ei saa olla päihtyneen ihmisen vastuulla. Jos lapsi tuodaan vaikkapa terveyskeskukseen taksilla siksi, että kumpikaan vanhempi ei ole ajokunnossa, terveyskeskuksesta otetaan meihin yhteyttä ja perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus.

Kaikki vanhemmat eivät tätä ymmärrä. Jos he ottavat vaikka viiniä illanistujaisissa, tämä lastensuojelun linjaus voi tulla yllätyksenä. Meidän tehtävämme on selvittää, millainen perheen tilanne on ja tarvitsevatko vanhemmat apua juomisongelmaansa."

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monta tällaista tilannetta on sattunut? No kuka nyt tilastoista, pääasia että kuntatyöntekijöillä riittää puuhasteltavaa.

Ihmiset ovat yleensä varovaisia omien lastensa kanssa, myös vaikka ollaan pienessä hiprakassa. Itse olen jopa varovaisempi. Ei mennä rantaan ja ei mennä veneilemään vaan pysytään ruokapöydän ääressä. Erilaiset tapaturmat jossa lapsille sattuu jotain sattuvat useimmiten kun mukana ei ole ketään aikuista, ja silloin syynä ei ole viina, vaan se että lapset ovat lähtneet omin päin seikkailemaan jotain ilmoittamatta mitään. Siihen ei raittiina oleminen auta koska lapsi osaa kyllä keksiä keinot livahtaa tiehensä ilman että kukaan huomaa. Ja sattuu niitä tapauksia kanssa kun lapsi ja raittiina oleva vanhempi leikkii yhdessä jotain. Esim veneillessä tai talvella laskettelurinteissä tai pulkkamäessä. Ja sattuu päiväkodeissa ja sattuu kouluissa, vaikka opettajat ovat täysin selvin päin.

iskä

Vierailija
22/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kahden lasillisen jälkeen? Hei haloo! Ja sinulle 19, todennäköisesti vanhemmat olisivat VOINEET ajaa, mutta varmuuden vuoksi eivät halunneet koska hengenhätää ei ollut. Parempi niin, mutta todistaa vain sen, että vanhemmat olivat järkeviä myös viiniä juotuaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä ensin niistä kaikista herkuistasi! =)

Lasten tulo ei tarkoita sitä, etteikö aikuinen voisi elää normaalia elämää, johon joskus kuuluu nautinto 2 lasia viiniä tai pussi karkkia tai pulla tmv. =D

Taidat olla täydellinen alkoholin vastustaja, etkä voi suoda sitä nautintoa edes muille, miksi näin?

"mikä siinä alkoholissa sitten on niin ihanaa että ei voi olla sitä ilman kun on pieniä lapsia."

Vierailija
24/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydessä meille tuleville sijaisvanhemmille sanottiin, että kyllä parit "saunaoluet" voi ottaa. Mitään täydellistä raittiutta ei vaadita.

Vierailija
25/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä siinä alkoholissa sitten on niin ihanaa että ei voi olla sitä ilman kun on pieniä lapsia.

Pari lasia viiniä kruunaa hyvän aterian. Aivan turha selittää ihmisille, joiden käsityskyky alkoholista on joko raivoraitis tai patajuoppo. Tämän Ella Mäntylän kommentti kyllä kuulostaa niin yksittäisen viranomaisen ylivedolta, ei kai koko Tampereen lastensuojelu voi ajatella noin yksinkertaisesti?

Vierailija
26/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ollaan niin reteitä, niin reteitä, kun meidän perheessä voi ihan hyvin vetää viiniä ruoan kanssa, kun se on niin helkutin sivistynyttä. Oletteko koskaan miettineet, kuinka paljon muututte (vaikka toisin väitättekin) alkoholia käyttäessänne. Mutta hei kukin taplaa tyylillään.

En minäkään nyt pulloon sylje, mutta mikä siinä on niin vaikeaa, että edes yksi aikuinen olisi selvinpäin?

Vierailija
27/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yllättävä linjaus. Tehdäänkö niistä vanhemmista lastensuojeluilmoitus, jotka jättävät humalatilansa takia tuomatta päivystykseen lapsen joka on lääkärin arvion tarpeessa?!

Vastaus on : ei. Siis jos ei lapsi satu kuukahtamaan tämän seurauksena.

Johan on markkinat jos lapsen lääkärihoitoon saattamisesta, asianmukaisesti taksilla aikuisen seurassa, pääsee lastensuojelun arviointiin. Tämähän nimittäin tuo tilanteeseen jossa lapsiperheessä kumpikaan vanhemmista ei saa olla alkoholin vaikutuksen alaisena koskaan. (jos selvä vanhempi lähtee sairaalaan niin silloinhan kotiin jäävät sisarukset ovat "heitteillä")

Ei ihme että lastensuojelussa on vaikea kohdistaa resursseja oikein ja estää tragedioita kun käytännöt on tällaiset.

Vierailija
28/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se selvinpäin oleva jää muiden lasten kanssa kotiin. Tämä vain esimerkkinä, että voidaan tehdä vääriäkin johtopäätöksiä.

itse en juo, koska viina maistuu pahalle, mutta siitä huolimaata välillä menee kyllä yli tämä hyysäyskulttuuri.

Vierailija
29/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverinsa mökillä ja hän satutti itsensä. Siellä oli vanhemmat ottaneet ruokaviinit eivätkä voineet ajaa. Me lähdimme sitten 100km päästä hakemaan lasta lääkäriin.

Miksi ei lapsenne ollut juhannuksena teidän perheen kanssa? Jokainenan tietää että monissa perheissä otetaan vähän juhannuksena, ja olisitte voineet jo etukäteen ennakoida että hänen kaverinsa vanhemmat saattavat vähän ottaa. Myöhäistä se on sitten valittaa kun vahinko on sattunut. Joku toinen ajankohta olisi ehkä voinut olla parempi päästää lapsenne yökylään kaverinsa vanhempien mökille kuin juhannus. En minäkään ottaisi lapseni kavereita meidän mökille juhannuksena, ilman että heidän vanhempansa olisi mukana, koska tiedän että isomman lapsilauman vahtiminen olisi työläämpää.

Sitten saattoi olla niin että se tuttavaperhe ei voinut viedä lekuriin koska se ei ollut heidän lapsi, jos vamma ei ollut hengenvaarallinen, niin byrokratian selvittäminen vieraan paikkakunnan ensiapupäivystyksessä, että kuka maksaa, olisi ollut hankalaa, ja jonot päivystykseen juhannuspyhien aikaan äärimmäisen pitkät. Olemme omia perheenjäseniämme joutunut viemään mökkipaikkakunnan lekurille ja heti ollaan sanottu jo ovella että "ei oteta vastaan" tai "menkää yksityiselle". Tällä tuttavaperheellänne oli hankala tilanne ja siksi oli varmaan paras että te haitte lapsenne pois sieltä.

iskä

Vierailija
30/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ollaan niin reteitä, niin reteitä, kun meidän perheessä voi ihan hyvin vetää viiniä ruoan kanssa, kun se on niin helkutin sivistynyttä. Oletteko koskaan miettineet, kuinka paljon muututte (vaikka toisin väitättekin) alkoholia käyttäessänne. Mutta hei kukin taplaa tyylillään.

En minäkään nyt pulloon sylje, mutta mikä siinä on niin vaikeaa, että edes yksi aikuinen olisi selvinpäin?

Alkoholi muuttaa ihmistä, mutta eihän sitä itse huomaa. Lapset kyllä sen huomaavat. Monelle se viinilasi on myös enemmän kuin yksi alkoholiannos eli lasissa on reilusti viiniä tai se lasi on isompi.

Ei mulla ole vaikeuksia olla selvinpäin ja täysin vesilinjalla. Eikä ole miehellekään. Juuri viime viikonloppuna oltiin lasten kanssa juhlissa, joissa oli tarjolla viiniä ja olutta ad libitum. Molemmat joimme vain cokista.

Vierailija
31/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta toi juttu on kanssa aika naurettava, mutta tuossa tapauksessa, missä mökillä ei ole yhtään ajokuntoista aikuista niin minusta olivat aikuiset vastuuttomia. Meilläkin juodaan viiniä ruoan kanssa ja joskus ihan ilmankin. Koskaan ei kuitenkaan olla lasten nähden humalassa. Ja koskaan ei ole mökillä (lue kaukana avusta) sellaista tilannetta, että ei ole yhtään ajokuntoista paikalla. Minusta ihan normisysteemi mökillä jos useampi ihminen paikalla oli ne lapsia tai ei.

Vierailija
32/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä itse olen aina juomatta lapsen hereillä ollessa, kun lapsi menee nukkumaan saatan juoda vaikka 4 siideriä. Tuskin se yöllä joutuu sairaalaan nukkuessaan. Sitäpaitsi minulla ei ole ajokorttia, että jos olisin juomattakin niin en voisi ajaa ja jos isänsä on juonut ja joudutaan menemään taksilla niin mitä hittoa :D

Vierailija
33/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. juhlissa lasten kanssa 2 lasia viiniä, ennenkuin lapset ovat 18v.

Suomi on äärimmäisen ahdistava maa. Ja pahemmaksi muuttuu koko ajan. Yök !

Vierailija
34/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä itse olen aina juomatta lapsen hereillä ollessa, kun lapsi menee nukkumaan saatan juoda vaikka 4 siideriä. Tuskin se yöllä joutuu sairaalaan nukkuessaan. Sitäpaitsi minulla ei ole ajokorttia, että jos olisin juomattakin niin en voisi ajaa ja jos isänsä on juonut ja joudutaan menemään taksilla niin mitä hittoa :D

Vierailija
35/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ylittää mielestäni jo kohtuukäytön

Siis jos joskus ottaa 4 siideriä se YLITTÄÄ kohtuukäytön?

Vierailija
36/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi muuttaa ihmistä, mutta eihän sitä itse huomaa. Lapset kyllä sen huomaavat. Monelle se viinilasi on myös enemmän kuin yksi alkoholiannos eli lasissa on reilusti viiniä tai se lasi on isompi. Ei mulla ole vaikeuksia olla selvinpäin ja täysin vesilinjalla.

Kyllä minä tiedän että alkoholi muuttaa minua mutta 2-3 lasia viiniä tai pari kolme tuoppia olutta ei ainkankaan muuta huonompaan suuntaan vaan tulen seurallisemmaksi ja rennommaksi.

Joidenkinlaisten ihmisten kanssa minulla on vaikea olla koska on sellainen tunne että ihmiset haluavat nokitella ja riidellä kanssani. Myös selvinpäin ja nimenomaan minun ollessani selvinpäin. Yksi sellainen ihminen on appiukkoni. Meidän on pakko nykyisin joka vuosi kutsua appivanhempani mökille koska he ovat onman mökkinsä myyneet ja he haluavat viettää juhannusta tyttärensä ja lapsenlapsensa kanssa. välittämättä minun toiveistani. Sitten he tulevat arvostelemaan minua ja minun mielipiteitäni esim politiikasta ja sitä on vaikea kestää selvinpäin. Mutta pari kaljaa ja pari lasia viiniä auttaa, silloin osaan pitää turpani kiinni ja olla provosoitumatta vaikka syytöksiä satelee.

Onneksi appiukko ei itse ota viinaa edes juhannuksena niin hän saa sitten toimia "kuskina". Voi olla etä minäkin jaksaisin viettää juhannuksen kokonaan raittiina jos ei appivanhempia tarvitsisi sietää siellä.

iskä

Vierailija
37/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ylittää kohtuu käytön... Jos todellakin joskus kerran kuussa tms otan tuon 4 en siis joka päivä jos niin luulet :D Huvittavaa.

terkuin se joka tuon kirjoitti.

Vierailija
38/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa tekemään ls-ilmoitus.

Vierailija
39/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajokorttia tai autoa niin polkupyörälläkö pitää lapsi viedä terkkariin? Huh, meillä kyllä juodaan jussina viiniä ja muutama lonkero, lapset tuskin telovat itseään nukkuessaan enkä usko heidän saavan sairaskohtausta juuri juhannusyönä nukkumaan mentyään ;) aikuiset istuvat ja porisevat yömyöhään, saunovat ja pelaavat mölkkyä, en usko että tästä traumojakaan tulee kenellekään.

Vierailija
40/65 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippumatta siitä, onko kyse 0,33 l vai 0,5 l siideristä.

Vai ylittää kohtuu käytön... Jos todellakin joskus kerran kuussa tms otan tuon 4 en siis joka päivä jos niin luulet :D Huvittavaa.

terkuin se joka tuon kirjoitti.