En ymmärrä aikuisia, jotka syövät useita kertoja päivässä
aamupala puuroa ja lisäksi vielä leipää (?!), parin tunnin päästä jo välipalaa ja sitten lounas. No eihän silläkään pitkälle pötki vaan pian pitää saada iltapäiäkahvit pullineen, myöhemmin illallinen ja sitten vielä iltapala, ettei vaan kuole nälkään yön aikana.
Tällaiset tuntemani ihmiset eivät edes harrasta erityisesti liikuntaa ja yllätys yllätys valittavat paitsi liikakilojaan myös väsymystä päiväsaikaan.
Kommentit (97)
Miksiköhän koiralla ei verensokeri heittele jos saa vaan kerran päivässä ruokaa.? Ehkä siksi ettei se syö sokria. miettikääpä tätä
Aamupuuro, marjoja, ja joo, LEIPÄÄ!
Lounas
Välipala
Päivällinen
Iltapala
Aterioiden välissä litkin kahvia ja puputan pullaa, suklaata, tai keksiä!
Teen pari kävelylenkkiä päivässä, vaunujen kanssa, eli en hirveästi liiku.
Painoindeksi on 17,5, ollut jo vuoden.Sinullahan menee suuri osa päivästä pelkkään syömiseen.
Enkä nyt tosiaan ihan joka välissä kahvitaukoile :D
Yritän syödä jotta paino vähän nousisi.
Tuo kolme tuntia vaan on minulle hyvä väli, en saa syötyä kerralla isoja määriä, ja jos on pitkä väli, alkaa helposti heikottamaan.
Miksiköhän koiralla ei verensokeri heittele jos saa vaan kerran päivässä ruokaa.? Ehkä siksi ettei se syö sokria. miettikääpä tätä
Harvemminpa ne ruokosokeria lisättynä syö mutta nykyisissä kuivamuonissa on kyllä merkittävä osa nappulasta viljaa eli sokeripitoista ainetta. Eikä se verensokeri silti ala heitellä.
Samoin kun mainittiin tuosta eteläisempien maiden tavasta syödä harvoin, niin syö ne siellä sokeria ja viljoja eikä silti tarvi syödä koko ajan.
Samalla tavalla ne etelä-eurooppalaiset tarvitsisivat sitä 3-4 tunnin välein syömistä. Miksi luulet, että ei tarvitse?
siksi luulen kun huomaan että itse voin hyvin ja pysyn hoikkana ilman tiheää syömistä ja näen että perinteisesti hyvin monessa eteläisemmän Euroopan maassa (esim. Ranska, Italia, Espanja) ei ole ollut tapana välipalojen syönti paitsi raskaana olevilla ja lapsilla, eikä siellä ole esiintynyt sellaisia ongelmia joita Suomessa väitetään että pitäisi tulla jos ei syö vähän väliä. Ei ole muuttunut läskiksi kun aineenvaihdunta hiljenee, ei ihmiset kärsi aterioiden välillä valtavista näläntunteista saati muista verensokerin laskuoireista kuten päänsärky, huimaus, heikotus. Näistä syistä itse uskon että keho on ainakin useimmilla terveillä aikuisilla ihan totutettavissa siihenkin, että ruokaa ei tarvitse koko ajan syödä. Kun siihen tottuu, keho alkaa ottaa ravintoa varastoista aterioiden välillä ja verensokeri pysyy tasaisena. En minä ainakaan mitenkään kärsi mistään verensokerin laskuoireista vaikka tosiaan syön pitkin ateriavälein. Ei minusta sinänsä välipalojen syömisessä mitään vikaakaan ole kenelle se sopii ja kuka niin haluaa syödä, mutta se että väitetään että se olisi jotenkin ainoa oikea tapa ja muu lihottavaa ja haitallista kuulostaa vähän hassulta. Ja saattaa estää joiltain laihtumisessa onnistumista, joillekin kun voisi oikeasti sopia paremmin se että totuttaisi kroppansa harvempaan syömiseen jolloin se ei huuda nälkää vähän väliä.
pitkillä lounailla ja kahviloissa jatkuvasti. Ja siellä syödään tai juodaan.
Nimenomaan pitää syödä säännöllisesti ja lyhyin välein jotta verensokeri ei heittele...
Tiedätkö sä edes mikä sitä verensokeria heittelee? Nimenomaan se syöminen. Jos syö parin komen tunnin välein verensokeri vatkaa koko ajan ylös alas.
Verensokeri pitäisi pysyä tasaisena, ja sen saa pysymään sillä että syö säännöllisesti. Jos jättää pitkät välit, niin se laskee todella alas ja kun syödään, niin nousee todella ylös. Tämä voimakas vaihetelu ei ole hyväksi. Satun tietämään, koska tyttärelläni on diabetes ja olen nämä luennot kuullut useita kertoja ja mitannut myös faktaa
Eiköhän tää ole yksilöllistä, kelle sopii mikäkin parhaiten. Ei kenenkään ole pakko tunkea ruokaa suuhunsa koko aikaa tai sitten paastota puolta päivästä, jos kokee, ettei voi hyvin niin.
En ainakaan omasta tuttavapiiristäni ole huomannut, että paino korreloisi mitenkään sen kanssa, syökö ihminen usein vai harvoin. Ihan kummastakin ryhmästä löytyy yli- ja alipainoisia. Joillekin tulee väsymyspöhnä jos syövät usein, toisista taas tuntuu, että tulee heikko olo ja alkaa huipata jos eivät syö tarpeeksi usein. Eivät muuten kaikki koiratkaan pärjää sillä yhdellä aterialla päivässä, joillain on sellainen ruoansulatus että niille on pakko antaa useita pienempiä aterioita tai ne alkavat oksentaa.
Itse syön usein siksi että refluksitaudin vuoksi en voi syödä suuria annoksia kerralla ja toisaalta jos vatsa pääsee aivan tyhjäksi, minulle tulee tosi huono olo. Ainoa tapa mulle saada riittävästi kaloreita (ja pitää happosalpaajien kulutus minimissä) on siis syödä suht usein niitä pienehköjä annoksia. Jos saisin syödä vaan 3 kertaa päivässä enkä yhtäkään väli- tai iltapalaa siinä lisäksi, mulla olisi ihan järkyttävän kamala olo luultavasti koko ajan enkä sitten aterialla saisi enää mitään alas ja yöllä heräilisin joko närästykseen raskaan aterian jälkeen tai sitten nälkään, jos ateriasta olisi liian kauan. Laihduttaisihan tuo varmasti, jos kärsisin ylipainosta, vaan kun ongelma on enemmänkin päinvastainen.
Miten ihmeessä minä näen etelä-euroopassa ihmisiä
pitkillä lounailla ja kahviloissa jatkuvasti. Ja siellä syödään tai juodaan.
Joo aterioilla tosiaan syödään ja juodaan, mutta usein ne on niitä pääaterioita. Esim. on aika tavallista että aamulla/aamupäivästä käy syömässä kahvilassa aamiaiseksi jonkun voisarven tai makean leivonnaisen. Tai lounaaksi joko "kunnon lounaan" tai sitten kahvilassa jotain pienempää. Kahveja kyllä juodaan muihinkin aikoihin toki. Ei siitä kyse ole että ihmiset ei söisi, kyllä syövät, vaan päinvastion että pääaterioilla saa todellakin kunnolla syödä kun ei siinä välissä ota paria voileipää ja jogurttia ja vähän sitä ja vähän tätä.
Lisäksi kyllä nuo perinteiset tavat on valitettavasti häviämässä vähän kaikkialta ja amerikkalaisperäinen napostelukulttuuri on rantautunut jo Ranskaan ja Italiaankin - ja se näkyy ihmisten painossa ja sydäntautitilastoissa. Siksi jotkut jotka puhuvat Välimeren ruokavalion puolesta sanovatkin että sillä tarkoitetaan vielä 1960-luvulla noissa maissa syötyä ruokavaliota eikä sitä nykyistä mitä kadulla näkee. Joku Ranskan kävijä kommentoikin että hassu se kirja "Ranskattaret eivät liho" koska siellä ranskassa on läskejä melkein yhtä paljon kuin täälläkin. Niinhän niitä alkaa olla, mutta ne eivät syökään niinkuin se kirja neuvoo eli perinteisten tapojen mukaan.
Olen siis tiheällä mussutuksella saanut painoni nousemaan, tosin annoksetkin olivat suuria. Lihoin pelkällä kotiruualla, leivällä ja runsailla päällisillä, en niinkään herkuilla. Esim pulla tms kahvileipää e käytä ollenkaan, karkkia harvoin. Sipsit ovat kyllä heikkous.
Yritin vielä vuoden alussa kun aloitin terveemmän elämän syödä tiehään mutta pieniä annoksia ja terveellistä. Ei se vaan onnistu. Jos syön aamupalan, mulla on hetikohta taas nälkä ja en vaan saa kaloreita pysymään jossain 1200/pvä sillä systeemillä.
Nyt juon aamuisin vain kahvin ja vettä. Kappas kun ei olekaan nälkä kunnes joskus 13-14 maissa jolloin syön jotain kevyttä, keittoa, salaattia vaikkapa. 16 aikoihin voin ottaa jotain, ehkä sen kahvin ja näkkärin. 19 aikoihin nautin ja syön isomman annoksen kunnon ruokaa, olen säästellyt kaloreita siihen. Koska nautin siitä, että saan syödä kerralla kunnolla, mahan täyteen. Niistä 3h välein syötävistä kikkareannoskista tulin vain pahalle tuulelle.
Iltapalaa ei siis välttämättä tarvitse tai se on vaikka annos pelkkää salaattia+näkkäri jos myöhään valvon.
Tällä päivälle olen ehtinyt syödä jo...
n.7 lautasellisen kaurapuuroa
n.8.30 kaksi ruisleipää täytteineen
n.10 jugustin ja kaksi ruisleipää
Ja noin 11.45 olen syönyt myös lautasellisen nakkikeittoa ;)
Verensokeri pitäisi pysyä tasaisena, ja sen saa pysymään sillä että syö säännöllisesti. Jos jättää pitkät välit, niin se laskee todella alas ja kun syödään, niin nousee todella ylös. Tämä voimakas vaihetelu ei ole hyväksi. Satun tietämään, koska tyttärelläni on diabetes ja olen nämä luennot kuullut useita kertoja ja mitannut myös faktaa
Ei ateriavälin venyminen vaikuta siihen miten korkealle ruokailun jälkeinen verensokeri nousee. Tuohon nousuun vaikuttaa se, mitä aterialla syö. Jokaikinen kerta kun syöt jotain, verensokerisi nousee, tämä on kyllä sellainen fakta, että sitä ei voi kumota. Kun sulla kerran on se mittari niin teeppä testi. Samoin runsas insuliini on elimistölle haitallista. Jos ruokailuväliä venyttämällä voi vähentää insuliinin käyttöä (I-tyypin diabeteksessa) on se mielestäni pelkästään järkevää. Kannattaa syödä harvemmin mutta pyrkiä siihen että ateriat sisältävät vähän verensokeria voimakkaasti sisältäviä tuotteita ja että aterialla tulee riittävästi energiaa. Aikuine ihminen ei välipaloja tarvitse, kauppa niitä tarvitsee koska niitä ihmisille myy. Oikea ruoka tiellä pitää.
kun eivät närpi ja sen takia eivät laihdu=DDD
Mutta hyvä pointti sulla (onko etelässä eri geenit;).
Itse tykkään syödä niin, että vatsa tulee oikeasti täyteen. Yritin joskus syödä läpi päivän pieniä annoksia, mutta vihaseksihan siitä närppimisestä vaan tulee;)Ja painokin nousi...
kun Suomeen aikoinani muutin että täällä aikuiset ihmiset syö välipaloja. Itse en oikein ole pystynyt ymmärtämään mihin niitä tarvitaan. Mutta kun se täällä kerran on ilmeisesti ollut perinteinen tapa "aina" niin sitä vasten on varsin ymmärrettävää että niitä syödään.
Olen kyllä suoraan sanoen ihmetellyt sitä että kun erilaisissa kevennysohjeissa suositetaan aina tiheää syömistä ja välipaloja. Tuntuu hullulta, että jos ihmisen kulutus on niin pieni että lihoo, niin sitten tuhlaisi niitä vähäisiä sallittuja kaloreita aterioiden lisäksi vielä välipaloihinkin. Minä ainakin syön mieluummin kunnolla 3 kertaa päivässä kuin että närpin jotain pientä lounaalla ja päivälliselläkin että sitten riittää kaloreita parille (todennäköisesti kulinaristiselta arvoltaan köyhälle) välipalalle.
Vielä hullumpaa on ne perustelut että ihmisen pitäisi syödä vähän väliä "verensokerin säätelyn" vuoksi. Onko meillä eteläeurooppalaiasta alkuperää olevilla sitten joku fysiologinen eroavaisuus koska emme tarvitse jatkuvaa syömistä verensokerin tasaisena pitämiseksi? Itse en sellaiseen usko. Taitaa olla tottumuskysymys, usein syövän keho ei opi ottamaan aterioiden välillä energiaa kehon omista varastoista vaan alkaa huutaa heti nälkää.
sillä se on minulle samalla keino nollata aivot ja rentoutua. Lisäksi syömme töiden jälkeen yleensä koko perheen voimin, joten siinä vaiheessa on vähän "pakko" olla nälkäinen;)
Ja sitten voi ottaa ne 20 min tirsat toisin, kuin töissä kesken päivän:)
Lisäksi teen istumatyötä, joten on äärettömän epämiellyttävää istua vatsa täynnä.
Nimenomaan pitää syödä säännöllisesti ja lyhyin välein jotta verensokeri ei heittele...
Tiedätkö sä edes mikä sitä verensokeria heittelee? Nimenomaan se syöminen. Jos syö parin komen tunnin välein verensokeri vatkaa koko ajan ylös alas.
duunikaveri, joka kauhisteli etten syö 3 h välein juuri tän verensokerin takia. Jos ei syö niin tulee kuulemma migreeni ja kärttyiseksi jne. Se nainen oli kyllä aivan järkyttävä riivinrauta, joten onneksi sitten sli 3 h välein. En olisi halunnut tavata vähemmän syöneenä!
syödä säännöllisesti 3-4 tunnin välein, jotta aineenvaihdunta toimii.
Väsymystä ei aiheuta syöminen, vaan nimenomaan se että syö harvoin ja silloin verensokeri nousee ja laskee rajusti
Voisitko perustella hiukan tarkemmin miksi painonhallinta ja terveys tarvitsee tiheää syömistä? Tai miten se liittyy aineenvaihduntaan? Ei kaine kuidut tiedä syödäänkö ne kolmessa tai kuudessa erässä? Nimenomana kun syö harvoin aj hiilareita maltillisesti pysyy verensokeri tasaisempana.
Ei ateriavälin venyminen vaikuta siihen miten korkealle ruokailun jälkeinen verensokeri nousee. Tuohon nousuun vaikuttaa se, mitä aterialla syö. Jokaikinen kerta kun syöt jotain, verensokerisi nousee, tämä on kyllä sellainen fakta, että sitä ei voi kumota. Kun sulla kerran on se mittari niin teeppä testi. Samoin runsas insuliini on elimistölle haitallista. Jos ruokailuväliä venyttämällä voi vähentää insuliinin käyttöä (I-tyypin diabeteksessa) on se mielestäni pelkästään järkevää. Kannattaa syödä harvemmin mutta pyrkiä siihen että ateriat sisältävät vähän verensokeria voimakkaasti sisältäviä tuotteita ja että aterialla tulee riittävästi energiaa. Aikuine ihminen ei välipaloja tarvitse, kauppa niitä tarvitsee koska niitä ihmisille myy. Oikea ruoka tiellä pitää.
mutta laskee kyllä hälyyttävän alas jos tauot on pitkiä ja siten vaihteluväli on iso.
syödä säännöllisesti 3-4 tunnin välein, jotta aineenvaihdunta toimii. Väsymystä ei aiheuta syöminen, vaan nimenomaan se että syö harvoin ja silloin verensokeri nousee ja laskee rajusti
Voisitko perustella hiukan tarkemmin miksi painonhallinta ja terveys tarvitsee tiheää syömistä? Tai miten se liittyy aineenvaihduntaan? Ei kaine kuidut tiedä syödäänkö ne kolmessa tai kuudessa erässä? Nimenomana kun syö harvoin aj hiilareita maltillisesti pysyy verensokeri tasaisempana.
aamiainen herättää aineenvaihdunnan, suositus on nauttia pieni ateria 3-4 tunnin välein ja syömään proteiinipitoisia ruokia (jotka polttaa kaloreita), suosimaan täysjyväviljaa (kuidut tehostaa rasvanpolttoa nopa 30%), kalsiumia pitää saada riittävästi (kalsiumvajekin hidastaa aineenvaihduntaa). Painonhallinta ei onnistu, jos aineenvaihdunta on hidas ja elimistö käy säästöliekillä.Nämä ohjeet kiihdyttää siis aineenvaihduntaa. Ja näillä ohjeillahan ihminen syö 4-5 x päivässä (ihan normaalimäärä)
lounas, välipala tms ja illallinen. Ihan säännöllisesti.