En ymmärrä aikuisia, jotka syövät useita kertoja päivässä
aamupala puuroa ja lisäksi vielä leipää (?!), parin tunnin päästä jo välipalaa ja sitten lounas. No eihän silläkään pitkälle pötki vaan pian pitää saada iltapäiäkahvit pullineen, myöhemmin illallinen ja sitten vielä iltapala, ettei vaan kuole nälkään yön aikana.
Tällaiset tuntemani ihmiset eivät edes harrasta erityisesti liikuntaa ja yllätys yllätys valittavat paitsi liikakilojaan myös väsymystä päiväsaikaan.
Kommentit (97)
No miksi kutsut kastiketta spaghettikastikkeeksi
Mutta aivan erilailla. Ja sillä vasta saakin ihmetystä. Jos ei puputa leipää ja pullaa joka välissä niin on kummajainen. Syön aamupalaksi jotain pientä jos muistan, mantelileipää, jogurtin tms. Lounaalla syön ruokaa, päivälliseksi ruokaa ja iltapalaksi usein melkein kuin ruokaa, esim päivällisen salaatinjämät ja spagettikastikkeen loput päälle tms.
syökö joku toinen sen tilalla leipää
Enkä kyllä muutenkaan ymmärtänyt viestisi pointtia.
jos kastikkeen kanssa ei tarjota spaghettia. Voi elämä =D
Kuka sanoi ettei tarjota spaghettia?
oletus on, että syöt spaghettia jos syöt spaghettikastikettakin. Älä viitsi saivarrella ja esittää tyhmää (tai sitten oletkin oikeasti tyhmä)
Mutta aivan erilailla. Ja sillä vasta saakin ihmetystä. Jos ei puputa leipää ja pullaa joka välissä niin on kummajainen. Syön aamupalaksi jotain pientä jos muistan, mantelileipää, jogurtin tms. Lounaalla syön ruokaa, päivälliseksi ruokaa ja iltapalaksi usein melkein kuin ruokaa, esim päivällisen salaatinjämät ja spagettikastikkeen loput päälle tms.
eivät ymmärrä mitään omasta pikkupikkumaailmastaan poikkeavaa, eli esim. sua
en siis ymmärrä sitä kiloista ja päiväväsymyksestä valittamista, kun suu käy koko ajan. ap.
Elikkä valveilla olon aikan akolmen tunnin välein syötävä.
Sinä oikeassa ja asiantuntijat värässä, niinkö?
edes Suomessa, enää ole yksimielisesti sitä mieltä että on syötävä 5 kertaa päivässä. Esim. Hesarin jutussa 12 myyttiä laihduttamisesta sanotaan:
4. Ateriavälit täytyy pitää max. neljässä tunnissa ja annoskoot pieninä.
Tarua. Ei ole selvää näyttöä siitä, mikä olisi laihtumiselle ihanteellinen ateriatiheys. Joissakin tutkimuksissa harvempi ateriaväli on näyttänyt painonhallinnan kannalta paremmalta. Näyttö on kuitenkin varsin heikko.
Tärkeintä on syödä säännöllisesti ja tehdä selvä ero aterioiden ja niiden välisten taukojen välille, eikä napostella vähän väliä.
- ja muuten hiljattainhan oli se eläinkoetulos että eläimet lihoivat jos söivät usein vaikka söivät saman kalorimäärän kuin harvemmin syövät. Tuossa eläinkokeessa ne harvoin syövät söivät vain 2 kertaa päivässä, 8 tunnin aikana.
oletus on, että syöt spaghettia jos syöt spaghettikastikettakin. Älä viitsi saivarrella ja esittää tyhmää (tai sitten oletkin oikeasti tyhmä)
Kyllä se on nyt joku muu joka sitä pilkkua täällä turhaan viilaa.
Pitää syödä silloin kun on oikesti nälkä, ei mitään kiva olisi mussutella jotakin. Nälän tunteen kokeminen on monella hukasssa.
Vai esimerkki, mikä hemmetin esimerkki on kastike (nyt puhut iteäsi pussiin)
Taitaa sinulla olla pää siellä pussissa?
jos yritän syödä pieniä annoksia usein päivän aikana. Mulle jää nälkä päälle ja olen käytännössä koko ajan nälkäinen vaikka syön enemmän kuin syödessäni harvemmin. Ihme juttu, mutta mulle tosiaan tuo 5 kertaa päivässä syöminen ei sovi.
Söin aiemmin 2 kertaa päivässä; lounaan ja iltapalan. Nykyisin syön kolmesti päivässä eli lounaan, välipalan ja illallisen tai lounaan, päivällisen ja kevyen iltapalan. Mulla painottuu syöminen ilta-aikaan koska en saa nukutuksi tyhjällä vatsalla.
Minusta näläntunne on luonnollinen ja hyvä asia ihmiselle. Mihinkään kiukkuraivarinälkään ei tarvitse itseään näännyttää, mutta ei sekään varmaan tervettä ole, ettei olisi koskaan näläntunnetta. Itse menen ihan "koomaan" jos napostelen jatkuvasti eli kai se vaikuttaa verensokeriin tms. ja se ei mulle sovi.
Olen iltasyöppö ja hoikka.
Se oli kamalaa aikaa kun mul oli ehkä jopa vuosia piilevä keliakia, aina nälkä ja verensokeri alhaalla ja huono olo, töissäkin oikein jo pelkäsin et ehdinkö syödä tarpeeks usein, eisit vaan ineytyny mikään kunnolla jos suoli oli rikki.
Nyt olen pirteä lähes aina mut silloin kuolemasväsyny. Syön nykyään 5-6 kertaa päivässä ja mun mitat on 169/61kg
Ihan tavallista tehdä niin.
Puuron ja leivän syöminen samalla kerralla vastaa sitä, että lautasella olisi sekä perunamuusia että paistettuja perunoita (eikä muuta). Kuulostaako tämäkin tavalliselta?
Moni ei edes tajua, miten korkeaksi puuron ja leivän yhdistelmällä kalorit saa nousemaan.
pari kuppia mustaa kahvia, 2 weetabiksia, banaani ja maitoa. Nyt juuri syön lounasta. Illalla vielä kuppi teetä ja leivänsiivu päällisineen. Muuta en tarvitse.
mä en ymmärrä niitä, jotka ovat päivän syömättä, ja mättävät illalla itsensä niin täyteen, etteivät jaksa enää muuta kuin kipuilla närästyksen tms. kanssa.
mä syön 5 krt päivässä. aamupalalla syön leipää, lounaalla oikeeta ruokaa, välipala on yleensä pelkkä kahvi, välillä hedelmä tai rahkakin, päivällinen taas oikeaa ruokaa ja iltapala joko leipää tai rahkaa.
mun annokset on kaiketi melko pieniä, mutta tähän rytmiin olen pienestä asti tottunut ja se sopii mulle. enkä valita väsymyksestä enkä liikakiloista, koska niitä ei ole.
mitä se heittelevä verensokeri käytännössä tekee? Tätä samaa syytä käyttäen monet ulkopuoliset ovat yrittäneet muuttaa minun ruokailutapojani, mutta edelleen syön vain kahdesti päivässä. En itse havaitse että verensokerini heittelisi, en koe nälkää tai väsymystä muuta kun niille kuuluvina aikoina, esim ennen aterioita ja nukkumaanmenoa, ja voin hyvin. Olen syönyt tähän tyyliin lähemmäs kymmenen vuotta.
Mutta ilmeisesti verensokerin vuoksi olisi jotenkin olennaisen tärkeää puputtaa jotain koko ajan.
Nimenomaan pitää syödä säännöllisesti ja lyhyin välein jotta verensokeri ei heittele...
Tiedätkö sä edes mikä sitä verensokeria heittelee? Nimenomaan se syöminen. Jos syö parin komen tunnin välein verensokeri vatkaa koko ajan ylös alas.
Verensokeri pitäisi pysyä tasaisena, ja sen saa pysymään sillä että syö säännöllisesti. Jos jättää pitkät välit, niin se laskee todella alas ja kun syödään, niin nousee todella ylös. Tämä voimakas vaihetelu ei ole hyväksi. Satun tietämään, koska tyttärelläni on diabetes ja olen nämä luennot kuullut useita kertoja ja mitannut myös faktaa
mitä se heittelevä verensokeri käytännössä tekee? Tätä samaa syytä käyttäen monet ulkopuoliset ovat yrittäneet muuttaa minun ruokailutapojani, mutta edelleen syön vain kahdesti päivässä. En itse havaitse että verensokerini heittelisi, en koe nälkää tai väsymystä muuta kun niille kuuluvina aikoina, esim ennen aterioita ja nukkumaanmenoa, ja voin hyvin. Olen syönyt tähän tyyliin lähemmäs kymmenen vuotta.
Sehän aiheuttaa varsin epämiellyttäviä oireita: päänsärkyä, ärtyneisyyttä, keskittymisvaikeutta, uneliaisuutta jne. Jos ei mitään oireita ole tuskin asiaa kannattaa murehtia.
Minä, joka syön 2-3 kertaa (aina ei ehdi aamupalaa) päivässä vain olen joskus mittaillut huvikseni noita sokereita itseltäni kun labrassa olen töissä, ja ei mulla ne ainakaan mitenkään kauhean alas mene pitkien ateriavälien aikana eikä nouse taivaisiin ruoan jälkeen vaikka syön aterioilla myös hiilihydraattiruokia kuten pasta, riisi tai leipä. Ja mitään oireita ei myös ole.
kyl meitin isäntä ainakin syö säännöllisesti.pari lämmintä ateriaa plus aamu ja iltapalat ja tietty välipalat.mut pakko on kun sattuu olemaan piikittävä diabeetikko..tämän runsaan syömisen takia painoa ihan helkutisti..pituus 190cm ja paino 80-85kg..et se siit lihavuudest.täytyy va kattoo mitä sin suuhus pistää
mitä se heittelevä verensokeri käytännössä tekee? Tätä samaa syytä käyttäen monet ulkopuoliset ovat yrittäneet muuttaa minun ruokailutapojani, mutta edelleen syön vain kahdesti päivässä. En itse havaitse että verensokerini heittelisi, en koe nälkää tai väsymystä muuta kun niille kuuluvina aikoina, esim ennen aterioita ja nukkumaanmenoa, ja voin hyvin. Olen syönyt tähän tyyliin lähemmäs kymmenen vuotta. Mutta ilmeisesti verensokerin vuoksi olisi jotenkin olennaisen tärkeää puputtaa jotain koko ajan.
Nimenomaan pitää syödä säännöllisesti ja lyhyin välein jotta verensokeri ei heittele...
Tiedätkö sä edes mikä sitä verensokeria heittelee? Nimenomaan se syöminen. Jos syö parin komen tunnin välein verensokeri vatkaa koko ajan ylös alas.
Verensokeri pitäisi pysyä tasaisena, ja sen saa pysymään sillä että syö säännöllisesti. Jos jättää pitkät välit, niin se laskee todella alas ja kun syödään, niin nousee todella ylös. Tämä voimakas vaihetelu ei ole hyväksi. Satun tietämään, koska tyttärelläni on diabetes ja olen nämä luennot kuullut useita kertoja ja mitannut myös faktaa
riski painon nousuun lisääntyy, diabetekseen ja sydäntauteihin.
pitää syödä vähintään 4 kertaa päivässä.
mä en ymmärrä niitä, jotka ovat päivän syömättä, ja mättävät illalla itsensä niin täyteen, etteivät jaksa enää muuta kuin kipuilla närästyksen tms. kanssa.
Joskus jos on päiviä, jolloin ehtii syödä tosi huonosti ja illalla pääsee vasta kunnon ruokapatojen ääreen, niin tulee ihan varmasti kauhea olo. Enkä tietääkseni ole ainoa näiden kokemusteni kanssa!
Ja niistä välipaloista: jos ottaa tavaksi juoda vaikka iltapäiväkahvit ja sen kanssa omenan tai voileivän tai molemmat, niin luulen sen olevan vähemmän haitallista, kuin sillä, joka ei lounaan jälkeen ole syönyt mitään töistä lähtiessään ja sitten suuntaa kaupan kautta kotiin, josta tietty ostaa jotain epäterveellistä näläntappajaa kuten suklaapatukan. Harva pystyy odottamaan lounaan jälkeen siihen saakka kun on saanut iltaruuat kokattua ennenkuin napsii mitään muuta välillä. Ja tosiaan: jos aamupäiväsyömisen jälkeisen tuntikausien totaalisyömättömyyden jälkeen iskee mahaan kunnon laakin ruokaa joskus iltakuuden jälkeen, niin johan on illan ohjelma taattu: sohvalla makaamista ylitäyden vatsan turvotessa.
Joskus jos on päiviä, jolloin ehtii syödä tosi huonosti ja illalla pääsee vasta kunnon ruokapatojen ääreen, niin tulee ihan varmasti kauhea olo. Enkä tietääkseni ole ainoa näiden kokemusteni kanssa!
Ja niistä välipaloista: jos ottaa tavaksi juoda vaikka iltapäiväkahvit ja sen kanssa omenan tai voileivän tai molemmat, niin luulen sen olevan vähemmän haitallista, kuin sillä, joka ei lounaan jälkeen ole syönyt mitään töistä lähtiessään ja sitten suuntaa kaupan kautta kotiin, josta tietty ostaa jotain epäterveellistä näläntappajaa kuten suklaapatukan. Harva pystyy odottamaan lounaan jälkeen siihen saakka kun on saanut iltaruuat kokattua ennenkuin napsii mitään muuta välillä. Ja tosiaan: jos aamupäiväsyömisen jälkeisen tuntikausien totaalisyömättömyyden jälkeen iskee mahaan kunnon laakin ruokaa joskus iltakuuden jälkeen, niin johan on illan ohjelma taattu: sohvalla makaamista ylitäyden vatsan turvotessa.
Päivällä ei kauheasti maistu, joten puolet päivän ruuista tulee syötyä illalla.
Ei minulla kuitenaan ole koskaan närästystä ollut eikä tarvitse maata sohvalla maha turvoksissa.