En ymmärrä aikuisia, jotka syövät useita kertoja päivässä
aamupala puuroa ja lisäksi vielä leipää (?!), parin tunnin päästä jo välipalaa ja sitten lounas. No eihän silläkään pitkälle pötki vaan pian pitää saada iltapäiäkahvit pullineen, myöhemmin illallinen ja sitten vielä iltapala, ettei vaan kuole nälkään yön aikana.
Tällaiset tuntemani ihmiset eivät edes harrasta erityisesti liikuntaa ja yllätys yllätys valittavat paitsi liikakilojaan myös väsymystä päiväsaikaan.
Kommentit (97)
Itse syön mieluumin usein ja vähän kuin harvoin ja kerralla paljon.
Te, jotka syötte 2-3 kertaa päivässä minkä kokoisia annokset sitten ovat? Itse syön mieluumin usein ja vähän kuin harvoin ja kerralla paljon.
3kertaa päivässä. Lautasellisen ruokaa, reilusti kasviksia, joskus jotain jälkiruokaa vähän, hedelmärahkaa/jätski tms. Ei ole mitenkään valtavia annoksia, en santsaa koskaan.
Itse syön mieluumin usein ja vähän kuin harvoin ja kerralla paljon.
eli minä tulen vain vihaiseksi pienistä aterioista, haluan vatsan täyteen kunnolla varsinkin päivällisellä. Silloinkin tosin sitä vatsaa osin täyttää alkusalaatti ja hedelmäjälkiruoka, eli en vedä vatsaa täyteen esim. pihviä ja lisäkettä tai jotain pastaa. Eilen esimerkiksi tuli syötyä näin:
Aamupala: Kuppi kahvia, persikka ja muutama manteli
Lounas: Töissä lautasellinen sipulikeittoa, 2 viipaletta leipää voilla, lasi piimää, omena
Päivällinen: Vihersalaattia jossa pinjansiemeniä ja aurinkokuivattuja tomaatteja ja oliiviöljykastike, leipäviipale alkusalaaatin kanssa, pastaa munakoiso-mozzarellakastikkeella, hedelmäsalaattia, lasi punaviiniä
Ei ollut päivällisenkään jälkeen raskasta oloa, närästystä tai mitään.
Miten niin? Missähän mahtaa olla terveemmät ihmiset, meillä vai etelä-euroopassa? Mikä ruokavalio oli kaikkein terveellisin? Se ei ole rypsi-ruikkari- suomalainen. Hammaslääkärit varoittelevat jatkuvan mussutuksen vaaroista eikä elimistö ehdi koskaan levätä vaan joutuu koko ajan säätämään juuri verensokeria kun parin kolmen tunnin välein pupelletaan.
Aineenvaihdunnan kannalta paras ateria väli on 3h. Se ei ole "jatkuvaa mussuttamista" kuten asian hienovaraisesti ilmaisit, vaan ihan puhtaasti sitä että pidetään se kroppa kunnossa.
tottakai sillä on väliä MITÄ syö. Jos kaikki ruoat sisältävät turhia sokereita, nopeita hiilareita ja vähän kasviksia niin kyllähän silloin on huono olo.
Itse syön 5 kertaa päivässä, 3h:n välein. Bmi on 25, mutta tässä kropassa ei läskiä paljoakaan ole, mulla on näkyvät lihakset.
Syön esim. näin:
Aamupala:
Puuroa, marjoja ja raejuustoa sekä pari kupillista kahvia
Lounas:
300g kasviksia, 150g nahatonta grillattua kanaa, siihen päälle vähän raejuustoa.
Välipala:
Purkillinen rahkaa ja marjoja. Kupillinen kahvia.
Päivällinen:
300g kasviksia, 200g pihvi sekä muutama peruna tai vähän täysjyvä pastaa.
Iltapala:
Purkillinen rahkaa, marjoja ja leseitä.
Jos vetäisin siis lämpimillä aterioilla mäkkiruokaa ja pitsaa ja välipaloiksi sokeroituja jogurtteja ja suklaata, niin toki saattaisin olla läskimmässä kunnossa. Tällä ruokavaliolla en edes harrasta liikuntaa kuin kaksi kertaa viikossa (bodypump ja bodybalance) sekä hyötyliikunnat ja kevyet lenkit.
Sillä on perhanasti väliä mitä sinne suuhunsa pistää.
Aterioiden välillä en syö mitään, juon vettä paljon.
Mutta en kuitenkaan sanoisi tätä omaa syömistäni mitenkään "jatkuvaksi pupeltamiseksi" tms.
Ah joo, ja ruokavalio on säädetty tuollaiseksi ihan ravintoterapeutin kanssa.
mitä se heittelevä verensokeri käytännössä tekee? Tätä samaa syytä käyttäen monet ulkopuoliset ovat yrittäneet muuttaa minun ruokailutapojani, mutta edelleen syön vain kahdesti päivässä. En itse havaitse että verensokerini heittelisi, en koe nälkää tai väsymystä muuta kun niille kuuluvina aikoina, esim ennen aterioita ja nukkumaanmenoa, ja voin hyvin. Olen syönyt tähän tyyliin lähemmäs kymmenen vuotta.
Sehän aiheuttaa varsin epämiellyttäviä oireita: päänsärkyä, ärtyneisyyttä, keskittymisvaikeutta, uneliaisuutta jne. Jos ei mitään oireita ole tuskin asiaa kannattaa murehtia.
Minä, joka syön 2-3 kertaa (aina ei ehdi aamupalaa) päivässä vain olen joskus mittaillut huvikseni noita sokereita itseltäni kun labrassa olen töissä, ja ei mulla ne ainakaan mitenkään kauhean alas mene pitkien ateriavälien aikana eikä nouse taivaisiin ruoan jälkeen vaikka syön aterioilla myös hiilihydraattiruokia kuten pasta, riisi tai leipä. Ja mitään oireita ei myös ole.
yksi tuttava joka oli aina äkäinen jne. Ei siinä, tyyppi muuttui todella paljon sen jälkeen kun alkoi treenaamaan ja sai ruokavalionsa kuntoon. Ei äksyile ja kiukuttele turhasta ja pikkujutuista.
No, suomalaisten naisten lempi lausahduksia on nämä "olen vihainen ja vittumainen" jutut. Kai siitäkin voi päätellä että johonkin ärtyneisyyteen ei kiinnitetä huomiota.
Aineenvaihdunnan kannalta paras ateria väli on 3h. Se ei ole "jatkuvaa mussuttamista" kuten asian hienovaraisesti ilmaisit,
Ah joo, ja ruokavalio on säädetty tuollaiseksi ihan ravintoterapeutin kanssa.
Ei viitsi väkisin alkaa syömään vain siksi että jonkun mielestä niin pitäisi tehdä. Noilla ateriaväleillä minun pitäisi syödä 6-7 kertaa päivässä. Haloo, mitä järkeä? Kolme ateriaa päivässä riittää mainiosti.
Ravintoterapeuttisi ei vissiin tunne kuin kaksi makroa? Aikalailla rasvatonta on tuo evääsi. Kai tiedät, että päivittäisetä kokonaisenergiasta pitäisi tulla 30% rasvoista?
mitä se heittelevä verensokeri käytännössä tekee? Tätä samaa syytä käyttäen monet ulkopuoliset ovat yrittäneet muuttaa minun ruokailutapojani, mutta edelleen syön vain kahdesti päivässä. En itse havaitse että verensokerini heittelisi, en koe nälkää tai väsymystä muuta kun niille kuuluvina aikoina, esim ennen aterioita ja nukkumaanmenoa, ja voin hyvin. Olen syönyt tähän tyyliin lähemmäs kymmenen vuotta. Mutta ilmeisesti verensokerin vuoksi olisi jotenkin olennaisen tärkeää puputtaa jotain koko ajan.
Nimenomaan pitää syödä säännöllisesti ja lyhyin välein jotta verensokeri ei heittele...
Tiedätkö sä edes mikä sitä verensokeria heittelee? Nimenomaan se syöminen. Jos syö parin komen tunnin välein verensokeri vatkaa koko ajan ylös alas.
Verensokeri pitäisi pysyä tasaisena, ja sen saa pysymään sillä että syö säännöllisesti. Jos jättää pitkät välit, niin se laskee todella alas ja kun syödään, niin nousee todella ylös. Tämä voimakas vaihetelu ei ole hyväksi. Satun tietämään, koska tyttärelläni on diabetes ja olen nämä luennot kuullut useita kertoja ja mitannut myös faktaa
riski painon nousuun lisääntyy, diabetekseen ja sydäntauteihin.
Olen normaalipainoinen. Miten se painonnousun riski näkyy? Sokeriarvojani on mitattu raskauksien aikana, niissä ei ole näkynyt mitään normaalista poikkeavaa. En ole äkäinen tai vittumainen. Niinkuin sanoin, voin hyvin.
Osaako joku kertoa vielä tarkemmin miksi minun pitäisi vaihtaa kaksi kertaa päivässä syöminen kolmen-neljän tunnin välein syömiseen?
Kai tiedät, että päivittäisetä kokonaisenergiasta pitäisi tulla 30% rasvoista?
Huhut kertoo että uusissa juuri nyt valmisteilla olevista pohjoismaisista ravitsemussuosituksista poistetaan rasvan ylärajasuositus. Jes!
tulee kyllä epäsäännöllisestä syömisestä ja epätasaisesta verensokerista
Mä syön 5 kertaa päivässä, eli multa puuttuu vain tuo välipala aamiaisen ja lounaan välistä...
Totta, en erityisemmin harrasta liikuntaa, mutta kiloistani en valita, tai väsymisestä, paitsi silloin, jos todella olen väsynyt.
säännönmukaisesti vain 3 kertaa päivässä; aamiainen, lounas ja iltapala, vaikka liikuntaa harrastankin.
eivät ymmärrä mitään omasta pikkupikkumaailmastaan poikkeavaa, eli
esim. sua
Itse syön päivän aikana, aamupalan (melko runsas, kyllä, puuro + leipä joskus), välissä välipalan jos lounas myöhästyy, riippuu töistä, lounaan, välipalan, illallisen ja iltapalan. Yleensä myös jälkiruoka ainakin illallisen jälkeen, joskus myös lounaan.
Silti olen alipainoinen 4 lapsen äiti. Liikun kyllä säännöllisesti ja työ on kuluttavaa joten kaloreita kyllä palaakin.
Mutta ei nyt ihan näin mene kaikilla. Päinvastoin, enemmänkin liikakiloiset syövät epäsäännöllisesti ja ruokailut ovat iltapainotteisia ja epäterveellisiä, juodaan limuja/mehuja, siihen kun lisätään ettei liikuta niin eipä ole syytä ihmetellä miksi niitä liikakiloja on :/.
eivät ymmärrä mitään omasta pikkupikkumaailmastaan poikkeavaa, eli
esim. sua
en siis ymmärrä sitä kiloista ja päiväväsymyksestä valittamista, kun suu käy koko ajan.
ap.
mussuttajat, joiden painoindeksi on 19, kuten mun miehellä?
- aamiaiseksi kahvi ja marjasmoothie, lounas (kylmä tai lämmin kunnon ateria), päivällinen kuten lounas, välipalaksi ehkä muutama pähkinä. Joskus harvoin yksi ruisleipäpala juustolla tai lautasellinen (2dl) jäätelöä iltapalaksi.
Bmi 24,3, ylipainoinen mieheni syö huomattavasti vähemmän kuin minä (jättää mm lounaan väliin mutta aamulla/illalla pari voileipää). Minä olen se joka napostelisin mielelläni...
Mutta en voi pitää pitkiä välejä syömisessä.
Aamupuuro, marjoja, ja joo, LEIPÄÄ!
Lounas
Välipala
Päivällinen
Iltapala
Aterioiden välissä litkin kahvia ja puputan pullaa, suklaata, tai keksiä!
Teen pari kävelylenkkiä päivässä, vaunujen kanssa, eli en hirveästi liiku.
Painoindeksi on 17,5, ollut jo vuoden.
mussuttajat, joiden painoindeksi on 19, kuten mun miehellä?
kun Suomeen aikoinani muutin että täällä aikuiset ihmiset syö välipaloja. Itse en oikein ole pystynyt ymmärtämään mihin niitä tarvitaan. Mutta kun se täällä kerran on ilmeisesti ollut perinteinen tapa "aina" niin sitä vasten on varsin ymmärrettävää että niitä syödään.
Olen kyllä suoraan sanoen ihmetellyt sitä että kun erilaisissa kevennysohjeissa suositetaan aina tiheää syömistä ja välipaloja. Tuntuu hullulta, että jos ihmisen kulutus on niin pieni että lihoo, niin sitten tuhlaisi niitä vähäisiä sallittuja kaloreita aterioiden lisäksi vielä välipaloihinkin. Minä ainakin syön mieluummin kunnolla 3 kertaa päivässä kuin että närpin jotain pientä lounaalla ja päivälliselläkin että sitten riittää kaloreita parille (todennäköisesti kulinaristiselta arvoltaan köyhälle) välipalalle.
Vielä hullumpaa on ne perustelut että ihmisen pitäisi syödä vähän väliä "verensokerin säätelyn" vuoksi. Onko meillä eteläeurooppalaiasta alkuperää olevilla sitten joku fysiologinen eroavaisuus koska emme tarvitse jatkuvaa syömistä verensokerin tasaisena pitämiseksi? Itse en sellaiseen usko. Taitaa olla tottumuskysymys, usein syövän keho ei opi ottamaan aterioiden välillä energiaa kehon omista varastoista vaan alkaa huutaa heti nälkää.
Ja olen näitä välipalattomia... En koskaan sorru mihinkään näläntappajasuklaapatukoihin - koska en yksinkertaisesti tunne nälkää aterioiden välillä, paitsi ihan just ennen sitä ateriaa miellyttävän pienen nälän. Mutta muuten kehoni on niin tottunut siihen että ruokaa ei esim. iltapäivällä tule että ihan sovinnolla siirtyy vararavinnon polttoon sen sijaan että huutaisi nälällä ruokaa sisään.
En myöskään napsi mitään päivällistä valmistaessani tai edes ole kärsimätön että pääsisipä jo syömään. Ihan rauhassa töiden jälkeen ulkoilutan koiran ja sitten siinä puoli kahdeksan aikaan illalla alan tehdä päivällistä vasta, vaikka olen syönyt kevyen lounaani klo 13 aikoihin.
Vatsan turvotusta, närästystä tai huonoa oloa päivällisen jälkeen ei myöskänä esiinny lainkaan, vaikka meillä syödään sekä alkuruoka, pääruoka että jälkiruoka päivällisellä eli ihan kunnolla paljon. Ruoat on tosin erittäin kasvispitoisia eli ei siinä mielessä erittäin raskaasti sulavia. Esim. alkuruoka usein salaatti ja jälkiruokana hedelmiä ja marjoja.