Miksi nykyäidit haluavat tuhlata tolkuttomia rahasummia lasten merkkivaatteisiin
tarkoitan nyt näitä Me&I, Polarn O. Pyret, Metsola, Småfolk, Albababy, MoloKids, Moonkids... lista on loputon
Ymmärrän kyllä, että halutaan satsata laatuun, kun ostetaan ne välttämättömät lasten tarvitsemat vaatteet. Laadukkaat vaatteet kestävät kulutusta ja ne kestävät myös tulevien sisarusten käytön, MUTTA nettipalstoja jo tovin seuranneena ihmettelen sitä sulaa hulluutta, kun vaatteita ostetaan ostamisen ilosta.. Äidit suorastaan kilpailevat siitä, kenen lapsella on eniten näitä merkkivaatteita ja mitään muita vaatteita ei enää käytetä lainkaan.
Ajatelkaa kuinka paljon tuhlaatte ylimääräistä rahaa vain saadaksenne ihailevia katseita kanssasisariltanne? Hyväksyvätkö miehenne tämän järjettömän tuhlaamisen?
Kommentit (67)
"tarkoitan nyt näitä Me&I, Polarn O. Pyret, Metsola, Småfolk, Albababy, MoloKids, Moonkids... lista on loputon"
Vierailija kirjoitti:
Suht uusia merkkejä kaikki ja sellaisia trendimerkkejä, että muutaman vuoden päästä niitä ei kukaan edes muistakaan.
Cupcake hyvä esimerkki. Kaikki kiljuen osti. Laadultaan ihan sutta ja eipä sitä enää näykään juuri missään.
Ostaisivat edes jotain oikeasti kestävää ja sellaista, joka menee vuosia.
6 vuotta myöhemmin: Moonkids ja Albababy ovat tainneet painua unholaan, mutta kaikki muut porskuttaa oikein elinvoimaisina. :)
Mä muuten luulen, että nämä kalliimmat lastenvaatteet ovat suunnilleen sitä hintaluokkaa, mitä lastenvaatteet olivat, kun mä olin lapsi (synnyin 1980). Silloin vaatteet kierrätettiin tosi tarkkaan serkulta toiselle, ja olivathan ne usein myös kestäviä. Vaatteita myös korjattiin, mitä nykyään harvoin tehdään. Mä oon ottanut ryhtiliikkeen vaatteiden korjaamisessa, just paikkasin esikoisen viidet housut (eipä ollutkaan enää kuin kahdet ehjät rotaatiossa).
Naurattaa kun näissä aina kysytään mitä mieltä miehet on asiasta kun naiset shoppailevat.. Meillä mies on se, joka kuluttaisi rahaa eniten näihin vaatteisiin.
Mun mielestä on ihana kun jollain on varaa ostaa kalliitta vaatteita lapselleen ja paljon. Jokainen toimii tavallaan, kunhan lapset on asianmukaisesti puettuja. Kehun kyllä äideille söpösti puettuja lapsia (eikä aina ole edes merkkituotteista kyse). Itse ostan kirppikseltä paljon vaatetta (alennusmyynneistä esim. ulkohousuja, hanskoja, pipoja yms). Kun menen kauppaan niin ihan järkytyn kun näen mitä uudet vaatteet maksavat. Ja kun lapsille pitää ostaa joka vuosi esim. sopivan kokoiset toppavaatteet. Pääsen halvalla kirppiksellä, meidän lapsilla on kivoja (näteiksikin sanottuja) vaatteita ja paljon :-) Ulkovaatteita on yleenä kaksi settiä/kausi sekä vielä takki kauppareissuille. Kenkiä voi löytyä myös hienosteluun. Kirppikseltä löytää kyllä hyväkuntoisia kenkiä joka lähtöön.
On hyvä kun joku ostaa laadukkaita vaatteita ja minä saan ne sitten kirpparilta sopivaan hintaan. Itse myyn vaatteet myöskin eteenpäin ja hyvin menevät kaupaksi. Kirppisvaatteet kestävät usein erittäin hyvin. Housut menevät toisinaan rikki ja paikkailen niitä sen mukaan miten kangas on vielä käyttöiässä. Olen tosi hyvä paikkaamaan toppa- ja ulkohousuja. Teen hyvät ja kestävät paikat ja nämäkin menevät vielä seuraaville käyttöön. Kierrätys on hienoa ja minä olen tässä kierrätyksessä yksi porras. Uusien vaatteiden kemikaalit ovat huuhtoutuneet jo pois kun vaatteet tulevat meille käyttöön ja usein käytettynä ostettu vaate ei muutu sen kummemmaksi vaikka se onkin meillä sen vajaan vuoden (kesävaatteet vähemmän aikaa) käytössä.
H&Mn ja kumppaneiden vaatteiden ongelma on se "made in Bangladesh". Mielummin vaikka Kiinassa tehtyjä. Meillä kahdella pojalla ei ole paljoa vaatteita ja vaatteet menevät suoraan vanhemmalta nuoremman käyttöön, mutta suurin osa on merkkivaatteita. Haluan kestävyyttä (ne Lindexin leggarit kuluvat jo yhden konttivan vauvan käytön jälkeen polvista puhki), kivaa ulkonäköä, hyvää suunnittelua ja jonkinlaista ekologista ajatusta merkin takana. Käyttökertoja tulee meillä yhdelle vaatteelle niin paljon, ettei suurempi hintalappu tunnu pahalta.
Itse käytän mieluummin rahaa suomalaisen yrityksen tuotteisiin kun siihen on mahdollisuus. Jos tuote on vielä valmistettu Suomessa olen valmis maksamaan hieman enemmän. Yleensä vaatteista saa myös paremman hinnan kun myy eteenpäin, joten vaatteen käyttöhinta jää hyvinkin kohtuulliseksi suhteessa esim. markettien ja tukkuliikkeiden vaatteisiin. Rahaa ei edes kulu välttämättä enemmän kun suosii käytettyä, laittaa vaatteet edelleen kiertoo ja hankinnat on oikeasti harkittuja.
Meillä on kestänyt h&m, lindex, benetton yms. Halpavaatteet vuosia ehjänä ja menneet sukulaisille eteenpäin. Ja mitä tulee lapsityövoimaan, en usko että noiden vaatteiden kritisoijat on tarkastanut jokaisen ostamansa vaatteen, ruoan tai tavaran alkuperää, tuottajaa tai alihankkijaa.
Pää pettää monilla, jos takki maksaa 50€ lapselle ja naapurin lapsella onkin 200€ takki. Siksi on silloin ostettava omalle lapselle myös se 200€ takki, kun ei hallita omia ajatuksia ja tunteita. Toinen vaihtoehto on huonommuuden tunne tms., jos jättää ostamatta. Näin yksinkertaisia suurin osa ihmisistä on. Ja mainostoimistot kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän mieluummin rahaa suomalaisen yrityksen tuotteisiin kun siihen on mahdollisuus. Jos tuote on vielä valmistettu Suomessa olen valmis maksamaan hieman enemmän. Yleensä vaatteista saa myös paremman hinnan kun myy eteenpäin, joten vaatteen käyttöhinta jää hyvinkin kohtuulliseksi suhteessa esim. markettien ja tukkuliikkeiden vaatteisiin. Rahaa ei edes kulu välttämättä enemmän kun suosii käytettyä, laittaa vaatteet edelleen kiertoo ja hankinnat on oikeasti harkittuja.
Kerrotko vielä, mitä lastenvaatteita valmistetaan Suomessa?
Monille on tullut käsitys että kallis = hyvä. Ja sitten kun osa pyörittää silmiä kun jollain on halpaa, niin osa aremmista ostaa sitten sitä merkkiä. Ja siis ihan tosissaan muakin on nykyäitien toimesta haukuttu kun lapsen vaunut on halvat, kaukalo on halpa ja vaatteet halpoja. Mua vaan ei kiinnosta muiden mielipiteet niin halpaa saavat jatkossakin siihen asti että esim housuista ei kulu polvet puhki.
Tuolloin 10 vuotta sitten kun ketju on aloitettu, ostin lapselle jonkin verran P.oP:in vastteita. Fleecet oli hoikalle sopivia, raidat miellytti silmää ja ulkovaatteet kestäviä. Sen lisäksi niistä sai melkein omansa pois huutonetissä.
Vierailija kirjoitti:
H&Mn ja kumppaneiden vaatteiden ongelma on se "made in Bangladesh". Mielummin vaikka Kiinassa tehtyjä. Meillä kahdella pojalla ei ole paljoa vaatteita ja vaatteet menevät suoraan vanhemmalta nuoremman käyttöön, mutta suurin osa on merkkivaatteita. Haluan kestävyyttä (ne Lindexin leggarit kuluvat jo yhden konttivan vauvan käytön jälkeen polvista puhki), kivaa ulkonäköä, hyvää suunnittelua ja jonkinlaista ekologista ajatusta merkin takana. Käyttökertoja tulee meillä yhdelle vaatteelle niin paljon, ettei suurempi hintalappu tunnu pahalta.
Teillä siis vain yksi tai kaksi leggaria lapselle, kun niin paljon tulee käyttöä, että ehtivät hetkessä kulumaan puhki? Vai eikö teillä vauva kasva ollenkaan?
Itsekin havahduin tähän ilmiöön, vasta liian myöhään.
Toki minun piti maksaa 85% parempituloisena. Ihmettelin aina kaupassa, miksi vastaava halvempi tuote ei kelpaa.
Sehän olikin äidistä kiinni, eikä lapsen tarpeesta. Nykyään osaan toki kyseenalaistaa koko touhun ja ennen kaikkea kysyn lapselta, mitä hän haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Monille on tullut käsitys että kallis = hyvä. Ja sitten kun osa pyörittää silmiä kun jollain on halpaa, niin osa aremmista ostaa sitten sitä merkkiä. Ja siis ihan tosissaan muakin on nykyäitien toimesta haukuttu kun lapsen vaunut on halvat, kaukalo on halpa ja vaatteet halpoja. Mua vaan ei kiinnosta muiden mielipiteet niin halpaa saavat jatkossakin siihen asti että esim housuista ei kulu polvet puhki.
Oikeasti tuo on vain äitien pippelinvertailua. Samaa mitä miehet harrastavat autoillaan ja kelloillaan. Millään muulla ei ole väliä, kunhan on kallista ja coolia. Sitten tarhantädit tuskissaan pukevat näitä kalliita, mutta kovin epäkäytännöllisiä vaatteita mussukoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä, mitä lastenvaatteita valmistetaan Suomessa?
MelliEcodesig, Gugguu, Paapero, Sampsukka, Blaa.... Lisää löytänet googlaamalla "kotimainen lastenvaate".
Lastenvaatteet ja tarvikkeet ovat iso rahakas bisnes.
Vanhemmille uskotellaan, että sinun pilttisi tarvitsee tätä ja et ole hyvä vanhempi, jos lapsellasi ei ole merkkivaatteita. Nykyään vanhemmuus on yhtä materiaa ja pätemistä.
Vierailija kirjoitti:
Lastenvaatteet ja tarvikkeet ovat iso rahakas bisnes.
Vanhemmille uskotellaan, että sinun pilttisi tarvitsee tätä ja et ole hyvä vanhempi, jos lapsellasi ei ole merkkivaatteita. Nykyään vanhemmuus on yhtä materiaa ja pätemistä.
Kelle on kelle ei. Ei kaikki äidit ole samasta muotista nykyäänkään.
Mielestäni tämä on noloa ja huonon vanhemmuuden merkki. En itse edes kehtaisi pukea lapsia pelkkiin merkkivaatteisiin, koska se kertoo siitä, että vanhemmalla on huono itsetunto ja arvomaailma perustuu materialismiin.
Ja syy siihen, miksi nykyäidit suosivat näitä merkkejä, on nykyvaatteiden kehno laatu. Käytettynä löytää laadukasta, marketeista ei.