Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon läski odottaja, pelottaa mitä terveydenhoitaja sanoo. :(

Vierailija
12.06.2012 |

Odotan esikoistani ihan alkumetreillä ja tiedän, että neuvolassa tullaan joka kerta punnitsemaan mut ja kuulemma jostkut terveydenhoitajat jopa suorastaan vit...uilevat ylipainoisille ja marmattavat jos painoa tulee liikaa.

Mua pelottaa ihan oikeasti mennä ekaa kertaa ylihuomenna neuvolaan kun en yhtään tiedä millainen th siellä on painoani kommentoimassa. Mietin jo jotain nestepaastokuureja ym. älyttömyyksiä. :( Onko täällä muita ylipainoisia odottajia? Miten painoonne on suhtauduttu? Tällä hetkellä oon 169cm/79kg.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä sitten onko tämä vain Mikkelin tapa mutta täällä pakotetaan kaikki vähänkin ylipainoiset sokerirasitustestiin. Ja terkat tuntuvat kaikki oleva käyrien ja normien orjallisia noudattajia. Ja luultavasti työhaastattelussa arvioidaan se, kuinka paljon he väheksyvät odottajia ja äitejä. Tai sitten minulla on ollut vain todella v-mäiset terkat.

Mutta niin. Tuo riippuu terkasta itsestään. Jos sulle sattuu samanlainen kuivakka käpy, mikä minulla on ollut niin tasan varmasti saat kuulla ylipainosta ja paljon ja joka ikinen kerta, vaikka painoa olisi tullut ihan normaalin mukaan.

No, parasta tässä on se, että nyt toisen aikaan (aloituspaino oli sama kuin esikoista odottaessa, 85kg olen 172cm) olen kerännyt painoa vain tuon lapsen verran+ lapsivedet jne. eli nyt noin 9kg, viikoilla 40, ja tuostakin noin 2kg taitaa olla nesteitä, eli "ylimääräistä" on tullut 2kg,niin saan silti kuulla siltä käpyahterilta valitusta.

Jos terkan valitus ahdistaa niin pyydä toista terkkaa. Meillä se ei ole mahdollista, koska terkkoja on täällä niin vähän.

(Te jotka alatte mussuttamaan että "kyllähän se ylipaino on vaarallista" yms. niin älkää vaivautuko. Me ylipainoiset olettettavasti tiedämme sen. Ja te jotka sanotte "olette vain yliherkkiä" tai "totuus sattuu" niin jotkut terkat ovat ihan oikeasti v-mäisiä ylipainoisille. Uskokaa tai älkää.)

Vierailija
2/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vain Mikkelin tapa laittaa ylipainoiset sokerirasitukseen vaan ihan valtakunnallinen tapa. Ja sokeraineenvaihdunnan häiriöitä on raskausaikana myös ihan normipainoisilla joten ei vaan ylipainoisten ongelma.

Ehkä kannattaisi omaa pipoa löysätä painoasian suhteen. Nauti raskaudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

painoin 96 kg ja pituutta 160 cm kun tulin raskaaksi.

Kukaan th ei ollut ilkeä eikä veetuillut. Faktat toki kerrottiin ja todettiin ettei paino saa juuri nousta eikä se noussutkaan kuin kaksi kiloa.

Sinulla ei ole merkittävää ylipainoa.

http://www.painoindeksi.org/laske.php

Painoindeksin laskeminen

Pituus: 169 cm

Paino: 79 kg

Painoindeksi on: 27,7 - Lievä lihavuus (arvio vain 20 - 60-vuotiaille)

Muistathan, ettei painoindeksiä ole hyvä käyttää suoraan lihavuuden tai laihuuden arviointiin. Painoindeksi saattaa olla kohonnut esimerkiksi ruumiinrakenteen, lihaksikkuuden tai muiden tekijöiden vuoksi.

Painoindeksiluokat 20 - 60 -vuotiailla aikuisilla ovat seuraavat:

Vaikea alipaino alle 16,0

Merkittävä alipaino 15,0 - 16,99

Normaalia alhaisempi paino 17,0 - 18,49

Normaali paino 18,5 - 24,99

Lievä lihavuus 25,0 - 29,99

Merkittävä lihavuus 30,0 - 34,99

Vaikea lihavuus 35,0 - 39,99

Sairaalloinen lihavuus 40,0 tai yli

Vierailija
4/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä tullaan punnitsemaan ja seuraamaan tarkasti. Ei mulle th yhtään vittuillut, lääkärit kyllä senkin edestä.

Vierailija
5/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei mainittu puolella sanalla. Raskauden aikana ehdin käydä useiden eri terveydenhoitajien vastaanotolla, kolmessa eri kunnassa.

171cm ja 92kg oli mitat kun tulin raskaaksi, raskauden aikana keräsin 20kg lisää. Silti en kertaakaan kuullut ainoatakaan arvostelevaa kommenttia painosta.

Vierailija
6/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää, että ylipaino on vaarallista ja silti ei asialle tee mitään o_O

En tiedä sitten onko tämä vain Mikkelin tapa mutta täällä pakotetaan kaikki vähänkin ylipainoiset sokerirasitustestiin. Ja terkat tuntuvat kaikki oleva käyrien ja normien orjallisia noudattajia. Ja luultavasti työhaastattelussa arvioidaan se, kuinka paljon he väheksyvät odottajia ja äitejä. Tai sitten minulla on ollut vain todella v-mäiset terkat.

Mutta niin. Tuo riippuu terkasta itsestään. Jos sulle sattuu samanlainen kuivakka käpy, mikä minulla on ollut niin tasan varmasti saat kuulla ylipainosta ja paljon ja joka ikinen kerta, vaikka painoa olisi tullut ihan normaalin mukaan.

No, parasta tässä on se, että nyt toisen aikaan (aloituspaino oli sama kuin esikoista odottaessa, 85kg olen 172cm) olen kerännyt painoa vain tuon lapsen verran+ lapsivedet jne. eli nyt noin 9kg, viikoilla 40, ja tuostakin noin 2kg taitaa olla nesteitä, eli "ylimääräistä" on tullut 2kg,niin saan silti kuulla siltä käpyahterilta valitusta.

Jos terkan valitus ahdistaa niin pyydä toista terkkaa. Meillä se ei ole mahdollista, koska terkkoja on täällä niin vähän.

(Te jotka alatte mussuttamaan että "kyllähän se ylipaino on vaarallista" yms. niin älkää vaivautuko. Me ylipainoiset olettettavasti tiedämme sen. Ja te jotka sanotte "olette vain yliherkkiä" tai "totuus sattuu" niin jotkut terkat ovat ihan oikeasti v-mäisiä ylipainoisille. Uskokaa tai älkää.)

Vierailija
7/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on täysin asiatonta käytöstä josta voit ihan suoraan huomauttaa. Riskit saa selittää tietysti ja ottaa tarvittavat lisäkokeet, mutta aikuiselle ihmiselle mäkättäminen ja moittiminen tilanteessa, jossa hän nyt ei enää ennen synnytystä painolleen edes paljoa voi, on pelkkää asiatonta käytöstä eikä asiallista hoitoa.

Tarkoitushan tosiaan on vain auttaa sekä äitiä että sikiötä voimaan mahdollisimman hyvin, lähtien niistä olosuhteista jotka ovat olemassa (äidin perussairaudet, ylipaino tms ovat monelle faktoja), eikä syyllistää ihmisiä muuten vaan.

Vierailija
9/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se painon kyttääminen liittyy moneen asiaan ei todellakaan pelkästään ylipainoon.

Esim. mun painonnoususta oltiin aina huolissaan vaikka olin alipainoinen, painoa seurattiin tarkkaan raskausmyrkytysriskin vuoksi.

Vierailija
10/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikkeellä...

Th:n työ on seurata raskauden kulkua, ja fakta on se, että ylipaino altistaa raskausdiabetekselle ja -myrkytykselle.

Painon seuranta kuuluu raskauden seurantaan mm. siksi, että äkillinen painonnousu voi tarkoittaa raskausmyrkytystä.

Todennäköisesti th pyrkii antamaan ap:lle ruokavalio-ohjeita, jotta paino pysyisi kurissa eikä tulisi raskausdiabetestä. Niitä ohjeita kannattaa noudattaa sen sijaan, että itkee ilkeää th:ta täällä palstalla.

Vierailija
11/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi olla ehkä vähän toisenlaisella asenteella liikkeellä...

Th:n työ on seurata raskauden kulkua, ja fakta on se, että ylipaino altistaa raskausdiabetekselle ja -myrkytykselle.

Painon seuranta kuuluu raskauden seurantaan mm. siksi, että äkillinen painonnousu voi tarkoittaa raskausmyrkytystä.

Todennäköisesti th pyrkii antamaan ap:lle ruokavalio-ohjeita, jotta paino pysyisi kurissa eikä tulisi raskausdiabetestä. Niitä ohjeita kannattaa noudattaa sen sijaan, että itkee ilkeää th:ta täällä palstalla.

Tämä on aivan totta.

Toisaalta on henkilöitä jotka tämän työn hoitavat asiattomasti, kun tarpeellisen tarkkailun, neuvonnan ja yleisen huolenpidon voi hoitaa asiallisestikin. Näistä asiattomista sitten kuullaan ja näitä pelätään.

Vierailija
12/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioista voi puhua asiallisesti, eikä aukoa päätään. Raskauden aikana ei saa laihduttaa ja siitähän sitä olisi riemu revennyt jos olisin lähtenyt laihtumaan raskauden aikana, vai mitä? On eri asia sanoa "Voisimme katsoa tuota ruokavaliota kuntoon" kuin "Sitä ollaan taas syöty liikaa" tai "Välipaloina voi sitten syödä muutakin kuin suklaata ja herkkuja".

Oma pointtini nyt oli että oma terkkani on yksi hiekkaa niellyt käpy jolle ei kelpaa yhtään mikään ikinä. Hän on myös valittanut minulle siitä että käyn salilla nyt raskauden aikana. Eli rakas piru joka luet tekstiä kuin raamattua, teen koko ajan asialle jotain, mutta ilmeisesti sinun mielestäsi minun olisi pitänyt mennä raskaudenkin ajan - kaloreilla? Ja sehän ei ole vaarallista ollenkaan? Salli mun nauraa.

Tuosta sokerirasituksesta vain mainitsin. Mulla ei ole kokemusta muutakuin tästä "kaupungista" joten en osaa sanoa sitä että miten muualla toimitaan. Capish?

Ja tuosta terkan v-mäisyydestä mainitsin sillä että se v-mäisyys on siitä terkasta kiinni.

Ja ei, en ole äkäinen siellä neuvolassa vaan nielen kiukun ja nyökyttelen nätisti sille naiselle. Tosiasiassa epäilen että se terkka inhoaa minua jollain tavalla ja mäkättää sen takia joka asiasta. Lisäksi hänellä on tapana olla kuuntelematta, vaan tekee omat johtopäätöksensä ja kirjaa ne omat johtopäätöksensä ylös. Neuvolakortissani lukee että poltan tupakkaa, vaikka viimeisen röökin olen vetänyt 2007. Samaisessa kortissa lukee myös että isästä ei ole tietoa, vaikka olen naimisissa.

Vierailija
13/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaan lievää ylipainoa (tän raskauden alussa BMI 28), ja terkka on ollut kaikin puolin asiallinen. Ekan punnituksen yhteydessä totesi vaan asian, ja kun mieheni murjaisi jonkun vitsin painostani niin mulkaisi miestä tosi vihaisesti. :D Viime käynnillä mainitsi, että hyvä kun paino noussut noin maltillisesti (on kuitenkin noussut).

Viime raskaudessa paino taisi nousta kaiken kaikkiaan melkein 15 kiloa eikä sekään terkka (eri) silloin sanonut kertaakaan siitä mitään negatiivista. Silloin mulla kyllä oli raskausmyrkytys joten keskityttiin varmaan vaan sen tarkkailuun, eikä paino ollut sinällään niin tärkeä.

Mun mielestä sulla ei edes ole niin kummoista ylipainoa, että en usko että terkka siitä sen kummemmin sanoo. Ei raskauden aikana tarvitse laihduttaa, pidät vaan huolen että syöt kohtuudella ja monipuolisesti. Yleensä sitä painoa tulee liikaa niille, jotka antavat mieliteoilleen vallan ja itselleen luvan syödä mitä vaan kun on raskaana (kuten minä jonkun verran). :) Mukavaa odotusta, nauti kesästä, ulkoilusta, tuoreista marjoista ja kaikesta muusta ihanasta!

Vierailija
14/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun raskauduin, mulla oli painoa 77kg, pituutta 162, joten painoindeksin mukaan olen lievästi lihava. Ei mulle ole vittuiltu asiasta. Tässä raskaudessa, kuten ensimmäisessäkin, kävin sokerirasituksessa. Nyt vaan kävi niin että mulla on paino laskenut koko ajan tään raskauden ajan ja siitä hieman huolestuttiin. Kilppariarvot otettiin ja niissäkään ei mitään ollut. Lääkäri tarkisti et vauva kasvaa kuitenkin normaalisti, niin tuumasi vaan et ei pieni laihtuminen tuolla painoindeksillä haittaa! ;)

Ekassa raskaudessa mulla laski paino hieman ihan alussa ja th sanoi, et hyvä! En loukkaantunut asiasta. Vielä tuosta sokerirasituksesta...kyllä täällä Joensuun alueella laittavat aika herkästi labrassa piipahtamaan.

Vierailija
15/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet vain oma itsesi etkä ota paineita jonkun sanomisista. yritä vähän katsoa mitä syöt, ettet liho mahdottomasti raskauden edetessä. mutta muuten ei paineita, he marmattavat oman ammattinsa takia, älä ota sitä liian henkilökohtaisesti tai raskaasti.

Vierailija
16/27 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan esikoistani ihan alkumetreillä ja tiedän, että neuvolassa tullaan joka kerta punnitsemaan mut ja kuulemma jostkut terveydenhoitajat jopa suorastaan vit...uilevat ylipainoisille ja marmattavat jos painoa tulee liikaa.

Mua pelottaa ihan oikeasti mennä ekaa kertaa ylihuomenna neuvolaan kun en yhtään tiedä millainen th siellä on painoani kommentoimassa. Mietin jo jotain nestepaastokuureja ym. älyttömyyksiä. :( Onko täällä muita ylipainoisia odottajia? Miten painoonne on suhtauduttu? Tällä hetkellä oon 169cm/79kg.

ELI KYLLÄ AIKUISEN TÄYTYY KESTÄÄ TOTUUS

ota opiksesi ja tottele ammatti-ihmistä :)

Vierailija
17/27 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei naiset oikeesti! Ottakaa raskaudestanne kaikki hyöty irti! Itse aloitin kuntoilun, koska huomasin että raskaana kestävyyteni parani. Terkkari sanoi sen johtuvan verenmäärän lisääntymisestä ja keuhkojen suurentumisesta. Laitoin myös ruokavalioni samalla kuntoon. Se kävi erittäin helposti, sillä ekalla kolmanneksella en pystynyt katsomaankaan pitsaa, makkaraa tms pahoinvoinnin takia. Itse ainakin otan kaiken ilon irti ja viimeisiä hetkiä viedään eikä kiloakaan ole tullut lisää! Vaatekokoni on raskauden aikana tippunut 44 kokoon 38 ja housuista 34" kokoon 29" (tuumakoko). Vatsa vain kasvanut.

Pituutta 163 cm ja painoa 85kg. Tästä jos se teoreettinen 10-12 kg jäis synnärille ja vielä jokunen kilo imetyksen aikana niin ihannepainoa lähennellään!! Niin se on vaan helppoa kun ei valita vaan tekee asialle jotain ;)

Vierailija
18/27 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ei ainakaan terkkarit sanoneet mitään erityistä painosta. Sokeritesteihin jouduin ja verenpainetta tarkkailtiin mutta siinä se.

Kaksosia odotin ja paino nousi 19 kiloa. Taisin syödä terveellisemmin kuin koskaan aikaisemmin.

Vierailija
19/27 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa noin typerästä asiasta. Sinulla ei edes ole valtavaa ylipainoa, kuten esimerkiksi minulla, kun tulin raskaaksi.

Painoin 118kg ensimmäisessä punnituksessa ja pituuteni on vain 160cm.

Olen ollut aina sinut itseni ja painoni kanssa. Tiedän, että sitä on liikaa ja tiedän, että se on terveysriski, mutta koskaan en ole hävennyt itseäni. Tietysti painoasia mietitytti koko raskauden ajan, mutta onneksi kohdalleni osui terveydenhoitaja, joka oli mukava ja jonka kanssa oli helppo keskustella ylipainosta, sen aiheuttamista vaikeuksista raskaudessa ja oikein syömisestä.

Synnytyksen jälkeen painoni oli 110kg, joten painoa ei tullut kuin vauvasta ja turvotuksesta, koska söin raskausaikana normaalisti.

Suosittelen myös kevyen liikunnan harrastamista koko raskauden ajan, synnytys on helpompi. Itselläni oli heti alusta alkaen valtavat liitoskivut, jonka takia liikkuminen oli tosi hankalaa ja kivuliasta, synnytyskin oli sitten piiiitkä ja kivulias ja lopulta vauva autettiin maailmaan imukupilla.

Vierailija
20/27 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kettuiltu. vaikka painoa tuli vielä lisää 17 kg. faktat kerrottiin, jotka tiesinkin tietty. asiallisia ja kivoja olivat täällä lahdessa keskustan neuvolassa. täällä sokerirasitukseen menee kaikki yli 25-v. ja käsittääkseni ylipainoiset alle 25-v.