Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viides lapsi tulossa, en meinaa jaksaa aiempienkaan kanssa, mitä teen...?

Vierailija
11.06.2012 |

Meillä on neljä lasta, kaksoset ovat nyt 8-vuotiaita he syntyivät pieninä keskosina ja tämän takia heistä toinen on paljon ikäistään jäljessä kehityksessä, ei juuri puhu, käyttää vaippaa, ei kävele jne. ja toinen on aivan normaali ja terve. Kaksosten lisäksi on vielä kohta 5-vuotias ja 2-vuotias. Olimme ajatelleet, että ehkä joskus 10v päästä hankkisimme "iltatähden", mutta tähän tilanteeseen ei ollut tarkoitus tehdä lisää lapsia, kun on jo muutenkin raskasta.

Tai nyt on alkanut siinä mielessä helpottaa, että nuorin on melko omatoiminen jo eikä tarvitse häntä kaikessa auttaa ja nyt sitten pitäisi aloittaa alusta sama rumba.

Ehkäisy on luonnollisesti ollut käytössä, mutta siitä huolimatta tein pari viikkoa sitten positiivisen raskaustestin. Mieskään ei ollut innoissaan kun sai tietää raskaudestani ja olen pohtinut niin aborttia kuin myös adoptiotakin. Adoptiossa mietityttää, että pystyykö sitä oikeasti luopumaan lapsestaan ja aborttikin tuntuu vaikealta enkä tiedä pystyisinkö sitäkään tekemään. Mies on luvannut olla tukenani päätän mitä tahansa, mutta on sanonut, että minä saan päättää, koska lapsen tulisin kantamaankin. Myös lapsen pitämistä olen miettinyt, mutta se tuntuu vaan täydeltä mahdottomuudelta.

Aiempia lapsia olemme jokaista tehneet noin vuoden verran ennen kuin raskaus sai alkunsa. Minulla kun on ollut kasvain munasarjoissa ja munasarjoista on toisesta vain osa jäljellä ja tämä on vaikeuttanut raskaaksi tuloani.

Kaipailisin kokemuksia abortista, pääseekö siitä yli tai adoptiosta, miten siitä selviää? Ahdistaa niin paljon molemmat vaihtoehdot, mutta siltikään en ole varma, että voisimme pitää vauvan, koska sekin olisi raskasta...

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en osaa sanoa mitään... Voimia teille!

Vierailija
22/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille teille vittuilijoille- ehkäisy voi pettää vaikka siitä huolehtisikin!

Minä tulin raskaaksi, vaikka söin säännöllisesti pillereitä ja käytettiin joka kerta myös kumia. Kumi puhkesi, mutta tyhmänä ajattelin, että on ne pillerit kumminkin ehkäisemässä ja apteekista myös sanottiin, ettei kannata turhaan ottaa jälkiehkäisyä. Raskaaksi tulin kummiskin :D

Että olkaa te hiljaa siellä. Ja toisekseen, tiedän kovin monta perheellistä naista, jotka ovat tehneet abortin. Erityislasten äideillä etenkin on jo kädet täynnä töitä aiempien lasten takana..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et lasta halua, tee abortti. Niin ikävää kuin se onkin.

Mutta älä synnytä lastasi itsekkäästä syystä (=koska et itse pystynyt tekemään aborttia) ja anna adoptoitavaksi! Miettii, että oliko hänessä vikaa kun muut sisarukset sai elää rakastavien biologisten vanhempien luona. Hirveä kohtalo tuollainen olisi, mieti miltä itsestäsi tuntuisi.

Vierailija
24/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa joku sanoi, että aborttia ei enää jälkikäteen mietitä. No just joo. Yhden abortin tehneenä sanoisin, että ei todellakaan pidä paikkaansa, vaan se seuraa myös mukana lopun ikää. Koko ajan miettii millainen lapsi olisi, olisiko tyttö vai poika yms.

Vierailija
25/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauheeta, vähän sama kuin jälkiehkäisyä käyttäisi, ei ole mitään lasta vielä!

Äläkä välitä näistä ilkeilijöiden kommenteista, ne on varmaan niitä tapauksia, jotka eivät raskaudu milläään ja ovat katkeriaö

Vierailija
26/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oikeasti on tarkoitus vielä tehdä lapsia niin pitäisin tämän nyt ja sitten oikeasti mies vasektomiaan hopi hopi. en tosin ymmärrä miksi ette ole jo käyneet.

Vierailija
27/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta tuntuu taas olevan täynnä täydellisyyksiä, joiden satumaailmassa jaksamattomuus tai ehkäisyn pettäminen ovat silkkaa utopiaa - toivottavasti kuplat säilyvät kasassa jatkossakin.

Sinulle, ap, toivon kovasti voimia. Itse päädyin aborttiin. Kova paikka se oli - edelleen käy joskus mielessä. Silti pidän ratkaisuani yhä oikeana, olen parempi äiti lapsilleni. En myöskään suostu häpeämään ratkaisuani - vaikka täällä kuinka kivitettäisiin. Omien voimavarojen rajallisuuden tiedostaminen on viisautta. Päätit mitä tahansa: Voimia!

Vierailija
28/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkein samanlaisessa tilanteessa, mutta sillä erotuksella että olen jo raskauden viimeistä kolmannesta käymässä läpi. Kauan mietin että mitä teen, perheessäni on erityislapsia ja aikuisia lapsia, enkä kokenut että edes haluan tätä lasta.

Itse päädyin adoptioon, kun en siihen aborttiin kyennyt. Meille tulee avoin adoptio, joten tulen tietämään mitä lapselle kuuluu. Samoin lapsi tietää alusta asti, että olen hänet synnyttänyt äidin ja isän puolesta, koska he eivät lapsia ole saaneet. Meillä kaikki lapsetkin tietävät jo adoptiosta, ja ovat sen hyväksyneet, hekin saavat tulevaisuudessa olla sisarukseensa yhteydessä.

Voimia ja tsemppiä miten päin päätätkin tehdä, kumpikaan ratkaisu ei ole helppo, ei nyt, eikä tulevaisuudessa. Itseäni auttaa se, että ainakin yksi lapseton pari saa nyt mahdollisuuden siihen, mitä meillä jo on :)

Vierailija
29/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kierukka käytössä. Enpä usko, että tämä on totta.

Vierailija
30/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkein samanlaisessa tilanteessa, mutta sillä erotuksella että olen jo raskauden viimeistä kolmannesta käymässä läpi. Kauan mietin että mitä teen, perheessäni on erityislapsia ja aikuisia lapsia, enkä kokenut että edes haluan tätä lasta.

Itse päädyin adoptioon, kun en siihen aborttiin kyennyt. Meille tulee avoin adoptio, joten tulen tietämään mitä lapselle kuuluu. Samoin lapsi tietää alusta asti, että olen hänet synnyttänyt äidin ja isän puolesta, koska he eivät lapsia ole saaneet. Meillä kaikki lapsetkin tietävät jo adoptiosta, ja ovat sen hyväksyneet, hekin saavat tulevaisuudessa olla sisarukseensa yhteydessä.

Voimia ja tsemppiä miten päin päätätkin tehdä, kumpikaan ratkaisu ei ole helppo, ei nyt, eikä tulevaisuudessa. Itseäni auttaa se, että ainakin yksi lapseton pari saa nyt mahdollisuuden siihen, mitä meillä jo on :)

synnyttää lapsi vain siksi, koska itse ei uskaltunut/halunnut tehdä aborttia. Siinä sitten siirtää ne tunnontuskat, jotka itsellä olisi ollut, sille lapselle, joka joutuu adoptoitavaksi.

Vierailija
31/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että kesäloma on alkanut ja iskän ja äiskän töissä ollessa kersoilla pääsy koneelle.

Ap, tsemppiä elämääsi. Tiedät varmaan itsekin, minkä ratkaisun oikeasti tulet tekemään.

Vierailija
32/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi, jos neuvolan kautta kysyisit mahdollisuutta kotiapuun? Ei ole siis kyse mistään lastensuojelun perhetyöntekijästä, vaan ihan kotiapulaisesta. Tästä oli just telkkarissakin jossain uutispätkässä, että palvelusta ei oikein tiedetä, eikä perheet osaa sitä pyytää. Kuitenkin tätä on kuntien järjestettävä, ainakin jossain määrin. Ihan lastenhoitoa ja kodinhoitoa, että perheet jaksaisivat paremmin, eikä ajauduttaisi pahempaan uupumiseen. Tsemppiä!

Vierailija
33/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

annettiin sukulaisille tai tuttaville "ylimääräiset lapset". Siis oikeasti. Kivalle, lapsettomalle parille, joka kuului tuttavapiiriin ja asiaa ei salailtu vaan pidettiin puolin ja toisin yhteyttä vaikka viralliset paperit tehtiin ja lapsi annettiin adoptioon. Ihmettelen, ettei tätä nykyisin enää tapahdu, kun tuntuu toisilla olevan liikaa ja toisilla ei lainkaan. Voisiko siihen suhtautua kuin verenluovutukseen tai munuaisen lahjoitukseen?

Vierailija
34/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaava on aina sama: monta lasta, joista vähintään yksi on täysin hoidettava erityislapsi. Välissä mies on mukana kuvioissa, välissä yllättäen hylännyt perheensä ennen kuin raskaudesta on tietoa.

Sorry nyt vain ap, mutta en oikein usko viestisi aitouteen sen jälkeen, kun olen lukenut jo muutaman vastaavan aloituksen. Mitä todennäköisemmin ap:n motiivina on vain saada aikaan tulinen väittely abortista.

Vierailija
35/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loitsuja, taikajuomaa, voodoota?

Vierailija
36/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan sen että jos haluat käyttää kondomia ehkäisymenetelmänä, niin sitä on käytettävä aina. Ei riitä että miehesi käyttää sitä aina, vaan myös niiden miesten joiden luona käyt pettämässä on sitä käytettävä sinun kanssasi ollessaan.

Vierailija
37/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun olet antanut lapsen adoptioon, otat sterilisaation tai opettelet käyttämään ehkäisyä oikein.

Vierailija
38/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi todella raskasta.

Meistä kumpikaan ei ole mennyt sterilisaatioon, koska jo aloituksessa kirjoitin, että haaveissa oli noin 10v päästä se iltatähti.

ap

jos oikeasti on tarkoitus vielä tehdä lapsia niin pitäisin tämän nyt ja sitten oikeasti mies vasektomiaan hopi hopi. en tosin ymmärrä miksi ette ole jo käyneet.

Vierailija
39/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä on meidän elämäämme ja totisinta totta.

ap

Kaava on aina sama: monta lasta, joista vähintään yksi on täysin hoidettava erityislapsi. Välissä mies on mukana kuvioissa, välissä yllättäen hylännyt perheensä ennen kuin raskaudesta on tietoa.

Sorry nyt vain ap, mutta en oikein usko viestisi aitouteen sen jälkeen, kun olen lukenut jo muutaman vastaavan aloituksen. Mitä todennäköisemmin ap:n motiivina on vain saada aikaan tulinen väittely abortista.

Vierailija
40/47 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivätkä hoida lapsia ja nuokin perhetyöntekijät saa vain lastensuojelun kautta.

ap

Miten olisi, jos neuvolan kautta kysyisit mahdollisuutta kotiapuun? Ei ole siis kyse mistään lastensuojelun perhetyöntekijästä, vaan ihan kotiapulaisesta. Tästä oli just telkkarissakin jossain uutispätkässä, että palvelusta ei oikein tiedetä, eikä perheet osaa sitä pyytää. Kuitenkin tätä on kuntien järjestettävä, ainakin jossain määrin. Ihan lastenhoitoa ja kodinhoitoa, että perheet jaksaisivat paremmin, eikä ajauduttaisi pahempaan uupumiseen. Tsemppiä!