Ostamassa vanhaa taloa ja löytyi
sokkelista puun alaosasta joku sienikasvusto ja sitä on niin paljon, että voidaan luokitella kosteusvaurioksi. Puun yläpuoli oli siis täysin kuiva mutta alapuoli kostea.
Tämä pystyttäisiin korjaamaan, mutta korjaus on kallis 300€/m ja kaikki sisätilan seinät revittäisiin auki ja puu otettaisiin pois ja paikalle laitettaisiin joku harkkovalu.
Talossa pitää tehdä myös kylppäriremontti joka menee omaan piikkiin eli maksetaan itse.
Mitä tekisitte? Ostaisitteko talon?
Mies haluaisi olla apurina korjaustyössä joten hinta voisi vähän laskea.
Kommentit (98)
tuon kosteusvaurion korjaamisen verran. Ja jos olisi todennäköistä, ettei samanlainen vaurio tulisi toiseen kohtaan.
""Onko talossa kunnon vesikatto? Jos on, tilanne on kohtalaisen ok. Miten vanha se ylipäänsä on? Onko rossipohja vai laatta? MIten iso talo on? Pienen talon kanssa aina pärjää.""
Vesikatto on vaihdettu eli on ollut tasakatto ja nyt uusi katto päällä ja kuntotarkastuksessa sai hyvän arvion. Kuntotarkastus muuten siis hyvä paitsi kylpyhuoneen osalta.
Tuosta pohjasta en tiedä, mutta on ilmeisesti laatta ja sokkeli on tehty betonin päälle eli ei ole upotettu tuonne betoniin. Talo on reilusti yli 100 neliötä.
Mietinkin mitä kaikkea muuta tuolta löytyy, mutta jos kuntotarkastuksesta hyvät arvosanat niin ei kai ainakaan pitäisi mitään löytyä. Piilevien vikojen varalle myyjähän voi ottaa vakuutuksen.
Mies osaa kyllä tehdä on pintamaalari toiselta ammatiltaan ja läheisissä apuantavia löytyy muutama. Pelkään vaan miehen kunnon puolesta kun on vähän selkävaivainen, että jos tulee joku isompi vaiva niin ei pysty enää ikinä tekeen mitään....
ap
tehtäis koko sokkeliin eli ympäri talon kokonaan. Ja odotetaan myyjän vastausta laskeeko talon hintaa, mutta hintaa kertyy myös tuohon sisäpuolen remonttiin kun kaikki seinät pitää maalata tai tapetoida. ja kyseeseen tulee oikeastaan vaan lasikuitutapetin laitto
ap
siis sokkelin ulkoseiniin, eli kohtiin jossa on ulkoseinä...
ap
Mistä kosteusvaurio johtuu? Syy on tärkeää selvittää, muuten korjaus ei hirveästi auta, vaan vika toistuu uudestaan jossain vaiheessa. Onko tämä sellainen matalasokkelitalo? Betonilaatalla maata vasten? Näiden ongelma on maasta nouseva kosteus. Talo voi käytännössä seistä vesilätäkön päällä suuren osan vuodesta ja vuosikymmenien jälkeen mitään sen estämiseksi ei ole tehtävissä. Tuon ajan taloista ei yhtään tiedä, mitä sen laatan alla on. Tuskin on kuten nykyään, että lattiataso korkeammalla ja paljon soraa, styroxia, routaeristykset sokkelissa jne, jolloin vesi ei nouse rakenteisiin.
Miten salaojitukset, sadevesien johtaminen pois talon läheltä, on hoidettu? Monissa tuon ajan taloissa ja pihoissa aika huonosti, jos ollenkaan.
Mä en ostaisi. Remppa kuulostaa tosi isolta ja koko talo Isolta riskiltä. Tuollainen remppa on ihan pahimmasta päästä minusta.
terkuin
kosteus- ja homevaurioisessa terveytensä menettänyt
Tuossa tapauksessa kosteusvaurio johtuu varmasti siitä, että hirsi on laitettu suoraan betonilaatan päälle eikä ole katkaistu kosteuden nousua ja/tai hirttä on ollut betonilaatan tasoa alempana, mikä on tyypillinen tuon ajan talojen riskirakenne. Eli tämä ongelma kyllä ratkeaa sillä, että laitetetaan alimman hirren tilalle harkkoa ja harkon päälle kunnon kosteussulku. Jos tää on oikeasti talon ainoa ongelma, en pitäisi tapausta täysin toivottomana. Yksi tärkeä työkalu tässä on oma nenä. Mitään "mummolan hajuja" ei sais olla. Tosin voihan olla että se kostunut hirsi nyt haisee siellä.
terkuin
kosteus- ja homevaurioisessa terveytensä menettänyt
En haluaisi edes kyläillä tuollaisessa talossa, puhumattakaan että ostaa tuommoista.
Kosteusvaurioista pysyvästi sairastunut olen minäkin.
Tuossa tapauksessa kosteusvaurio johtuu varmasti siitä, että hirsi on laitettu suoraan betonilaatan päälle eikä ole katkaistu kosteuden nousua ja/tai hirttä on ollut betonilaatan tasoa alempana, mikä on tyypillinen tuon ajan talojen riskirakenne. Eli tämä ongelma kyllä ratkeaa sillä, että laitetetaan alimman hirren tilalle harkkoa ja harkon päälle kunnon kosteussulku. Jos tää on oikeasti talon ainoa ongelma, en pitäisi tapausta täysin toivottomana. Yksi tärkeä työkalu tässä on oma nenä. Mitään "mummolan hajuja" ei sais olla. Tosin voihan olla että se kostunut hirsi nyt haisee siellä.
Kyllähän minkä vain saa korjattua kun laittaa tarpeeksi rahaa tiskiin. Mutta onko mitään järkeä tehdä vanhaan taloon sadan tonnin remppaa! Tällaisista summista meinaa puhutaan tässä kohtaa. Plus kaikki vaiva, huoli ja riski joka jää aina jäljelle tuollaisessa talossa. Ja kun rempat ei tuohon lopu. Alkaa hyvin nopeasti lähestyä uuden talon hintaa ja silti saa sutta, joka ei koskaan ole kaikin puolin kunnossa..
Ap älä ole tyhmä. Tää on ihan kauheaa nykyään ja suurten ikäluokkien ihmiset kaapivat kermat päältä. Lähtevät eläkkeelle saatuaan sata tai satoja tuhansia euroja vanhoista pommeistaan. Lapsiperheet sitten jäävät näihin loukkuun ja sairastuvat.
viesteisteistä!
Salaojitus ei ole kunnossa ja se pitää uusia. Kivijalan vierus pitää kaivaa ja laittaa soraa ja kivijalkaa vasten joku styroksi vai mikä sinne laitetaan...
Mies on kovasti vielä muuttamassa/ostamassa taloa mutta itse kyllä epäilen.
Sokkelin muut kohdat ovat kuivat, eli kosteutta on vain noissa ulkoseinien kohdalla....
Otan mielelläni vieläkin vastauksia vastaan!
Ja yritän vastata kysymyksiin.
ap
Onko ilmanvaihto tukittu, rakenne virheellinen, vai maapohja muokkaamaton?
Selvittele kunnolla, älä luota yksittäiseen tutkijaan.
astman ja lapsi sai astman ja homeallergian. Ilmeisesti itsellänikin on homeyliherkkyys.
Ei kannata alkaa leikkimään terveysriskeillä kun on tiedossa että talossa on vikaa. Jos vahingossa muuttaa asuntoon joka on viallinen ei voi itseään syyttää jos joku sairastuu.
Me muutettiin uuteen asuntoon josta paljastui ajan kanssa mittavat rakennusvirheet. Sädesienilöydös oli viimeinen niitti ja muutettiin pois.
Nykyään reagoin helposti hometaloissa, ääni madaltuu, silmiä kirvelee, kurkkua ärsyttää. Lapsellani iho menee punaisille laikuille em. oireiden lisäksi.
Astmamme ei parane koskaan ja rajoittaa aloja joilla voimme tehdä työtä. Lapsi joutuu miettimään tulevaisuuttaan ja opiskelusuunnitelmiaan rajoitteidensa mukaisesti.
Kiinnostaisi tietää että millä lailla menetit terveytesi...?
terkuin
kosteus- ja homevaurioisessa terveytensä menettänyt
betonilaatan perustuksia ei ole tehty hyvin. Laatan alla tulisi olla kunnollinen sora, joka estää kosteuden nousun.
viesteisteistä!
Salaojitus ei ole kunnossa ja se pitää uusia. Kivijalan vierus pitää kaivaa ja laittaa soraa ja kivijalkaa vasten joku styroksi vai mikä sinne laitetaan...
Mies on kovasti vielä muuttamassa/ostamassa taloa mutta itse kyllä epäilen.
Sokkelin muut kohdat ovat kuivat, eli kosteutta on vain noissa ulkoseinien kohdalla....
Otan mielelläni vieläkin vastauksia vastaan!
Ja yritän vastata kysymyksiin.
ap
Johan tuo on selvä, että tuossa tapauksessa pitäisi tehdä kunnollinen kuntotarkastus, jossa puretaan rakenteita että nähdään mitä kaikkea on pielessä.
En pysty näkemään mitä mieltä tuollaisen pommin ostamisessa olisi, kun terveitäkin taloja on kaupan.
Johan tuo on selvä, että tuossa tapauksessa pitäisi tehdä kunnollinen kuntotarkastus, jossa puretaan rakenteita että nähdään mitä kaikkea on pielessä.
En pysty näkemään mitä mieltä tuollaisen pommin ostamisessa olisi, kun terveitäkin taloja on kaupan.
Ja muista ap, että kuntotarkastus on useimmiten pintapuolinen tsekkaus. Jos luet heidän raporttinsa kunnolla läpi loppuun asti, he myös hyvin tehokkaasti irtisanoutuvat kaikesta vastuusta, jos jotain ongelmaa tuleekin.
Et voi luottaa kuntotarkastajaan tai välittäjän sanoihin! Eivät ne ole teidän puolella, vaan myyjän puolella. Se kannattaa AINA pitää mielessä. Kuten myös se, että tämä on elämänne suurin sijoitus ja jos se menee pieleen, olette koko lopun elämänne pulassa.
tulee se kalliiksi jos yleensäkään saa tervettä ja asumiskelpoista.
Riskit liian suuret.
Itse en ottaisi "sairasta" taloa edes ilmaiseksi.
Tuttavaperhe osti vastaavanlaisen pommin. Pikkuhiljaa ovat remontoineet ja ei siitä hyvää ole tullut. Perheessä on sairastelukierrettä ja osalla perheestä jatkuvaa köhimistä. Uskon että heillä on hometta. Talo on tunkkainen.
Talo oli halpa.
betonilaatan perustuksia ei ole tehty hyvin. Laatan alla tulisi olla kunnollinen sora, joka estää kosteuden nousun.
Ja tämä onkin se suurin ongelma. Tehdään sokkelille mitä vain, niin tämä ongelma on ja pysyy. Siellä laatan alla ei mitä todennäköisimmin ole isoa kerrosta soraa, joka estäisi kosteuden nousun. Ei tuohon aikaan rakennettu niin.
Vaikka siis laitatte satatonnia remppoihin, ongelma on ja pysyy.
Voi voi, taas jotkut käärii isot rahat pommin myymällä.. :(
Elämänsä vanhan talon ostamisella pilanneena tekis mieli sanoa että älä osta ikinä. Mutta toisaalta sitten taas, riippuu monesta asiasta, joista tärkein on sun tai sun miehes halu & taito remontoida. Jos olette peukalo keskellä kämmentä, en suosittele. Tuo on tuskin ainoa juttu joka talosta löytyy. Onko talossa kunnon vesikatto? Jos on, tilanne on kohtalaisen ok. Miten vanha se ylipäänsä on? Onko rossipohja vai laatta? MIten iso talo on? Pienen talon kanssa aina pärjää.