Ostamassa vanhaa taloa ja löytyi
sokkelista puun alaosasta joku sienikasvusto ja sitä on niin paljon, että voidaan luokitella kosteusvaurioksi. Puun yläpuoli oli siis täysin kuiva mutta alapuoli kostea.
Tämä pystyttäisiin korjaamaan, mutta korjaus on kallis 300€/m ja kaikki sisätilan seinät revittäisiin auki ja puu otettaisiin pois ja paikalle laitettaisiin joku harkkovalu.
Talossa pitää tehdä myös kylppäriremontti joka menee omaan piikkiin eli maksetaan itse.
Mitä tekisitte? Ostaisitteko talon?
Mies haluaisi olla apurina korjaustyössä joten hinta voisi vähän laskea.
Kommentit (98)
Korjaustöihin kannattaa laskea 1000 euroa per asuinneliö. Saattaa mennä enemmänkin.
T: remonttimiehen vaimo, joka on kuullut sen sata tarinaa kun budjetti pettää. Ihmiset ei ymmärrä mikä kaikki maksaa ja miksi.
Tasakatto olisi periaatteessa toimiva, mutta se vaatii niiden katolla olevien vesiröörien puhdistamisen monta kertaa vuodessa ja lisäksi lumien pudottelut. Käytännössä sen kunnossapysyminen vaatii sen verran viitseliäisyyttä, että sitä ei monellakaan ole, eikä ole kyllä mikään suositeltava ratkaisu.
siihen miten roskaisella(tai puisella) paikalla asuu ja ihan samoin joutuu (tai pitäisi) räystäskourut ja mahdollisesti syöksyt jynssätä puhtaiksi niillä ei tasakatoilla. Lumitöiden pakollisuuskin vähän riippuu. Lumitaakan takia niitä harvemmin joutuu tekemään ja parilla lämmitysvastuksella pysyy myös röörit auki. Huoltovapaata kattoa ei muuten ole.
Menee vähän asian vierestä, joten eipä mulla muuta.
Kyllä niitä terveitäkin taloja löytyy.
olen läheltä seurannut tapausta, missä perhe osti vanhan omakotitalon, hieman oli kosteusvauriota, mutta arvion mukaan hoituisi 10 000e remontilla.
Todella moni kehoitti perhettää jättämään asian, mutta perhe halusi sen talon.
Pikku kosteusvaurio olikin tutkittua pahempi, sädesientä ym. Ensin purettiin talo kellariin asti, sitten oli pakko purkaa kellarikin ja sen jälkeen perustukset. Sen jälkeen kaivettiin maata, talon kohdalla oli useamman metrin syvyinen kuoppa kun talon kohdallla ja sen ympärillä oleva maa-aines jouduttiin poistamaan.
Nyt sitten laskevat, että riittävätkö rahat enää uuden talon rakentamiseen vai laittavatko tontin myyntiin. Takkiin tuli sekä talon hinta että purkukustannukset ja maatyöt.
halutessaan saa myös myydyksi!
Vaikka te kelpuuttaisittekin ko talon, niin ette valitettavasti saa sitten vuorostanne helposti myydyksi (tai sitten saatte myydyksi ns alihintaisena) kun haluatte talosta eroon, esim. työpaikan vaihdoksen takia, kun lapsimäärä muuttuu jne.
Siis mistä puupalikasta ap nyt puhuu?
Jos on edelleen kyse alimpien hirsien vaihtamisesta, niin maasta se kosteus imeytyy puuhun betonin kautta, jos ei ole kosteussulkua puun ja betonin välissä. Ihan ilmanvaihdosta huolimatta.
Siitä sokkelin palasesta joka porattiin irti näytteeksi... Sen alapuoli eli se joka on kosketuksissa betonin kanssa oli se kohta josta sitä sädesientä löytyi. Perusteeksi kuntotarkastaja/mies sanoi syyksi sen että ilmastointi ei ole ollut talossa päällä koko ajan... Itse epäilen tätä teoriaa kylläkin... juurikin niin että se puu imee sitä kosteutta on sitten ilmastoinnit päällä tai ei...
ap
ehdottomasti ottaa yhteyttä Asumisterveysliittoon. Sieltä saat asiantuntevia neuvoja. Itse en menisi lähellekään moista taloa ;) Eikö teidän kannattaisi rakentaa ihan uusi talo, alusta pitäen... voisi välttää monet aiemmin tehdyt rak.virheet.
70-luvun sädesienipommi ja hinta 160 000 ja sitten korjauskustannukset?
Anteeksi, mutta pitää olla päästään pipi, jos haluaa ostaa itselleen ison taloudellisen menetyksen ja perheen terveyden menetyksen. RAha on vain rahaa mutta terveyttäsi et saa enää takaisin.
t menetin minäkin terveyteni hometalossa, sairastelua takana nyt 15 vuotta
uusittu ja kuntotarkastuksessa hyväksi todettu.
Itse ihmettelen tätä että puupalikka oli alapuolelta kostunut, jonka takia se siis lähetettiin labraan. Miten se puu kostuu sieltä alapuolelta sen takia että ilmastointia ei ole pidetty päällä oikein. Eli onko puu imenyt maasta sen kosteuden?
Talon hinta on 160 000 ja on siis iso en neliöitä nyt muista mutta kolme makkaria ja takkahuone ja olkkari yms.
Mies edelleen vakuuttaa että jos remontti tehdään niin taloon voisi muuttaa.
Omasta mielestä remontti on aivan liian iso, kaikki ulkoseinät revittäisiin metrin korkeudelta auki siis talon sisäpuolelta. Tämän lisäksi pitäisi tehdä kylppäri remontti...
Tämä oli eka talo moneen vuoteen mistä tykättiin. Teetettiin kuntotarkastus josta maksettiin puolet. Maksettiin myös puun tutkimus omasta pussista kun myyjä ei sitä halunnut että tehdään...
ap
Tämähän on siis pelkkä vitsi, eikö? Me rakennamme tällä hetkellä 160000 eurolla uutta taloa. Pientä mutta tervettä ja uutta ja te meinaatte ostaa paskaa 160000 eurolla...
Tämähän on siis pelkkä vitsi, eikö? Me rakennamme tällä hetkellä 160000 eurolla uutta taloa. Pientä mutta tervettä ja uutta ja te meinaatte ostaa paskaa 160000 eurolla...
Paitsi että jos ap asuu pääkaupunkiseudulla, jo tontit maksaa mansikoita.
Voi kun itse voisin kääntää kelloa taaksepäin siihen päivään kun tuli tämä oma homepesä ostettua :(. Homeongelman kanssa on oikeasti niin kauhea elää. Jokaisesta terveysongelmasta miettii että onko tää nyt sitä vaiko tota. Ei ole mitään paikkaa, jossa voisi olla turvassa ja kerätä voimia kohdata vastoinkäymisiä, kun se paikka jonka pitäisi olla turva, onkin paikka joka pilaa elämän, hengenveto hengenvedolta.
Pääsittekö tarjouksestanne irti ilman seurauksia?
Kannattaa varmasti silti mielummin maksaa sakot kuin altistaa terveytensä ja taloutensa homehelvetille.
kauheasti! Perutaan siis tarjous! Ei olla ostettu vielä! Ollaan jätetty vaan tarjous ja nyt ollaan suullisesti ilmoitettu, että perutaan se!
Tänään pitäis tulla sitten tieto miten myyjä ja välittäjä asiaan suhtautuu...
anteeksi kun sekoilin, oon tosi surullinen tästä koko tapauksesta vaikka kuinka olette takonut mun päähän, että ratkaisu on oikea...
ap
kauheasti! Perutaan siis tarjous! Ei olla ostettu vielä! Ollaan jätetty vaan tarjous ja nyt ollaan suullisesti ilmoitettu, että perutaan se!
Tänään pitäis tulla sitten tieto miten myyjä ja välittäjä asiaan suhtautuu...
anteeksi kun sekoilin, oon tosi surullinen tästä koko tapauksesta vaikka kuinka olette takonut mun päähän, että ratkaisu on oikea...
ap
Tarjous on sitova. Kannattaa varmasti silti mielummin maksaa sakot kuin altistaa terveytensä ja taloutensa homehelvetille.
[i
että esitetty arvio korjauskustannuksista on epärealistinen ja riski kiinteistön ostamisesta liian suuri. Kyseessä on selvästi ongelmakiinteistö ja tarjouksen perumiselle on perusteensa. Mutta joka tapuksessa mieluummin sakot kuin hometalo.
Meitä epäonnisia on ilmeisesti useita mutta ihan lyhyesti sanoisin, että älkää ostako. Mikään kiinteistö, jossa on viitteitä sekä kosteusvauriosta että kasvustosta/homeesta, ei ole turvallinen. Kukaan ei voi antaa takeita siitä, että ongelma saadaan edes korjattua. Jos ei omasta takaa löydy rakentamisen ammattilaisia, niin ammattilaisten palkkaaminen on kallista. Oletteko ostamassa välittäjän kautta vain suoraan myyjältä?
Oma tarinamme lyhykäisyydessään on se, että ostimme vuosi sitten 70-luvun lopulla rakennetun omakotitalon, jonka piti olla hyvässä kunnossa. Pintojen uusimisen lisäksi pesutiloihin piti asentaa uusi lattilämmitys mutta muuten talon piti olla ikäisekseen kunnossa ja hyvin pidetty. Talon kaikki kosteat tilat todettiin pintamittauksella kuiviksi. Pesutilojen remontin yhteydessä koko karmeus alkoi paljastua; massiivinen vesivuoto vanhassa käyttövesiputkistossa (joka meni betonin eli laatan sisällä ja joka oli poistettu käytöstä n. 6kk aikaisemmin) sekä vuotava korokerengas kylpyhuoneen lattiakaivossa olivat aiheuttanut laajaa tuhoa. Vaurioalue oli ensin n. 40m2 mutta laajeni vielä siitäkin huomattavasti purkutöiden edetessä. Vielä tuossa vaiheessa asiaa lähdettiin korjaamaan kosteusvauriona. Myyjä oli tietysti vastuussa vahingosta, joka oli kiistatta pidemmän ajan kuluessa syntynyt, joten kosteusvaurion korjaaminen menee myyjän vakuutuksesta. Muutimme viime elokuussa tilapäiseen asuntoon, jonka osittain (85%) korvaa oma vakuutusyhtiömme ja korvausta maksetaan enintään 12kk ajalta. No, koska homma ei tietenkään mennyt niin kovin yksinkertaisesti, niin asumme edelleen muualla ja talostamme on vain ulkoseinät pystyssä... Talosta on löytynyt useista eri kohdista hometta; suurin aiheuttaja on ollut vesivuodot mutta myös meillä on maavarainen laatta eli betonin ja styroksin alla on muovia ja muovin alla tiivistettyä hiekkaa. Eli myös maakosteus pääsee hyvin nousemaan. Laattaa on tähän mennessä purettu 150m2 alueelta; kaikki kevyet väliseinät on purettu. Kaikki seinälevyt ja villat heitetty pois, tolpat ja alajuoksu puut on vaihdettu lähes täysin uusiin. Lisäksi sokkelia on korotettu, että alajuoksupuut jäisivät uudessa valussa täysin valun yläpuolelle. Hiekkaa on kärrätty pihalle monta kuutiota ja tilalle on kärrätty 28 kuutiota sepeliä (kahta eri kokoa) estämään maakosteuden nousu. Purkutyöt tähän mennessä ovat maksaneet 10000e, selvitystyöt (mm. homenäytteet x 3 n. 2000e) asianajajan palvelut tähän mennessä 3500e (2xreklamaatio, neuvotteluja), homeeseen liittyvät käsittelyt (kokonaisarvio) 4000e, hävitetty irtaimisto (kaikki sohvat, patjat, osa matoista + kaikki mikä ei kestä vesipesua) n. 5000e. Talon korjauskustannukset ovat urakoitsijan (=vakuutusyhtiö maksaa) osalta n. 60000e; meille itselle jää maksettavaksi n. 25000-30000e (mm. lattialämmitys, korvausalueen ulkopuoliset työt eli homeen takia puretut osat talosta, kaikki käsittelyt, osa valusta sekä sähkö/lvi töitä, sepeli ym. "perusparannukset"). Korjauksen hinta on siis melkoinen - kaikesta vaivasta ja stressistä puhumattakaan.
Paljon sellaista olemme tämän viime vuoden aikana oppineet, minkä olisin mielelläni jättänyt väliin... Toisaalta tiedämme nyt todella paljon asumisterveydestä ja erilaisista homeista ja olemme saaneet valtavasti tietoa Suomen johtavilta asiantuntijoilta. Itse emme onneksi ehtineet sairastua; myöskään meitä ennen talossa asunut perhe ei ole saanut oireita. Mutta ehkä kaikista ikävin asia koko tässä tilanteessa on se, että Suomessa kiinteistön ostajan asema on - vastoin yleistä käsitystä - huono. Myyjä on vastuussa mutta ei todellakaan kovin suuressa määrin. Esimerkiksi kaupan purkua on lähes mahdoton saada - meidän tapauksessakaan ei välttämättä ole riittävästi edellytyksiä sille (ts. tilanne ei ole riittävän paha). Hinnanalennukset ja/tai vahingonkorvaukset ovat pieniä verrattuna korjaukustannuksiin ja kiinteistön arvon romahtamiseen. Asianajajiin ja erilaisiin asiantuntijoihin selvityksineen uppoaa valtavasti rahaa. Tämän kaiken hintana on ollut kovat oppirahat emmekä vieläkään edes tiedä, miten tämä kaikki tulee päättymään (yritämme välttää käräjöinnin mutta tällä hetkellä ei näytä siltä, että pääsisimme myyjän kanssa sovintoon).
Muutamia vinkkejä:
- pintamittaus on riittämätön; kosteusvauriot eivät tule niissä ilmi (kuntotarkastuksissa tehdään vain pintamittauksia)
- tarkista vakuutuksesi; varmista että sinulla on tilapäisen asumisen korvaus sekä oikeusturvavakuutus - homeet ja niiden aiheuttamat tuhot vakuutusyhtiöt ovat rajanneet korvausten ulkopuolelle eli niitä ei korvata
- tarkista onko talossa pesuhuoneen lattiakaivossa korokerengas (=vuotoriski)
- jos jotain epäilyttävää on, älä osta kiinteistöä. Kiinteistön todellinen kunto tai vaurion laajuus paljastuu vasta vähitellen - et enää pääse karkuun, jos tilanne on todella paha.
- aseta terveys etusijalle sijainnin, tontin koon tai makuuhuoneiden määrän sijaan
- varaudu vanhan omakotitalon ostaessasi yllätyksiin - myös taloudellisesti
- jos ongelmia ilmenee, niin dokumentoi ne huolellisesti ja kutsu mielellään joku ulkopuolinenkin toteamaan ne
Mietimme tällä hetkellä tarjouksen tekemistä 70luvun talosta. Talossa on ollut tasakatossa vesivaurio, joka on korjattu. Vastauksesi antoi vielä lisää miettimisen aihetta.
Toivottavasti teidän asiat järjestyvät parhaalla mahdollisella tavalla!
itken ja luen sun viestiä... me oltas ehkä voitu olla tossa tilanteessa...
Puretaan kauppa siis tänään. Ollaan miehen kanssa pohdittu koko viikonloppu asiaa ja kyllä tää viestiketju on yks joka puoltaa mun päätöstä eli ei osteta.
Kiitos KAIKISTA vinkeistä ja vastauksista. Olette ehkä tietämättänne pelastaneet meidän perheen terveyden :)
ap
itken ja luen sun viestiä... me oltas ehkä voitu olla tossa tilanteessa...
Puretaan kauppa siis tänään. Ollaan miehen kanssa pohdittu koko viikonloppu asiaa ja kyllä tää viestiketju on yks joka puoltaa mun päätöstä eli ei osteta.
Kiitos KAIKISTA vinkeistä ja vastauksista. Olette ehkä tietämättänne pelastaneet meidän perheen terveyden :)
ap
Mitä siis tarkoitat?
En IKINÄ ostaisi 70-luvun kosteusvaurioista taloa. Kuntotarkastuksetkin on sama kun laittaisi rahat pöntöstä alas. Samat asiat voi tarkastaa itsekin.
Meidät sairastuttanut hometalo oli kastunut aikanaan altapäin, sittemmin rakenteet kuivia, mutta pelkkä normaali ilmankosteus riitti pitämään pöpöt hengissä ja aiheuttamaan oireita.
Sinuna ostaisin tuon talon AIKAISINTAAN, kun se on ostajan toimesta hyvin korjattu ja pääsette sen sen jälkeen uudelleen tutkimaan ja ehkä koeasumaan. Eli unohtakaa.
Ei mistään vanhasta hirsitalosta, jonka saa aina korjattua. Tuon ikäistä kosteusvaurioista en ostaisi ikinä, sata vuotta vanhan kyllä.