Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostamassa vanhaa taloa ja löytyi

Vierailija
10.06.2012 |

sokkelista puun alaosasta joku sienikasvusto ja sitä on niin paljon, että voidaan luokitella kosteusvaurioksi. Puun yläpuoli oli siis täysin kuiva mutta alapuoli kostea.



Tämä pystyttäisiin korjaamaan, mutta korjaus on kallis 300€/m ja kaikki sisätilan seinät revittäisiin auki ja puu otettaisiin pois ja paikalle laitettaisiin joku harkkovalu.



Talossa pitää tehdä myös kylppäriremontti joka menee omaan piikkiin eli maksetaan itse.



Mitä tekisitte? Ostaisitteko talon?



Mies haluaisi olla apurina korjaustyössä joten hinta voisi vähän laskea.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin katsomassa kerran taloa, jossa oli samanlainen perustus ja alkuperäinen kylppäri. Salaojituksen piti olla kunnossa ja kaiken muutenkin ok. Ei ostettu, ei uskallettu. Mä en ymmärrä, miten joku edes miettii noilla spekseillä talon ostamista! Aivan hullua!!!

Vierailija
22/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin katsomassa kerran taloa, jossa oli samanlainen perustus ja alkuperäinen kylppäri. Salaojituksen piti olla kunnossa ja kaiken muutenkin ok. Ei ostettu, ei uskallettu. Mä en ymmärrä, miten joku edes miettii noilla spekseillä talon ostamista! Aivan hullua!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta remontista on 12-15 000 euroa. Huomenna tulee mahdollinen tekijä arvioimaan hinnan paikan päälle.



En tiedä tuota pohjarakennetta tarkkaan, mutta styroksi siellä on ainakin...



ap

Vierailija
24/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapuolinen puu on kostea? Onko ilmanvaihto tukittu, rakenne virheellinen, vai maapohja muokkaamaton?

No jos hirsi laitetaan suoraan betonin päälle kuten 70-luvulla tehtiin usein, se homehtuu siinä suurin piirtein väistämättä joka tapauksessa. Eli sinänsä tuossa ap:n talon tilanteessa ei ole mitään outoa tai mystistä ja jos talo on muuten kuiva, niin ei tuo nyt täysin maata kaatava asia ole. Ja tiedoksi kaikille, että betonilaatassa ei sitten ole ilmanvaihtoa jonka voisi tukkia :D. Yksi miettimisen arvoinen juttu on se, että että mikä on rakenne sisäseinissä. Onko sielläkin hirsi betonin päällä vai onko jotain kosteussulkua. Itse en tuota taloa ostaisi, jollen tietäisi miten sisäseinien alaosa voi. Paitsi jos tarkoitus on joka tapauksessa kaivaa seinät esiin lastulevyn takaa.

Vierailija
25/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tuo on selvä, että tuossa tapauksessa pitäisi tehdä kunnollinen kuntotarkastus, jossa puretaan rakenteita että nähdään mitä kaikkea on pielessä.

En pysty näkemään mitä mieltä tuollaisen pommin ostamisessa olisi, kun terveitäkin taloja on kaupan.

Vierailija
26/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sisäseinästä otettiin myös puunpala ja se oli kuiva. Sisäseinien alla oli muovi ainakin siinäkohdassa mistä testi otettiin.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se jatkaa kasvustoaan vaikka kaikki puuosat poistettaisiin. Siinä pitää talo purkaa ja talon alla oleva maa-aine siirtää pois jotta ei tulisi uuteen taloon, eli ei auta kalliit korjaukset. Tämä opittu homealan koulutuksessa eli ei oma päähänpisto. Kokemusta löytyy hometaloista kantapään kautta ja sitä kautta heräsi kiinnostus ja olen alalle kouluttautunut. En suosittele jos et halua ongelmia elämääsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja etsi Googlen avulla tietoa.



Vierailija
30/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo sädesieni joka ei leviä ylöspäin



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo sädesieni joka ei leviä ylöspäin

ap

Monethan sanoo ettei lähde kuin polttamalla. Tiedän päiväkodin jossa kaikki irtain on heitetty pois kun tehtiin sädesienilöydös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.heli.fi/Etusivu/



mutta jos joku on niin ääliö että haluaa itselleen hankaluuksia niin siitä vaan



Jos on katsonut homekotiohjelmia on kyllä käynyt selväksi että niissä sairastutaan ja elämä on helvettiä. Pakko muuttaa pois ja homekodista jää velkaa loppuelämäksi.



Suurin elämässä tehtävä hankinta on yleensä omistusasunto ja ihmettelen syvästi miten keveästi ostopäätöksiä tehdään.



Vierailija
34/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa samantyyppinen talo. Samalla tavalla on sokkelin ympärystää kaivettu, eristetty styroxilla yms tehty maasta nousevan veden aiheuttaman kosteusongelman hoitamiseksi. Silti ihan sama, perheessä sairastellaan melkein koko ajan.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan vuosia katseltu taloja ja vähän on tietoakin kertynyt tältä ajalta. Taidetaan olla luonteeltamme perusteellisia, kun olemme aina selvitelleet talojen ominaisuudet perinpohjin, ennenkuin olemme edenneet ostoaikeissa. Se, mitä näiltä vuosilta on jäänyt käteen -70-luvun taloista, voisi olla kitetytettynä tässä:



70-80-lukujen taloissa alettiin käyttämään muovia, eikä ilmanvaihtoa ollut. Näissä taloissa on suurimpana riskinä betoniin kosketuksessa olevien puurakenteiden homehtuminen rakennusteknisiten ratkaisujen ja huonon ilmanvaidon takia. => kuten sinun Ap tapauksessa.



Homehtumista tapahtuu, kun ilma ei vaihdu ja kosteutta on riittävästi. Kun puu on päässyt homehtumaan, on hometta/homesientä todennäköisesti yltympäriinsä. Mädät kohdat voi toki poistaa ja vaihtaa, mutta näkymätön home jää silti muihin rakenteisiin. Se ei haittaa, jos home "kuolee". Homeen voi tappaa AINOASTAAN huolehtimalla siitä, että ilma vaihtuu. Ap:n tapauksessa talo on kääritty muoviin, joten ei vaihdu ilma rakenteiden välissä.



Vaikka talo olisi kuinka ihana ja mahtavalla paikalla, laittaisin Ap jäät hattuun. Itse en ostaisi taloa:



a)(huolellinen ja järkevä) korjaaminen tulee olemaan todella kallista

b)takeita "tervehtymisestä" ei ole

c)talon eteenpäinmyyminen tulee olemaan vaikeaa kosteusvaurio-taustan takia (tämä ihan realismia, vaikka kuvittelisinkin asuvani loppuelmämäni siinä)



Vielä ehdit lukemaan netistä tai hakemaan kirjastosta kirjoja, jotka kertovat enemmän 70-luvun talojen ongelmista ja niiden korjaamisesta. Tee se, ennekuin lähdet välittäjien ja kuntotarkastajien höpläytettäväksi.



ps. Ostettiin sitten 1961 -vuoden talo.

Vierailija
36/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että parin vuoden sisällä teillä on talo jossa ette voi asua, mutta talolaina joka kuitenkin pitää maksaa. Terveitä talojakin on, miksi ostaa sellainen jonka viat on etukäteen tiedossa.

Vierailija
37/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo voi olla niin paljon laajempi juttu miltä nyt näyttää etten uskaltaisi ottaa riskiä.

Toisekseen se terveen näköinenkin puu saattaa olla saastunut, selviää vain labranäytteillä, ei silmämääräisesti.



Ja usein saneeraus osoittautuu myöhemmin riittämättömäksi. Ja sitten teillä on käsissä hometalo.



Homeen vaikutukset ihmisen terveydelle ovat niin suuria, etten lähtisi asian kanssa leikkimään.



t. kahden astmalapsen äiti (kiitos hometalon)

Vierailija
38/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos näistä... en tiedä miten käy kun mies toivoo edelleen muuttoa. Mä olen sitä vastaan. Toivotaan että joku ratkaisu löytyy...



ap

Vierailija
39/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kosteusmittaukset eivät välttämättä kerro mitään, eivätkä ilmanäytteet. Meillä kaikki ylläolevat tehtiin ja talo sai oikein hyvät arviot, samoin sisäilma oli raikasta, ei mitään tuoksuja tai tunkkaisuutta.

Heti muuton jälkeen aloimme sairastelemaan, osa enemmän, osa vähemmän. Lopulta talon rakenteista löytyi terveydelle todella vaarallisia homeita (rakenteet olivat myös näistä kohdista aivan terveen näköisiä).

Heitimme irtaimiston roskiin ja muutimme pois.

Osa perheestä parani täysin, osalle jäi loppuelämän sairauksia. Ja asuimme talossa olle vuoden.



Ja tuo sädesienihän on todella paha, kiertäkää nyt hyvät ihmiset moinen kohde kaukaa! Tietämätön saa olla, mutta ei tyhmä.

Vierailija
40/98 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän monta jotka tehneet hometaloon täydellisen remontin, isolla rahalla, ja nyt sairastelevat jatkuvasti... lycka till!