Ostamassa vanhaa taloa ja löytyi
sokkelista puun alaosasta joku sienikasvusto ja sitä on niin paljon, että voidaan luokitella kosteusvaurioksi. Puun yläpuoli oli siis täysin kuiva mutta alapuoli kostea.
Tämä pystyttäisiin korjaamaan, mutta korjaus on kallis 300€/m ja kaikki sisätilan seinät revittäisiin auki ja puu otettaisiin pois ja paikalle laitettaisiin joku harkkovalu.
Talossa pitää tehdä myös kylppäriremontti joka menee omaan piikkiin eli maksetaan itse.
Mitä tekisitte? Ostaisitteko talon?
Mies haluaisi olla apurina korjaustyössä joten hinta voisi vähän laskea.
Kommentit (98)
Me käytiin katsomassa kerran taloa, jossa oli samanlainen perustus ja alkuperäinen kylppäri. Salaojituksen piti olla kunnossa ja kaiken muutenkin ok. Ei ostettu, ei uskallettu. Mä en ymmärrä, miten joku edes miettii noilla spekseillä talon ostamista! Aivan hullua!!!
tuosta remontista on 12-15 000 euroa. Huomenna tulee mahdollinen tekijä arvioimaan hinnan paikan päälle.
En tiedä tuota pohjarakennetta tarkkaan, mutta styroksi siellä on ainakin...
ap
Miksi alapuolinen puu on kostea? Onko ilmanvaihto tukittu, rakenne virheellinen, vai maapohja muokkaamaton?
No jos hirsi laitetaan suoraan betonin päälle kuten 70-luvulla tehtiin usein, se homehtuu siinä suurin piirtein väistämättä joka tapauksessa. Eli sinänsä tuossa ap:n talon tilanteessa ei ole mitään outoa tai mystistä ja jos talo on muuten kuiva, niin ei tuo nyt täysin maata kaatava asia ole. Ja tiedoksi kaikille, että betonilaatassa ei sitten ole ilmanvaihtoa jonka voisi tukkia :D. Yksi miettimisen arvoinen juttu on se, että että mikä on rakenne sisäseinissä. Onko sielläkin hirsi betonin päällä vai onko jotain kosteussulkua. Itse en tuota taloa ostaisi, jollen tietäisi miten sisäseinien alaosa voi. Paitsi jos tarkoitus on joka tapauksessa kaivaa seinät esiin lastulevyn takaa.
Johan tuo on selvä, että tuossa tapauksessa pitäisi tehdä kunnollinen kuntotarkastus, jossa puretaan rakenteita että nähdään mitä kaikkea on pielessä.
En pysty näkemään mitä mieltä tuollaisen pommin ostamisessa olisi, kun terveitäkin taloja on kaupan.
ja sisäseinästä otettiin myös puunpala ja se oli kuiva. Sisäseinien alla oli muovi ainakin siinäkohdassa mistä testi otettiin.
ap
niin se jatkaa kasvustoaan vaikka kaikki puuosat poistettaisiin. Siinä pitää talo purkaa ja talon alla oleva maa-aine siirtää pois jotta ei tulisi uuteen taloon, eli ei auta kalliit korjaukset. Tämä opittu homealan koulutuksessa eli ei oma päähänpisto. Kokemusta löytyy hometaloista kantapään kautta ja sitä kautta heräsi kiinnostus ja olen alalle kouluttautunut. En suosittele jos et halua ongelmia elämääsi.
tuo sädesieni joka ei leviä ylöspäin
ap
tuo sädesieni joka ei leviä ylöspäin
ap
Monethan sanoo ettei lähde kuin polttamalla. Tiedän päiväkodin jossa kaikki irtain on heitetty pois kun tehtiin sädesienilöydös.
http://www.heli.fi/Etusivu/
mutta jos joku on niin ääliö että haluaa itselleen hankaluuksia niin siitä vaan
Jos on katsonut homekotiohjelmia on kyllä käynyt selväksi että niissä sairastutaan ja elämä on helvettiä. Pakko muuttaa pois ja homekodista jää velkaa loppuelämäksi.
Suurin elämässä tehtävä hankinta on yleensä omistusasunto ja ihmettelen syvästi miten keveästi ostopäätöksiä tehdään.
Naapurissa samantyyppinen talo. Samalla tavalla on sokkelin ympärystää kaivettu, eristetty styroxilla yms tehty maasta nousevan veden aiheuttaman kosteusongelman hoitamiseksi. Silti ihan sama, perheessä sairastellaan melkein koko ajan.
Ollaan vuosia katseltu taloja ja vähän on tietoakin kertynyt tältä ajalta. Taidetaan olla luonteeltamme perusteellisia, kun olemme aina selvitelleet talojen ominaisuudet perinpohjin, ennenkuin olemme edenneet ostoaikeissa. Se, mitä näiltä vuosilta on jäänyt käteen -70-luvun taloista, voisi olla kitetytettynä tässä:
70-80-lukujen taloissa alettiin käyttämään muovia, eikä ilmanvaihtoa ollut. Näissä taloissa on suurimpana riskinä betoniin kosketuksessa olevien puurakenteiden homehtuminen rakennusteknisiten ratkaisujen ja huonon ilmanvaidon takia. => kuten sinun Ap tapauksessa.
Homehtumista tapahtuu, kun ilma ei vaihdu ja kosteutta on riittävästi. Kun puu on päässyt homehtumaan, on hometta/homesientä todennäköisesti yltympäriinsä. Mädät kohdat voi toki poistaa ja vaihtaa, mutta näkymätön home jää silti muihin rakenteisiin. Se ei haittaa, jos home "kuolee". Homeen voi tappaa AINOASTAAN huolehtimalla siitä, että ilma vaihtuu. Ap:n tapauksessa talo on kääritty muoviin, joten ei vaihdu ilma rakenteiden välissä.
Vaikka talo olisi kuinka ihana ja mahtavalla paikalla, laittaisin Ap jäät hattuun. Itse en ostaisi taloa:
a)(huolellinen ja järkevä) korjaaminen tulee olemaan todella kallista
b)takeita "tervehtymisestä" ei ole
c)talon eteenpäinmyyminen tulee olemaan vaikeaa kosteusvaurio-taustan takia (tämä ihan realismia, vaikka kuvittelisinkin asuvani loppuelmämäni siinä)
Vielä ehdit lukemaan netistä tai hakemaan kirjastosta kirjoja, jotka kertovat enemmän 70-luvun talojen ongelmista ja niiden korjaamisesta. Tee se, ennekuin lähdet välittäjien ja kuntotarkastajien höpläytettäväksi.
ps. Ostettiin sitten 1961 -vuoden talo.
että parin vuoden sisällä teillä on talo jossa ette voi asua, mutta talolaina joka kuitenkin pitää maksaa. Terveitä talojakin on, miksi ostaa sellainen jonka viat on etukäteen tiedossa.
tuo voi olla niin paljon laajempi juttu miltä nyt näyttää etten uskaltaisi ottaa riskiä.
Toisekseen se terveen näköinenkin puu saattaa olla saastunut, selviää vain labranäytteillä, ei silmämääräisesti.
Ja usein saneeraus osoittautuu myöhemmin riittämättömäksi. Ja sitten teillä on käsissä hometalo.
Homeen vaikutukset ihmisen terveydelle ovat niin suuria, etten lähtisi asian kanssa leikkimään.
t. kahden astmalapsen äiti (kiitos hometalon)
kiitos näistä... en tiedä miten käy kun mies toivoo edelleen muuttoa. Mä olen sitä vastaan. Toivotaan että joku ratkaisu löytyy...
ap
kosteusmittaukset eivät välttämättä kerro mitään, eivätkä ilmanäytteet. Meillä kaikki ylläolevat tehtiin ja talo sai oikein hyvät arviot, samoin sisäilma oli raikasta, ei mitään tuoksuja tai tunkkaisuutta.
Heti muuton jälkeen aloimme sairastelemaan, osa enemmän, osa vähemmän. Lopulta talon rakenteista löytyi terveydelle todella vaarallisia homeita (rakenteet olivat myös näistä kohdista aivan terveen näköisiä).
Heitimme irtaimiston roskiin ja muutimme pois.
Osa perheestä parani täysin, osalle jäi loppuelämän sairauksia. Ja asuimme talossa olle vuoden.
Ja tuo sädesienihän on todella paha, kiertäkää nyt hyvät ihmiset moinen kohde kaukaa! Tietämätön saa olla, mutta ei tyhmä.
tiedän monta jotka tehneet hometaloon täydellisen remontin, isolla rahalla, ja nyt sairastelevat jatkuvasti... lycka till!
Me käytiin katsomassa kerran taloa, jossa oli samanlainen perustus ja alkuperäinen kylppäri. Salaojituksen piti olla kunnossa ja kaiken muutenkin ok. Ei ostettu, ei uskallettu. Mä en ymmärrä, miten joku edes miettii noilla spekseillä talon ostamista! Aivan hullua!!!