Mulla on unelma: haluan "omavaraistaloudelliseksi"
Tai ainakin lähestulkoon sellaiseksi.
Haluaisin hankkia/kasvattaa suurimman osan ruoastani itse, olla riippumaton sähköstä tms.
En pelkää kovaakaan työntekoa, kunhan työ on mielekästä ja järkevää, sellaista, jossa tuntee oikeasti tekevänsä jotain joka on hyödyksi. Ja että työn voi tehdä omalla tavallansa, olla itselleen vastuussa.
Kokonaan työelämästä en varmaan pysty pois hyppäämään, jonkin verran rahaa kuitenkin elämiseen tarvitsee. Olenkin ajatellut, että voisin tehdä alallani sitten joskus vaikkapa osa-aikatyötä, pari-kolme tuntia päivässä esim. henkilökohtaisena avustajana. Elämiseen riittäisi varmaankin 300-500 €/kk.
Tämän unelman tavoittelemiseen mulla on kyllä (onneksi) hyvin aikaa, koska sitä tulen tarvitsemaankin. En osaa juuri mitään perinteisiä taitoja, opettelin esim. vasta tässä tämän vuoden aikana tekemään nuotion! (hahhaa :) sekä keittämään nuotiolla kahvit. Enpä ollut tähän ikään mennessä sellaistakaan tehnyt, vaikka olen jo yli 30-vuotias. Kahvinkeittimellä on tullut vaan kahvit keitettyä.
Aion opetella seuraavan 10-15 vuoden aikana tarvittavia taitoja ja tietoja, vihannesten kasvattamisesta, säilömisestä, metsästyksestä, marjastuksesta, kalastamisesta, kenties kanojen ja vuohien hoidosta... ostaa sopivan pienen mummonmökin + maapläntin maalta ja maksaa sen nyt vielä työssäkäyvänä.
Tavoite on, että sen 10-15 vuoden päästä olen omavarainen, siis lähestulkoon. Vaatteet aion kyllä ostaa (enkä tehdä itse) mutta nekin aion ostaa kirpputoreilta. Niin itseasiassa teen jo nytkin.
Mutta tuosta ruokapuolesta, melko paljonhan luonnosta saa tarvitsemaansa... marjastamalla saa mustikoita ja puolukoita ainakin. Sieniäkin löytää. Jos pihassa on marjapuskia, saa lisäksi viinimarjojakin.
Kalastamalla saa tietysti kalaa. (täytyisi vaan opetella laittamaan sitä)
Kasvimaalla voi kasvattaa kaikenlaista sipuleista kaaleihin ja porkkanoista herneisiin.
Yrttejäkin voisi kerätä luonnosta ja/tai kasvattaa itse.
Kaikkia näitähän voisi säilöä talveksikin hilloamalla, säilykkeinä, kuivaamalla... pakastamalla tietysti myös (mutta pakastimet kyllä toimii sähköllä, ja jos sitä ei ole...)
Lisäksi jos hankkisi kanoja, saisi kananmunia. Ja jos vaikka niitä vuohia, saisi vuohenmaitoa, jota voisi käyttää siltään tai siitä voisi valmistaa jotain muuta.
Tällaisia haaveita ja mietteitä minulla :)
Kommentit (80)
niin voit ostaa jostain tilalta suoraan sian puolikkaan aina pakastimeen. On paljon halvempaa kuin kaupasta ostaen. Ihan joka tila ei toki myy suoraan. Me myydään, mutta ei sillä tavalla suuresti, että mainostettaisi missään.
Ja jos haluat pärjätä ilman autoa, niin sun pitää katsoa se mökin / tilan paikka tosi tarkkaan. Pitää olla parin kilsan säteellä lähimmästä taajamasta ja kunnon bussiyhteys isompaan kaupunkiin. Niitäkin paikkoja kyllä on, mutta ei tietenkään ihan joka paikassa.
Hyvänen aika, ala toteuttaa unelmaasi pikkuhiljaa, kokeile eri juttuja. Kyllä varmasti löydät ajan kanssa sopivan tasapainon omavaraisuuden ja muualta hankitun välillä! :)
Kerralla ei kannata rysäyttää itteensä työttömäksi metsän keskelle elämään, mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa! :)
Noista eläkkeistä; mistäs tiedätte, onko parinkymmenen vuoden kulutta MINKÄÄNLAISTA eläkejärjestelmää...
on kallista, siitä on turha puhua kun pikkurahalla elämisestä puhutaan. Lihakilon saa paljon paljon halvemmalla kaupasta.
Olen itsekin pyöritellyt kyseistä ajatusta vuosia jo. Ainahan sitä voi lähteä pienellä liikkeelle, ensin hankkii sen talon ja pihan. Käy töissä ja maksaa asuntolainaa. Vähitellen laajentaa puutarhaa ja samalla opettelee hommia ja kattelee miten asia etenee.
Itsellä on nyt ensimmäistä kertaa omaa pihaa ja olen istuttanut marjapuskia ym. Vähitellen :)
Ja ihan siis tähdennykseksi, en ole rysäyttämässä itseäni nyt ja heti työttömäksi ja mistään mitään tietämättömänä keskelle metsää. Kuten aloituksessani mainitsin, varaan aikaa unelmani toteuttamiseen 10-15 vuotta (ja käyn kokopäivätyössä sen ajan). Plus, että sittenkin "omavaraisena" ajattelin jatkaa osa-aikaisessa työssä.
Kaarina Davis on tuttu, luen blogiaan, kirjaansa en ole vielä lukenut. Muistaakseni hän on maininnut pärjäävänsä 400 € kuukaudessa.
Ja siis tarkoitukseni EI ole ottaa lehmiä...
Ja yritän päästä LÄHES omavaraiseksi, en täysin.
Mulla on tässä hyvin aikaa ottaa selvää ja opetella kaikenlaista tarvittavaa, hyviä vinkkejä teiltäkin jo tuli! Lisäkommentit ovat tervetulleita.
ap
ja lisäksi metsästysaseet maksavat aika lailla samoin kuin lupakortti. Rautapyynnistä en ole ihan varma, onko se edes laillista. Kissassa (loukuttaminen sallittu) on aika vähän syötävää lihaa.
ja lisäksi metsästysaseet maksavat aika lailla samoin kuin lupakortti. Rautapyynnistä en ole ihan varma, onko se edes laillista. Kissassa (loukuttaminen sallittu) on aika vähän syötävää lihaa.
aikaa ottaa selvää ja hankkia tietoja _muunmuassa_ metsästyksestä. Ja sitten katson onko se minua varten vai ei, jos ei niin kalastus ehkä sitten kuitenkin (siitä onkin vähäistä kokemustakin, ex-mies kalasti paljon). Ja olen kyllä tietoinen kalastusluvasta...
ap
Velattoman talon lisäksi kannattaa säästää myös rahaa muutamia kymmeniä tuhansia. Tai vaihtoehtoisesti ostaa jotain rahaksi muutettavaa, kuten yksiön vuokrattavaksi ja myytäväksi hätätapauksessa. Maiden kunnosta riippuu, paljonko joudut sijoittamaan multaan, lannoitteisiin ja työkaluihin. Käyttämätön maa puskee rikkaruohoa ja tarvitsee melkoisen työn, lannoituksen ja ehkäpä mullan vaihtamisen, ennen kuin tuottaa tarpeeksi syötävää.
Varastotilaa pitää olla runsaasti, polttopuita kannattaa varmaan ostaa valmiina parin vuoden tarpeisiin, niin ei tarvitse ihan kaikkea opetella heti ensimmäisenä vuonna. Kasvihuone kannattaisi tehdä ihan alkajaisiksi, tai jos mahdollista liittää itse mökkiin lasinen viherhuone.
Sinun asemassasi ostaisin mökin heti kun rahat ovat koossa, jäisin vielä töihin rahoittaakseni talon ja maan lisätyöt sekä muut pakolliset tarvikkeet. Olisiko muuten sinun mahdollista saada virkavapaata tai viettää sapattivuotta 1. vuosi, jos hanke osoittautuisi kalliimmaksi kuin arvio, niin voisit jatkaa töitä vielä muutaman vuoden?
Siis eivätkö lähes kaikki rannat ole maaseudulla yksityisomistuksessa? Saako toisen rannalla pitää venettä, verkkoja, katiskaa yms.?
joka ainakin joku vuosi sitten eli sähköttömässä talossa hevonen omassa tallissa. Muutti Hesasta Länsi-Suomeen kiireistä elämää pakoon. Nyt en ole tosiaan vuosiin nähnyt mutta onnellisen ja tasapainoisen oloinen nuori, komea mies oli. :) Töissä varmaan kävi... en tarkemmin tiedä tuosta omavaraisosuudesta.
Minuakin kiinnostaisi. Mutta sopiva talo, joka siis olisi tarpeeksi lähellä palveluja, johon kuuluisi oikeus vesistöön, tai oma ranta, jonka lähimetsät olisivat helppokulkuisia ei ryteikköä, marjaisia ja sienisiä, jossa kyläläisillä on toimiva teiden auraus, jossa on muuta kylätoimintaa esim. polttopuiden myyntiä ja maatiloista myytäisiin tuotteita... aika monta asiaa pitäisi mennä kohdalleen :)
Olen asunutkin muutamia vuosia talossa, jossa oli ainoastaan puulämmitys ja ulkovessa yms. Nyt lasten kanssa ja muutenkaan en halua mennä ihan siihen, mutta on meillä kasvimaa ja marjapensaita yms. Tekee myös hyvää lasten nähdä mistä ruoka tulee.
Netissä muistaakseni oli jossain kerrottu esim. kuinka paljon tarvitsee pinta-alaa perunan viljelyyn/hlö. Me tuotamme perunaa vain kesäksi, meillä ei ole edes perunakellaria. Perunasta, sipulista, marjoista, herneistä ja vaikka raparperistä on helppo alkaa. Älä kertaheitolla yritä siirtyä omavaraiseksi vaan osta nyt ensin se mökki ja maata ja harjoittelet pienemmässä mittakaavassa laajentaen vähitellen. Joidenkin kasvien viljelyssä on omat niksinsä ja joka kerta sitä oppii jotain uutta.
Viljelysten pinta-alan pitäisi olla varmaankin aika suuri, jotta pystyisi omavaraisuuteen. Jos haluat tomaatteja yms. pitäisi myös tehdä jonkunlainen kasvihuone.
Itse en varmaankaan edes pyrkisi täydellisen omavaraiseksi, mutta sitten pyrkisin ostamaan lähiruokana ne, mitä en itse pystyisi/haluaisi tuottaa. Ja jos tilalla ei valmiiksi kasva mitään niin esim. marjapensailla kestää useampi vuosi, ennen kuin saat oikeasti jotain satoa ja omenoita ja luumuja saat odotella pitkään jos joudut puun kasvattamaan taimesta jne.
Haaveilu ja suunnittelu on ihanaa, toivottavasti haaveesi vielä toteutuu!
siihen, kunhan muistaa reaaliteetit.
Meidän perheessä yritetään elää mahdollisimman kulutuskriittisesti.
Molemmat vanhemmat käyvät osa-aikatöissä ja aikaa jää runsaasti perheelle ja lapsille.
Meillä on perunamaa, kasvimaat, marjapensaista ja omenapuita. Läheisestä metsästä haetaan puolukat, mustikat, vadelmat ja sienet.
Ruokapiirin kautta ostetaan luomu- tai lähiruoka suoraan tiloilta (mm. maito, lihat, munat, jauhotuotteet, sekä juurekset ja kasvikset joita ei itsellä ole). Kaikki ruoka laitetaan alusta lopppuun itse, kaupassa käydään 1-2 kertaa kuukaudessa.
Vaatteet ja muutkin tavarat ostetaan mahdollisuuksien mukaan kirpparilta ja turhaa kuluttamista vältellään.
Muuten eletään ihan nykyaikaisesti, on kaksi autoa, tv, tietokoneet ja kaikki muut vempeleet.
Mutta on ihana elää ruoan suhteen niin, ettei tarvi kauppaan kantaa rahojaan. Saa paljon parempaa ruokaa, terveellistä ja tuoretta kuin kaupasta.
Haaveilen itsekin maalla asumisesta ja oman ruoan tuottamisesta. Mutta pahoin pelkään, että en mitenkään tulisi toimeen alle 700€ kuukausituloja. Ilman sähköä en osaisi elää, kaipaisin televisiota, radiota, tietokonetta, pakastinta, valaistusta, kodinkoneita jne.
Kiinteistövero, tiehuolto, jätemaksut, nuohous, vakuutukset, matkakulut, lannoitteet, uudet taimet ja siemenet, talon kunnossapito, kalastuslupa...
Sekä kahvi, pesuaineet, kynttilät, viljatuotteet, liha, vessapaperi...
Lottovoittoa odotellessa :D
Selvitteleppä jos voisit vuokrata palan peltoa kasvimaaksi ainakin ensikesänä ? Monissa kaupungeissahan on vuokrapalstoja. Siinä pääsisit kokeilemaan käytännössä perunan, porkkanan jne viljelyä. Jos pistät heti vauhtia töppösiin niin kerkeät vielä tällekkin kesälle vuokraamaan palan ja voit kasvattaa esim. sipulia, salaattia, yrttejä, retiisejä ja jos ostat valmiita taimia niin voit laittaa kesäkurpitsaa, kaaleja ym. vielä tällekkin kesälle kasvamaan. Tekemällä oppii.
t. Kasvimaalla möyrijä omakotiasuja
Siis eivätkö lähes kaikki rannat ole maaseudulla yksityisomistuksessa? Saako toisen rannalla pitää venettä, verkkoja, katiskaa yms.?
Rannat kyllä yksityisomistuksessa ovat, mutta kalat ovat enimmäkseen vedessä.
Vesi- ja kalastusoikeus ovat sitten monimutkaisempi juttu varsinkin sellaisissa vesissä, joissa on jalokalaa. Ahvenia, haukia ja muita sellaisia saa pyytää mato-ongella kuka tahansa, ja kenen vedestä tahansa.
Metsästykseen liittyy muutakin kuin ravinnonhankintaa. Se on hyvä tapa päästä maaseudun sosiaaliseen yhteisöön ja on yksi tavallisista maaseudun harrastuksista.
Hevosessa on muihin kulkeneuvoihin verrattuna se hyvä puoli, että sen voi syödä sitten kun se aika koittaa.
Aloita koko jutun uusiksi miettiminen tästä...
Tällaista on paljon, mutta eihän ne ihmiset tänne kirjoittele.
Onneksi kuitenkin jotkut ihanat ovat sinua jo kannustaneet. Minäkin! Sä onnistut aivan varmasti!
Ystäväni käy sunnuntai-illat auttamassa jonkun tunnin. lisät su, ilta, lomakorvaus, olematon vero. eikä tarvitse mummoa siirtää mökistään pois kun käy avustaja.
Ei tarvi kituuttaa ja voi säästää pahan päivän varalle. Entä jos sairastut, kuka hoitaa eläimet ja millä sitten elät? Entä jos pitää korjata taloa tai navetaa? Entä kun tulee säädöksiä ja veroja?