Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huumetesti ei onnistu - menetänkö työpaikan?

Vierailija
07.06.2012 |

Aloitan pian työskentelyn uudessa työpaikassa. Tätä ennen minun on kuitenkin toimitettava työnantajalle todistus huumausainetestistä. Lupauduin tähän työhaastattelussa. Vasta myöhemmin minulle selvisi, että huumetesti otetaan virtsasta. Testi tehdään myös valvotusti, mikä tarkoittaa että hoitaja seuraa vierestä näytteenottoa.

Saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta sitä se ei minun kohdalla kuitenkaan ole. Kärsin paruresiksesta eli "ujopissasta", jonka seurauksena jopa tavallinen ei valvottu virtsanäyte on haasteellinen. Paruresiksesta kärsivät eivät kykene virtsaamaan pakotettuna tai toisen ihmisen läsnäollessa. Pahimmassa tapauksessa koti on ainoa paikka, jossa ujopissaaja kykenee tyhjentämään rakkonsa. Lisätietoa paruresiksesta: http://ujorakko.webs.com

Virtsaaminen hoitajan valvovan silmän alla on siis minulle täysi mahdottomuus, enkä näin ollen voi osallistua minulle määrättyyn huumetestiin. Tuntuu käsittämättömältä ajatella, että menettäisin työpaikkani tämän asian takia. Mitä ajattelette, kuinka tulisi toimia?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sille on oikein termikin. Nyt tiedän tämänkin.

Mulla myös ujorakko. Täydessä baarissa joskus inhottavaa käydä vessassa, kun en myöskään saa mitään aikaiseksi jos joku siinä kopin ulkopuolella odottaa vuoroaan. Joskus auttaa käsisuihku, mutta aina sitä ei ole tarjolla.

En mäkään tohon pystyisi. Kehtaisin kyllä sanoa että pissanäytteen voin antaa, mutta en valvotusti koska en siihen kykene. Menkööt sitten työ sivusuun, sanoisin vaan että sorry, mutta en vaan kykene ja jos ei kelpaa se että saan yksin asioida näytteenottovessassa, niin sitten sitä ei voi ottaa.

Vierailija
22/84 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa voidaan vatvoa loputtomiin ja totta on, että huumetesti voidaan suorittaa muustakin kuin virtsanäytteestä. Totuus on kuitenkin se, että jos työntekijä antaa signaalin siitä, että huumetesti on hänelle jotenkin hankalaa/ vaikeaa/konstikasta jne. jne. se on poikkeuksetta työnantajalle viesti siitä, että jotain halutaan peitellä ja vältellä. Eri asia on sitten se, mikä lopullinen totuus on, mutta näin työnantaja tulkitsee sen aina salailuksi. Peli on siis menetetty työntekijän kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa pissanäyte jonka itse suostun antamaan on makunäyte. Kuka hullu haluaa natsityöpaikkaan joka kehtaa vaatia tuollaisia näytteitä?

Vierailija
24/84 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin myös näytteenannon vaikeudesta valvojan kanssa. Muulloin ei ole ujopissavaivoja ollut. Jopa kimppavessa baarireissulla on luonnistunut.

Ajattelin sitten kuitenkin, että paskaaks tässä, työaikaahan tässä kulutan ja kärsikööt kyylä hoitsu kanssani vessassa.

Lopulta onnistui.

Vierailija
25/84 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työnantajani vaati huumetestissä, että jonkin aineen on näyttävä positiivisena. Kaikkea sitä työpaikkansa eteen pitääkin tehdä.

Vierailija
26/84 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun eron ja tasuatni vuoksi antamaan JOKA viikko seulat Tampereen Päiväperhossa ja minulle se on yhtä tuskaa. Ehdotin sylkinäytteestä tehtävää testä, mutta se ei kuulemma onnistu. Joka viikko olen siellä sen kaksi tuntia ja itkien yritän saada pissaa tulemaan. Se ei vaan onnistu kun joku seisoo puolen metrin päässä ja tuijottaa just sinne. Järkyttävää... 

Mikä vika olisi sylkitesteissä kun ne kelpaa poliiseille, tullille ym?!

Juu ja huumeita olen käyttänyt joskus vuonna 2011 ja ennen kuin tiesin edes raskaudestani :(

Vierailija
27/84 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa työpaikassa aloittaessani kävin myös huumetestissä. Siellä todellakin oli henkilö valvomassa koko suorituksen ajan. Selvisin testistä juomalla aivan hirvittävän paljon etukäteen. Ei mikään helppo suoritus mutta onnistui onneksi ensimmäisellä yrittämällä.

Vierailija
28/84 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää stressatko sitä, kun tilanne tulee ja täytyy pissata ajatelkaa että tämä hoitajakin pissaa, sitten vaan rentoudu, ajattele että hyvä kun pääsee pissaamaan ja helpottamaan oloaan, ja rentouda lihaksesi ja helpotus tulee. vaikeinta on kun on jossain kaupungilla tai turistina ulkomailla eikä löydä vessa vaikka melkein pissaa housuihin. sitä vasta suostuisi pissaamaan jos vain muutama henkilö näkisi. kaikki pissaavat. itsellänikin oli ujo rakko, vaikka oli pissahätä ei saanut pissattua purkkiin täytyi odottaa että pystyy. sen ujopissan voi unohtaa ja pissata vapaammin jos vain harjoittelee eikä stressaa, kun on muita vakavampia asioita kuin tämä, ei sitä kannata niin stressaavasti ottaa. h

Vierailija
29/84 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää stressatko sitä, ajatelkaa että menee miten menee, ei kannata sellaisen takia tuhlaamaan hermosolujaan, se hoitajakin pissaa, ei sitä edes tarvitse miettiä sujuuko vai ei, menkää vaan testille ja on ihan normaalia jos ei sekunnissa pissaa vaan joku aika voi mahdollisesti kestää, jos ei onnistu niin ei se mikään suuri asia ole. liika miettiminen vaikeuttaa sen pissan.

Vierailija
30/84 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin työhön olet menossa? Ylipäänsä huumetestiä ei edes voida vaatia ellei tosiaan kyseessä ole ihmishenkiä uhkaava työ tai vastaava. Tietysti työlle voi käytännössä heittää hyvästit jos kieltäytyy mutta oikeus on.

Vierailija
31/84 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Lekuri

Lekuri, sä sen kuiskasit ;).

Vierailija
32/84 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Lekuri

näkee huomattavasti pidemmältä ajalta.

Vierailija
33/84 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teidät huomattaisiin ilman noita hulluilujannekin. Fiksut ja ammattitaitoiset ihmiset pannaan merkille ilman erityistä oman olemisen alleviivaustakin.

Jumalavitsa, että maailma on täynnä idiootteja!

Ei teitä niin kovin paljoa kuitenkaan ole.

Vierailija
34/84 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joihin vaaditan huumetesti, ainoastaan sen takia kun pelkäävät valvottua testiä. Olisi tietysti reilua, jos tarjottaisiin myös vaihtoehtoisia testausmuotoja. Ei kai voi olla minkään työn edellytys, että pystyy julkiseen kuseksintaan.

Vierailija
35/84 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusanalyysi Huume / Alkoholi (EtG)

Hius on tärkeä näytemateriaali selvitettäessä henkilön päihteidenkäyttöä. Vieras aine voidaan havaita hiuksesta pitkän aikaa, huolimatta siitä miten tai missä muodossa se on otettu.

Näytemateriaali

Vieraiden aineiden havaitsemiseen soveltuvat mitkä tahansa ihmiskehon karvat (hiukset, rintakarvat, häpykarvat jne.). Yleensä kuitenkin hiusanalyysiin otetaan hiuspohjasta noin lyijykynän paksuudelta hiussuortuvia mahdollisimman läheltä päänahkaa. Yksittäiset hiussuortuvat eivät sovellu käytettäväksi tutkimuksissa.

Hiusnäytteiden kontaminaatio ja manipulointi

Hiusnäyte voi kontaminoutua johtuen sen sijainnista ihmiskehossa. Esimerkiksi henkilön hiukset voivat kontaminoitua joutuessaan kosketuksiin kannabiksen savusta tai kokaniipölystä, vaikka henkilö itse ei ole koskaan käyttänyt huumeita. Näytemateriaali puhdistetaan muutamaan otteeseen ennen testin suorittamista, jotta voidaan välttyä vääriltä positiivisilta tuloksilta.

Huumausaineiden analysointi hiuksista

Huumausaineet voidaan havaita hiuksista pidempään kuin virtsasta ja verestä. Vieras aine tai sen hajoamistuote kulkeutuu hiusjuureen ja tallettuu hiukseen. Aineiden tarkka toteamisaika hiuksista riippuu hiuksen pituudesta. Esimerkiksi 12 cm pitkästä hiusnäytteestä, jonka kasvuvauhti on ollut 1 cm/kk, voidaan havaita päihteiden käyttö yhden vuoden ajalta.

Testin tulos on positiivinen hiuksesta löytyvien yhdisteiden ylittäessä seuraavat raja-arvot:

Parametri

Raja-arvo

ng/mg

Amfetamiini

(Amfetamiini, Metamfetamiini, MDMA, MDE, MDA) 0,1

Bentsodiatsepiini

(Diatsepaami, Nordatsepaami, Oksatsepaami, Flunitratsepaami, 7-Amino-Flunitratsepaami, Bromatsepaami, Alpratsolaami, Loratsepaami) 0,5

Kannabinoidi

(Tetrahydrokannabinoli) 0,02

Kokaiini

(Bentsoyyliekgoniini) 0,1

Opiaatit

(Diasetyylimorfiini (Heroiini), 6-MAM. Kodeiini, Dihydrokodeiini (DHC), Morfiini, Metadoni, EDDP) 0,1

Alkoholin analysointi hiuksista (EtG)

Krooninen alkoholin käyttö voidaan havaita hiuksista analysoimalla etyyliglukuronidin (EtG) (etanolin hajoamistuote) esiintyyminen. Kuten huumeiden ja lääkkeiden kohdalla, 1 cm hiusnäytteestä voidaan havaita alkoholin käyttö yhden kuukauden ajalta. On suositeltavaa, että alkoholianalyysi hiuksista suoritetaan korkeintaan 3 kuukauden ajalta. EtG:n hydrofiilisen ominaisuuden vuoksi se voi "huuhtoutua" ja alkoholin analysointi hiuksen latvasta voi näin ollen johtaa väärään negatiiviseen tulokseen.

Alkoholin käyttö voidaan luokitella perustuen seuraaviin EtG -konsentraatioihin hiuksissa:

Alkoholin käyttö EtG -konsentraatio pg/mg

Raittius 0 -7

Liiallinen kulutus 7 - 30

Intensiivinen kulutus 30 - 50

Alkoholiongelma yli 50

Vierailija
36/84 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kennellekkään hiusnäytteitä kustantamaan. Virtsatesti on halvin ja siksi yleisempi. Työnantaja kun on velvoitettu kustantamaan huumetestauksen.

Vierailija
37/84 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, saako testin tehdä yksin vessassa, jos riisuu kaikki vaatteet pois valvonnan alla?

Vierailija
38/84 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissatesti on nöyrryyttävä. Minulla meni varmaan puoli tuntia ennen kuin onnistui. Hoitaja tuijotti vessakopin luukusta 50 cm päästä ja puhisi kyllästyneenä. Erittäin nöyrrytävää! Ei pitäisi olla sallittua tällaisessa muodossa. Eikö vessaan saisi mennä yksin vaikka ilman vaatteita niin, että saisi laittaa oven kiinni, eikä kukaan tuijota vieressä? Jätin äskettäin hakematta kiinnostavaan työpaikkaan, koska ilmoituksessa sanottiin, että vaaditaan huumetesti. Olen 100% raitis, huumeista en viitsi edes puhua.

Vierailija
39/84 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioista vaikeita, eikös?

Vierailija
40/84 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyte voidaan ottaa katetrilla. Näyte on kuitenkin toimitettava tai työnanataja voi tehdä omat johtopäätöksensä ja olla jatkamatta työsuhdetta.