Huumetesti ei onnistu - menetänkö työpaikan?
Aloitan pian työskentelyn uudessa työpaikassa. Tätä ennen minun on kuitenkin toimitettava työnantajalle todistus huumausainetestistä. Lupauduin tähän työhaastattelussa. Vasta myöhemmin minulle selvisi, että huumetesti otetaan virtsasta. Testi tehdään myös valvotusti, mikä tarkoittaa että hoitaja seuraa vierestä näytteenottoa.
Saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta sitä se ei minun kohdalla kuitenkaan ole. Kärsin paruresiksesta eli "ujopissasta", jonka seurauksena jopa tavallinen ei valvottu virtsanäyte on haasteellinen. Paruresiksesta kärsivät eivät kykene virtsaamaan pakotettuna tai toisen ihmisen läsnäollessa. Pahimmassa tapauksessa koti on ainoa paikka, jossa ujopissaaja kykenee tyhjentämään rakkonsa. Lisätietoa paruresiksesta: http://ujorakko.webs.com
Virtsaaminen hoitajan valvovan silmän alla on siis minulle täysi mahdottomuus, enkä näin ollen voi osallistua minulle määrättyyn huumetestiin. Tuntuu käsittämättömältä ajatella, että menettäisin työpaikkani tämän asian takia. Mitä ajattelette, kuinka tulisi toimia?
Kommentit (84)
päivittäin enkä voi muuta kuin ihmetellä aikuisten ihmisten vaikeutta pissata toisen läsnäollessa.
On helvetin tympeetä istua tuntikin vessassa jonkun kanssa joka vaan ei saa pissaa tulemaan. Jos on vaikeuksia pissata niin jokainen varmaan ymmärtää että ei käy aamulla pissalla ollenkaan vaan panttaa sitä laboratorioon asti.. ottaa ajan sen verran aikasin ettei rakko poksahda..Näin kesällä sinut on helppo ohjata vessaan ilman valvojaakin. Kunhan jätät kaikki ylimääräiset vaatteet vessan ulkopuolelle ja hoitaja katsoo ettei taskussasi ole kaverin pissaa. En tarkoita että olisit alasti vaan joku kevyt hellemekko päällä...
näytätkin ja tuskin ainakaan asenteellasi helpotat pissaamisvaikeuksista kärsivää. Ammattitaitoinen hoitaja kyllä tietää, että pissaaminen ei aina onnistu vaikka rakko olisi täysi, oli sitten aikuinen tai lapsi.
päivittäin enkä voi muuta kuin ihmetellä aikuisten ihmisten vaikeutta pissata toisen läsnäollessa.
On helvetin tympeetä istua tuntikin vessassa jonkun kanssa joka vaan ei saa pissaa tulemaan. Jos on vaikeuksia pissata niin jokainen varmaan ymmärtää että ei käy aamulla pissalla ollenkaan vaan panttaa sitä laboratorioon asti.. ottaa ajan sen verran aikasin ettei rakko poksahda..Näin kesällä sinut on helppo ohjata vessaan ilman valvojaakin. Kunhan jätät kaikki ylimääräiset vaatteet vessan ulkopuolelle ja hoitaja katsoo ettei taskussasi ole kaverin pissaa. En tarkoita että olisit alasti vaan joku kevyt hellemekko päällä...
mennä vessaan valvomaan!!!
Näin sanotaan sosiaali- ja terveysministeriön ohjeistuksessa:
"Testattava luovuttaa virtsanäytteen WC-tilassa tai muuten siten erotetulla alueella, että taataan yksilön intimiteettisuoja Näytteenottaja pysyttelee WC:n ulkopuolella, kunnes näyte on kerätty, eikä näytteenottajalla saa olla suoraa katsekontaktia testattavaan." s. 45
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=28707&name=DLFE-…
niin miksi te hoitajat väkisin änkeätte niihin vessoihin toisten kusemista häiritsemään?
Samankaltaisesa tilanteessa vieroitin itseni Diapamista (10mgx3) noin 4 viikoss. Odottelin pari viikkoa kohtalaisissa vieroitusoireissa. Onnistun jotenkin sinnitelemään Serqueli ja Zyprexan avulla päivälääkkeiä ja yöksi Atarax ha Doxal. Sitten kävin testissä lirauttamassa nollat. Bntsojen käytön aloitin heti testin jälkeen, mutta puol pienemmällä annostksella.Mainittakoon, etä Seroquelia, Zprexaa, Ataraxia ja doxalia ei missään työpaikan seulassa mitata...
Kyllä se pissa sieltä tulee kun on sen aika. Täällä ei hoitaja seiso vieressä, vaan labran vieressä on vessa josta saadaan labran puolelta katkaistua vesi ja ainoastaan se pieni näyteluukku on auki koko ajan.
Eli hyvä yritys, mutta huumetestiin mars mars.
niinpä, taisi ap:lla olla todellisuudessa ihan joku muu syy testin välttelyyn...
Samaa ongelmaa täällä. 6 litraa vettä join ja 8 tuntia kuljeksin ne virtsana rakossa hirveästä jomotuksesta kärsien kun aina kun yritin kusta oli se hoitaja siinä vieressä katsomassa, siis sanoin aina kun ajattelin että nyt onnistuu, että tulee mukaan niin päästään siitä ja ei onnistunut. Ennen kuin sitten lopulta. Ihan hirveää. Onneksi ei ole otettu kuin kerran. Tuollaisen vesimäärän juominen ei ole nimittäin terveellistä. Joku eukkohan oli kuollut juotuaan parissa tunnissa neljä litraa vettä, tosin sillä kyse ei ollut virtsanäytteen ottamisesta.
Olen ollut huumetestissä, joka tehdään tietyissä firmoille aivan kaikille työhöntulijoille, iso firma kyseessä.
Testiä varten mentiin vessaan. Hoitaja tarkisti kopin ensin ja sitten kävin siellä lirauttamassa purkkiin AIVAN YKSIN. Hoitajan pitää olla varma, että testipurkkiin ei mene kenenkään toisen virtsaa, siinä se.
Ap, älä anna tämän estää työnsaantia. Juo vaikka pari litraa vettä ennen testiä, että on aivan pakko pissata.
ÄLÄ juo liikaa ennen testiä, ettei näytteestä tule liian laimeaa. Minä jouduin menemään kahdesti tämän takia. Kukaan ei vaan ollut kertonut, ettei ennen näytteen ottoa kannata juoda.
Mulla on sama vaiva ja joudun antaan seuloja taustani vuoksi. Sossu vaatii lapsen vuoksi ja se on kamalaa! Alussa itkua väänsin kun ei vaan irronnut :( Aina ollut jännäpissa ja todellakin ymmärrän mitä se on... Rakko halkeamispisteessä ja silti ei lirahda edes vahingossa.
siis tämähän on vanha ketju, mut kannattee varmaan uudelle työnantajalle laittaa tuo ap:n antaman linkin takaa löytyvä teksti ujosta pissasta. Tekstissähän yhdessä kohden väitetään ongelman olevan psyykkinen ja tästä kärsivän ihmisen lähes epävakaa mielenterveydeltään, epäsosiaalinen nyt ainakin. Saattaisi työnantaja uudemman kerran miettiä, haluaako riskiä ottaa...
Siis tuli mieleen, kun joku ehdottanut et ap pyytäisi lekurilta todituksen vaivastaan ja tällä perustelisi testin onnistumattomuuden....
no mulla hoitsu sanoi että jätä veska ulkpuolelle ja tyhjennä taskut, pussitti hanat ja heitti jotain pönttöön joka värjäs veden siniseksi. Pisti oven kiinni ja sano että tuu tälle puolelle pesee kädet ku oot valmis.
avot mä pissasin ja that*s it
Mä annoin kerran huumetestin, ei ollut ongelmaa. Silloin hoitaja jutteli, että aika monilla kestää vaikka muutama tuntikin, mutta kyllä se sieltä sitten tulee kun juo reippaasti. Tai en kyllä muista, saiko näytteenantaja juoda rajattomasti, kyllä kai.
Ei näy hiuksista jos on blondannut!
Meillä hoitaja on vieressä ja huumetesti vaaditaan. Muutoin ei pääse töihin, ei edes etähommiin.
Pari kertaa olen joutunut työpaikalla huumetesteihin. Ensimmäisellä kerralla hoitaja tuli mukaan vessaan, mutta väliin vedettiin verho. Toisella kertaa näytteenottoa valvottiin luukun kautta, mutta luukun edessä oli suljetut sälekaihtimet. Melko privaatisti tuon näytteen on siis saanut antaa. Myös meillä työsopimuksen ehtona on negatiiviset huumetestit.
On helvetin tympeetä istua tuntikin vessassa jonkun kanssa joka vaan ei saa pissaa tulemaan. Jos on vaikeuksia pissata niin jokainen varmaan ymmärtää että ei käy aamulla pissalla ollenkaan vaan panttaa sitä laboratorioon asti.. ottaa ajan sen verran aikasin ettei rakko poksahda..
Näin kesällä sinut on helppo ohjata vessaan ilman valvojaakin. Kunhan jätät kaikki ylimääräiset vaatteet vessan ulkopuolelle ja hoitaja katsoo ettei taskussasi ole kaverin pissaa. En tarkoita että olisit alasti vaan joku kevyt hellemekko päällä...