Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Argh... Lapseton sisko!

Vierailija
07.06.2012 |

Tulipahan taas mitta täyteen. Meillä toukokuussa _aina_ helvetinmoinen kiire, koska koulussa on vaikka mitä ylimääräistä, kaikki harrastukset loppuu jne.

Nyt sitten tämän normaalirumban päälle astmalapsi sai megakohtaukset, esikoinen oli ensin viikon flunssassa ja toisen korvatulehduksessa ja minä olin leikkauksessa sairaalassa ja sitten kotona toipilaana niin, että ruumiillinen työ kielletty.

Kaiken päälle vielä 9 kaverisynttärit ja esikoisen omat synttärit.

Kahlattiin sitten miehen kanssa päivä kerrallaan savottaa läpi. Siivooja käy kahden viikon välein, enkä nyt sitten siivonnut siinä välissä.

Lapseton siskoni lomaili ja tunki tuomaan lapselle synttärilahjaa. Kauhisteli ja pällisteli, miten epäsiistiä meillä on. Ja vielä siivoojan käytyäkin selitti, että "onpa nyt erinäköistä kuin ennen siivojaa". Daa... Jos en kerran saa siivota ja mies hoitaa kaiken yksin niin on se nyt aika loogista, että sotkuista saattaa olla.

Me ollaan vielä tehty paljon pihatöitä tänä keväänä - mutta siitä ei tietty voinut mitään sanoa.

Kävimme yhdessä ostoksilla ja sisko mäkätti joka välissä, miten minä "hosun" lapsille vaatteita. Joo, kummallakaan ei ole ensi syksyksi minkäänlaisia välikausivaatteita, nyt oli monessa paikassa tarjouksessa ja todellakin sitten pusersin ne välikausivaatteet sitten molemmille. Ei - kuulemma pitäisi ostaa harkitummin ja "ehtiihän sitä syksylläkin" jne. Ja tietenkin sitten loputon mäkätys myös siitä, kuinka käytin nyt sitten alennuskorttiaan - hän sai ko. kaupasta 10 prosentin alennuksen ja tämä oli toinen kerta 7 vuoden aikana, kun nyt sitten sitä hyödynsin.

Itse olin opiskeluaikoina Stockalla töitä ja sisko itse osti kaikki vaatteensa alehintaan kahdeksan vuotta!

Ja nytkin tarjosin sitten hänelle lounaan kiitokseksi, mistä hän ei tietenkään edes kiittänyt.

EN JAKSA, kun hän tietää _aina_ kaiken paremmin ja mäkättää ihan kaikesta!

Moneksi päiväksi jäi taas ikävä maku suuhun. Sitten hän itkee, kun ei hänen kanssaan olla.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei toisten ihmisten elämään ja ratkaisuihin (ei edes lähisukulaisen) ole oikeutta tuolla tavalla puuttua. Vain tyhmät arvostelevat ääneen toisten ratkaisuita eivätkä edes yritä katsoa asiaa toisen näkökulmasta!

SILTI olen sitä mieltä, että ap:n " siskon lapsettomuuden" korostaminen on ärsyttävää. Ihan kuin siskon empatiakyvyttömyys ja kapeakatseisuus ei olisi persoona- vaan lapsilukukysymys, ja ihan kuin lapsettomilla ei voisi olla kiireisiä tai rankkoja elämänvaiheita! Kyllä minä ainakin jo ennen lasten hankkimista ymmärsin, jos perheellisellä ystävällä tai sukulaisella oli kiireitä, ja ihan yhtä lailla ymmärrän nyt perheellisenä, että kiireitä tai muita elämää kuormittavia ja toimintaan vaikuttavia tilanteita voi olla sinkullakin!

Minusta se, että laukoo totuuksia kuten "lapsettomilla ei ole muuta kuin aikaa pyöriä kaupoissa" on ihan yhtä idiottimaista kuin ap:n siskon toiminta! Ihan yhtä ärsyttävää kuin toisen perhe-elämän arvosteleminen on itsensä asettaminen jotenkin ylemmäs tai tietävämpään asemaan pelkästään perheellisyyteen vedoten!

Ei ihminen tarvitse lasta ollakseen fiksu, sivistynyt ja toisen elämää sympatiseeraava. Minusta vähän vaikuttaa siltä, että ap:n perheessä molemmat siskokset aliarvostavat toistensa elämäntilanteita ja -tapoja vielä sanovat sen ääneen. Surullista.

Vierailija
22/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä on yhtä monta lasta ja samanlainen elämäntilanne kuin sinulla. Eiköhän pane siskosi miettimään...

ensinnäkään lapsia ei ole mikään palkko laittaa niin moneen harrastukseen että niistä toukokuussa ihan stressi tulisi. Synttäreille ei ole pakko mennä, ne KAIKKI LAPSIPERHEET varmasti ymmärtävät, kun kerran olet leikkauksessakin ollut.

Välikausivaatteet TODELLAKIN ehtii ostamaan syksyllä, en minäkään ymmärrä mitä ihmeen järkeä niitä on PURISTAA kesällä?? Lapsen kokokin voi muuttua. Eikä lapsi siihen kuole, jos pari pv syksyllä puet kerroksittain, ennenkuin saat sen elintärkeän välikausiasun ostettua.

Kotona siivousta ei ole mikään pakko tehdä jättimäisenä kerran viikossa, vaan joka päivä vähän järjestellään jne, ei todellakaan tule kaaosta edes kahdessa viikossa. LAPSET kun ovat jo niinkin isoja, että koulussakin käyviä tuntuu olevan, niin etkö tosiaankaan ole opettanut heitä siivoamaan omaa huonettaan?? Jo ekaluokkalainen osaa meillä siivota sen verran, ettei huoneensa ole kuin pyörremyrsky ja poikkeustilanteessa auttaa varmasti pyydettäessa myös muissa arjen askareissa.

Tietenkin siskosi olisi voinut jättää sanomatta pari juttua, mutta sun oma asenne saa noi sanomiset kuulostamaan paljon pahemmilta. Teet myös itse aika paljon oletuksia sisaresi elämästä. Opettele ensin itse miettimään asiaa toisen kannalta ja sitten vasta voit odottaa muiden tekevän samoin.

Toki lapsiperheessa välillä on tosi raskasta, mutta ei se nyt niin mieletöntä rumbaa ole kuin jotkut täällä antavat ymmärtää. Suurin osa äideistä ihan itse tekevät kiireensä, ikävä sanoa.. höllätkää nyt vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton ei vain tiedä mitä lapsiperheen elämä on.

Siskoni ei ainakaan tiedä! Hän on tietävinään. Siinä on iso ero.

Hän oli ihan yhtä vittumainen jo veljelleni ja haukkui veljen vaimoa vuosikaudet koko ajan ja jatkuvasti. Siskoni olisi osannut ostaa paremmat vaatteet, veljenpojan koulunkäyntiä hoidettiin väärin, rippijuhlissakin oli väärät tarjottavat jne. jne. jne. Ja niin edelleen.

Hän vei veljenpojan jopa omin luvin lääkäriin, koska oli diagnosoinut tämän omin päin jne. Leikkasi hiukset, kun poika oli siellä kaksi tuntia kylässä. Ja niin edelleen.

Se hänen kaikkitietävyytensä vie raivon partaalle! Miten joku voi kuvitella olevansa noin ylenpalttisen fiksu asiassa, josta a) ei ole minkäänlaista kokemusta, b) työkokemusta edes taikka c) koulutusta.

Lapseton, miehetön, kouluttamaton siskoni on mielestään totaali-guru lapsiperheen asioihin liittyvissä asioissa!

Se nyt vain yksinkertaisesti välillä nyppii.

Ja tiedän, että jälleen kerran sieltä kohta tulee syyttävää viestiä, että "hänet on hylätty kesäksi yksikseen"... Mutta kun en jaksa hänen seuraansa, eikä tunnu jaksavan kukaan muukaan.

Hän on energiasyöppö.

ap

Vierailija
24/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän niin hyvin. Jo pelkästään se, että olet ollut leikkauksessa, olisi riittänyt syyksi siihen, että teillä on sotkuista ja että siskosi olisi pitänyt tarjota apua eikä mäkättää jostain kortin lainauksesta.

Tämän lisäksi tuo kuormittava toukokuu kaikkine iltamenoineen...

Ihmetyttää tuo yksi, jonka mielestä lapset menee siinä sivussa, vaikka äiti on leikkauksessa ja toipilaana ja että lapsiperhe-elämä soljuu samanlaisena kuukaudesta toiseen, vaikka olisi mitä menoja ja rajoitteita. Ei taida olla kovin realistisesti kiinni elämässä tuo yksilö...

Lapseton ei voi koskaan ihan todella tajuta tilannetta. Minä en koskaan käsittänyt ennen lapsia, miten niin ei ehtinyt siivota. Olikin järkytys, kun osui omalle kohdalle. Toisaalta minulla on edelleen ystävä (kahden lapsen äiti), joka ei vieläkään ymmärrä, miten niin ei ehdi siivota. Kun prioriteettina on se, että joka päivä imuroidaan ja pestään lattiat ja lapset saavat sinä aikana istua syrjässä tai vaikkapa huutaa suoraa huutoa, niin eihän sitä tajua.

Vierailija
25/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa käyvät yhdessä. Ylimääräistä toukokuussa tulee siitä, että toisessa harrastuksessa on loppunäytös ja siksi harrastuskertoja on normaalia enemmän.

Välikausivaatteita ei todellakaan ole kunnolla kaupoissa syksyllä, varsinkaan esikoiseni kokoa. Nyt jo melkein kaikki oli loppu, eikä kaupat tilaa niitä enää syksyllä. Lapseni ovat hoikkia ja pitkäraajaisia, joten housujen ostaminen heille on hornaa. Eli jos ja kun löydän sopivaa merkkiä, minä ostan. Sitäpaitsi niitä vaatteita tarvitsee kesälläkin, jos on kylmät kelit.

Ei minustakaan tule kaaosta kahdessa viikossa. Siskoni mielestä tuli.

Ja jos olen sairaalassa ja sen jälkeen vuodepotilas, minä en todellakaan voi tehdä sen siivouksen eteen mitään "joka päivä".

Lapset siivoavat omat huoneensa - mikä siskostani on kuulemma lastensuojeluilmoituksen paikka, koska lapsia ei saisi laittaa hoitamaan "äidille kuuluvia tehtäviä". Silloin kun sisko käy täällä, kaikki lastenhuoneiden hyllyt ja kaapit puretaan lattioille, mikä aiheuttaa lisäsiivoamista.

Lapsiperheen normaali arkea en valita, mutta jos minä olen itse todella sairas, astmalapseni valvottaa kaksi viikkoa ja pitää stressata tuleeko taas sairaalakeikka ja siihen päälle se tervekin lapsi sairastuu ja minä joudun sairaana hoitamaan nämä kaksi, vaikka minun piti levätä, niin ihan oikeasti en tajua, MITÄ liikkuu ihmisen päässä, joka ilmaantuu tänne sellaisessa tilanteessa sotkemaan ja arvostelemaan ja nalkuttamaan!

Ja ei, mies ei voi yks kaks ottaa yrityksestään vapaata, eikä me etukäteen voitu tietää, että lapset sairastavat noin pitkään tms. vaan mentiin sitten päivä kerrallaan ja priorisoiden. Tämä ei vain siskolle käynyt!

ap

Vierailija
26/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun maailma kohtelee sankariäitiä taas kerran kaltoin. Oikein omia lapsia pitää sietää. Erikoista, että jaksetaan valittaa tilanteesta jonka syntyminen on vain ja ainoastaan omissa käsissä. Edelleen, lapsia EI ole pakko tehdä.

Vierailija
27/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkausajankohtaankaan en pystynyt mitenkään vaikuttamaan, vaikka yritin.

ap

Vierailija
28/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lle, sillä sitähän sinä nyt tarvitset etkä tuomarointia ja väittelyä siitä onko ja miten rankkaa elää lapsiperheessä!

Välillä on vaan (varsinkin lasten kanssa) just tollasia ajanjaksoja -läpi vaan niistäkin! Tsemppiä, etsi lähellesi muita ihmisiä ja yritä pitää mahdoton sisko kauempana. Myös jonkin oikein pahan "sanomisen" tullen voit mielestäni ihan hyvin rajata, mitä jaksat kuunnella -sano hänelle, mitä ajattelet! Et varmaankaan menetä paljoa jos hän on tuollainen (vaikkei tuliskaan käymään jne).

Mun oma sisko on lapseton (nyt odottaa tosin) ja just tollasta se on ollut. Ikinä ei ole meidän tytöt olleet hänellä edes kylässä yksin, yökyläilystä puhettakaan. Eikä ole kertaakaan tarjoutunut (eikä olla pyydetty tietty) lapsenvahdiksi. Asumme samassa kaupungissa parin kilsan päässä toisistamme ja sisko aina väittää miten me ollaan hänelle "niin tärkeitä" niin tärkeitä, että voi neljä kertaa vuodessa nähdä tunnin ajan.....

Juu, ei ne lapsettomat tajua. Ja kun nyt hänen raskausaikana on joskus tullut puheeksi millaista sitten vauvan/pienen kanssa (aikovat pitää häät kun muksu puolivuotias) niin eivät halua kuulla!! Noh, siperia se sitten opettaa.... ;)

Voipi olla, ettei edes siskon "perheellistyminen" meitä mitenkään lähennä, sen verta on vuosien saatossa alkanut ärsyttää. Vaikkei siis meillä sisko sano mitään arvostelevaa -se ei yksinkertasesti yleensä ole meillä tai ei nähdä niin kauaa, että ehtisi! Turhapa mulle sitten itkeä että ottaisin mukelon hoitoon jne. Ehkä se tajuaa sen itsekin....

Vierailija
29/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei toisten ihmisten elämään ja ratkaisuihin (ei edes lähisukulaisen) ole oikeutta tuolla tavalla puuttua. Vain tyhmät arvostelevat ääneen toisten ratkaisuita eivätkä edes yritä katsoa asiaa toisen näkökulmasta!

SILTI olen sitä mieltä, että ap:n " siskon lapsettomuuden" korostaminen on ärsyttävää. Ihan kuin siskon empatiakyvyttömyys ja kapeakatseisuus ei olisi persoona- vaan lapsilukukysymys, ja ihan kuin lapsettomilla ei voisi olla kiireisiä tai rankkoja elämänvaiheita! Kyllä minä ainakin jo ennen lasten hankkimista ymmärsin, jos perheellisellä ystävällä tai sukulaisella oli kiireitä, ja ihan yhtä lailla ymmärrän nyt perheellisenä, että kiireitä tai muita elämää kuormittavia ja toimintaan vaikuttavia tilanteita voi olla sinkullakin!

Minusta se, että laukoo totuuksia kuten "lapsettomilla ei ole muuta kuin aikaa pyöriä kaupoissa" on ihan yhtä idiottimaista kuin ap:n siskon toiminta! Ihan yhtä ärsyttävää kuin toisen perhe-elämän arvosteleminen on itsensä asettaminen jotenkin ylemmäs tai tietävämpään asemaan pelkästään perheellisyyteen vedoten!

Ei ihminen tarvitse lasta ollakseen fiksu, sivistynyt ja toisen elämää sympatiseeraava. Minusta vähän vaikuttaa siltä, että ap:n perheessä molemmat siskokset aliarvostavat toistensa elämäntilanteita ja -tapoja vielä sanovat sen ääneen. Surullista.

Ja pakko sano vielä lisäksi se, että jotkut ihmiset teettävät itselleen kiirettä ja stressaavat turhaan tietyistä asioista, oli heillä sitten lapsia tai ei! Jotain voi aina karsia, jos homma alkaa tuntua ylivoimaiselta.

Vierailija
30/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siitähän juuri on kyse! Niinhän minä juuri tein! Ja teen.

Ostin välikausivaatteet kerralla, kun järkevästi vastaantulivat. Ja jätin siivoamatta, koska oli tärkeämpää!

Sehän se pointti juuri oli, että siskoni ei ymmärrä, että näin se lapsiperheessä menee!

Me emme ole tehneet itsellemme kiirettä.

Se että minä jouduin leikkaukseen ja sairauslomalle ei ollut millään tavoin meidän vallassamme - eikä sairauteni johdu stressistä, elämäntavoista, eikä mistään sellaisesta, johon voisin itse vaikuttaa.

ap

Vierailija
31/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän oli sairauslomalla, minä juoksin hänelle kaupassa (maksoin ostokset omasta pussista), siivosin ja hoidin asioita, vein luettavaa jne.

Olen kustantanut hänelle kaksi ulkomaanmatkaa, kun hän on kokenut olevansa masentunut.

Ja maksanut lukemattomat kahvila- ja leffareissut, vienyt ruokakasseja ja leivonnaisia jne.

ap

Vierailija
32/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän oli sairauslomalla, minä juoksin hänelle kaupassa (maksoin ostokset omasta pussista), siivosin ja hoidin asioita, vein luettavaa jne.

Olen kustantanut hänelle kaksi ulkomaanmatkaa, kun hän on kokenut olevansa masentunut.

Ja maksanut lukemattomat kahvila- ja leffareissut, vienyt ruokakasseja ja leivonnaisia jne.

ap

Vierailija
33/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olet kusipää. Ei se fakta siitä miksikään ole muuttunut.

Kerroin tuon, kun _minua_ haukuttiin ymmärtämättömäksi siskoksi.

ap

Vierailija
34/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ihmeen paljon otat pulttia hänen sanomisistaan.

Vierailija
35/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutko sinäkin Negatiiviset Energiasyöpöt ry:hyn?

Vierailija
36/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti olisit valittanut jos lahjaa ei olisi tullut.

Vierailija
37/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos sanoisit siskollesi suoraan mitä ajattelet? Jos hän kerran on oiekutettu jakamaan huomioitaan kaikille niin etköhän sinäkin voi sanoa siihen jotain.

Siskosi on besservisseri ja ilmeisen ärsyttävä ihminen, mutta tuskin se liittyy lapsettomuuteen mitenkään. Toiset ihmiset vain ovat tuollaisia, sitten kun saavat lapsia niin sama arvostelu jatkuu, kohteet kenties vain muuttuvat.

Itse en sietäisi tuollaista vuodesta toiseen vaan sanoisin mielipiteeni senkin uhalla että välit menevät poikki.

Vierailija
38/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänelle oli jo kolmasti ilmoitettu, milloin niitä synttäreitä juhlitaan. Hänelle ei kelvannut se ajankohta, vaan väkisin tunki silloin, kun hänelle sopi. Tekee saman joka vuosi, vaikka joka vuosi on kerrottu, milloin lapsella on kaverisynttärit ja milloin sukulaiset voi tulla kahville. Häntä varten pitää olla audienssi.

Jos hän olisi tullut silloin kun oli kutsuttu, talossamme olisi ollut myös siistiä.

ap

Vierailija
39/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketään ei kiinnosta sun mitätön perheasias ja sun leikkaus.

ole onnellinen että sulla on sisko.

niiltä tulee niitä kommentteja.

ja kukaan ei ole pakottanut hankkimaan lapsia niin paljoo että siit pitää tulla tänne ruikuttaa et kuinka muut märisee.

olet itse kusipää.

Vierailija
40/40 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin opiskeluaikoina Stockalla töitä ja sisko itse osti kaikki vaatteensa alehintaan kahdeksan vuotta!

t. itsekin stokalla työskennellyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi