Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Äiti on paras äiti omalle lapselleen"

Vierailija
06.06.2012 |

Oletko samaa mieltä? Aina kun jonkun tapaa olla äiti ja hoitaa lapsiaan tms arvostellaan, joku (useimmiten ko. äiti) hyökkää puolustamaan, että hän on paras äiti omalle lapselleen. Ikään kuin lapsi olisi jotenkin äidin omaisuutta, jolla hän saa tehdä mitä haluaa. Onko olemassa parempia ja huonompia äitejä? Väittäisitkö kirkkain silmin, että esimerkiksi seuraavat ominaisuudet kantava äiti on hyvä äiti juuri sellaisena, vaikka hän

- polttaa

- on lihava

- syö ja syöttää lapselleen epäterveellistä ruokaa

- suhtautuu toisinaan välinpitämättömästi lapsen asioihin, esim. kouluun, turvallisuuteen ja huoliin

- käyttää tv:tä ja tietokonetta lapsenvahtina päivittäin, kun ei jaksa leikkiä lapsen kanssa

- kuskaa lapset hoitoon tutuille ja sukulaisille joka toinen vknloppu päästäkseen juhlimaan

nämä siis esimerkkeinä, mutta siis ihan tosi, onko kukaan sitä mieltä, että jotkut äidit vaan ovat huonoja? säälittekö ikinä lapsia siksi, että heistä ei voisi sanoa, että heillä on maailman paras äiti?

esimerkkinä voisi olla myös isä, mutta huonon äidin stigma on jotenkin yhä kuin tabu.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lihava äiti voi olla paras äiti omille lapsilleen. Anorektinen äitikö on automaattisesti hyvä äiti, vaikka miksi tätä puolta ei mainittu ap:n listassa. Entäs jos itse kuitenkin lihot lapset synnytettyäsi? Annatko lapset pois, koska et enää ole heille paras äiti, vaan joku toinen on parempi? Lihavuus on terveysriski. Sen tietää jokainen. Mutta kyllä tämän tasoinen lihavien jopa vanhemmuuteen kykenevyyden epäileminen on rasistista. Vähintäänkin ihmisarvoa loukkaavaa. Voisihan sitä väittää, että meikkaava äiti ei ole paras äiti, koska antaa väärän kuvan naiseudesta. Mutta eihän kukaan tosissaan väitä sellaista.

Vierailija
22/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten ne, jotka haukkuvat laihoja ja lihavia? Eipä nekään kovin terveiltä vaikuta... huonoja äitejä siis!

Jos ihminen ei välitä itsestään sen vertaa että pitäisi itsensä terveenä, ei hän pysty välittämään aidosti toisistakaan. Lapsi oppii tärkeimmät mallit kotoaan. Jos äiti on roskaruokariippuvainen syöttöporsas, lapsi hyvin todennäköisesti omaksuu epäterveelliset ruokailutottumukset, huonot ja epätasaiset syömisvälit, ja kehittää mieltymyksen epäterveellisiin juttuihin kuten liika rasva, liika suola, liika sokeri, einekset ja lisäaineet. Harva lihava ihminen on liikunnallinen, ja kehittyäkseen terveeksi lapsi tarvitsee runsaasti monipuolista liikkumista. Ei pakkopullana tai harrastuksissa vaan osana normaalia arkea. Lihavilla on usein tunne-elämän ongelmia joita peitotaan syömisellä - lapsi ei opi normaalia tunteiden ymmärrystä ja niiden oikeaa käsittelyä kotoa. Eli lihavat - ensin se oma elämä kuntoon, sitten vasta niitä lapsia. Sinä joka mainitsit Super-Marjon - no, ei sekään ihminen ihan normaalilta vaikuta. Eiköhän maailmassa ole joitakin välimuotoja lihavan ja anorektisen välille. Minusta mikä tahansa syömishäirikkö on haitaksi lapselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus ei johdu omista elintavoista.

Vierailija
24/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen jossakin asiassa huono, paras äitihän on lapselleen se, joka on kyllin hyvä eikä täydellinen.

Minun kanssani lapseni oppii sen, että hyvää elämää voi viettää ja elää, vaikka täydellistä ei olisikaan (se lihavuus).

Jos taas muutan johonkin kulttuuriin, jossa äidin lihavuutta arvostetaan (esim. kehitysmaat), niin sitten minun täytyy varmaan huonontaa jotain muuta äitiyteni osaa. Onneksi tämä ei kuitenkaan ole näköpiirissä.

Vierailija
25/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen jossakin asiassa huono, paras äitihän on lapselleen se, joka on kyllin hyvä eikä täydellinen.

Minun kanssani lapseni oppii sen, että hyvää elämää voi viettää ja elää, vaikka täydellistä ei olisikaan (se lihavuus).

Jos taas muutan johonkin kulttuuriin, jossa äidin lihavuutta arvostetaan, niin sitten minun täytyy varmaan huonontaa jotain muuta äitiyteni osaa. Onneksi tämä ei kuitenkaan ole näköpiirissä.

Vierailija
26/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti heti on kaksi lihavaa/tupakoitsevaa mammaa älisemässä kyvystään huolehtia lapsistaan. olen samaa mieltä siitä, että myös tupakkaa polttava / ylipainoinen äiti VOI OLLA hyvä äiti lapselleen, mutta jos minun pitäisi vain listan avulla arvioida, kumpi on parempi äiti: välinpitämätön, laiminlyövä, viinaanmenevä, lihava ja tupakoitseva vai välinpitämätön, laiminlyövä ja viinaanmenevä, niin voitte arvata kumpaa veikkaisin. etkö itse tekisi samoin?

100-kiloinen ketjupolttajakin voi olla hyvä äiti, mutta eivät nuo ominaisuudet häntä kyllä äitinä paranna.

ap

Vierailija
27/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taas muutan johonkin kulttuuriin, jossa äidin lihavuutta arvostetaan, niin sitten minun täytyy varmaan huonontaa jotain muuta äitiyteni osaa. Onneksi tämä ei kuitenkaan ole näköpiirissä.

Vierailija
28/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt tuota sanontaa, mutta esittämälläsi tavalla ymmärrettynä siinä on sittenkin joku tolkku.

kuitenkin tarkoiteta sitä, että se lapsen äiti on paras äiti, sen lapsen mielestä. Eikä sitä millainen äiti oikeasti on / on muiden mielestä.

Vierailija
29/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihava

Syödään kerran 1-2 viikossa epäterveellistä ruokaa. Lisäksi lapsilla on karkkipäivä kerran viikossa.

Todellakin suhtaudun toisinaan lasten asioihin välinpitämättömästi. Sanon lapsille joskus esim. migreenissä suoraan, että nyt täytyy odottaa, että äidin lääke alkaa vaikuttaa. Myös kerran viikossa tulee tv-ohjelma, jolloin minua ei saa häiritä.

Päivittäin saan itselleni hegähdystauon, kun lapset saa katsoa max 1h pikku kakkosta/videota/olla tietokoneella.

Lapset ovat noin joka toinen viikonloppu hoidossa, jotta pääsen töihin, shoppailemaan, elokuviin, tekemään opintotehtäviäni jne. Lapset odottavat mummolavierailuja, siellä kun tehdään erilaisia asioita kuin kotona. Samoin odottavat serkkujensa kanssa leikkimistä, heitä kun näkevät myös mummolassa. Mutta kun samaan aikaan nautin omasta yksinäisestä ajastani, niin olen huono äiti.

Kunniakseni voin sanoa, että en ole koskaan polttanut.

Vierailija
30/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti heti on kaksi lihavaa/tupakoitsevaa mammaa älisemässä kyvystään huolehtia lapsistaan. olen samaa mieltä siitä, että myös tupakkaa polttava / ylipainoinen äiti VOI OLLA hyvä äiti lapselleen, mutta jos minun pitäisi vain listan avulla arvioida, kumpi on parempi äiti: välinpitämätön, laiminlyövä, viinaanmenevä, lihava ja tupakoitseva vai välinpitämätön, laiminlyövä ja viinaanmenevä, niin voitte arvata kumpaa veikkaisin. etkö itse tekisi samoin?

100-kiloinen ketjupolttajakin voi olla hyvä äiti, mutta eivät nuo ominaisuudet häntä kyllä äitinä paranna.

ap

Jos äiti on välinpitämätön ja laiminlyövä, on TÄYSIN yhdentekevää miltä se äiti näyttää! Vaikka äiti olisi Miss Maailma, ei se sitä lasta auta yhtään.

Vai meinaako ap, että lapsi kasvaa vähemmän kieroon hoikan äidin seurassa kuin läskin, jos molemmat laiminlyövät lapsensa?

Vierailija
31/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Jos äiti on välinpitämätön ja laiminlyövä, on TÄYSIN yhdentekevää miltä se äiti näyttää! Vaikka äiti olisi Miss Maailma, ei se sitä lasta auta yhtään.

Vai meinaako ap, että lapsi kasvaa vähemmän kieroon hoikan äidin seurassa kuin läskin, jos molemmat laiminlyövät lapsensa?

että äiti olisi näin ollen ruma ja haiseva, vaan se että hänellä on epäterveelliset elämäntavat, jotka eivät voi olla vaikuttamatta lapsiin (laiskuus liikkua, väsymys, lapsille välittyvät huonot ruokailu- ja liikuntatottumukset, lihavuussairaudet, lasten altistuminen tupakansavulle jne). Kyllä minusta hoikka ja laiminlyövä äiti on vähemmän huono kuin laiminlyövä, lihava ja tupakkaa polttava.

tietenkin tämä kääntyi taas lihavien mammojen vastaruikutukseksi, vaikka halusin keskustelua yleisesti aiheen tiimoilta. aihe ei ollut ylipaino ja tupakointi, ne olivat vain kaksi esimerkkiä monen muun joukossa, jotka nekin toimivat vain osaltaan esimerkkeinä laajemman aiheen ymmärtämiseksi.

ap

Vierailija
32/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

että äiti olisi näin ollen ruma ja haiseva, vaan se että hänellä on epäterveelliset elämäntavat, jotka eivät voi olla vaikuttamatta lapsiin (laiskuus liikkua, väsymys, lapsille välittyvät huonot ruokailu- ja liikuntatottumukset, lihavuussairaudet, lasten altistuminen tupakansavulle jne). Kyllä minusta hoikka ja laiminlyövä äiti on vähemmän huono kuin laiminlyövä, lihava ja tupakkaa polttava.

tietenkin tämä kääntyi taas lihavien mammojen vastaruikutukseksi, vaikka halusin keskustelua yleisesti aiheen tiimoilta. aihe ei ollut ylipaino ja tupakointi, ne olivat vain kaksi esimerkkiä monen muun joukossa, jotka nekin toimivat vain osaltaan esimerkkeinä laajemman aiheen ymmärtämiseksi.

ap

Jos lapselta tuhotaan turva ja mahdollisuus kiintymyssuhteeseen, niin eikö se elämä ole jo niin pilalla, että on oikeastaa ihan yks lysti tuliko siinä samalla opittua väärät ruokailutavat. Jos ihminen opetetaan siihen, että hän ei ole mitään, eikä minkään arvoinen, tietää se huomattavasti suurempia vaikeuksiä loppuelämän kannalta kuin vaikka nyt ylipaino tai tupakointi. Raakasti laiminlyöty voi kärsiä koko loppuelämänsä mielenterveysongelmista jopa niin pahasti, ettei niistä toivu koskaan. Eikö sitten ole ihan sama kärsiikö niistä laihana vai lihavana?

Vierailija
33/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei koskaan käytä päihteitä. Ei edes sitä puolta viinilasillista. Todennäköisesti ap:n lapset kapinoivat teini-iässä ap:n hysteeristä päihteiden vastustamista vastaan.

Ei ole lihava. Saattaa tarkkailla omaa ja toisten painoa liiaksi. Lapset oppivat ap:lta että lihava ihminen on pääsääntöisesti huono. Lihavia saa vapaasti pilkata.

Opettaa lapsilleen, että nämä ovat maailman napoja. Näin nämä eivät koskaan opi esim. odottamaan vuoroaan. Ap antaa tulla vaikka ripulikakat itselleen housuun, kunhan vain aina ja joka paikassa kuuntelee lapsiaan. Ap:n lapsista tulee siis häiriköitä luokassa. Hehän ovat tottuneet siihen, että juuri heitä pitää kuunnella heti kuin he haluavat.

Ap suhtautuu hysteerisesti ruokaan. Todennäköisesti kärsii itse ortoreksiasta. Todennäköisesti lapset oppivat saman äidiltään. Koskaanhan ei kunnon äiti syötä lapselleen mitään epäterveellistä: kylässä ei keksinmuruakaan, ei synttäreillä, ei matkoilla jäätelöä jne. Koska lähes jokaisessa ravintoaineessa on jotakin epäterveellistä, niin ap:n lapset kärsivät ainakin jossain määrin puutostaudeista.

Ap:n lapset eivät saa katsoa tv:tä ym. Tämä saattaa aiheuttaa sen, että koska ovat jo häirikön maineessa, niin eivät löydä edes yhteisiä puheenaiheita toisten koululaisten kanssa.

Ap:n lapsilla ei ole läheisiä suhteita sukulaisiin. kahdenkeskiset lämpimät välithän muodostuvat erityisesti silloin, kun kyseiset ihmiset saavat olla kahdestaan. Hyvä on toki tavata sukulaisia niin, että on vanhemmatkin mukana, mutta kun muistelen keskusteluja mitä minulla oli teini-ikäisenä oman mummini kanssa, niin niitä ei olisi ollut, jos vanhempani olisivat olleet läsnä. Ja oman mummini elämänviisaus esti minua tekemästä monta hömelyyttä teini-iässä.

Vierailija
34/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei äidin myöskään tarvitse olla täydellinen, ollakseen riittävän hyvä.

Onko itselläsi äititrauma? Pitäisikö sinua sääliä?

Vierailija
35/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei koskaan käytä päihteitä. Ei edes sitä puolta viinilasillista. Todennäköisesti ap:n lapset kapinoivat teini-iässä ap:n hysteeristä päihteiden vastustamista vastaan. Ei ole lihava. Saattaa tarkkailla omaa ja toisten painoa liiaksi. Lapset oppivat ap:lta että lihava ihminen on pääsääntöisesti huono. Lihavia saa vapaasti pilkata. Opettaa lapsilleen, että nämä ovat maailman napoja. Näin nämä eivät koskaan opi esim. odottamaan vuoroaan. Ap antaa tulla vaikka ripulikakat itselleen housuun, kunhan vain aina ja joka paikassa kuuntelee lapsiaan. Ap:n lapsista tulee siis häiriköitä luokassa. Hehän ovat tottuneet siihen, että juuri heitä pitää kuunnella heti kuin he haluavat. Ap suhtautuu hysteerisesti ruokaan. Todennäköisesti kärsii itse ortoreksiasta. Todennäköisesti lapset oppivat saman äidiltään. Koskaanhan ei kunnon äiti syötä lapselleen mitään epäterveellistä: kylässä ei keksinmuruakaan, ei synttäreillä, ei matkoilla jäätelöä jne. Koska lähes jokaisessa ravintoaineessa on jotakin epäterveellistä, niin ap:n lapset kärsivät ainakin jossain määrin puutostaudeista. Ap:n lapset eivät saa katsoa tv:tä ym. Tämä saattaa aiheuttaa sen, että koska ovat jo häirikön maineessa, niin eivät löydä edes yhteisiä puheenaiheita toisten koululaisten kanssa. Ap:n lapsilla ei ole läheisiä suhteita sukulaisiin. kahdenkeskiset lämpimät välithän muodostuvat erityisesti silloin, kun kyseiset ihmiset saavat olla kahdestaan. Hyvä on toki tavata sukulaisia niin, että on vanhemmatkin mukana, mutta kun muistelen keskusteluja mitä minulla oli teini-ikäisenä oman mummini kanssa, niin niitä ei olisi ollut, jos vanhempani olisivat olleet läsnä. Ja oman mummini elämänviisaus esti minua tekemästä monta hömelyyttä teini-iässä.

mutta epäilen, että aloittaja välillä sortuu, nimenomaan alkoholiin.

Vierailija
36/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joku kysyi mistä lihavuus johtuu. Tavallisimmin siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Eri ihmiset lihovat eritavoin. Aineenvaihdunta siis vaikuttaa myös. On olemessa sairauksia, joihin kuuluu lihominen. Kilpirauhasen vajaatoiminta lihottaa. Tuolloin lihominen loppuu, kun saa lääkityksen, mutta tuon sairauden takia tulleet kilot eivät lähde ihan tavallisin konstein pois. Mutta jokatapauksessa, lihavuus ei tee huonoksi äidiksi tai isäksi.

Vierailija
37/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap suhtautuu hysteerisesti ruokaan. Todennäköisesti kärsii itse ortoreksiasta. Todennäköisesti lapset oppivat saman äidiltään.

opita ja peritä, siks läski mamma saa olla läski koska eihän se tarkota että lapset olis läskejä!

ei ap

Vierailija
38/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joku kysyi mistä lihavuus johtuu. Tavallisimmin siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Eri ihmiset lihovat eritavoin. Aineenvaihdunta siis vaikuttaa myös. On olemessa sairauksia, joihin kuuluu lihominen. Kilpirauhasen vajaatoiminta lihottaa. Tuolloin lihominen loppuu, kun saa lääkityksen, mutta tuon sairauden takia tulleet kilot eivät lähde ihan tavallisin konstein pois. Mutta jokatapauksessa, lihavuus ei tee huonoksi äidiksi tai isäksi.

(Siis ap:tä)

Vierailija
39/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini oli lihava, sai monta lasta peräjälkeen, ei ehtinyt lastenhoitamiselta jumpata ja isä oli yrittäjä.

No ap:n mielestä äitini siis oli huono koska oli lihava, mutta kas kummaa, meitä on 7 lasta joista yksikään ei ole lihava ja muutenkin meistä tuli järkeviä ja suvaitsevia aikuisia. Äiti opetti meille monta tärkeää asiaa ja myös sen, että ei tarvi olla täydellinen ollakseen riittävän hyvä, mutta parhaansa voi aina yrittää. Nii ja ap, minusta minulla oli maailman paras äiti!

Vierailija
40/52 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin pelkästään ruokailutottumukset. Moni on lihava ihan pelkästään siksi, kun kuluttaa enemmän kuin syö. Stressi, työelämän ja esim. omien vanhempien tarvitsemä hoiva on monen oman ystäväni lihavuuden yksi iso osatekijä. eivät ehdi liikkua niin paljon kuin ennen, kun käyvät päivittäin hoivaamassa sairaita vanhempiaan.

Jos taas vertaa tällaista lihavaa toisista tiettynä ajanjaksona huolehtivaa ihmistä sellaiseen, joka hysteerisesti puhuu ruoasta ja terveellisyydestä, kieltää synttäritarjoiluja jne, niin kyllä minä pitäisin jälkimmäistä paljon traumatisoivampana lapselle.

Ap suhtautuu hysteerisesti ruokaan. Todennäköisesti kärsii itse ortoreksiasta. Todennäköisesti lapset oppivat saman äidiltään.

opita ja peritä, siks läski mamma saa olla läski koska eihän se tarkota että lapset olis läskejä!

ei ap