"Äiti on paras äiti omalle lapselleen"
Oletko samaa mieltä? Aina kun jonkun tapaa olla äiti ja hoitaa lapsiaan tms arvostellaan, joku (useimmiten ko. äiti) hyökkää puolustamaan, että hän on paras äiti omalle lapselleen. Ikään kuin lapsi olisi jotenkin äidin omaisuutta, jolla hän saa tehdä mitä haluaa. Onko olemassa parempia ja huonompia äitejä? Väittäisitkö kirkkain silmin, että esimerkiksi seuraavat ominaisuudet kantava äiti on hyvä äiti juuri sellaisena, vaikka hän
- polttaa
- on lihava
- syö ja syöttää lapselleen epäterveellistä ruokaa
- suhtautuu toisinaan välinpitämättömästi lapsen asioihin, esim. kouluun, turvallisuuteen ja huoliin
- käyttää tv:tä ja tietokonetta lapsenvahtina päivittäin, kun ei jaksa leikkiä lapsen kanssa
- kuskaa lapset hoitoon tutuille ja sukulaisille joka toinen vknloppu päästäkseen juhlimaan
nämä siis esimerkkeinä, mutta siis ihan tosi, onko kukaan sitä mieltä, että jotkut äidit vaan ovat huonoja? säälittekö ikinä lapsia siksi, että heistä ei voisi sanoa, että heillä on maailman paras äiti?
esimerkkinä voisi olla myös isä, mutta huonon äidin stigma on jotenkin yhä kuin tabu.
Kommentit (52)
Mikään ap:n kuvaamista ei tee äidistä totaalisen huonoa.
Kuinka moni voi sanoa esim. ettei oma lapsi ole koskaan syönyt mitään epäterveellistä?
Supermarjo löytänyt keskustelupalstan. Kukaan ei ole täydellinen. Supermarjokin osoittautui pelkäksi Marjoksi vaan. Eikä "hyvä äiti" takaa sitä, että lapsesta tulee "hyvä" tai "huonon äidin" lapsesta huono.
Vaikka olen tupakoiva, läski ja alkoholin kohtuukäyttäjä, en koe itseäni huonoksi äidiksi. Huono äiti on sellainen joka kohtelee kaltoin lastaan.
Ja halu olla hyvä kasvattaja tekee hyvän äidin. Lihavuus tai tupakointi ei välttämättä kerro mitään äidin tunnesiteestä lapseen. Outoa, että jotkut ei näe äitiyttä syvällisemmin vaan konkreettisesti " on lihava, polttaa, käy joskus viihteellä". Ei se kerro sitä millaisen suhteen äiti on luonut lapseen. Raitis ihminen voi yhtä lailla olla tunnekylmä huono äiti.
Ap varmaan tarkoitti, että sellaiset äidit ovat huonoja, jotka pitävät kaikkea epäoleellista, kuten ulkonäköä äitiyden mittarina, sillä äidin asenteet vaikuttavat lapsiin.
Olen ihan varma, että lihava äiti on parempi kuin normaalipainoinen muita arvosteleva äiti.
Ei jaksa leikkiä lapsen kanssa? En mä ole lapselle mikään viihdekeskus ja paraatimestari. Kasvaa mielikuvitus kun keksii itse leikkinsä ja sitä vartenhan ne kaverit on että leikkivät.
Äidin polttaminen ei tee huonoksi vanhemmaksi. Ei nyt rarvitse sisällä käryttää tietenkään.
Lihava oi olla monesta syystä. esim sairaus.
Kyllä kaikki syö epäterveellistä ruokaa joskus. Aika holhoamista jos siitäkin nyt määritellään saako kerran kuussa käydä mäkissä vai kuinka usein ettei ole huono äiti.
Alkoholismi, huumeet ja jotkin mielisaisairaudet tekevät ihmisestä huonon vanhemman. Ei mikään noista asioista joita listasit. Kyllä ihmisillä pitää olla vapaus elää niin kuin itse parhaaksi näkevät. Ihme kyttäystä ja arvostelua. Mua ei ainakaan kiinnosta kuinka läskejä muut ovat ja milloin iiden lapset on hoidossa huonoa ruokaa syömässä.
Se kun ei todellakaan pidä paikkaansa.
Oikeasti, äiti saa tehdä melkein mitä tahansa joidenkin mielestä, ja silti on aina paras äiti omille lapsilleen... Hohhoijaa. Aina voi tälläaisilla rimssuilla perustella itselleen, että vaikka teen näin julmasti, olen silti oikea lottovoitto lapsilleni, eikä kukaan voisi olla parempi.
Arvosteleeko ap siis itse? Minä kun en ole koskaan ollut tilanteessa, että varsinkaan paikallaolevan äidin tapoja olisi arvosteltu. Jostakusta on saatettu puhua, että onkohan väsynyt ja tarvitseekohan apua esim. koliikkikaksosten kanssa.
Kiinnostaa tietää, että millaisissa piireissä ap oikein liikkuu?
Itse en ole törmännyt kehenkään joka ainakaan täysin päin naamaa arvostelisi ja ap:n listan mukaan arvosteltavaa riittäisi:
Lihavuuteni, joskus herkkujen syöntiä, joskus lapset katsovat tv:tä ja minä teen ruokaa, joskus on vain niin väsynyt, että lapsille on sanottava äidin lepäävän jne.
Arvosteleeko ap siis itse? Minä kun en ole koskaan ollut tilanteessa, että varsinkaan paikallaolevan äidin tapoja olisi arvosteltu. Jostakusta on saatettu puhua, että onkohan väsynyt ja tarvitseekohan apua esim. koliikkikaksosten kanssa.
Kiinnostaa tietää, että millaisissa piireissä ap oikein liikkuu?
Eli ryyppäämisen. Miksi tuossa listassa on sulla esim. tuo lihavuus, mutta ei ryyppäämistä? Päihteiden käyttö on yksi suurimmista syistä lasten huostaanottoon. Miten ihmeessä sen voi jättää pois - ja ottaa siihen täysin yhdentekeviä juttuja.
Suomessa ei ole varmaan yhtään lasta huostaanotettu äidin lihavuuden vuoksi. Kuinkahan monta on huostaanotettu äidin päihteidenkäytön vuoksi.
Annas kun arvaan. Ap on laiha, ei polta, eikä tee muitakaan listassa mainittyuja asioita. Mutta ap juo. ;)
Jotka ajattelevat että lihava ei voisi olla hyvä äiti! Oma äitinikin on lihava, ei tosin aina ole ollut, mutta silti maailman paras äiti jonka koskaan olisin voinut kuvitella! Eikä lihava tarkoita aina sitä että on kuin syöttöporsas! ylipainoa voi olla silti, mutta aina se ei tarkoita kuitenkaan että äiti ei jaksaisi liikkua tai tehdä asioita lapsen kanssa! Itselläni on ylipainoa, mutta silti käyn 2-5 kertaan viikossa liikkumassa ja harrastamassa erilaista urheilua, mm lentopalloa, tennistä, zumbaa, bodypumppia jne ja hyvin olen jaksanut! Että kannattaa vähän miettiä ennenkuin alkaa syyllistää. Eipähän tuo anorektikkokaan mikään malliäiti todellakaan ole... :/ Pitäisi miettiä vähän ennenkuin kirjoittaa..
t:41