Miksi sinua kadehditaan? Miten kateus ilmenee?
Kommentit (91)
Työpaikalla kuulee kahvipöydässä näitä laihuus ihmettelyjä ja anoreksia vihjailuja (vaikken ole liian laiha) Ja sitten pari äiti ystävää ihmettelee kuinka ei raskaudet näy kropassa (2 lasta) ja kehottaa ottamaan pulla että saan vähän kiloja... :( Enää ei niinkään vaivaa, mutta nuorempana haittasi.. Onneksi on itsetunto kohillaan :)
on minulle kateellinen siitä, että minulla on liikaa rahaa. Tämä ilmenee piikittelevinä muka-vitseinä. Ilkeitä välikommentteja kuuluu myös joskus taustalta, kun puhun äitini kanssa puhelimessa.
Yksi työkavereistani on minulle kateellinen siksi, että minulla on liikaa rahaa, liian hieno kämppä, olen häntä nuorempi ja matkustelen paljon, olen hänen esimiehensä ja minun sanani siksi ratkaisee, vaikka työkaverini mielestään osaisikin asian paljon paremmin. Tämän jatkona en useinkaan suostu ottamaan opikseni silloin, kun työkaverini haluaa "opettaa" minua.
Työkaverillani on ollut tosi kova ikäkriisi, jonka myötä hänestä on tullut hetkittäin tosi ilkeä nuorempia työkavereitaan kohtaan. Eniten ilkeilyä sai osakseen toisen työkaverini raskaus. Työkaverini sanoo osin suoraan mikä mättää: työkaverini saa syyttää raskausoireista itseään, kun noin vanhana lisääntyy. Osaa asioista työkaverini ei vain huomaa tai muista, osaa pitää haukkua. Koen jollain muotoa yksipuoliseksi sen, että työkaverini kertoo tulevasta matkastaan arviolta 30 eri työpäivänä, kun taas minun matkoistani yksikin kerta on liikaa.
En reagoi näihin juuri mitenkään, lähinnä hymyilen näille ihmisille itsekseni. Äitini joskus ihmettelee, miksi käyn heidän luonaan nykyisin hyvin harvoin. Ehkä joskus vähän piruilen työkaverilleni takaisin kertomalla siitä, kuinka tavarat eivät ole minulle elämässä tärkeitä ja yritän saada kodin tavaramäärää vähemmäksi. Nämä ovat minulle oikeastikin tärkeitä juttuja, mutta nykyisin niistä tulee puhuttua enemmän. Yritän myös ihastella työkaverin matkoja ja kodinsisustuksia kovasti, koska sellaiset jutut ovat hänelle hurjan tärkeitä.
Olen 24-vuotias, luonnostaankin melko kaunis mutta tämän lisäksi panostan ulkonäkööni ja tykkään laittautua myös arkipäivinä. Saan usein kuulla kommentteja, mm. "voi kun mäkin osaisin kävellä noin korkeilla koroilla", "minä en kyllä jaksaisi noin paljon panostaa ulkonäkööni joka päivä", "sulla on niin ihana tyyli, mut mulla ei olis rohkeutta pukeutua noin", "kyllä minäkin silloin nuorempana/hoikempana/ennen lapsia...". Jotkut sanovat näitä ihan vilpittömästi, mutta toisilla paistaa läpi sellainen piilovittuilu josta on ymmärrettävissä että olen pinnallinen ja välitän vain ulkonäöstä.
Isosisko on kadehtinut minua aina, tehnyt elämässään isoja ratkaisuja heti minun perässäni, syytellyt minua siitä että muutin kotoa pois ennen häntä ja väärää alaakin läksin opiskelemaan kun se oli aina kuulemma ollut HÄNEN haaveensa. Tosin ei ollut koskaan hakenut itse sille allalle opiskelemaan.
Olen elänyt tavallista elämää, mitään isoja eroja ei elintasossamme ole enkä muutenkaan ole asioillani kehuskellut. Koko elämän mittaiseksi venyvä sisaruuskateus on perseestä.
niin huvittavaakin kuin onkin, minua kadehditaan ulkonäköni ja nuorekkuuteni takia. ja silti itse koen olevani epäonnistunut, vanha ja rupsahtanut. tasan ei mene aina.. eli oikeat ystävät ovat aika vähissä.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2012 klo 05:40"]
Siitä ollaan oltu kateellisia ties kuinka kauan ja monelta taholta. On akateemisesta elämäntapaluuseriin näitä kateellisia.
Peniskateus ei katso mitään ryhmittymää, aina löytyy kateellisia!
[/quote] pakko kysyä, käytko esittelemässä kaluasi pitkin kyliä? vai miten tietää jengi olla sulle kateelista? hah:).
[quote author="Vierailija" time="08.06.2012 klo 16:30"]
minulla on mahdollisuus tehdä osa-aikatyötä 25 h/viikko. Näin minulla on enemmän aikaa olla lasteni kanssa ja tehdä rauhassa kotihommia. Minut suljetaan porukan ulkopuolelle ja heitellään jatkuvasti: "Hyvähän sinun on, kun...."
mä teen nykyään n.30/h viikossa ja työkaverit on kateellisia. heillä on tolkuttomat asunto, auto kesämökkivelat jne. mulla ei ole. en tarvi ns.kulisseja. vähät rahani saan silti riittämään matkailuun ja elämästä nauttimiseen. muistakaa: käärinliinoissa ei ole taskuja.
Mä en ymmärrä kuinka kehtaavat aina nurista. Tämä on arvovalinta eikä rahakysymys. Meidän elämän puitteet on laskettu niin, että mulla on varaa tehdä osa- aika työtä. Emme tarvi esim. merkkivaatteita tai kallista kotia. Mutta kotiaikaa arvostamme!!
Jotkut kaverini ja työkaverini kadehtivat lapsettomuuteni mukanaaan tuomaa vapautta, huolettomuutta, aikaa ja energiaa, itsenäisyyttä sekä elintasoa.
Minua on kadehdittu- johtuu varmaan itsekuristani, ette ole huomaavinani kateutta- olen ollut hyvä koulussa, hyvä urheiemaan, hyvä piirtämään jne... mutta uusinta on, että olen 50-vuotiaana, heti vuosa kestäneen avioeroprosessiin jälkeen, elämäni suuren rakkauden
tuntuu, että lähipiirini kateelliset naiset repii kaiken maailman pelottelujuttuja, että romanssini menisi puihin...mutta onneksi minulla on huono kuulo ja rakas on aivan ihana...ja onhan minulla myös ihania tukevia ystäviä...
Näistä asioista minua on kadehdittu:
-miehestäni (hyvännäköinen, huomioiva)
-tein ensimmäisen lapsenlapsenlapsen isoäidilleni
-olen laihtunut (tämä oli muille kaikista vaikein, osa lopetti yhteydenpidon, osa arvosteli ikävästi)
-näytän ikäistäni kymmenen vuotta nuoremmalta
-minulla on paljon vapaa-aikaa
-edellisestä johtuen ei ole paljoa rahaa, mutta saan sen riittämään uskomattoman hyvin haluamiini asioihin
-pitkät hiukset, hyvin kasvavat kynnet
-osaan paljon ns. miesten juttuja enkä ole avuton
-olen samaan aikaan naisellinen ja se tuntuu ärsyttävän monia miehiä
-samoin kuin se, että olen älykäs
-hyväntuulisuus (miksi ihmiset tuntuvat haluavan repiä sen minusta irti)
Listaa voisi jatkaa vaikka miten paljon...
Se oman elämän eläminen ja haluamiensa juttujen tekeminen tuntuu eniten v*tuttavan muita. Miksi ne kadehtijat eivät voisi hekin alkaa elämään niin kuin oikeasti haluavat?
Varkkuudesta ja ihanasta kauniista perheestämme. Ilmenee uteliaisuutena, stalkkaamisena/yli-innokkaana seuraan hakeutumisella ja eriskummallisilla kommenteilla.
Tätä palstaa lukiessa tulee usein tunne, että ollaan kateellisia, koska olen työtön ja saan peruspäivärahaa. Työttömäthän saa valtiolta ja sossusta niin paljon rahaa kuin vain kehtaavat pyytää! Kaikki maksetaan!
Ei mua kukaan kadehdi ja jos kadehtisikin, mistä tietäisin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 19:46"]
Tätä palstaa lukiessa tulee usein tunne, että ollaan kateellisia, koska olen työtön ja saan peruspäivärahaa. Työttömäthän saa valtiolta ja sossusta niin paljon rahaa kuin vain kehtaavat pyytää! Kaikki maksetaan!
[/quote]
Niinpä, tuleekin käytyä kaksi kertaa vuodessa maailmanympärysmatkalla niillä veronmaksajien rahoilla. Täytyy pistäytyä muuallakin kahtelemassa, että mitäs ne köyhät siellä. :I
Eräs perheellinen kaverini on kateellinen, kun asumme omakotitalossa.He asuvat kerrostalossa. Samoin kun pääsen matkustelemaan ja meillä 2 autoa läytettävissä.
Pari ystävää on sanonut suoraan että kadehtii minua kun saan olla lasten kanssa kotona ja mies maksaa kaiken...hekin haluaisivat mutta miehet haluaa käyttää rahansa omiin menoihin eikä perheeseen.
Vain yksi tuttu vittuilee jos joskus harvoin nähdään että hyvähän mun on kun ukkos elättää ym ym ja ei sano hyvällä vaan pahalla ja selvästi näkee kuinka hän toivoisi että heräisin joku aamu köyhänä yksin katuojasta ;)
Olemme iloisia,kauniita,tavallisia ja onnellisia.Meidän lapset ovat vielä pieniä kaikki.Tämä näyttää haittaavan joitakin,omasta mielestä meissä ei ole mitään kadehtimista.Kadetimisen huomaa ilkeydestä ,puheista ja eleistä voi myös päätellä jotain.
jatkuvasti toi esille miten meillä, duunareilla, ei ole varaa tätä rakentamaamme taloa pitää. Vaan pidetty ollaan 6v.
En ole enää juurikaan tekemisissä ko hlön kanssa.
varallisuudestamme. En tiedä onko kateutta vai mitä. Hieman hämmentävää, koska muuten kiva tyyppi. Enkä minä tätä tilannetta ole itse valinnut tai aiheuttanut.
ulkonäöstä (hoikka, paksu tukka, kaunis vartalo, iloiset kasvot), koulutuksesta, asemasta, talosta järven rannalla, matkoista, lahjakkaista lapsista, mukavasta miehestä, varallisuudesta, läheisestä suvusta.