Tyttö tuli, tyhjä tuli. Tokaisi anoppi kun saimme kolmannen tytön :(
Sen lisäksi hän sanoi, että on poikansa puolesta pahoillaan, kun tämä ei saa IHAN OIKEAA PERILLISTÄ. Naisella ikää 63 vuotta, mutta asenteet kuin kivikaudelta! Ja tuollaista mummoa pitäisi lasten kuunnella, kun tuota vanhaa hokemaa on vanhimman lapsemmekin (5v) kuullen ja ihmetellen mennyt toistelemaan :(
Mieheni ei osaa kuin hymistellä ja selittää että kun äitinsä sai itse niin monta poikaa, niin se ei oikein tiedä miten suhtautua...ja onhan nämä tyttäret miehelle kuitenkin rakkaita.
Kommentit (69)
Kyllä tuossa jyllää muutakin kuin vain pelkkiä perinteitä. Meillä anoppi on ollut pettynyt meidän poikiimme. Jo esikoisesta tokaisi, että onhan se kiva mutta tytöt ovat niin paljon kivempia. Anopin muut lastenlapset ovat tyttöjä. Kun kuuli, että olen raskaana, sanoi heti, että toivoo kovasti meille tyttöä, että saamme niitä ihaniakin lapsia kokea ja suuttui, kun kerroin, että poika on tulossa. Ihan on lasteni kuullen todennut, että tytöt ovat ihania ja niitä pitäisi olla jokaisessa perheessä.
Anoppi on itse maalta, hänen perheessään oli sekä tyttöjä että poikia yhteensä 10 kpl, joten hänen mielipiteensä ovat perinteidenkin kannalta erikoisia. Hänellä nyt vain sattuu olemaan fiksaatio näistä tytöistä. Eihän se kivalta tunnu ja monet kerrat ollaan aiheen tiimoilta otettu yhteen. Noloin hetki oli se, kun ilmoitti taas kerran, että tytöt ovat niin paljon ihanampia, jolloin minä tokasiin, että poikasi seisoo tässä vieressä, ehkä hänestä voisi tuntua pahalta kuulla oman äitinsä kommentoivan noin, mutta anoppipa vain totesi, että hän on tätä mieltä ja saa olla sitä mieltä.
Tuo sananlasku ei viittaa eri sukupuolten työkuntoon, sillä sehän on Suomessa ollut perinteisesti erittäin kova kummallakin sukupuolella. Meillä on ollut hyvin vähän täysjoutilaita kotirouvia. Naiset ovat paiskineet hommia siinä missä miehetkin. Vasta ap:n anopin sukupolvi on ruvennut loisimaan.
Sananlaskun alkuperäinen merkitys on, että avioituessaan tyttö muuttaa vävyn luo tämän perheen töihin, kun taas poika jää kotinsa liepeille. Sananlasku kertoo siis ajan asumisjärjestelyistä avioliiton jälkeen. Tyttö ei enää ole riippuvainen kodistaan, poika on. Tytön lapset syntyvät uudessa paikassa, pojan lapset kotona. Ja niin edelleen.
Ap:n anoppi ei ole ainoa, joka on ymmärtänyt vanhan sananlaskun väärin ja heijastanut siihen itsevihaansa ja naisvihaansa. Monikin tuon ikäpolven nainen heittelee noita tyttö-poika-juttuja nuoremmille naisille. He saavat jotain tyydytystä toisten, yleensä nuorempien naisten haukkumisesta. Ovat todella mustasukkaisia ja kateellisia tyttärilleen, miniöilleen ja tyttöpuolisille lapsenlapsilleen.
1920-luvulla syntynyt isoäitini tulkitsi tuon sananlaskun niin, että tytön paikka jää tyhjäksi, kun taas pojalle koituu paljon kodin töitä. Tyttö ikään kuin itsenäistyy lapsuudenkodistaan irti. Kuulemma tyttären häihin liittyi menetyksensurua ja haikeutta, pojan häihin helpotusta, kun poika ja miniä jäävät vanhuudenturvaksi.
1950-luvulla syntynyt äitini tulkitsi sananlaskun naisvihan kautta. Ei itse vihaa, mutta antoi tulkinnaksi, että sanonta käsittelisi tytön henkisiä ominaisuuksia (eikä läsnäoloa kotitalossa). Sanoi, että jotkut hänen tuttunsa toivovat vain poikapuolisia lapsenlapsia, jotta "isät olisivat tyytyväisiä". He siis uskovat, että isä on äitiä tärkeämpi perheessä ja että ihminen toivoo aina oman sukupuolensa lasta, ajatelleen että se on pikkuversio hänestä itsestään eikä itsenäinen ihmisolento. Kuulemma monikin kuusikymppinen nainen uskoo, että poika voi menestyä paremmin. Vaikka ovat itse uranaisia, saaneet yhteiskunnan äitiystuet, saaneet kaiken, niin jotain on ilmeisesti jäänyt itsetuntoon saamatta, koska vihaavat naisia, siis itseäänkin, ja niitä pikkuisia tyttölapsenlapsia.
Ap:n anoppi on kyllä harvinaisen juntti ja mies täysi tossukka. No pianpa tuo anoppipolvi kuolee. :D
Anoppi kade ku ei ite ole saanu tyttöä.
No, no tytöt! Olkaapa vuorostanne täydellisempiä anoppeja, sitten joskus.
Mulle sanoi anoppi sekä miehen täti, että on surullista että taas syntyi vaan tyttö enkä sitä poikaa heille sitten anna.
Sanoin heille samoilla istumilla että mulle ei ole olemassakaan mitään "vaan tyttöjä" ja pojan saaminen on spermasta kiinni. Että kääntää voivottelut sitten poikansa puoleen jos kauheesti surettaa. Anoppi piti suunsa kiinni, mun kohdallani peräti vuoden. Koska olin sanonut hänelle aivan kamalasti "en voi sellaista antaa anteeksi".
Joo en pyydellytkään edes anteeksi.
Mun appi on ilmeisesti poikkeustapaus. Kun kuuli että tyttö tuli totesi hän Hyvä! Tää on mukavana muistona jäänyt mun mieleeni.
Lausahdus kuulostaa ihan Tahdon Asia-sarjasta Mikon äidin sanomalta.
Sori ap, oli pakko.:D
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 21:22"]
Ystäväni odotti esikooistaan ja miehensä totesi: poika pitää tulla, en halua rakoperseitä lisää. Onneksi tuli poika.
[/quote]
Kammottavaa.
Muistutappa anopilles mitä sukupuolta hän itse edustaa.
Itsekin varmaan toivoit poikaa, kun sanat niin kirpaisivat.
No näinhän se on. Surkeaa, ettette edes kolmannella yrittämällä saaneet poikaa. Yritättekö neljättä, jos vaikka onnistuisi? :)
Pyydätkös hoitoapua lapsellesi anopilta, sitten myöhemmin. Tapa lienee tuttu niin monelle?
Meille tuli kolmas poika, jolloin yksi tyttöjen isä totesi katkerana: teillä ei sitten kirves jää kannon päähän.Ihan uusi sanonta mulle.
Voi ei.. Mistä noita oikein sikiää??
todellinen älykääpiö on sullekin sitten isoäidiksi suotu, osanotot siitä ja onnittelut ihanasta tytöstä!
itse sinuna luultavasti sanoisin suoraan että asenne kohdilleen tai ei tarvitse tyhjää tulla katsomaan.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:30"]
Anoppi kade ku ei ite ole saanu tyttöä.
[/quote]
Mä en usko, koska hän on kolmannen tyttömme jälkeen alkanut vaan kerrata mulle positiivisia tuntojaan siitä, millaista oli kun sai 5 poikaa ja miten muut siihen reagoivat, kuten kommentit: toinen toistaan komeampia poikia.
ap
Antaisin tuollaisen arvostelijan olla ihan omissa oloissaan. Enkä tod. pyytäisi mitään apua, ties mitä lapsille puhuisi.
Meille esikoistytöstä kommentoitiin onnittelun sijaan "oletteko nyt kamalan pettyneitä"; kommentoijana isän nelikymppinen sisko. Ja vaikka kommentit pitäisi jättää omaan arvoonsa niin silti...
Eikä tarvi olla edes mikään vanha, että on jokin ongelma sukupuolen suhteen! Minulla on tyttö, ja olen siitä kovin onnellinen, kuten miehenikin. Yhtä iloisia olisimme olleet pojasta. Mutta eräällä tuttavalla on kolme poikaa, ja hän totesi jo toista odottaessaan, kun kuuli sukupuolen, olevansa niin helpottunut että tulee poika, että itki ilosta. Ja on muutenkin todella tyttövastainen! En voi tajuta miten joku voi niin inhota oman sukupuolensa edustajia! No, onneksi ei sitä tyttöä saanut....