Tyttö tuli, tyhjä tuli. Tokaisi anoppi kun saimme kolmannen tytön :(
Sen lisäksi hän sanoi, että on poikansa puolesta pahoillaan, kun tämä ei saa IHAN OIKEAA PERILLISTÄ. Naisella ikää 63 vuotta, mutta asenteet kuin kivikaudelta! Ja tuollaista mummoa pitäisi lasten kuunnella, kun tuota vanhaa hokemaa on vanhimman lapsemmekin (5v) kuullen ja ihmetellen mennyt toistelemaan :(
Mieheni ei osaa kuin hymistellä ja selittää että kun äitinsä sai itse niin monta poikaa, niin se ei oikein tiedä miten suhtautua...ja onhan nämä tyttäret miehelle kuitenkin rakkaita.
Kommentit (69)
Meillä anopin sisko tokaisi heti toisen tytön syntymän jälkeen, että ehkä seuraava sitten on poika. Minulle asia ei ole mikään ongelma, kivikautinen asenne lähinnä huvitti.
Minulla on vain kaksi serkkua ja kummatkin tyttöjä. Koskaan en ole kuullut mitään kommenttia asiaan liittyen. Mutta meillä suku onkin kaupunkilaistunut jo pari sukupolvea aikaisemmin kuin miehen suku. Ukki oli jo tehtaassa töissä. Miehen suvussa osa asuu vielä maalla ja anopin perheessä oli aikoinaan suuri suru, kun vasta viides lapsi oli poika. Tilanjatkaja pojasta piti tulla, mutta eihän siitä luuserista siihen ollut.
Sanoi arvostettu tyhjäpää Sami Hyypiäkin : Tuli poika eli pelimies eikä mikään lipunmyyjä. Toivon hänen "pelimiehilleen" vähän fiksumpaa tulevaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 18:16"]
" tyttö tuli tyhjä tuli, poika tuli, paljon tuli". Vanhan kansan viisaus ajalta, kun tytöstä oli pelkkiä kustannuksia.
[/quote]
Tuohon täytyy huomauttaa, että se, jos tytöistä oli tuolloin pelkkiä kuluja oli ihan sen ajan ihmisten itseluomasta kulttuurista kiinni. Sitä saa, mitä tilaa. Toisaalta eipä tämä ole varmaan koskaan suomessa oikeasti ole ollut totta. Kyllä ne tytöt on tienuulla olleet aika pienestä ja tehneet töitä siinä missä pojatkin. Myötäjäiskysymys on mitä on, toisaalta myötäjäiset on tavallaan ennakkoperintöä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 18:35"]
Sanoi arvostettu tyhjäpää Sami Hyypiäkin : Tuli poika eli pelimies eikä mikään lipunmyyjä. Toivon hänen "pelimiehilleen" vähän fiksumpaa tulevaisuutta.
[/quote]
Kyllä minua ainakin nauratttaa.
Tuota sanontaa viljeltiin minun lapsuudessani. Minä taas olen liki ap:n anopin ikäisenä maailmankatsomukseltani parantumaton feministi kuten monet ikäiseni. Ei ikinä tulisi mieleenikään, että tyttövauva olisi vähemmän arvokas kuin poika. Enkä muutenkaan loukkaisi ketään lasteni puolisoista. Tahdittomia ihmisiä on kaikissa ikäluokissa. Kun sellainen osuu kohdalle kannattaa vain lohduttautua sillä, että typeryyksien laukominen kertoo esittäjästään, ei kohteesta. Toki harmi, jos tällainen henkilö osuu sukulaisesi.
Myötätuntoni on ap:n puolella!
En todellakaan ole feministi mutta mun mielestä typeriä tuollaiset jutut. Nauti ap ihanasta tyttövauvasta<3
Minulle riitti mieheni isän tokaisu että "poikia sitten seuraavalla kerralla". Ei kunnioitusta hänen suuntaansa enää.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 19:10"]
En todellakaan ole feministi mutta mun mielestä typeriä tuollaiset jutut. Nauti ap ihanasta tyttövauvasta<3
[/quote]
no jos tuollaiset jutut ovat mielestäsi typeriä, niin todellakin olet feministi eli kannatat tyttöjen ja poikien tasa-arvoista kohtelua.
Kehitysmaissa(Kiina, Afrikka) toivotaan enää enemmän poikaa. Länsimaissa ei ole sukupuolela väliä, mutta esim. Usassa toivotaan enemmän tyttyöä.
Minä olen sanonut omille vanhemmilleni ja mies omilleen, että meidän lasten kuullen ei passaa möläytellä mitään seksistisiä, homofobisia taikka rasistisia hassuja juttuja tai tapaamiset loppuu siihen. Omista pojistamme yksi on herkkä ja rauhallinen, varmaan sellainen jota tyttömäiseksi sanoisivat jos sallittaisiin. Lasten ystäväpiiri on myös hyvin monikulttuurinen joten kaikki viattomat neekeri-, ryssä- ja vinosilmähupsuttelutkin ovat pannassa. Jos ei pysy mielessä niin heippa vaan.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 19:16"]Kehitysmaissa(Kiina, Afrikka) toivotaan enää enemmän poikaa. Länsimaissa ei ole sukupuolela väliä, mutta esim. Usassa toivotaan enemmän tyttyöä.
[/quote]
Eivätköhän yksittäiset ihmiset toivo kuka mitäkin.. Minä ainakin esikoista odottaessani toivoin enemmän tyttöä, koska poikavauvat ja pienet pojat olivat minulle oudompia (itselläni vain siskoja). Poika tuli, ja toki häntä rakastan yhtä lailla. Kuopus sitten olikin tyttö, ja kyllä minusta on hienoa, että lapset ovat molempaa sukupuolta. Se tuo elämään tiettyä.monopuolisuutta, ainakin meillä.
Ja tämä siis vain oma kokemukseni, muilla varmasti muunlaisia.
meidän on vaikea ymmärtää miten nurjasti tyttöihin on suhtauduttu. Meidän suvussakaan ei tytöt ole mitään
Varmaan antaisin mummon kuulla varsin selkeän mielipiteeni moisesta aivopierusta!!!! Ja oma poikahan se on sukusoluillaan sukupuolen määrännyt, eikä miniä.
t. Kahden pojan äiti
Ap, sano anopillesi mitä mieltä sinä ja muut ovat hänen kivikautisesta ajatusmaailmastaan ja tyttöjäsi loukkaavista kommenteista.
Haluan kuulla mitä hän vastaa!!
Voi jeesus mikä idiootti anoppi. Olisko kateellinen? Paljon onnea vauvasta! Mulla on 2 siskoa ja se on ihanaa!
Minua mummo inhosi aina koska olen nainen. Muistutti usein lapsena että tytöstä ei tule mitään. Huomenna on mummon hautajaiset ja hyvin ristiriitaisin tuntein menen kukkani viemään. Toisaalta hän ei voinut sille mitään että hänet kasvatettiin tuohon.
Parempihan tämän päivän Suomessa on naisena elää. Molemmille sukupuolille kuuluvien etujen lisäksi myös puolison voi valkata jonosta, tai jos krantuksi heittäytyy niin kipaista ulkomailta hakemassa
tässäkin ketjussa huomaa miten voimakkaasti vanhemmat vaikuttavat siihen että tyttöjä vähätellään ja mitätöidään suupolvesta toiseen. Se, että itseä on kohdeltu nurjasti, ei oikeuta siirtämään kurjuutta eteenpäin.
" tyttö tuli tyhjä tuli, poika tuli, paljon tuli". Vanhan kansan viisaus ajalta, kun tytöstä oli pelkkiä kustannuksia.