Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luen näitä köyhäilyruokaketjuja. Miten kukaan voi muka elää sosekeitolla?

Vierailija
04.06.2012 |

Minulla on rahat tiukilla tässä kuussa. Perheeseen kuuluu 12 v ja 10 v pojat.

Siksi olen lukenut näitä köyhäilyketjuja, ja jatkuvasti hämmästelen näitä sosekeitto- ja pinaattikeitto-ohjeita, tai uunipuuroa. Kyllä minun poikani niitä syövät, mutta tunnin päästä on taas nälkä.

Voin tehdä ko. keiton tai puuroa, mutta se on sitten iltapala. Päiväruoan on pakko olla tukeva jauhelihakeitto tai pastaa tms.

Meillä päivän syömiset ovat suurinpiirtein tällaisia:

klo 8: leipää ja muroja

klo 13 jauhelihakeitto

klo 17 pastaa

klo 20 pannukakkua

Pärjääkö muut muka vähemmällä ruoalla? Kyllä minäkin tuon ruoan tarvitsen (bmi 21).

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastausta tarkoitat, mutta itse arvelen näitten ohjeitten olevan niitä, että tehdään perusruokaa oikeista raaka-aineista. Siis esim. juuri keitto, jonka kanssa voi syödä leipää tai salaattia. Jälkiruoiksi ja välipaloiksi myös "oikeaa" ruokaa, vaikkapa juuri pannukakkua, puuroa tai mehukeittoa.

Monet ei tajua tätä ja ostaa muroja ja jogurtteja ja valmisruokaa, jotka ovat kalliita ja lisäksi myös epäterveellisiä.

Vierailija
2/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kasvissosekeitto esim. linsseillä, niissä tulee jopa enemmän proteiinia kuin jauhelihakeitossa. Kasvissosekeittoon voi lorauttaa hiukan kermaakin mukaan, jolloin se on vielä tukevampaa. Varmasti kalorimäärässä pärjää jauhelihakeitolle.

Kyse on tottumuksista. Meillä on 14- ja 11-vuotiaat, paljon liikkuvat pojat, ja hyvin pärjätään kasviskeitoillakin. Tosin päivän toinen ateria yleensä sisältää lihaa tai kalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en pysyisi kylläisenä muroilla tai pannukakulla. Tottumiskysymys varmaan.

Harvemmin se sosekeitto kai on ihan pelkkiä kasviksia ellei ole laihdutuksesta kyse, kyllä se kaipaa vähän jotain sulate- tai tuorejuustoa tai kermaa mukaan. Ja leipää kylkeen. Pinaattikeiton kanssahan yleensä syödään kananmuna, se on aika täyttävä lisuke. Ihan yhtä täyttävää minusta kuin tuo mainitsemasi jauhelihakeitto.

Vierailija
4/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjua, jossa mietitään riittääkö 70 euroa viikoksi ruokaan.

Eräs antoi viikkoruokalistan. Yhtenäkin päivänä ruokana oli pinaattikeitto.

Olen vain miettinyt sitä, että pinaattikeitto on meillä alkupalan asemassa. Sen jälkeen tarvitaan vielä jotain, mikä täyttää vatsaa.

Minulla taitaa mennä rahat juuri muroihin, mysleihin ja pikarijugurtteihin.

ap

Vierailija
5/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kanssa pitää olla jotakin makkaraleipää tms. kuitenkin ja kyllä se taas sitten maksaa.

Olen yrittänyt tulla 100 eurolla toimeen viikon mutta ei se onnistu nelihenkisellä perheellä, ei millään. Ei puuro pidä nälkää kuin tunnin ja sitten pitää taas jo syödä.

Vierailija
6/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjua, jossa mietitään riittääkö 70 euroa viikoksi ruokaan. Eräs antoi viikkoruokalistan. Yhtenäkin päivänä ruokana oli pinaattikeitto. Olen vain miettinyt sitä, että pinaattikeitto on meillä alkupalan asemassa. Sen jälkeen tarvitaan vielä jotain, mikä täyttää vatsaa. Minulla taitaa mennä rahat juuri muroihin, mysleihin ja pikarijugurtteihin. ap

Mieluummin keitän kunnon puuroa lapsille ja teen hedelmärahkaa, jossa pystyn itse määrittelemään sokerin määrän.

Vierailija
7/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjua, jossa mietitään riittääkö 70 euroa viikoksi ruokaan.

Eräs antoi viikkoruokalistan. Yhtenäkin päivänä ruokana oli pinaattikeitto.

Olen vain miettinyt sitä, että pinaattikeitto on meillä alkupalan asemassa. Sen jälkeen tarvitaan vielä jotain, mikä täyttää vatsaa.

Minulla taitaa mennä rahat juuri muroihin, mysleihin ja pikarijugurtteihin

ap

tuotteita, katso kauppakuittia ja totea, kuinka paljon ne maksaa.

Esim. kreikkalainen jogurtti Lidlissä maksaa vain hiukan yli kaksi euroa puolen kilon "ämpäri". On rasvaista ja täyttävää, mutta ei millään ylimääräisellä sokeroitu. Sopii hyvin marjojen ja hedelmien kanssa syötäväksi.

Vierailija
8/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja leipäsiivu sillointällöin päivälliseksi.

Itse en tarvitse edes iltapalaa tuon jälkeen mutta reilu 100kg mies ottaa vielä pari voikkaria illalla. Ja hänelle tuo keitto on ainoa lämmin ruoka, itse syön kunnon lounaan töissä.

Vierailija
9/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun luin ketjua. Itselläni myös BMI 21 ja minullekin pinaatti- tai sosekeitto on kevyt lounas, jolla pärjään vain iltaruokaan asti. Puhumattakaan lukioikäisestä pojasta, joka tarvitsee kyllä liharuokaa.

Vierailija
10/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kanssa pitää olla jotakin makkaraleipää tms. kuitenkin ja kyllä se taas sitten maksaa.

Olen yrittänyt tulla 100 eurolla toimeen viikon mutta ei se onnistu nelihenkisellä perheellä, ei millään. Ei puuro pidä nälkää kuin tunnin ja sitten pitää taas jo syödä.

Puuro ei meilläkään pidä nälkää, siksi se on iltapalaruoka.

Kun teen jauhelihakeittoa, niin laitan kattilalliseen 400 g jauhelihaa, 6 perunaa, 3-4 porkkanaa, 1/2 parsakaalin, sipulia, papuja pari desiä.

Esikoiseni syö sitä ensin kaksi lautasellista ja vielä kolmannen lautasellisen pienen tauon jälkeen.

Kun teen riisipuuroa, niin 8 dl puuro riittää illalliseen meille kolmelle.

Kun teen lettuja, niin teen litran taikinan. Menee kerralla.

Eilen tein pitkästä aikaa mokkapaloja. 4 munan taikina meni 12 tunnissa.

Niin, pojillani näkyy kylkiluut...Esikoiseni varmaan syö minut konkurssiin joku päivä. Hän on vasta 12, eikä ole vielä aloittanut kasvuaan.

ap

Vierailija
11/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rahat tiukilla tässä kuussa. Perheeseen kuuluu 12 v ja 10 v pojat. Siksi olen lukenut näitä köyhäilyketjuja, ja jatkuvasti hämmästelen näitä sosekeitto- ja pinaattikeitto-ohjeita, tai uunipuuroa. Kyllä minun poikani niitä syövät, mutta tunnin päästä on taas nälkä. Voin tehdä ko. keiton tai puuroa, mutta se on sitten iltapala. Päiväruoan on pakko olla tukeva jauhelihakeitto tai pastaa tms. Meillä päivän syömiset ovat suurinpiirtein tällaisia: klo 8: leipää ja muroja klo 13 jauhelihakeitto klo 17 pastaa klo 20 pannukakkua Pärjääkö muut muka vähemmällä ruoalla? Kyllä minäkin tuon ruoan tarvitsen (bmi 21).

mutta murot nostavat hintaa aika paljon. Ne voisi ihan hyvin korvata esim. sillä uunipuurolla. Proteeneja tuossa ruuaassa ei kyllä juurikaan ole.

Vierailija
12/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupan tomaattikeittoa (0,89e pussi) kotitekoisen patongin kanssa (jauhoja, vettä, suolaa, öljyä), ja voi juma että oli sekä hyvää että täyttävää.

Vierailija
13/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kreikkalaisen jugurtin suhteen. Taidanpa ostaa sitä. Kyllä minä rahkojakin teen. Ja paljon maustamatonta jugurttia, johon laitan marjoja.

Ns. pikarijugurteilla tarkoitin aktiviaa, oloa ja mausteviilejä. Pari kertaa viikossa.

ap

Vierailija
14/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos rahaa oikeasti on vähän, niin sitä on vähän. En siis itse joudu - onneksi - mitenkään superköyhäilmään, mutta muutama näkökanta tähänkin keskusteluun.

Pelkällä sosekeitolla ei ehkä elä - mutta juurekset ja kaali ovat halpoja. Niillä voi täyttää mahan ja muuta (kalliimpaa) syöpä sitten vähän vähemmän.

Jogurtit, leikkeet, juustot ovat esimerkkejä ruuista, jotka ovat kalliita. Jos jostain pitää säästää, niin noista se lähtee.

Jauheliha ja kananmunat ovat halpoja proteiinin lähteitä. Eli aamun leivät ja leikkeet voi korvat esim. puurolla ja kananmunilla.

Päivälliseksi voi olla sosekeitto - kyllä sekin täyttää, jos sitä syö tarpeeksi. Mukana sitten voi syödä palan leipää.

Vierailija
15/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupan tomaattikeittoa (0,89e pussi) kotitekoisen patongin kanssa (jauhoja, vettä, suolaa, öljyä), ja voi juma että oli sekä hyvää että täyttävää.

Eihän tuo nyt täytä kuin patongin verran? Hyvää se varmaan oli.

Meidän pojat tykkäävät tomaattikeitosta. Lisään siihen pastaa. Se nyt ei ole sen tervellisempää kuin patonkikaan...

ap

Vierailija
16/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kanssa pitää olla jotakin makkaraleipää tms. kuitenkin ja kyllä se taas sitten maksaa. Olen yrittänyt tulla 100 eurolla toimeen viikon mutta ei se onnistu nelihenkisellä perheellä, ei millään. Ei puuro pidä nälkää kuin tunnin ja sitten pitää taas jo syödä.

Puuro ei meilläkään pidä nälkää, siksi se on iltapalaruoka. Kun teen jauhelihakeittoa, niin laitan kattilalliseen 400 g jauhelihaa, 6 perunaa, 3-4 porkkanaa, 1/2 parsakaalin, sipulia, papuja pari desiä. Esikoiseni syö sitä ensin kaksi lautasellista ja vielä kolmannen lautasellisen pienen tauon jälkeen. Kun teen riisipuuroa, niin 8 dl puuro riittää illalliseen meille kolmelle. Kun teen lettuja, niin teen litran taikinan. Menee kerralla. Eilen tein pitkästä aikaa mokkapaloja. 4 munan taikina meni 12 tunnissa. Niin, pojillani näkyy kylkiluut...Esikoiseni varmaan syö minut konkurssiin joku päivä. Hän on vasta 12, eikä ole vielä aloittanut kasvuaan. ap

Ja lettutaikinasta toki kannattaa tehdä tukevaa. Itse teen noin 1,5 l lettutaikinan siten, että siihen tulee litra punaista maitoa, puoli litraa kevytmaitoa, aamupuuron jämät, kolme kananmunaa, paketti pinaattia ja hiivaleipäjauhoja. Kyllä köy lounaasta, isot lapset jaksavat syödä max. 3 isoa lettua per naama.

Vierailija
17/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kanssa pitää olla jotakin makkaraleipää tms. kuitenkin ja kyllä se taas sitten maksaa. Olen yrittänyt tulla 100 eurolla toimeen viikon mutta ei se onnistu nelihenkisellä perheellä, ei millään. Ei puuro pidä nälkää kuin tunnin ja sitten pitää taas jo syödä.

Mitä sitten jos tulee nälkä? Meillä ainakin syödään energiatason ylläpitämiseksi, myös noita sosekeittoja ja eivät nuo vieläkään ole nälkään kuolleet. Painoindeksikään ei ole alarajalla vaikka puuroakin syödään.

Miksi nälkä on huono asia?

Vierailija
18/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rahat tiukilla tässä kuussa. Perheeseen kuuluu 12 v ja 10 v pojat. Siksi olen lukenut näitä köyhäilyketjuja, ja jatkuvasti hämmästelen näitä sosekeitto- ja pinaattikeitto-ohjeita, tai uunipuuroa. Kyllä minun poikani niitä syövät, mutta tunnin päästä on taas nälkä. Voin tehdä ko. keiton tai puuroa, mutta se on sitten iltapala. Päiväruoan on pakko olla tukeva jauhelihakeitto tai pastaa tms. Meillä päivän syömiset ovat suurinpiirtein tällaisia: klo 8: leipää ja muroja klo 13 jauhelihakeitto klo 17 pastaa klo 20 pannukakkua Pärjääkö muut muka vähemmällä ruoalla? Kyllä minäkin tuon ruoan tarvitsen (bmi 21).

mutta murot nostavat hintaa aika paljon. Ne voisi ihan hyvin korvata esim. sillä uunipuurolla. Proteeneja tuossa ruuaassa ei kyllä juurikaan ole.

Teen kyllä riisipuuroa sekä vispipuuroa.

Mikä olisi hyvä uunipuuro?

Minulla menee rahat juustoihin (ostan aina pitkään kypsytettyjä ja niiden kghinta on 25e) leikkeleihin (en säästele niissäkään), muroihin ja mysleihin.

Tiedän, että näistä pitäisi karsia, mutta niin tiukilla en vielä ole ollut, että olisi pitänyt herkkujuustoihin puuttua.

ap

Vierailija
19/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten jos tulee nälkä? Meillä ainakin syödään energiatason ylläpitämiseksi, myös noita sosekeittoja ja eivät nuo vieläkään ole nälkään kuolleet. Painoindeksikään ei ole alarajalla vaikka puuroakin syödään.

Miksi nälkä on huono asia?

keksiä halpaa ja täyttävää ruokaa.

Vierailija
20/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipuurossahan ei ole juurikaan mitään kuituja tai suojaravinteita -> tyhjää höttöä. Ei ihme, jos se ei pidäkään nälkää. Meillä riisipuuroa tehdään vain "herkutteluun".

Kaurapuuro on herkullista, varsinkin kun sen keittää hauduttamalla isoista hiutaleista.

Uuniohrapuuro on tosi hyvää, tosin sen kaveriksi on hyvä olla mehukeittoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan