Lähihoitaja erikoissairaanhoidossa, mikä työnkuva?
Osallistutko lääkkeenjakoon, lääkärinkiertoon, toimitko omahoitajana?
Kommentit (12)
Jaan vuoron lääkkeet, olen lääkärinkierrolla, toimin omahoitajana.
Lh/psykiatria Husilla
Muuten kaikki sama kuin sairaanhoitajalla, mutta suonensisäisiä lääkkeitä ei saa annostella.
Vierailija kirjoitti:
Perushoito
Perushoito kuuluu kokonaishoitoon eli aivan samalla tavoin sairaanhoitajalle ja lähihoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perushoito
Perushoito kuuluu kokonaishoitoon eli aivan samalla tavoin sairaanhoitajalle ja lähihoitajalle.
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perushoito
Niin?
Mitä niin?
Sairaanhoitajalla on teoreettisempi ja syvällisempi koulutus, muuten lähihoitaja pärjää ihan yhtä hyvin hommissa. Erikoisalan joutuu kumpikin opettelemaan alusta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perushoito
Niin?
Mitä niin?
Itsestäänselvyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perushoito
Niin?
Mitä niin?
Itsestäänselvyyksiä.
Yhdestä vastauksesta vaan sai sen kuvan, että lähihoitajalle vain kuuluu ja kuuluu vain perushoito.
Jos sanotaan, että lähihoitajalle kuuluu perushoito, niin eihän se lause ota mitenkään kantaa siihen, kenelle muille se perushoito kuuluu. Lause Vain lähihoitajalle kuuluu perushoito rajaisi muut toimijat pois.
Itse olen koulutukseltani selä lähi- että sairaanhoitaja ja molemmissa pesteissä erikoissairaanhoidossa olen työskennellyt.
Ehkä suurin ero on siinä, että potilaat jaetaan meidän osastolla aika tasan nimikkeestä riipumatta ja sairaanhoitajalla on myös sitä lääkehoidon vastuuta huomattavasti enempi ja lisäksi lähihoitajat usein konsultoi vuorossa olevaa sairaanhoitajaa usein ennen kuin lääkäriä, eli on paljon sellaista näkymätöntä työtä.
Tottakai parempaa palkkaa saan, mutta aikaa ei sen enempää ole. Lisäksi omaiset monesti haluavat keskustella juuri sairaanhoitajan kanssa ja vaikka se sen vuoron potilaasta vastaava lähihoitaja on paikalla. Itse en välttämättä ko. potilasta ole edes tavannut oma vuoroni aikana. Tai ennen sitä. Silti vastuu näistä haastavista keskusteluista jää monesti itselle. Ja niitä on paljon ja joka päivä. Ja ymmärrän toki sen omaisen näkökulman.
Tottakai meillä erittäin ammattitaitoiset lähihoitajat on ollut aina, jotka osaavat kertoa oman vastuupotilaansa hoidosta ja voinnista itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen koulutukseltani selä lähi- että sairaanhoitaja ja molemmissa pesteissä erikoissairaanhoidossa olen työskennellyt.
Ehkä suurin ero on siinä, että potilaat jaetaan meidän osastolla aika tasan nimikkeestä riipumatta ja sairaanhoitajalla on myös sitä lääkehoidon vastuuta huomattavasti enempi ja lisäksi lähihoitajat usein konsultoi vuorossa olevaa sairaanhoitajaa usein ennen kuin lääkäriä, eli on paljon sellaista näkymätöntä työtä.
Tottakai parempaa palkkaa saan, mutta aikaa ei sen enempää ole. Lisäksi omaiset monesti haluavat keskustella juuri sairaanhoitajan kanssa ja vaikka se sen vuoron potilaasta vastaava lähihoitaja on paikalla. Itse en välttämättä ko. potilasta ole edes tavannut oma vuoroni aikana. Tai ennen sitä. Silti vastuu näistä haastavista keskusteluista jää monesti itselle. Ja niitä on paljon ja joka päivä. Ja ymmärrän toki sen omaisen näkökulman.
Tottakai meillä erittä
Ja vaikeahoitoisimmat potilaat yleensä ovat sh:n vastuulla. Ainakin meillä keskussairaalassa.
Perushoito