Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luen näitä köyhäilyruokaketjuja. Miten kukaan voi muka elää sosekeitolla?

Vierailija
04.06.2012 |

Minulla on rahat tiukilla tässä kuussa. Perheeseen kuuluu 12 v ja 10 v pojat.

Siksi olen lukenut näitä köyhäilyketjuja, ja jatkuvasti hämmästelen näitä sosekeitto- ja pinaattikeitto-ohjeita, tai uunipuuroa. Kyllä minun poikani niitä syövät, mutta tunnin päästä on taas nälkä.

Voin tehdä ko. keiton tai puuroa, mutta se on sitten iltapala. Päiväruoan on pakko olla tukeva jauhelihakeitto tai pastaa tms.

Meillä päivän syömiset ovat suurinpiirtein tällaisia:

klo 8: leipää ja muroja

klo 13 jauhelihakeitto

klo 17 pastaa

klo 20 pannukakkua

Pärjääkö muut muka vähemmällä ruoalla? Kyllä minäkin tuon ruoan tarvitsen (bmi 21).

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kanssa pitää olla jotakin makkaraleipää tms. kuitenkin ja kyllä se taas sitten maksaa. Olen yrittänyt tulla 100 eurolla toimeen viikon mutta ei se onnistu nelihenkisellä perheellä, ei millään. Ei puuro pidä nälkää kuin tunnin ja sitten pitää taas jo syödä.

Puuro ei meilläkään pidä nälkää, siksi se on iltapalaruoka. Kun teen jauhelihakeittoa, niin laitan kattilalliseen 400 g jauhelihaa, 6 perunaa, 3-4 porkkanaa, 1/2 parsakaalin, sipulia, papuja pari desiä. Esikoiseni syö sitä ensin kaksi lautasellista ja vielä kolmannen lautasellisen pienen tauon jälkeen. Kun teen riisipuuroa, niin 8 dl puuro riittää illalliseen meille kolmelle. Kun teen lettuja, niin teen litran taikinan. Menee kerralla. Eilen tein pitkästä aikaa mokkapaloja. 4 munan taikina meni 12 tunnissa. Niin, pojillani näkyy kylkiluut...Esikoiseni varmaan syö minut konkurssiin joku päivä. Hän on vasta 12, eikä ole vielä aloittanut kasvuaan. ap

Ja lettutaikinasta toki kannattaa tehdä tukevaa. Itse teen noin 1,5 l lettutaikinan siten, että siihen tulee litra punaista maitoa, puoli litraa kevytmaitoa, aamupuuron jämät, kolme kananmunaa, paketti pinaattia ja hiivaleipäjauhoja. Kyllä köy lounaasta, isot lapset jaksavat syödä max. 3 isoa lettua per naama.

Teen toisinaan ihan lämpimäksi ruokaksi pinaattilettuja puolukkahillon kanssa. Niihin laitan erilaisia jauhoja, ja vain sen verran vehnää, että kasassa pysyy. Ja runsaasti pinaattia.

Minä taas teen vohvelit niin, että siihen tulee puolet jyväisiä sämpyläjauhoja ja puolet hiivaleipäjauhoja.

Punaiseen maitoon en ole tosin siirtynyt. Ehkä pitäisi.

ap

Vierailija
22/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä näitä edullisten ruokien ketjuja on? Mielellään tutustuisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä lihaa nyt kukaan oikeasti tarvitse. Meidän perheen ainoa kasvissyöjä on perheen isokokoisin henkilö, melkein 180cm ja yli 100kg poika 16v joka ei ole ikinä edes maistanut lihaa tai kalaa tai kananmuniakaan. Eihän se soppa välttämättä niin kevyt ole, jos laittaa rasvaa tai kermaa niin voi olla tuhtikin sapuska.

kun luin ketjua. Itselläni myös BMI 21 ja minullekin pinaatti- tai sosekeitto on kevyt lounas, jolla pärjään vain iltaruokaan asti. Puhumattakaan lukioikäisestä pojasta, joka tarvitsee kyllä liharuokaa.

Vierailija
24/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina oletuksena, että pinaattisoppaan kuuluu kananmuna ja sosekeiton päälle tulee reilusti raejuustoa.

Kyllä kasvava lapsi (ja aikuinenkin!) proteiinia tarvitsee!

Rasva pitää mukavasti nälkää. -> puuroon voisilmä, sosesoppaan kermaloraus tms.

Vierailija
25/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat edullisia ja proteiinia niissä on enemmän kuin lihassa.

Kun keittää kasviskeiton jossa on mukana esim. punaisia linssejä, soseuttaa sen ja lorauttaa joukkoon kermaa, saa erittäin ruokaisan, maukkaan ja edullisen keittoaterian kaikenikäisille.

Vierailija
26/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toki niiden kanssa on leipää tarjolla, meillä lapset murustavat ruisleipää kasvissosekeittoon ja pinaattikeiton kanssa on aina kananmunaa.

Mutta ei mene päivän ainoana ruokana vaan on joko lounas tai iltaruoka, paljon urheilevilla lapsilla ei keitot oikein tahdo riittää ilman kunnon lisukkeita.

En käytä linssejä, mutta teen kasvissosekeiton niin, että siihen tulee bataattia, perunaa, porkkanaa, sipulia ja lanttua. Nesteenä kasvisliemi ja loraus kermaa :)

Kalleimmasta ainesosasta eli bataatista keitän erikseen paksun soseen, josta osan pakastan ja käytän sitten seuraavaan keittosatsiin - bataatit on usein niin isoja ettei keittoon tarvitse kuin murto-osan ja kilohinnaltaan myös suht kalliita verrattuna muihin juureksiin. Bataatti tuo kuitenkin jotenkin lisää ruokaisuutta ja makua keittoon.

Vierailija
27/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla lasi täysmehua

lounaalla 2-3 siivua leipää, päällä kinkku+ juusto+ kurkku tmv. ja

välipalana hedelmä

illalla ns. kunnon ruoka, eli ihan perus kotiruokaa ja joskus mässyäkin kuten pitsaa, ruokajuomana maito.

Noilla pärjään hyvin, teen kevyttä toimistotyötä ja kävelen sekä töihin että takaisin (ellei ihan kamala pakkanen ole tai myrskysää) aikaaa menee yhteensä reilu tunti/päivässä, yhtenä iltana käyn jumpassa ja satunnaisesti kuntosalilla, pyöräilemässä, uimassa.

Nälkä ei vaivaa, ja ihan normaali olen kropalta, en tiedä painoindeksiäni.

Vierailija
28/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kanssa pitää olla jotakin makkaraleipää tms. kuitenkin ja kyllä se taas sitten maksaa. Olen yrittänyt tulla 100 eurolla toimeen viikon mutta ei se onnistu nelihenkisellä perheellä, ei millään. Ei puuro pidä nälkää kuin tunnin ja sitten pitää taas jo syödä.

Puuro ei meilläkään pidä nälkää, siksi se on iltapalaruoka. Kun teen jauhelihakeittoa, niin laitan kattilalliseen 400 g jauhelihaa, 6 perunaa, 3-4 porkkanaa, 1/2 parsakaalin, sipulia, papuja pari desiä. Esikoiseni syö sitä ensin kaksi lautasellista ja vielä kolmannen lautasellisen pienen tauon jälkeen. Kun teen riisipuuroa, niin 8 dl puuro riittää illalliseen meille kolmelle. Kun teen lettuja, niin teen litran taikinan. Menee kerralla. Eilen tein pitkästä aikaa mokkapaloja. 4 munan taikina meni 12 tunnissa. Niin, pojillani näkyy kylkiluut...Esikoiseni varmaan syö minut konkurssiin joku päivä. Hän on vasta 12, eikä ole vielä aloittanut kasvuaan. ap

Tuossa teidän ruuassa kun ei juuri proteiinia ole. Murot, jugurtit, letut ym. on ihan truhaa sokerimössöä. Meillä syödään monipuolisesti tervellisesti ja rahaa ruokaa menee vain 30€/ 1 aikuinen ja 1 poika, joten kyllä 1 äiti ja 2 poikaa pitäisi ihan normaalisti elää 70€/viikko, jos jättää murot yms. turhat herkut pois.

Vierailija
29/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei minusta sosekeitolla hienosti pärjää päivää, vaikka siinä kylkiäisinä makkaraleipää yms. olisikin. Toisena päivän ateriana se on ihan hyvä, jos toinen ruokalaji on tuhdimpi ja päälle vielä kunnon väli-, iltapalat. Ja näin vastaa kasvissyöjä :D

Vierailija
30/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kermaa en käytä ruoanlaitossa muutenkaan, eikä me syödä leipää ruoan kanssa. Myöskään munakas ei ole meillä kuin aamu- tai iltapala, johan siinä menisi iso kennollinen munia yhden ruoan väsäämiseen.

Vierailija
31/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa teidän ruuassa kun ei juuri proteiinia ole. Murot, jugurtit, letut ym. on ihan truhaa sokerimössöä. Meillä syödään monipuolisesti tervellisesti ja rahaa ruokaa menee vain 30€/ 1 aikuinen ja 1 poika, joten kyllä 1 äiti ja 2 poikaa pitäisi ihan normaalisti elää 70€/viikko, jos jättää murot yms. turhat herkut pois.

Kirjoittajan ruokavaliosta noin yleensä. Meilläkin 3 alakouluikäistä syö litran satsin riisipuuroa silloin kun sitä teen, ei se silti kuulu meidän jokapäiväiseen ruokavalioon tai muodosta mitään ruokavaliomme peruspilaria. Toi jauhelihakeittohan oli aivan loistava "koostumukseltaan" ja syömistahti kuvaa hyvin kasvavien poikien ruokamääriä.

Meillä esim. 2 kovasti urheilevaa lasta, tyttöjä kylläkin ja selkeästi kaipaavat ennen treenejä jotain hiilihydraattipitoista ja usein vielä illalla syövät vaikka kanasalaattia tms.

Vierailija
32/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kermaa en käytä ruoanlaitossa muutenkaan, eikä me syödä leipää ruoan kanssa. Myöskään munakas ei ole meillä kuin aamu- tai iltapala, johan siinä menisi iso kennollinen munia yhden ruoan väsäämiseen.

Esimerkiksi kahden munan raejuustomunakkaassa on todella paljon energiaa. Paistan sellaiset teinipojilleni usein lounaaksi ja ihan täyteen he siitä tulevat, ehkä yhden leipäpalan syövät lisukkeeksi. Itse en oikein kahden munan munakasta jaksa kokonaan syödäkään.

n40

Vierailija
33/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kahden munan raejuustomunakkaassa on todella paljon energiaa. Paistan sellaiset teinipojilleni usein lounaaksi ja ihan täyteen he siitä tulevat, ehkä yhden leipäpalan syövät lisukkeeksi. Itse en oikein kahden munan munakasta jaksa kokonaan syödäkään. n40

poikia ja kaksi alakoululaista poikaa. Todellakaan kukaan ei ole ylipainoinen, päinvastoin. Meinasit että suomalaiset kananmunalla ovat itsensä lihottaneet? :D

Vierailija
34/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kahden munan raejuustomunakkaassa on todella paljon energiaa. Paistan sellaiset teinipojilleni usein lounaaksi ja ihan täyteen he siitä tulevat, ehkä yhden leipäpalan syövät lisukkeeksi. Itse en oikein kahden munan munakasta jaksa kokonaan syödäkään. n40

poikia ja kaksi alakoululaista poikaa. Todellakaan kukaan ei ole ylipainoinen, päinvastoin. Meinasit että suomalaiset kananmunalla ovat itsensä lihottaneet? :D

..niin oudolta kuulostaa. Ehkä olette sitten niin kovia, lähes ammattilaisurheilijoita. Itse juoksen maratooneja ja treenaan 5-6 tuntia viikossa vähintään, pojat ovat kasvuiässä ja uimareita, kulkevat fillarilla 6 km koulumatkat ym. Mutta kyllä meillä ihan munakas riittää ruoaksi, tai sosekeitto proteiinilisällä ym. Kaurapuuro on yksi ruokavalion peruskivistä.

Mitään vehnäjauhohöttöjä ei sitten tarvitakaan.

Vierailija
35/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..niin oudolta kuulostaa. Ehkä olette sitten niin kovia, lähes ammattilaisurheilijoita. Itse juoksen maratooneja ja treenaan 5-6 tuntia viikossa vähintään, pojat ovat kasvuiässä ja uimareita, kulkevat fillarilla 6 km koulumatkat ym. Mutta kyllä meillä ihan munakas riittää ruoaksi, tai sosekeitto proteiinilisällä ym. Kaurapuuro on yksi ruokavalion peruskivistä. Mitään vehnäjauhohöttöjä ei sitten tarvitakaan.

aamu- tai iltapala. Näin se vaan menee

Vierailija
36/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää lisänä olla leipää tai sitten munakas pitää olla juustolla ja vaikka kinkulla täytetty.

Vierailija
37/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli vain esimerkkilista annoskoosta.

Niin, ja se olen muuten minä, joka tässä perheessä syö muroja :-). Minulla on kaapissa 3-4 erilaista muropakkausta, joita mutustan aamulla. Pojat eivät niihin koske.

Letut eivät ole turhaa sokerimössöä. Ne ovat oikein terveellisiä riippuen siitä, miten ne tehdään. Pakastemarjoissakaan ei ole sokeria. Kermavaahtoa kyllä laitan, mutta senkin voisi jättää pois.

Itse asiassa en aloittanut tätä ketjua kysyäkseni, miten voin säästää ruoakahankinnoissa. En ole säästämässä mitään erityistä, vaikka hyvin vinkkejä täällä on tullut. Minä vain ihmettelen sitä, miten kukaan voi elää sosekeitoilla, kun meillä ei siihen pystytä.

ap

Vierailija
38/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä teen munakasta tai sitäkin useammani itävaltalaista keiserschmarrenia (?) iltapalaksi.

ap

Vierailija
39/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vinkkilanluomutuote.fi/tasmaravinto_vihannekset.html

Samoin maidossa. Joten pinaattisoppa on ihan jees proteiininlähde. Mistä te näitä juttuja keksitte?

Koulussakin saadaan pinaattisoppaa niin miksi se ei kelpaa kotona? Osta rinnalle piirakka ja keitä kananmunaa jos kerran tarttee mutta muistuttaisin että näläntunne on normaali ja terve asia.

Parin tunnin päästä on ihan oikea aika jälleen hiukan syödä lisää!

Vierailija
40/43 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.vinkkilanluomutuote.fi/tasmaravinto_vihannekset.html" alt="http://www.vinkkilanluomutuote.fi/tasmaravinto_vihannekset.html">http://www.vinkkilanluomutuote.fi/tasmaravinto_vihannekset.html</a&gt;

Samoin maidossa. Joten pinaattisoppa on ihan jees proteiininlähde. Mistä te näitä juttuja keksitte?

Koulussakin saadaan pinaattisoppaa niin miksi se ei kelpaa kotona? Osta rinnalle piirakka ja keitä kananmunaa jos kerran tarttee mutta muistuttaisin että näläntunne on normaali ja terve asia.

Parin tunnin päästä on ihan oikea aika jälleen hiukan syödä lisää!

meidän pojat eivät suostu syömään koulun pinaattikeittoa. Kerran olen tehnyt kotona, eikä sekään kelvannut. Pinaattiletut kyllä menevät, ja fetapinaattipiirakka. Eli kyse ei ole pinaatista, vaan keiton rakenteesta.

Ongelmani taitaa olla se, ettei lapsilleni oikein kelpaa kouluruoka. Kumpikin syö koulussa kuulemma ruokalusikallisen. Perunat ovat koulussa vieläkin niitä kumiperunoita. Ja se näkyy nälän tasossa kotona...

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme