Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut pyöräilevät maantiellä, eivät pyörätiellä?

Vierailija
04.06.2012 |

Mua tosissaan harmittaa pyöräilijät, jotka polkevat maantiellä, vaikka vieressä menee hyvä pyörätie. Aiheuttavat aivan turhia ohitus-ja vaaratilanteita taajamissa, joissa vastaantulevaa liikennettä on niin paljon, ettei pyöräilijää ole helppo kunnolla ohittaa.

Kertokaa, mikä on se syy, miksi jotkut sit kuitenkin valitsevat maantiepyöräilyn? Vauhti nyt todistettavasti ei näillä ole niin kova, ettei pyörätie siihen pyöräilyyn riittäisi.

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. kilpapyöräilijöitä, jotka ovat omasta mielestään sen verran muiden yläpuolella, että katsovat asiakseen ajaa maantiellä, pyörätien sijaan. Muakin ärsyttää ne. On siinä vauhdillakin oma osuus, pyöräteillä pitää väistellä koko ajan keskellä tietä kävelijöitä, koiria yms.

Tosin tuohon maantiellä ajamiseen on yksi ihan puoltava syy:

monesti pyöräteillä on liittymissä ja suojateiden kohdilla ikävät töksäyttävät korokkeet. TOisin sanoen, sitä luiskaa kadulta korotetulle pyörätielle ei ole tehty saumattoman tasaiseksi vaan siinä on parin sentin "töksähtävä kohta". Nämä töksähtävät kohdat taas jatkuvasti yli ajettuna rikkovat maantiepyörien ohuet vanteet.

Että tuolta osin ymmärrän. Mutta silti se ärsyttää.

Vierailija
2/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhasta tottumuksesta tienreunassa, eivät varmaan ole huomanneet, että pyörätie tuli jo 15 vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus ihmetelleyt, mutta ajatellut sitten sen johtuvan siitä, että nämä pyöräilijät ajavat huomattavasti tavallisita pyöräilijää kovempaa vauhtia, eikä niitä tarvitse sitten varoa ja väistellä.

Tai sitten se johtuu siitä, ettei tajuta, että siinähän onkin pyörätie ihan vieressä..

Vierailija
4/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöreä liikennemerkki käskee. Eli jos on pyörätie ja se on ilmoitettu pyöreällä pyörätien merkillä, niin sitä pitää käyttää... Ei voi valita.

Vierailija
5/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin silloin pyöräilijän on noudatettava autoilijoiden liikennesääntöjä ryhmittymisineen jne.

Vierailija
6/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on siis ajo kielletty muilta paitsi linja-autoilta. Mutta pyöräilijät eivät usko ajokieltomerkkiä, ja aiheuttavat kapella ykiskaistaisella tiellä usein vaaratilanteita. Välillä lapsetkin jaa sitä, vaikka ihan vieressä menee pyörätie. Toki tietä käyttää autoilijatkin...

Vierailija
7/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tiellä pyöräily kuitenkin ole ihan sallittua, noin niinkuin lakia ajatellen?

Tosin silloin pyöräilijän on noudatettava autoilijoiden liikennesääntöjä ryhmittymisineen jne.

On sallittua. Se on vaan hiton ärsyttävää kun ne oikeasti häiritsee tavallista autoliikennettä.

Vierailija
8/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni harrastaa kilpapyöräilyä ja syy siihen miksi he ajavat ajoradallla on ihan puhtaasti se vauhti. Maantiepyörillä vauhdit ovat väh. sen 25km/h, taajaman ulkopuolella ajavat vielä paljon kovemmatkin joten kuvitella saattaa että on hemmetin vaarallista ajaa pyöräteillä jossa on vaikka lapsia omilla pyörillään liikkeellä. Yleensähän nuo ajavat treeninsä taajaman ulkopuolella maanteillä mutta sinne siirtymisessä joutuu näin kaupunkialueella käyttämään välillä pakostakin pyöräteitäkin. Mutta ihan sekä teidän että oman turvallisuutensa takia nuo ajavat liikenteen seassa.

Vierailija
9/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puhutaan nimenomaan normi-pyöräilijöistä maantiellä:)

Maantiepyöräilijät harvemmin liikkuu keskustan alueella. Ja vaikka ajaisivatkin, niin heistä ei juurikaan ole haittaa, sillä ajavat samoilla nopeuksilla, kuin autotkin (40 - 50 km/h).

Ja minusta on ihan perusteltua, että eivät aja pyöräteillä.

Sen sijaan nämä peruspyöräijiät on ihan prseestä! Niiden olisi ihan jo oman etunsa vuoksi terveellisintä ajaa siellä pyörätiellä!

Vierailija
10/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt liity juuri tähän aikaan, mutta talvisin joudun usein poikkeamaan autotien puolelle vieressä menevästä pyörätiestä huolimatta ihan vain sen takia, ettei pyörätietä hoideta.

Vierailija
11/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt liity juuri tähän aikaan, mutta talvisin joudun usein poikkeamaan autotien puolelle vieressä menevästä pyörätiestä huolimatta ihan vain sen takia, ettei pyörätietä hoideta.

tämä syy ja ne lujaa ajavat on asia ihan erikseen, mut kyllä muakin autolla ajaessa rasittaa sellaiset pyöräilijät, jotka ei piittaa säännöistä. pullamössö sedät ajaa keskellä tietä vaikka pyörätie menee vieressä, moni autojen seassa pyöräilevä ei edes tajua noudattaa sääntöjä. Tasa-arvoisessa risteyksessä saatetaan tulla vauhdilla kylkeen, suojatielle ei edes hidasteta ja auton syyksihän se lähes poikkeuksetta aina luetaan. Mulle on käyny kerran niin, että pyöräilijä paukahti moottoripyörän eteen suojatiellä, vaikka olin jo melkein kohdalla. Tuli vielä kulman takaa,joten ei mitään mahdollisuutta itse ennakoida. Hätäjarrutuksella onnistuin vielä pelastamaan pyöräilijän, mut ketjukolarihan siinä meinas syntyä takana olleen jonon takia. Tällaiset ärsyttää kyllä ihan suunnattomasti!

Vierailija
12/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen triathlonia harrastava, ja tulee tuolla maantiepyörällä jonkin verran ajeltua. Vältän viimeiseen asti perus pyöräteitä, koska vauhtini on kovempi kuin mummoilla, koiran ulkoiluttajilla ym. lenkkeilijöillä. Tulee helposti vaaratilanteita jos vauhti liian kovaa. Jos tulee keskustaan eksyttyä, niin ajan kyllä hiljempaa.

Sitä vaan ihmettelen, että miten olen häiriöksi ei-vilkkaalla maantiellä, kun ajan tien reunassa? Miksi minut pitää ohittaa niin, että väliin jää tuskin puolta metriä? Miksi näytät kenties keskariakin minulle? Onko oikeasti niin vaikea mennä ohi riittävän kaukaa? Jarrua ei tarvitse välttämättä käyttää jos toinen auto tulee vastaan, on olemassa sellainenkin asia kuin moottorijarrutus, onnistuu kun hölläät kaasua.

Joskus toivoisi, että sinulla joka siellä ratin takana istut olisi malttia vähän enemmän...

Ja btw liikun itsekin autolla jonkin verran, eikä maantiepyöräiliöistä ole haittaa ollut. Liekö asenteessa vikaa... ;)

Vierailija
13/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt työmatkallani! Maantien vieressä on juuri tehty upouusi, loistavassa kunnossa oleva pyörätie. Sen on lisäksi tuskin koskaan näkee ketään muuta pyörätiellä eli ei voi olla kyse jalankulkijoihin ym liittyvistä vaaratilanteista. Myöskään korkeita korokkeita tms ei ole ja maantie taas ihan surkeassa kunnossa, kuoppainen ja rosoinen. SILTI nämä kilpapyöräilijät ajavat autotiellä (joskus kolmen ryppäässä), mikä aiheuttaa vaaratilanteita kun tie ei ole kovin leveä ja kuuttakymppiä saa ajaa. Ihan aidosti olen vain kummissani, koska pyörätie näyttää ihan unelmatieltä pyöräillä! :)

Vierailija
14/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SILTI nämä kilpapyöräilijät ajavat autotiellä (joskus kolmen ryppäässä), mikä aiheuttaa vaaratilanteita kun tie ei ole kovin leveä ja kuuttakymppiä saa ajaa. Ihan aidosti olen vain kummissani, koska pyörätie näyttää ihan unelmatieltä pyöräillä! :)

[/quote]

niillä kilpapyöräilijöillä on usein vauhtia 35-40 km/h, joskus lähemmäs 50 km/h!! Tiedätkö miten vaarallinen tilanne syntyisi jos törmäät esim. koiraan?? Tai pikkulapseen? Ajoasentokin tuollaisissa pyörissä usein rajoittaa omaa näkemistä ja sitä kautta reagoimista. Ja ennen kuin lässytetään, että onko pakko ajaa pyörällä kovaa, niin kai sitä kilpapyöräilyä Suomessa saa harrastaa?

Ja tiesittekö, että jos esim. Espanjassa ohitat pyöräilijän 2m lähempää, niin rapsahtaa aika mojavat sakot?

Vierailija
15/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SILTI nämä kilpapyöräilijät ajavat autotiellä (joskus kolmen ryppäässä), mikä aiheuttaa vaaratilanteita kun tie ei ole kovin leveä ja kuuttakymppiä saa ajaa. Ihan aidosti olen vain kummissani, koska pyörätie näyttää ihan unelmatieltä pyöräillä! :)

niillä kilpapyöräilijöillä on usein vauhtia 35-40 km/h, joskus lähemmäs 50 km/h!! Tiedätkö miten vaarallinen tilanne syntyisi jos törmäät esim. koiraan?? Tai pikkulapseen? Ajoasentokin tuollaisissa pyörissä usein rajoittaa omaa näkemistä ja sitä kautta reagoimista. Ja ennen kuin lässytetään, että onko pakko ajaa pyörällä kovaa, niin kai sitä kilpapyöräilyä Suomessa saa harrastaa?

Ja tiesittekö, että jos esim. Espanjassa ohitat pyöräilijän 2m lähempää, niin rapsahtaa aika mojavat sakot?

Mutta kun pointti olikin se, että ko pyörätie on to-della vähän käytetty kenenkään toimesta. Ei näy lapsia, ei koiria. Autotiellä sen sijaan on suht paljon liikennettä ja niitä vaaratilanteita.

Pyöräily on hieno harrastus. En vain tajua, että kun kunta satsaa noin hienoon pyörätiehen, se ei kelpaa pyöräilijöille! Olisi kannattanut laittaa nekin rahat muualle ja valaista päättäjiä, ettei pyöräilijöitä kiinnosta käyttää.

Vierailija
16/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää se, että sinne liikenteen sekaan tungetaan hankaloittamaan kymmenien, jos ei satojen ihmisten elämää, vaan ihan koska ihmistä itseään huvittaa pyöräillä. Ei liikenneturvallisuutta ja toisen ihmisen pelkkää huvittelua voi oikein rinnastaa toisiinsa. Minun mielestäni on tosi itsekeskeistä ja itsekästä mennä hankaloittamaan toisten elämää, vaan koska se nyt ei ole suoraan laitonta tehdä niin.

Meilläpäin on tie jossa saa ajaa kuuttakymppiä ja siinä on paljon liikennettä. Jostain syystä siellä on aina joku pyöräilijä tiellä, vaikka heti pientareen vieressä on upouusi,suora ja sileä pyörätie, ei edes mäkiä. On tosi vaikea ohittaa se pyöräilijä, kun kapealla tiellä tulee vastaan paljon liikennettä. Siinä me sitten mennä körötellään letkassa sitä "hurjaa" neljänkympin vauhtia mitä tuo pyöräilijä pyöräilee, ja toivotaan että se siitä jonnekin tajuais kääntyä.

Vierailija
17/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain tajua, että kun kunta satsaa noin hienoon pyörätiehen, se ei kelpaa pyöräilijöille! Olisi kannattanut laittaa nekin rahat muualle ja valaista päättäjiä, ettei pyöräilijöitä kiinnosta käyttää.

Ehkä siellä on sitten jotain kuitenkin mikä estää käytön? Itse kai käyttäisin, mutta vaikea sanoa näkemättä. Maantiepyörällä tulee tehtyä noi reittivalinnatkin sillain, että ne ois vaivattomat. Ei ole helppoa siirtyä pyörätieltä takas maantielle ja päin vastoin. Siinä tulee nuo väistämisasiat ja muut. Tulee välteltyä korokkeita ja liikennevalojakin, koska inhottaa pysähtyä, kun on lukkopolkimet. (kenkä kiinni polkimessa). Saattaahan tuo olla niinkin, että kyseiset kilpapyöräilijät jatkavat tuosta jonnekin ja kyseistä pyörätietä pitkin ei pääse enää jatkamaan? Kaipa viihtyvät maantiellä senkin takia, että saavat pidettyä vauhdinkin yllä. Syitä voi olla monia.

Vierailija
18/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä me sitten mennä körötellään letkassa sitä "hurjaa" neljänkympin vauhtia mitä tuo pyöräilijä pyöräilee, ja toivotaan että se siitä jonnekin tajuais kääntyä.

Itse olen ajanu Espanjassa 80 Km/h olevalla tiellä maantiepyörällä autoletka perässä, kun eivät päässeet ohi. Ja voitko uskoa, ei edes kukaan painanut tööttiä!

Ota rennommin ja köröttele hetki, ja meni ohi sitten kun tilaisuus tulee. =)

Vierailija
19/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä me sitten mennä körötellään letkassa sitä "hurjaa" neljänkympin vauhtia mitä tuo pyöräilijä pyöräilee, ja toivotaan että se siitä jonnekin tajuais kääntyä.

Itse olen ajanu Espanjassa 80 Km/h olevalla tiellä maantiepyörällä autoletka perässä, kun eivät päässeet ohi. Ja voitko uskoa, ei edes kukaan painanut tööttiä!

Ota rennommin ja köröttele hetki, ja meni ohi sitten kun tilaisuus tulee. =)

Kannattaa muuttaa joo johonkin sellaiseen maahan, missä ei muutenkaan liikennesäännöistä välitetä tuon taivaallista. Onnettomuustilastotkin ovat sen näköiset Suomeen verrattuna. Tämäkin aihe yritetään kääntää suomalaisten tiukkapipoisuudeksi tmv kun joku itsekäs minäminäminä-persoona haluaa Harrastaa ja ajella missä lystää muista välittämättä, vaikka vieressä menisi tie, jolla ei aiheuttaisi vaaratilanteita eikä ärsytystä muille. Mutta kun mää mää mää. Ei auta, vaikka mua varten olisi rakennettu oma kallis tie - minä ajan piruuttaankin siellä missä olen muiden tiellä kun ne yrittää ehtiä aamulla töihin.

Vierailija
20/97 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kuule on ne autoilijat aina määkimässä oikeuksiaan. Jos kerran tietä saa käyttää muutkin, niin sitähän käytetään. Nouseeko muuten road rage traktorin ilmestyessä näköpiiriin? Vaaratilanteita ym. aiheuttaa yleensäkin kaltaisesi raivoava tienkäyttäjä ei se pyöräilijä. Kannattaa varata enemmän aikaa siihen työmatkaan, niin ehdit ajoissa. Mut ainiin, autoilijanhan on pakko päästä nopeasti ja ilman minkäänlaisia häiriötekijöitä määränpäähänsä. Muista välittämättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan