Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

polttariporukkaa kinuaa rahaa jälkikäteen..

Vierailija
04.06.2012 |

olin osallistumassa ystäväni polttareihin mutta jouduin perumaan osallistumiseni (lapsi sairastui ja en voinutkaan viedä häntä sovittuun hoitoon).

Olivat menossa paikkaan jossa seikkailuretki ja hinta 204e/max 6hlö, ylimääräiset hlö 34e. Pari viikkoa polttareiden jälkeen järjestäjä laittoi minulle viestiä että laskuttivat myös minun 34e kun sitä ei ollut peruutettu. Otin selvää tuolta ohjelmanjärjestäjältä että osallistujia oli 5. Itse siis ilmoitin kolmea päivää ennen etten pääse tulemaan. Jotenkin ärsyttää maksaa tuommoista kun musta nuo 5hlö ketä osallistui niin heidän olisi kuulunut maksaa tuo 204e jaettuna viidelle.

Meillä oli lapsella vesirokko ja en voinut häntä siksi viedä sovittuu hoitoon kun siellä oli pikkuvauva jolle ei rokkoa haluttu.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:ta harmittaa maksaa, kun ei keran ole osallistunut. Mutta kun kyseessä on kiinteä hinta, niin onhan sekin epäreilua muita kohtaan, että laskusta tuleekin suunniteltua kalliimpi, koska osa porukasta jää pois.

Vai olisko jäljelle jääneiden pitänyt perua koko ohjelma?

Vierailija
42/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman mitään mussutusta! Maksaisin varmaan viisikymppisen, jotta tulisi osallistuttua myös morsiamen muihin polttarimenoihin. Eihän se muun porukan vika ole, että lapsesi sairastui!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta musta ne maksaa ketä osallistuu.

ap

Minusta taas ne maksaa ketkä ovat ilmottautuneet ja sitoutuneet mukaan ohjelmaa suunniteltaessa ja toimintaa varatessa.

Vierailija
44/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni on ihan normaalia, että jos polttareiden budjetti on laskettu 204 jaettuna kuudella niin viime hetken peruja maksaa oman osuutensa. On ihan kohtuutonta vaatia polttariporukkaa keksimään uutta ohjelmaa noin lyhyellä varoitusajalla. Riippumatta siitä, onko ap:n syy oikea vai keksitty, sinun kuuluu maksaa osuutesi.

Vierailija
45/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka ilmoittautuvat maksavat osuutensa, tulevat paikalle tai eivät. Viime hetken peruutukset ovat ikäviä, mutta suunnitelmia ei yleensä voida enää päivien varoitusajalla muuttaa.

Vierailija
46/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu olevan sama juttu.. Viime hetken peruutuksia ja sitten jää kaasojen maksettavaksi nämä peruutukset. Itsekin jouduin makselemaan, kun kaikki ilmoittautuneet eivät sitten päässeetkään (samana päivänä peruutus). Inhottavaa, kun aluksi ihmiset innostuvat ja vaikuttava sitoutuneelta, mutta maksun tullessa osa feidaa ja joutuu toimimaan perintätoimistona aikuisille ihmisille.

Vierailija
47/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut polttareissa, joissa maksu kerätään etukäteen. Aina on kuitenkin ihan asiallisesti saatu hoidettua asiat. Joskus on juuri tarkka maksusumma tarkentunut vasta parin viikon päästä, kun "rahavastaava" on ehtinyt/jaksanut laskea kaikki kulut. TIETENKIN on budjetti laadittu etukäteen, ja siinä pysytty suunnilleen, mutta tarkka summa.

Polttareiden järjestäjät (kaasot, ystävät) tekevät myös töitä ja elävät omaa elämäänsä. Ei todellakaan ole helppoa hommaa. Oletko ollut mukana suunnittelukokouksissa/spostikeskusteluissa? Kaikilla on yleensä mahdollisuus vaikuttaa ohjelmaan/hintaan.

Itse morsiamena olisin pahoillani, jos omissa polttareissani tapeltaisi rahasta. En myöskään kaipaisi mitään suurieleisiä extreme-juttuja ystävieni rahoilla.

Komppaan aiempaa siinä, että järjestelyt ovat helpompia, jos on kokemusta organisoijana/muista polttareista. Kolmea päivää ennen peruutus on oikeasti myöhään. Ei siinä vaiheessa ehditä enää muuttaa ohjelmia/keksiä vastaavaa, jos tuo kallis juttu oli vielä SE JUTTU.

Pääsisit periaatteessa melko halvalla. Polttareissa oli tod.näk. muutakin ohjelmaa, joiden kustannuksiin sinun ei tarvinnut osallistua? Asia olisi eri, jos kahden muun ei olisi tarvinnut maksaa sinun osuuttasi (kun järjestäjä sen kuitenkin vaati). Ei sekään ole reilua, että he joutuvat sen maksamaan.

Vierailija
48/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tekohauskat ja tekopirteät tyypit keksivät kaikien puolesta jotain ah-niin-hauskaa tekemistä ja kiskovat rahaa... Harva morsian itse haluaa ihme actionia. Tai jos haluaa, niin voihan sitä käydä muulloinkin jonkun kaverin kanssa, ettei tarvitse olla rahaa lypsämässä kaikilta.

Meillä on ollut tapana kuunnella morsianta, ja yleensä kaikki ovat halunneet saunoa rauhassa kavereiden kanssa ja muistella menneitä juttuja valokuvien kera ja syödä jotain nyyttärimeiningillä.

Mullekin tulee mieleen yhdet polttarit, missä kaverini jo kauan muualla asuneena oli sitten saanut niiden uusien ystävien järkkäämät polttarit jotka pidettiin kuitenkin vanhalla kotipaikkakunnalla. Me "vanhat" ystävätkin saimme toki osallistua ja maksaa itsemme kipeiksi morsiamen purjelennosta, minigolfista ja muutamasta muusta actionista.

Vierailija
49/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin muutama muu kirjoittanut. Jos ei pääse paikalle ja joutuu perumaan lyhyellä varoitusajalla, kuuluu kuitenkin osallistua kustannuksiin. Todennäköisesti seikkailuretkeä ei olisi edes voinut enää maksutta peruuttaa, joten on aika tökeröä olettaa, että ohjelmaa olisi muutettu.

Olen ollut itse kolme kertaa kaasona ja pari kertaa on ollut säätöä maksuista. Koska mukana on ollut opiskelijoita, ollaan jätetty benji-hypyt väliin ;) Silti on tullut viime hetken peruutuksia, jopa samana päivänä. Kerran mentiin pienille kyläfestareille, jonne hankin liput koko porukalle. Yksi jätti maksamatta omansa pyynnöistä huolimatta. Se jäi sitten mun tappioksi, en viitsinyt häissä ruveta asiasta vääntämään (ja muualla ei sitten onneksi enää nähtykään).

Joo, kyllä kaikki varmasti ymmärtävät, että lapset sairastuvat, elämä yllättää, mutta on silti kohtuutonta, että kustannukset kaatuisivat muiden niskaan.

Vierailija
50/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy oli juuri se, että en halunnut toisille tulevan kohtuuttomia kustannuksia minun polttareitteni takia. Ihmisillä karkaa niin helposti mopo kädestä ja lähdetään suunnittelemaan kaikenlaisia extreme-juttuja, vaikka ihan tavallinen saunailta tms. kelpaisi.

Vierailija
51/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinkas ne muut peruuttajat ovat maksaneet vahinkonsa?

Vierailija
52/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta normaali ihminen maksaa oma-aloitteisesti osuutensa, jos on mukaan ilmottautunut. Ja viime hetken peruutuksista turha puhua, maksaa jos ilmottautuu.

Vierailija
53/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomattavasti enemmän.... 204/6=34 ja 204/5= 40... peräti 6 euroa per nokka.

Minä en maksaisi, koska olisin juuri tehnyt noin eli perunut. Haukkoja 6 euron edestä...

Ja ikää oli?

Vierailija
54/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut polttareissa, joissa maksu kerätään etukäteen. Aina on kuitenkin ihan asiallisesti saatu hoidettua asiat. Joskus on juuri tarkka maksusumma tarkentunut vasta parin viikon päästä, kun "rahavastaava" on ehtinyt/jaksanut laskea kaikki kulut. TIETENKIN on budjetti laadittu etukäteen, ja siinä pysytty suunnilleen, mutta tarkka summa.

Polttareiden järjestäjät (kaasot, ystävät) tekevät myös töitä ja elävät omaa elämäänsä. Ei todellakaan ole helppoa hommaa. Oletko ollut mukana suunnittelukokouksissa/spostikeskusteluissa?

Mulla ei ole ainuttakaan ystävää, joka olisi halunnut (/vaatinut/toivonut) mitään ihmeellisiä polttareita. Todella harva edes järjestänyt mitään hääjuhlaa. Ihanaa, että ystäviä saa tavata ilman suunnittelukokouksia ja rahavastaavia. Ja pitää vain hauskaa! Kiitos ystäväni :)

Vierailija
55/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti morsian ei maksanut itse osaansa vaan muut hänet.

Silloin tuo 204€ jakaantuu viidelle (40,80€/hlö) jos yksi passaa tuon maksun niin neljälle mikä tekee jo 51€/hlö =17€/hlö enemmän mitä alun alkaen on sovittu.

On itse asiassa aika kohtuullista pyytää aloittajalta vain tuo 34€ mikä on tismalleen hänen osuutensa ollut, eli eivät näemmä vaadi edes sitä "morsiammen osuutta" mikä olisi 34€+6,80€ =40,80€.

Vierailija
56/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"niin lasku jää maksettavaksi neljälle mikä"---

Vierailija
57/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka ilmoittautuvat maksavat osuutensa, tulevat paikalle tai eivät. Viime hetken peruutukset ovat ikäviä, mutta suunnitelmia ei yleensä voida enää päivien varoitusajalla muuttaa.

ja ääni sille, että ap maksaa osuutensa

Vierailija
58/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin vuosia sitten kaverini polttareihin. Päädyin maksamaan yksin hänen illallisensa ja juomansa. Ostin lisäksi lasisarjan häälahjaksi.

Pian tämän jälkeen hän ei enää pitänyt yhteyttä.

Olisi varmaan pitänyt maksaa vielä häämatka ja osuus uudesta asunnosta...

Vierailija
59/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta osallistuja =polttareihin mukaan ilmottautunut.

Useimpiin paikkoihin tehdään varasu etukäteen, jos ei paikalle pääse niin pitää kuitenkin maksaa. Palvelun tarjoaja määrittelee milloin saa maksutta perua (vai saako) ja pitääkö maksaa varaumaksu missä vaheessa ja milloin lopullinen summa.

Jos varaa ajan lääkäriin ja ei mene koska lapsi sairastuu, niin käynnin yleensä joutuu maksamaan ellei esim. 24h aiemmin peru aikaa. Sama juttu monesti hierojilla ym. vastaavissa paikoissa.

Samoin jos varaa lennon/hotellin/matkan, se pitää maksaa vaikka ei pääsisi lähtemään. Joskus onnistuu maksuton peruutus tietyin ehdoin, joskus saa matkavakuutuksesta omansa pois, mutta tietyt raamit on ja aina jos menee ihan omaan piikkiin.

Polttareissa sama: Jos varaa paikan, eli sanoo osallistuvansa polttareihin niin silloin pitää myös maksaa. Ihan sama onko lapsi sairaana vai ei, pääsekö paikalle vai ei.

Vierailija
60/60 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään velvollisuutta maksaa yhtään mitään, jos rahasta ei ole sovittu mitään etukäteen. Lapsen sairastuminen on erinomainen syy olla pois.

Toki sitten on mietittävä, kuinka haluaa osallistua morsiamen kuluihin. Jos on ollut järjestämässä, pitäisin kohtuullisena korvata osuus hänen kuluistaan. Ilmeisesti jakavat sitä nyt kuudelle, eli viiden paikallaolijan osuudesta viidesosa on se neljäkymppiä. Se jaettuna polttareiden järjestäjien kesken tarkoittaa vajaata kymppiä. Maksaisin tasarahan.

Kaikki muut ovat nauttineet omasta läsnäolostaan ja itse ovat ratkaisseet kalliin ohjelman jatkamista. Jos etukäteen ei ole suullisestikaan sovittu kulujen jakamisesta, heidän omat kulunsa OVAT heidän oma murhe. Ei sinun tarvitse subventoida heidän nousseita kuluja. Miksi ihmeessä maksaisit siitä, että olet saanut hoitaa sairasta lasta? Tai miksi maksaisit, että he huvittelevat?

Huvit maksavat ja jokainen maksaa oman huvinsa. Polttarisankari on asia erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän