polttariporukkaa kinuaa rahaa jälkikäteen..
olin osallistumassa ystäväni polttareihin mutta jouduin perumaan osallistumiseni (lapsi sairastui ja en voinutkaan viedä häntä sovittuun hoitoon).
Olivat menossa paikkaan jossa seikkailuretki ja hinta 204e/max 6hlö, ylimääräiset hlö 34e. Pari viikkoa polttareiden jälkeen järjestäjä laittoi minulle viestiä että laskuttivat myös minun 34e kun sitä ei ollut peruutettu. Otin selvää tuolta ohjelmanjärjestäjältä että osallistujia oli 5. Itse siis ilmoitin kolmea päivää ennen etten pääse tulemaan. Jotenkin ärsyttää maksaa tuommoista kun musta nuo 5hlö ketä osallistui niin heidän olisi kuulunut maksaa tuo 204e jaettuna viidelle.
Meillä oli lapsella vesirokko ja en voinut häntä siksi viedä sovittuu hoitoon kun siellä oli pikkuvauva jolle ei rokkoa haluttu.
Kommentit (60)
mutta jotenkin hankalaksi menee homma. Kun kuulemma kaksi ihmistä on kimppaan maksaneet "mun 34e" siellä paikan päällä. äh... hankalaa.
voisin vaikka maksaa koko summankin mutta ärsyttäähän se kun en sinne päässyt. Ja tekis vähän mieli näpäyttää tuota järjestäjää (vaikka en tunnekaan häntä yhtään).ap
missä yks polttarivieras lakoi jälkikäteen kinuamaan bensarahoja kaikilta kyydissä oleilta. Itse oli väen vängällä halunnut ottaa auton ja lähteä kuskiksi vaikka toinen kuski oli alunperin jo hankittu. Hän sai sopivan määrän rahaakin bensoista, mutta alkoi polttareiden jälkeen vinkumaan rahaa myös auton kulutuksesta ja aika paljon. Lähetteli morsiammen siskolle (joka oli alaikäinen) sähköposteja joissa vaati rahaa ja tilinumeron kanssa. Ei jesta mikä idiootti!
Toisaalta ymmärrän, toisaalta en...huono juttu että lapsi sairastunut mutta itsellekin tuli mieleen että tässä on nyt saatu hyvä tekosyy eikä edes yritetty saada ketään hoitamaan lasta. Nuo on tosi inhottavia polttareiden järjestäjille kun porukka peruukin yhtäkkiä. Olkaa reiluja ja kieltäytykää jo alun perin jolloin teitä ei edes lasketa maksajaksi mukaan!
Polttareita suunniteltaessa on sovittu, ketkä osallistuvat ja siten myös maksavat kulut. Varaukset pitää moneen paikkaan tehdä jo tosi ajoissa, joten muutosten tekeminen voi olla vaikeaa. Ajatuksena on ollut, että kukin sitoutuu hommaan. Kulut lasketaan yhteen ja jaetaan osallistujien kesken tasan. Jos jollekin tuleekin este viime tipassa, niin sille ei mitään voi, perunutkin on yleensä maksanut osansa. Polttarithan ovat ns. lahja morsiamelle ja monet kulut ovat kiinteitä, eli niihin ei osallistujien määrä välttämättä vaikuta. Itse ajattelen, että haluan olla mukana mahdollistamassa hauskan päivän morsiamelle, riippumatta siitä pääsenkö itse mukaan vai en. Ei ole reilua muulle polttariporukalle, että osa jääkin pois ja maksattaa osansa muilla!
oletan, että jos henkilöitä oli 5, niin maksajia oli kuitenkin vain 4. Toivottavasti ainakaan morsiammen ei tarvinnut maksaa mitään...
niin, 204 euroa neljälle jaettuna on isompi summa kuin viidelle. Aika huomattavasti isompi. Osallistuisin ilman muuta kustannuksiin, vaikken paikalle pääsisikään.
Eli jos ne haluaa sulta vain 34euroa, niin aika halvalla pääset!
Omalla lapsellanikin oli hyvin tuskallinen olo ja korkea kuume. Kyllä siinä lapsi äitiä tarvitsi, ei olisi tullut mieleenkään jättää jonkun toisen hoitoon.
Törkeää vaatia rahoja jälkikäteen kun tietävät että oli hyvä syy poisjäännille.
Ehkä ovat lapsettomia, eivät ihan tajua äidin vastuuta lapsistaan?
Alunperin kun polttareita suunniteltiin niin tuonne maksulliseen paikkaan oli lähdössä 7+morsian eli 8. Joku muukin on siis perunut osallistumisensa ja nyt tämä maksatetaan mulla joka mua ehkä eniten kismittää.
Ehkä vastaan vaan jotain ympäripyöreetä.
Ja sen verran korjaan monien mielipidettä että olisin todellakin halunnut osallistua, vesirokkoa meille ei osattu edes odottaa sillä sen toi kotiin rokotuksen saanut lapsi joka tartutti sen alle vuoden ikäiseen pikkuveljeen joka ei ikänsä puolesta ole voinut rokotusta vielä saada. Sen verran kipeä oli taapero että en häntä olisi halunnutkaan jättää vieraalle hoitoon.
ap
Minusta homma menee niin, että jos polttareihin lähtee mukaan niin maksaa osuutensa, VAIKKA ei pääsisi paikalle.
Usein nuo tuollaiset maksulliset jutut pitää varata hyvissä ajoin, eli jos polttarit on vaikkapa 31.5. niin pitää (jutusta riippuen) varaus vahvistaa viimeistään 4 tai 2 viikkoa aiemmin.
Usein jo ihan keilaradoilla on viikonloppuisin varattua, eli yleensä kysyntää on enemmän mitä tarjontaa. Jos sitten joku porukka peruu, niin se on tappiota yritykselle (vaikka tulijoita olisi ollut jonoksi asti).
Homma menee minusta niin, että polttareihin ilmoittaudutaan päivään X mennessä SITOVASTI. Ja tuossa vaiheessa on hyvä periä kaikilta osallistujilta myös maksut etukäteen.
AP:n tapauksessa järjestäjä on mokannut siinä, että on luottanut siihen että kaikki maksavat osuutensa. Tuohon ei koskaan ikinä saa luottaa...!
AINA osallistujilta maksu etukäteen, ja yksi sitten hoitaa maksamisen. Jos joku ei pääse paikalle, niin se on sitten voivoi. Itse en alkaisi 30€ takia nurisemaan, vaan maksaisin sen. Jos olisin ollut ap, olisin ilmoittanut että EN pääse paikalle jo silloin kun ensimmäinen lapsista sairastui (olisi sitten ollut iloinen yllätys jos olisinkin päässyt paikalle).
Polttareiden järjestämisessä on iso vaiva, sumplia mikä päivä sopii kaikille ja odotella epävarmoja ehkä pääsen ehkä en vastauksia osallistujilta. Mitä useammat pitää, sitä sujuvammaksi homma menee.
Mutta pakko vielä painottaa: MAKSU AINA ETUKÄTEEN KAIKILTA. Moraalisesti ap:n pitäisi tuo maksaa, koska ei ole selvästi jo hyvissä ajoin sanonut ettei tule.
esim. niin, että jo ilmoittaessasi peruutuksesta järjestäjä olisi kysynyt sinulta voitko kuitenkin maksaa tuon osuutesi tai ainakin osan siitä.
Koska todennäköisesti tuon ohjelmanumeron peruminen olisi ollut vaikeaa joko ihan kustannusmielessä (varausmaksu maksettu tms) tai sitten ihan vaan siksi, että päivän runko on rakennettu valmiiksi ja tuo oli osa sitä.
Lähtökohtaisesti minusta tällaisiin asioihin sitoudutaan etukäteen, ja sitten jokainen maksaa sen osuutensa pääsi osallistumaan tai ei. Toki JOS on mahdollista, että peruminen aiheuttaa sen että myös kustannuksia tulee vähemmän, ei poisjääneen (tietenkään) tarvitse niiltä osin mitään maksaa. Mutta siis yleensä ottaen ei ole reilua, että muiden potti voi kasvaa yllättävänkin suureksi tällaisten viimehetken peruutusten takia.
Itse olen parit polttarit järkännyt ja aina sitova ilmoittautuminen & maksu vähintään viikkoa ennen varsinaista päivää. Näin jää vielä hieman aikaa säätämiselle jos joku jättäytyy pois. Mahdolliset ylijääneet rahat palautan tietysti päivän jälkeen takaisin.
"Hyvissä ajoin" tarkoittaa siis vähintään kahta viikkoa. Jokainen fiksu ymmärtää, ettei mitään polttareita enää suunnitella pari päivää ennen itse päivää, vaan suunitelmat, varaukset ja muut on lyöty lukkoon jo ainakin paria viikoa aiemmin(yleensä jo paljon aikaisemmin, riippuen mitä ohjelmaa on).
säätöä riitti viimeiseen asti... mitään rahoja ei kerätty etukäteen vaan jokaisen piti vastasta omista kuluistaan.
ap
Ei tietenkään täyttä summaa, varsinkin jos peruuttaneita oli muitakin, ja kun ei hauskanpitoonkaan päässyt ja peruutuksen syy on täysin ymmärrettävä. Morsiamen osuuteen osallistuisin tuossa tapauksessa, mutta en maksaisi muiden osallistujen osuudesta yhtään.
Itse tekisin niin, että jos viime hetkellä peruisin tuloni, niin maksaisin osuuteni kuitenkin. Ehkä ovat asiaa näin kauan vatvoneet, koska AP ei ole itse ymmärtänyt maksaa? Nyt sitten rohkaiseet mielensä ja pyytävät rahaa kun sitä ei ole kuulunut. Luultavasti muutakin ohjelmaa oli? Jos vaikka toinen pois jäänyt on jo maksanut osuutensa, ja sillä on katettu morsiamen ruokakuluja tai muuta.
kun niistä jää niin helposti hampaankoloon.
Ihan yhtä hauskat polttarit voiaan pitää vaikkapa jonkun mökillä nyyttärityyliin, eikä maksa maltaita.
ehkä maksan kiltisti vaan mutta jonkun kommentin sävyttämänä...
en tiedä yhtään miten muut morsiamen kustannukset on jaettu kun päivään kuului muutakin ohjelmaa ja osa porukasta oli osan päivää ja osa koko päivän ja kuka mitenkin. Mutta musta ne maksaa ketä osallistuu.
ap
Mistäs AP tietää jos muutkin pois jääneet ovat maksaneet?Itse tekisin niin, että jos viime hetkellä peruisin tuloni, niin maksaisin osuuteni kuitenkin. Ehkä ovat asiaa näin kauan vatvoneet, koska AP ei ole itse ymmärtänyt maksaa? Nyt sitten rohkaiseet mielensä ja pyytävät rahaa kun sitä ei ole kuulunut. Luultavasti muutakin ohjelmaa oli? Jos vaikka toinen pois jäänyt on jo maksanut osuutensa, ja sillä on katettu morsiamen ruokakuluja tai muuta.
Joskus käy niin, ettei pääse paikalle. Minä jäin pois kaverin polttareista kun sairastuin. Meidän piti mennä morsiammen lempibändin keikalle, olin ostanut jo paljon aikaisemmin lipun sinne. Keikkalippu oli helppo antaa eteenpäin, mutta en olisi alkanut rahoja takaisin siitä vaatimaan. Polttarit maksavat mitä maksavat, ja se hinta maksetaan päästään paikalle tai ei. Minulla säästyi kuitenkin rahaa, koska myös ravintolassa syöminen, taksikulut, ja alkoholit jäi väliin.
Tuo seikkailujuttu maksoi sen 204euroa jaettuna kuudelle tekee 34euroa. Mutta oletettavasti polttareissa tehtiin jotain muutakin?
Keskihintaisessa ravintolassa menee pääruoka, pari ruokajuomaa ja jälkiruoka settiin ainakin 50euroa. Jos tulevalle morsiammelle maksettiin myös esim. hieronta tai manikyyri tai vastaava, menee tuohonkin muutama kymppi. Lisäksi sisäänpääsy yökerhoon ja muutama drinkki siellä, ja päälle matkakulut, niin äkkiä kertyy maksettavaa. Kun kaikki kulut jaetaan osallistuneiden kesken, niin tuollainen kolmisen kymppiä henkeä kohden on aika realistinen summa, ja itse asiassa tosi pieni.
ja vielä arvet näkyvillä varmaan häissäkin viikon päästä että tuskin kukaan epäilee mun syytä :D
ap