Sokeriton ruokavalio - miten vaikuttaa terveyteen?
Olen vähentänyt sokerisen ruoan syömistä lähes minimiin. Käytän makeutusainetta ja hunajaa sokerin sijaan, vaihdoin sokeriset jogurtit ja viilit maustamattomiin, en juo tuoremehuja, syön vain ksylitolkarkkeja. Rupesin miettimään, että millaisia terveysvaikutuksia vähäsokerisella / sokerittomalla ruokavaliolla pitkällä aikavälillä on? Millaisia kokemuksia teillä on? Itse en ole huomannut vielä juuri mitään verrattuna aiempaan, tosin aika alussa vielä olen.
Kommentit (35)
ei sun kroppa sitä tiedä, tuleeko ne hiilarit hunajasta vai tavis sokerista. Ei tuo mikään sokeriton ruokavalio ole, jos hunajaa mätät.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 04:28"]
Makeutusaineita välttelisin enemmän kuin puhdasta sokeria. Valkoinen sokeri on samalla tasolla makeutusaineiden kanssa.
Ihminen ei tarvitse sokeria mihinkään. Makiasta tykkään ja pidän elämästä, että mucavado sokerisia asioista nautin toisinaan. Pari kertaa kuussa, en edes karkkipäivänä.
Tee makeita itse ja ruokaakin, tiedät mitä syöt.
[/quote]
Muuttuuko sokeri terveystuotteeksi, jos sen etuliitteeksi lätkäistään joku eksoottinen nimi ja sanotaan sen tulevan vaikka jostain hinkuvinkumaasta käsin poimituista kirvankorvakarvoista...
Sokeri nostaa verensokeria, on se sokeri sitten miten elitistisessä purkissa tahansa.
Hunaja sisältää sokeria, eikä eskimoruokavalio ole niin terveellinen kuin joskus luultiin. Tutkittu juttu.
ai niin, Välimeren ja japanin ruokavalioihin sokeri kuuluu, kohtuudella. Googlaa vaikka :)
Virallisterveellisen suosituksen mukaankaan sokeria ei tarvi olla ruokavaliossa lainkaan, joten ei siitä varmasti ole mitään haittaa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:35"]
Virallisterveellisen suosituksen mukaankaan sokeria ei tarvi olla ruokavaliossa lainkaan, joten ei siitä varmasti ole mitään haittaa.
[/quote]
Mitähän suosituksia olet lukenut?
Minulta putosi 15 kg kolmessa kuukaudessa, eli painoin silloin 50kg (olen 165cm), olin pirteämpi ja iloisempi, kaikki sokerinen jos vahingossa sattui syömään maistui yököttävän makealta, aloin himota terveellistä ruokaa niinkuin appelsiineja ja lohta. Toki myös aloitin samaan aikaan 4-5 kertaa viikossa treenit, eli vaikea sanoa mikä johtui mistä, mutta hyvä muutos se oli ja kaksi vuotta onnistuin sen pitömään. Pitäisi joskus tehdä uudestaan.
Vinkkinä että pitää muistaa että moneen ruokaan on lisätty sokeria, niinkuin ketsuppiin ja useimpaan jugurttiin, eli niitä pitää myös vältää jos oikeasti haluaa elää sokerittomasti.
[/quote]
Viallisterveellinen suositus kehottaa saamaan 50-60% energiasta sokerista.
En minä ainakaan ole huomannut mitään terveysvaikutuksia, kun vähensin sokerin ja makeat liki nollaan, vaikka olen jo vuosia niin tehnyt. Ihan samalla tavalla väsyttää, paino ei ole laskenut eikä terveys kohentunut. Päinvastoin, kun joskus sitten syön makeaa mahan täydeltä, niin jaksaa selvästi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
[/quote]
Viallisterveellinen suositus kehottaa saamaan 50-60% energiasta sokerista.
Aivot käyttävät pääasiassa glukoosia, joten sokeri on elinehto.
Terveyssuositusten mukaan lisättyä sokeria ei tarvita. SE on täysin turhaa elimistölle ja jopa haitallista. Tarvittava glukoosi saadaan ravinnosta, kasvikunnan tuotteista.
Turvotus lähti jaloista ja jalkateristä, vyötäröltä lähti senttejä, verenpainelääkkeet lähti, iho parempi, verensokeriarvot tasaiset, nukun paremmin, olo pirteämpi ja energisempiEn käytä lisättyä sokeria enkä syö paljoa hedelmiäkään, juureksia ja kasviksia kera lihan, perunaakin välttelen. Steviaa jos tarvitsen makeaa käytän, kuivatut hedelmät ovan myös minun karkkia! Suosittelen,
Sokeri oli pakko jättää, koska tuli 2-tyyppi. En muutenkaan ole ollut sokerihiiri, eli en syönyt karkkeja tai suklaata. Hunaja on sokeria ja kaikki makeutusaineet ovat todella vaarallisia ajajan mittaa. Hiilarit muutenkin ovat vähentyneet ruokavaliosta, eli pastaa harvoin. Leipä on täysruista ja sitäkin vain pari palaa päivässä. Olen tosi energinen verrattuna sokeriaikaan. Paino näyttää tippuvan kilo/kk, joten toivon tästä pysyvää, kun ei ole mitään huippu pudotusta. Parissa viikossa pääsee eroon sokerista eikä kaipaa makeutta. Hedelmiä on ihan turhaa karttaa, mutta niissäkin on hyvä olla jokin tolkku.
Makeutusaineita välttelisin enemmän kuin puhdasta sokeria. Valkoinen sokeri on samalla tasolla makeutusaineiden kanssa.
Ihminen ei tarvitse sokeria mihinkään. Makiasta tykkään ja pidän elämästä, että mucavado sokerisia asioista nautin toisinaan. Pari kertaa kuussa, en edes karkkipäivänä.
Tee makeita itse ja ruokaakin, tiedät mitä syöt.