Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokeriton ruokavalio - miten vaikuttaa terveyteen?

Vierailija
23.07.2014 |

Olen vähentänyt sokerisen ruoan syömistä lähes minimiin. Käytän makeutusainetta ja hunajaa sokerin sijaan, vaihdoin sokeriset jogurtit ja viilit maustamattomiin, en juo tuoremehuja, syön vain ksylitolkarkkeja. Rupesin miettimään, että millaisia terveysvaikutuksia vähäsokerisella / sokerittomalla ruokavaliolla pitkällä aikavälillä on? Millaisia kokemuksia teillä on? Itse en ole huomannut vielä juuri mitään verrattuna aiempaan, tosin aika alussa vielä olen.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:35"]

Virallisterveellisen suosituksen mukaankaan sokeria ei tarvi olla ruokavaliossa lainkaan, joten ei siitä varmasti ole mitään haittaa.

[/quote]

Eihän tämä pidä paikkaansa!

Vierailija
2/35 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vaikuta muuten ku et susta tulee ylikiree eukko jolla pinna palaa joka pikku asiasta. Jee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta, olen syönyt sokeria enemmän tai vähemmän koko ikäni.

Vierailija
4/35 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino voi tippua. Mikäli sinulla tulee helposti aknea, se vähenee.

Vierailija
5/35 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei turvota niin paljon.

Vierailija
6/35 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmuistathan että hiilihydraatit ovat myös sokeria. Jätin vähemmälle niin laihduin

Vierailija
7/35 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuu, pirteämpi/virkeämpi olo, ei turvota :)

Vierailija
8/35 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

verensokeri ei heittelehdi kauheasti, hampaat ei kärsi niin paljon.

Vierailija
9/35 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Laihtuminen ei olisi mulle yhtään pahitteeksi. Myös tasaisempi verensokeri olisi aika jees. Jos vaan onnistuisi, niin olisi tarkoitus vähentää jonkin verran myös muita hiilihydraatteja. t. Ap

Vierailija
10/35 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä myös ne keinomakeutusaineet ja ksylitolit pois. Ei huonoa kannata vaihtaa vielä huonompaan.

Vierailija
11/35 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aloitin, olikohan virhe. Päänsärky on kova!

Vierailija
12/35 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:44"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:35"]

Virallisterveellisen suosituksen mukaankaan sokeria ei tarvi olla ruokavaliossa lainkaan, joten ei siitä varmasti ole mitään haittaa.

[/quote]

Viallisterveellinen suositus kehottaa saamaan 50-60% energiasta sokerista.

[/quote]

No ei todellakaan kehota....

Vierailija
13/35 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäs pv ilman sokeria ja kolmas ilman hiilareita. Päätä särkee ja väsyttää. Millon tämä helpottaa? Nälkäkin tuntuu kokoajan olevan, tai sellainen ontto tunne mahassa.

Vierailija
14/35 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:11"]

Ei se vaikuta muuten ku et susta tulee ylikiree eukko jolla pinna palaa joka pikku asiasta. Jee...

[/quote]

Kertoo enemmän kyllä omasta suhteestasi sokeriin, läski.

Vierailija
15/35 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin jättäminen pois lopetti pahat PMS-ahdistusoireeni kokonaan. Olen myös paljon energisempi kuin ennen, kun verensokeri pysyy tasaisempana.

Vierailija
16/35 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain vuosia sitten vähensin sokerin minimiin ja keskivartaloon vaikutti isosti, vyötärö kapeni itsestään. Mutta sitten tuli elämänkriisejä eikä pystynyt keskittymään mahdottoman kapeaksi käyneeseen ruokavalioon niin paino tuli takaisin. 

Söin kuitenkin hedelmiä, mutta karsin lisätyn, käsitellyn sokerin. Jotkut väsyvät henkisesti ja kilpirauhassairaiden aineenvaihdunta voi mennä jumiin, jos ei ole tarpeeksi jossain muodossa olevaa sokeria. 

Vierailija
17/35 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukun syvempää unta ja iho on kirkkaampi kun en mätä karkkia, jäätelöä ja suklaata. Pidemmällä aikavälillä saattaisi lähteä painoakin pari kiloa.

Vierailija
18/35 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olin aika pikään syömättä sokeria missään muodossa (en syönyt esim.edes suolakurkkuja jonka liemessä on sokeria tms, enkä hedelmiä tai mitään) mut en huomannu sen suurempia eroja edelliseen. Tosin en mä ennenkään syönyt mitään sokerijugurtteja ja mehuja tms. Nykyään syön maltillisesti sokeria (voin esim syödä kastiketta missä on sokeria, välillä ketsuppia ja hedelmiä yms) ja välillä myös herkkuja.

Suosittelen semmosta kultasta keskitietä- kannattaa valita vähäsokeriton vaihtoehto ja jättää herkut (myös mehut ja sokerijugurtit ja välipala/myslipatukat/murot) herkkupäiviin. Mutta turha pingottaminen esim se ettei voi syödä suolakurkkuja kun liemessä on sokeria on ihan turhaa :D

Vierailija
19/35 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:16"]Joitain vuosia sitten vähensin sokerin minimiin ja keskivartaloon vaikutti isosti, vyötärö kapeni itsestään. Mutta sitten tuli elämänkriisejä eikä pystynyt keskittymään mahdottoman kapeaksi käyneeseen ruokavalioon niin paino tuli takaisin. 

Söin kuitenkin hedelmiä, mutta karsin lisätyn, käsitellyn sokerin. Jotkut väsyvät henkisesti ja kilpirauhassairaiden aineenvaihdunta voi mennä jumiin, jos ei ole tarpeeksi jossain muodossa olevaa sokeria. 
[/quote]
Mulla tuo! Karsin ruokavaliosta hiilihydraatit, mutta aloin väsyä. Hyvää siinä oli se, että kroppa ei ollut turvonnut koskaan, ei ollut ilmavaivoja eikä hiilarihimoja. Oli vähemmän nälkä, eikä semmosta ylensyömistä ollenkaan. Saattoi voida syödä vain 3x päivässä. Sitten tajusin, että olen uupunut ruokavalion takia. Mulla on kilpirauhasarvot ylärajalla, ehkä se vaikutti, että väsyin tuolla ravinnolla.
Nyt syön kasvista mieluummin kuin riisiä usein aterialla. Mutta otan kylässä pullaa ja syön suklaatakin aika usein. Paljosta karkinsyönnistä tulee kova jano, siksi se on kiva pitää vähäisenä.

Vierailija
20/35 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri puolilla maailmaa elää terveitä kansakuntia mitä erilaisimmilla ruokavalioilla (välimerellinen, japani, eskimot). Yhteistä näille terveellisille ruokavalioille on se, että syödään paikallista lähiruokaa eikä käytetä sokeria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme