Mitä asioita ulkomaamaiset vieraanne on Suomessa oudoksuneet?
Serkun vaihto-oopilasvuoden kavereita tuli Suomeen ja pelkäsivät kovasti että sudet ja ketut ja karhut hyökkää ja sitten hetken päästä olivatkin pettyneitä, kun niitä susia ja kettuja karhuja ei näkynytkään missään
Kommentit (125)
oli tikahtua riemuunsa kaupassa, kun näki karkkipussien MEGA PUSSI -tekstejä.
ystävien luo töllöttämään kuin lehmä uutta navettaa ja marisemaan, että ravintolassa on liian hiljaista tai täällä on niiin lihavia ihmisiä ja nuo sinun kaverisi ovat niin jöröjä ja mauttomia ja rumia ja täällä kännätään niin paljon.
Ei, en todellakaan mene valittamaan koko aikaa ystävilleni, kuinka huonosti heillä on asiat ja kuinka huonoja hänen maanmiehensä ovat minun mielestäni.
Mutta yleensä kyllä en minä, eikä muutkaan ystäväni katso maailmaa niin negatiivisten silmälasien lävitse. Toisaalta, olemme ehkä sen verran matkustelleet, ettei meidän maailmaa kaada, ellemme saa juuri oikeanlaisia lihapullia Intiassa.
Itse en liiku sellaisissa piireissä, missä valitetaan ja haukutaan ja arvostellaan koko ajan. Ehkä niillä kohteliailla tavoilla ja kasvatuksella on syynsä. On paljon hauskempaa viettää aikaa ihmisten kanssa, jotka eivät koko ajan valita ja arvostele.
voivat tällaista kommentoida pelkäämättä että toinen loukkaantuu.
Etkö sinä muka ikinä kummeksu mitään tai ulkomailla tee huomioita asioista? Kuka sitä paitsi sanoi, että kyse olisi JATKUVASTA arvostelusta? Tämän ketjun perusteella ihan perushämmennystä ja ääneen lausuttuja huomioita.. Big deal. En mä ainakaan jaksa loukkaantua, jos joku vähän hämmästelee suomalaisten erikoisia tapoja, jotka poikkeavat heidän kulttuuristaan..
Ei nyt tule muuta mieleen muuta kuin että yksi valitti että täältä ei saa kuin veteliä lötköpohjaisia pizzoja, mikä kyllä onkin aikalailla totta.
viiliä :)
Hän on kokki, mutta ei kyennyt maistamaan.
Kertoo kyllä hänestä yhtä sun toista.
Ystäväni Uruguayasta oli käymässä ensimmäistä kertaa. Oli kevät, lumet olivat lähteneet, mutta kevät ei vielä näkynyt vaan puut olivat lehdettömiä ja nurtsi edellisen vuoden lumen litistämää.
Kolmantena päivänä hän katseli ulkona olevia lehdettömiä lehtipuita ja kysyi, miksi olemme polttaneet kaikki puumme pystyyn :D. Kesti hetken vakuuttaa, että puut ovat ihan itse pudottaneet lehtensä edellisenä syksynä ja että niihin hetken päästä tulee taas lehtiä.
Pari viikkoa hänen lähtönsä jälkeen puihin tuli silmut ja nurmikko alkoi vihertää. Pakko oli lähettää kuvia että katso nyt, sama piha :).
Miksi suomalaiset syövät raskaan aterian JO klo 11-13?
Miksi ravintola-annoksiin sisältyy niin vähän vihanneksia?
Miksi suomalaiset eivät tervehdi perheenjäseniään, kun tulevat kotiina (siis suudelmin)?
Miksi suomalaisnaiset tekevät yhtä rankasti töitä kuin miehet: kuka hoitaa lapset ja nuoret?
Miksi nuoret kuljeskelevat iltaisin kaduilla ja juovat pussikaljaa?
ystävien luo töllöttämään kuin lehmä uutta navettaa ja marisemaan, että ravintolassa on liian hiljaista tai täällä on niiin lihavia ihmisiä ja nuo sinun kaverisi ovat niin jöröjä ja mauttomia ja rumia ja täällä kännätään niin paljon.
Ei, en todellakaan mene valittamaan koko aikaa ystävilleni, kuinka huonosti heillä on asiat ja kuinka huonoja hänen maanmiehensä ovat minun mielestäni.
Mutta yleensä kyllä en minä, eikä muutkaan ystäväni katso maailmaa niin negatiivisten silmälasien lävitse. Toisaalta, olemme ehkä sen verran matkustelleet, ettei meidän maailmaa kaada, ellemme saa juuri oikeanlaisia lihapullia Intiassa.
Itse en liiku sellaisissa piireissä, missä valitetaan ja haukutaan ja arvostellaan koko ajan. Ehkä niillä kohteliailla tavoilla ja kasvatuksella on syynsä. On paljon hauskempaa viettää aikaa ihmisten kanssa, jotka eivät koko ajan valita ja arvostele.
voivat tällaista kommentoida pelkäämättä että toinen loukkaantuu.
Etkö sinä muka ikinä kummeksu mitään tai ulkomailla tee huomioita asioista? Kuka sitä paitsi sanoi, että kyse olisi JATKUVASTA arvostelusta? Tämän ketjun perusteella ihan perushämmennystä ja ääneen lausuttuja huomioita.. Big deal. En mä ainakaan jaksa loukkaantua, jos joku vähän hämmästelee suomalaisten erikoisia tapoja, jotka poikkeavat heidän kulttuuristaan..
sen runsautta ja vihanneksia. Epäili että laitomme sen vain hänen vuokseen.
No itse olen ulkomaalainen, joka muutti Suomeen n. 5 vuotta sitten...
...mutta yo-juhlat vei ajan. Jos vielä luet ketjua, niin kiitoksia kovasti tästä viestistä. Sisällön puolesta aika mielenkiintoinen ja erittäin mielenkiintoista luettavaa siksi, että hyvin harvoin näkee tuollaista taitavan mutta kokemattoman kielenkäyttäjän kirjoittamaa suomea ilman toimittajan tai oikolukijan tarkastusta. Englanninopettajana on hyvin kiehtovaa havainnoida miten oppilaiden teksteistä tutut pikkujutut ilmenevät (veikkaus) englannista suomeen käännetyssä tekstissä. Jos vielä luet tätä, niin toivottavasti et loukkaannu mutta luotan että filologiaa opiskelleena ymmärrät mitä tarkoitan.
Niin ja jos tuo on feikki niin täältä hatunnosto ja golfaplodit loistavalle suoritukselle. Itse ainakin menin lankaan.
Ja sitten oma kertomus: Jyväskylässä asuessani Californiasta tullut vieras säikähti älyttömästi tajuttuaan oikoreittiäni seuratessaan joutuneensa järven jäälle. Sain kuitenkin hänet rauhoitettua selittämällä sen kestävän esim. luistinrataa tekeviä traktoreitakin. Yleisemmin kyllä tuntui että lämpimistä maista tulleet vaihto-oppilaat pitivät jäällä kävelyä jännittävän eksoottisena kokemuksena, koska mielellään kävelivät jään yli vaikka oikaisu olisi ollut n.10 metrin luokkaa.
Arabi ihmetteli miten kehtaan kulkea julkisesti hiukset vielä kosteana pesun jäljiltä. Viittaa seksuaalisuuteen, kun seksin jälkeen peseydytään (toki muulloinkin)
Aasialainen ihmetteli onko todellakin sopivaa antaa pöytäliina häälahjaksi. Verhot voi laittaa ryppyisinä ikkunaan, kun ne oikenee roikkuessaan viikossa.
"Asuuko tällä alueella todellakin vain köyhiä ihmisiä?" Joka ikkunassa oli erilaiset verhot --> kimppakämppiä tai perheitä joilla ei ole ollut varaa ostaa verhoja kerralla koko asuntoon.
Oli todella otettu siitä, että aamupala pöydässä oli tuoreita vihanneksia:D
Oli todella otettu siitä, että aamupala pöydässä oli tuoreita vihanneksia:D
Naisten ryyppääminen ja huoramainen pukeutuminen
paheksuivat nuorten naisten paljastavaa pukeutumista, olivat kuulemma horatsumaisia :) ihan peruspissiksiä mun mielestä.
Ihmetteli myös kovasti kännisiä ihmisiä, erityisesti naisia ja nuoria.
Kuka ihmeen keskiaikainen sovinisti enää kummastelee naisten juomista?
Ihan samanlaista tuollaineen sukupuoleen liittyvä erottelu kuin ihonväriinkin tai kansalaisuuteen.. Itse en kännäile julkisella paikalla (ainakaan paria terassisiideriä en ihan kännäämisenä pidä), mutta ärsyttää aina nämä argumentit miten joku voi toimia niin tai näin, kun sehän on herran jestas NAINEN!
että se ihmettely kohdistuu örvelöjuomiseen ja että naisten örvellys näyttää vielä kamalammalta kuin miesten örvellys. Jos siis tulee maasta, jossa humalahakuinen juominen ei ole suosiossa, voi selvästi humalassa (huom. siis SELVÄSTI humalassa) oleva nainen vaikuttaa jotenkin kummalliselta.
Oli aika järkyttynyt ekalla Suomen reissulla siitä että ihmiset tönii, eikä pyydä anteeksi. Pubissa piti pitää kovaa juomastaan kiinni ettei joku tönäise ja lasi tipu! Briteissä sais melkein varmasti turpaansa jos tönäisi jonkun kaljat lattialle, eikä pyytäis anteeksi - ja tietty pitäis tarjota ostamaan uusi juoma. Suomessa tulee vaan "oho" ja kaveri jatkaa matkaa..
Missään muualla eivät ole nähneet niin lihavia ihmisiä kuin Suomessa.
Ei Amerikassa, ei Briteissä. Varmaan kehitysmaissa na Aasiassa. Ja Ruotsissa.
ei tunnistanut tuulen suhinaa puissa. Ihmetteli kovasti, mistä ääni tulee.
Minusta aika surullista.
+ovatko suomalaiset leipomot ja kahvilat jotenkin huonoja, kun ihmiset leipovat hiki hatussa pullapitkoja pakkaseen koko komppanjalle.
Kun meiltä puuttuu pikkukaupat ja suurin osa myymälöistä on suurten ketjujen omistuksessa, ei niistä kovin hyviä leivonnaisia saakaan. Suurten leipomoiden teollisia leivonnaisia. Kunnon konditoriat ovat aika harvassa, moniin kahviloihinkin leivonnaiset tulee isoilta tehtailta.
juoppoja, juoppoja ja juoppoja. ja juomakulttuuria yleensäkin työpaikoilla yms.
Sekä pieniä asuntoja.
Mikä ihmeen jatkuva valitus ja arvostelu...? :D
En mä ainakaan ole niin nättinokkainen, että loukkaantuisin ulkomaalaisten satunnaisista Suomi-huomioista. Mutta liikunkin sellaisissa piireissä, joissa uskalletaan jutella asioista laidasta laitaan, eikä tarvitse pelätä ihmisten loukkaantuvan jostain satunnaisesta sivulauseesta.