Mitä asioita ulkomaamaiset vieraanne on Suomessa oudoksuneet?
Serkun vaihto-oopilasvuoden kavereita tuli Suomeen ja pelkäsivät kovasti että sudet ja ketut ja karhut hyökkää ja sitten hetken päästä olivatkin pettyneitä, kun niitä susia ja kettuja karhuja ei näkynytkään missään
Kommentit (125)
eivät ymmärrä suomalaisten juroutta ja töykeyttä. Rumia tuulipukuja ja vieraita ei auteta, ei hymyillä ja ollaan töykeitä. Ei olla ystävällisiä ja avoimia ja joka paikassa on huono palvelu.
(ei suomalainen eikä saksalainen) kävi miehensä kanssa häämatkalla Suomessa.
Loman jälkeen selitti minulle aivan ihmeissään kuika joka paikassa oli ollut niin hyvä ja ystävällinen palvelu.
Ravintolassa sai automaattisesti vesikannun pöytään ja leipää alkupalaksi ilman lisämaksua. Sanoi vielä monta kertaa silmän suurina "never gave me bad face, never"
Nämä kokemukset riippuvat pitkälti siitä mistä maasta on kotoisin ja kuinka paljon on elämässään ehtinyt matkustella ja tutustua eri maihin.
Naisten ryyppääminen ja huoramainen pukeutuminen
paheksuivat nuorten naisten paljastavaa pukeutumista, olivat kuulemma horatsumaisia :) ihan peruspissiksiä mun mielestä.
Ihmetteli myös kovasti kännisiä ihmisiä, erityisesti naisia ja nuoria.
Ihan samanlaista tuollaineen sukupuoleen liittyvä erottelu kuin ihonväriinkin tai kansalaisuuteen.. Itse en kännäile julkisella paikalla (ainakaan paria terassisiideriä en ihan kännäämisenä pidä), mutta ärsyttää aina nämä argumentit miten joku voi toimia niin tai näin, kun sehän on herran jestas NAINEN!
miksi suomalaiset eivät halua enemmän tutustua ulkomaalaisiin.. Kenen mielestä olemme liian hiljaa, kenen mielestä pukeudumme joko rumasti tai liian huoramaisesti jne. Jotenkin tulee mieleen, että teemmepä niin tai näin, aina menee metsään..
aina ihmisillä on mielipiteitä, varsinkin asioista jotka poikkeavat heidän kotiympyröistään. Osa niistä on negatiivisia ja osa positiivisia, mutta ei se negatiivinenkaan huomio koko maan tai kansan lyttäämistä tarkoita saati että haluttaisiin suomalaisten muuttuvan erilaiseksi. Onpa vaan huomio että täällä näyttää oleva tämä juttu eri tavalla kuin kotona ja että tämä tuntuu minusta oudolta (tällä hetkellä koska en ole tällaiseen tottunut).
Mä olen esim. sanonut joskus amerikkalaiselle amerikassa suoraan että minua kummastuttaa tämä tapa että aina täytyy puhua jotain eikä voi olla vain hiljaa. Ei siitä seurannut loukkaantunutta hymähdystä että taas me teemme väärin vaan keskustelu, jossa keskustelukumppani kyseli minulta että ahaa, sinun kotimaassasi on siis erilaista, millä tavalla, eikä kumpikaan ollut loukkaantunut vaikka kummastakin toisen tavat tuntui kummallisilta.
mistään kosmopoliiteista. On aika yksinkertaista tehdä päätelmä sen mukaan, mitä näkee yhdessä paikassa ja ehkä kerran, varsinkin kun vastaavanlaista ja kärjistetympääkin on muuallakin. En minä ainakaan muutaman viikon ulkomaanvierailuni perusteella tee mitään yleistyksiä maan ja kansan tavoista. Havaintoja voin tehdä, mutta niiden irrallisuus tulee ottaa huomioon.
Enpä luule, että nämäkään kaikki vierailijat nyt kuvittelivat KAIKKIEN suomalaisten olevan tietynlaisia. Ovatpa vaan jakaneet huomioitaan.
saksalaiset kaverit (miehet) on ihmetelleet, miten baareissa/yökerhoissa suomalaiset naiset tulevat todella avoimesti iskemään heitä. Olen ollut tuosta todella yllättynyt, mutta kai se on uskottava koska nämä miehet eivät ole mitään kehuskelijoita, eivätkä myöskään pelimiehiä, haku päällä jne., päinvastoin.
-roskaisia tienreunoja
varsinkin italialaisten suusta.
sisälle tullessa otetaan kengät pois jalasta.
Heistä tuntuu jostakin syystä nololta olla ilman kenkiä.
Tästä syystä olen ostanut vieraita varten sisätossuja ja sandaaleja. Niiden kanssa eivät koe oloaan hankalaksi.
Lähes kaikkialla muualla kun on tapana, että lapsi saa nimen heti syntyessään; vanhemmat ovat sen valmiiksi etukäteen miettineet.
Ovat olleet todella hämmästyneitä, kun täällä ollaan kuukausikaupalla vain "vauvoja". Ja huom. kyllä muuallakin lapsia kastetaan eli otetaan seurakunnan jäseneksi. Vain Suomessa on vallalla tämä ihmeellinen "sai kasteessa nimen" -höpötys. Kyllä ne vanhemmat täälläkin sen nimen antavat, ei se kasteessa taivaasta tule...
Ei tarkoita sitä, ettei ole paljon ihmisiä menemässä samaan paikkaan, vaan sitä, ettei osata olla jonossa. Kaikki tunkee yhtä aikaa vaikka lentokoneeseen. Ei siis ole kunnon jonoa, vaan kaikilla vaan kiire olla ekana toisista välittämättä.
Siellä nimi kirjataan jo sairaalassa.
Lähes kaikkialla muualla kun on tapana, että lapsi saa nimen heti syntyessään; vanhemmat ovat sen valmiiksi etukäteen miettineet.
Ovat olleet todella hämmästyneitä, kun täällä ollaan kuukausikaupalla vain "vauvoja". Ja huom. kyllä muuallakin lapsia kastetaan eli otetaan seurakunnan jäseneksi. Vain Suomessa on vallalla tämä ihmeellinen "sai kasteessa nimen" -höpötys. Kyllä ne vanhemmat täälläkin sen nimen antavat, ei se kasteessa taivaasta tule...
vasta Stockan hullut päivät sai heidät tuntemaan olonsa kotoiseksi.
Jokamiehen oikeudet on ihmetyttäneet eurooppalaisia, siis se, että voit vapaasti mennä toisten metsään kävelemään, noukkia marjoja, leiriytyä ja voit kalastaa kun hankit yleiset luvat.
Tero
Suomessa on ystävieno mielestä aivan huikea määrä ihasteltavaa. Luonto, mutkattomat ihmiset, rentous, hiljaisuus ja turvallisuus. Riippuu vähän,mistä ilmansuunnasta vieraat tulevat, mutta alastomuus saunassa, uimahallien pesuhuoneissa jne oudoksuttaa osaa (Aasiasta ja Yhdysvalloista tulleita). Nuorten erinomainen kielitaito saa tosi paljon kiitosta.
Valitettavasti myös ennakkoluuloihin ja aikoiseen erikoislaatuiseen kylähöperyysrasismiin olen vieraineni myös törmännyt... Vieraiden kanssa kulkiessa ja seurustellessa itselleni on vaikeinta suomalaisten jöröys. Koskaan ei voi ihan turvallisin mielin luottaa siihen, että omat paikalliset tuttuni osaisivat kohdella vierailijoita sivistyneesti :-(
- missä kaikki ihmiset ovat, miksi he kököttävät kotona ja ruokaravintolat ja kahvilat tyhjillään viikolla
- muutenkin kotikeskeisyyttä ja kotona oloa, miksi ei olla menossa, miksi ruoka pitää aina laittaa itse
+ovatko suomalaiset leipomot ja kahvilat jotenkin huonoja, kun ihmiset leipovat hiki hatussa pullapitkoja pakkaseen koko komppanjalle.
anteeksi hirmumäärää näpyttelyvirheitä. Jospa niskaan ei sataisi tuhotonta kielipoliisinoottia, kun itse jo myönnän huolimattoman kirjoituksen! ;-)
Lähes kaikkialla muualla kun on tapana, että lapsi saa nimen heti syntyessään; vanhemmat ovat sen valmiiksi etukäteen miettineet. Ovat olleet todella hämmästyneitä, kun täällä ollaan kuukausikaupalla vain "vauvoja". Ja huom. kyllä muuallakin lapsia kastetaan eli otetaan seurakunnan jäseneksi. Vain Suomessa on vallalla tämä ihmeellinen "sai kasteessa nimen" -höpötys. Kyllä ne vanhemmat täälläkin sen nimen antavat, ei se kasteessa taivaasta tule...
Sitten mistä tapa on tullut.
Joskus ihmiset ovat pelänneet että joku paha voi viedä vauvan jos tietää tämän nimen ennen kuin lapsi on otettu jäseneksi kirkkoon. Ajateltiin että vauva ei ole suojassa pahalta, ja paha voi kutsua vauvan luokseen jos tietää hänen nimensä.
Siksi sitä nimeä suojeltiin niin kovasti.
Nimen panttaaminen on jäänyt elämään vaikka vanha uskomus muuten on unohtunut.
Itse en liiku sellaisissa piireissä, missä valitetaan ja haukutaan ja arvostellaan koko ajan. Ehkä niillä kohteliailla tavoilla ja kasvatuksella on syynsä. On paljon hauskempaa viettää aikaa ihmisten kanssa, jotka eivät koko ajan valita ja arvostele.
miksi suomalaiset eivät halua enemmän tutustua ulkomaalaisiin.. Kenen mielestä olemme liian hiljaa, kenen mielestä pukeudumme joko rumasti tai liian huoramaisesti jne. Jotenkin tulee mieleen, että teemmepä niin tai näin, aina menee metsään..
aina ihmisillä on mielipiteitä, varsinkin asioista jotka poikkeavat heidän kotiympyröistään. Osa niistä on negatiivisia ja osa positiivisia, mutta ei se negatiivinenkaan huomio koko maan tai kansan lyttäämistä tarkoita saati että haluttaisiin suomalaisten muuttuvan erilaiseksi. Onpa vaan huomio että täällä näyttää oleva tämä juttu eri tavalla kuin kotona ja että tämä tuntuu minusta oudolta (tällä hetkellä koska en ole tällaiseen tottunut).
Mä olen esim. sanonut joskus amerikkalaiselle amerikassa suoraan että minua kummastuttaa tämä tapa että aina täytyy puhua jotain eikä voi olla vain hiljaa. Ei siitä seurannut loukkaantunutta hymähdystä että taas me teemme väärin vaan keskustelu, jossa keskustelukumppani kyseli minulta että ahaa, sinun kotimaassasi on siis erilaista, millä tavalla, eikä kumpikaan ollut loukkaantunut vaikka kummastakin toisen tavat tuntui kummallisilta.
Itse en liiku sellaisissa piireissä, missä valitetaan ja haukutaan ja arvostellaan koko ajan. Ehkä niillä kohteliailla tavoilla ja kasvatuksella on syynsä. On paljon hauskempaa viettää aikaa ihmisten kanssa, jotka eivät koko ajan valita ja arvostele.
voivat tällaista kommentoida pelkäämättä että toinen loukkaantuu.
Etkö sinä muka ikinä kummeksu mitään tai ulkomailla tee huomioita asioista? Kuka sitä paitsi sanoi, että kyse olisi JATKUVASTA arvostelusta? Tämän ketjun perusteella ihan perushämmennystä ja ääneen lausuttuja huomioita.. Big deal. En mä ainakaan jaksa loukkaantua, jos joku vähän hämmästelee suomalaisten erikoisia tapoja, jotka poikkeavat heidän kulttuuristaan..
ja oli pakannut vain villapaitoja ja talvivaatteita :D Hämmennys oli suuri, kun saapuikin helteiseen kesä-Suomeen.
viihtyivät kyllä itsekin hyvin kun vauhtiin pääsivät.