Uskaltaako muuttaa Nekalaan (Tre)
Hyvältä vaikuttava asuntotarjous tuli, olisi tarve lyhytaikaiselle vuokra-asunnolle. Mutta, se on Nekalassa, mistä olen kuullut "vaikka mitä". Vuokranantaja väittää, että alue, missä talo sijaitsee on rauhallista.
No menemme joka tapauksessa sitä katsomaan.
PS, toimiiko teillä chromet yms? En vastaile tänään enää, kun jouduin kirjoittamaan tämän eri selaimella, mitä en mielelläni käytä.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 02:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:44"]Muutin Nekalaan ensimmäiseen omaan asuntoon 18-vuotiaana: asunto juuri remontoitu, halpa ja lähellä keskustaa. Olen ehkä vähän arka, mutta minä oikeasti pelkäsin asua siellä! Jo 4kk jälkeen aloin etsimään uutta asuntoa, jota jouduinkin etsimään melkein puoli vuotta, enkä vikoina kuukausina uskaltanut enää olla kotonani yötä yksin. Alakerrassani asui työtön ja juoppo mies (mahdollisesti jotain aineitakin), joka ei ymmärtänyt että joku muu haluaa nukkua arkiöisin. Kävin monta kertaa sanomassa hänelle asiasta (ainoastaan, jos poikaystäväni oli mukana - yksin en uskaltanut) ja soitin myös poliisit, mutta tilanne ei rauhoittunut. Juhli kavereidensa kanssa useampana yönä viikossa. Kotikadullani vastaan tuli juuri vankilasta päässyt mies, joka halusi lainata puhelinta ja soittaa eksällään, jonka oli pahoinpidellyt. Kerran tuntematon mies jahtasi minua bussiin, pysähtyi ovelle ja tuijotti minua lasin läpi tulematta sisälle. Myös poliiseja näkyi alueella usein ja kerran myös heitä pakenevia miehiä.
Eli omasta kokemuksesta en voi suositella, ainakaan yksin asuvalle naiselle, mutta toisaalta olin myös tuolloin nuori ja muutenkin jännitti asua ensimmäistä kertaa yksin.
[/quote]
Milloin asuit tuolla? Muutin itsekin suoraan kotoa Nekalaan ja meno meidän talossa oli aika kamalaa (pahamaineinen Nekalankulma 5,joka nykyään on muuttunut täysin) . Mut nyt 10 vuotta myöhemmin, kun vähän pahoin odotuksin jouduin palaamaan sinne (oli pakko saada nopeasti vaan joku asunto Tampereelta ennen töiden alkua, ei ollut paljoa aikaa valikoida) ei ollutkaan enää mitään ongelmia. Nää on tietty ihan talosta ja jopa rapustakin kiinni hirveästi, ihan tuurista kiinni millainen naapuri sattuu.
[/quote]
Muutin Nekalasta pois 2010, eli tuosta on vain muutama vuosi aikaa. Sen jälkeen en ole siellä juuri käynyt, eli en tiedä onko meno muuttunut.
Naapurien suhteen on tosiaan ihan tuurista kiinni millaiset saat. Muutkin naapurini olivat lähinnä juoppoja, mutta ainoastaan tämä yksi aiheutti häiriötä.
[/quote]
Naapurien suhteen se on aina vähän onnesta kiinni kun kerrostalossa asutaan. Jos huono säkä käy, niin voit saada tasokkaassa osaketalossakin paskat naapurit. Ensimmäinen kämppä kun kotoa muutin oli todella idyllinen yksiö, Taloyhtiö oli muuten hiirenhiljainen, mutta aina kun suoraan alapuolellani asuvalle papalle koitti eläkkeenmaksupäivä, alkoi kämpässä tasainen juoppojen jorina jota kesti yleensä kolmattapäivää putkeen. Papan poika tuli juopporevohkoineen juomaan papan eläkerahat. Se oli sikäli rasittavaa, että se jupina jatkui tauotta sen reilu pari päivää ja kuului selkeästi keittokomeron tuuletushormin kautta kämppääni, keittokomerossa kun ei ollut ovea.
Kun muutin exvaimoni kanssa ensimmäiseen yhteiseen omistusasuntoomme niin jälleen yhtiö oli muuten mukava ja hiljainen, mutta meluhaitta tuli jälleen suoraan alapuoleltamme (hetken kesti paikallistaa ;)), mutta tällä kertaa ei ollut kyseessä juopottelu, vaan sangen äänekäs nussinta :). Se mikä siitä teki erityisen kiusallisen oli se, että heillä oli erittäin natiseva sänky, joten satavarmasti ei ollut talossa yhtäkään asukasta, joka ei olisi tuota natinaa kuullut, talossa kun oli melko surkea äänieristys. Noh tuottihan se myös tulosta: kaksi lasta syntyi melko nopsaan vuoden välein ;)
Mitä taas Nekalaan tulee, niin täällähän jo pahimmat paikat on lueteltu, mutta sen verran huomauttaisin vielä Muotialantiestä jota täällä kehuttiin, että pieniä kysymysmerkkejä löytyy sieltäkin. Nimittäin puolivälin paikkeilla on samanlaisia pienkerrostaloja muutama, kuin Nekalantielläkin ja niissä voi jotain häiriötä esiintyä, tuskin kuitenkaan samassa mittaluokassa kuin Nekalantiellä. Erityisesti Siwan talon jättäisin kyllä pois harkintalistalta. Tosin kokemukseni ei ole aivan tältä vuodelta, mutta tältä vuosikymmeneltä kuitenkin.
Ap täällä vielä. Juttelin tuttavan kanssa, ja oli sitä mieltä, että Nekala on rauhoittumassa ja sitä hyvän sijainnin takia vähitellen yritetään muuttaa paremmaksi alueeksi, siitä kai kertoo tuokin, että on rakennettu uutta ja toinen koulu, joita ilmeisesti on kaksikin, muutettu normaalikouluksi. Oli sitä mieltä, että ongelma-alueet ovat nykyään lännemmässä. Sijoittajat kuulemma ovat hulluna halpoihin Nekalan asuntoihin, uskoen niiden arvon nousuun. Aika paljon siellä on kyllä vuokra-asuntotarjontaa yksityisillä, huomasin.
Nekala on iha kiva mesta. Tullu oltua ympäristöis koko ikä eikä mitää ongelmaa oo. Ihmiset yliherkkii vähä kaikille. Seppäläntie on paras, mut ongelmahan onkin että seppäläntie jo täynnä parhaita ;)
Kuukausi kulunut kun hankin asunnon Nekalankulma vitosesta. Toisena yönä kolme poliisiautoa ja kaksi ambulanssia ilmestyi pihalle, mutta pahin on yläkerran terrorisoiva elefantti joka jyskyttää tuntikausia asunnossaan kantapäillään putkeen, eikä se lopu edes yöllä, ja toinen ääni kyseisestä asunnosta joka kuuluu, on kuin muovisia astioita käänneltäisiin lattiaa vasten. Tähän ei voi kuulemma puuttua, joten lienee parasta katsella kämppää muualta, mitta on täynnä, ja se ääni saa hulluuden partaalle :( Lisäksi joka viikonloppu on teinibileitä ja naapurissa joku spurgu hoilaa virsiä. Rauhatonta, rauhatonta.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 05:48"]
No riippuuhan se missä on. En mä mihkään nekalankulmaa, nekalantielle, riihitielle, jokipohjantielle muuttais, mut muualle kyllä. Oon mä siellä asunut ja käyn yhellä tutulla harvakseltaan. Mut jos osote on muu kuin mitä laitoin niin siitä vaan.
[/quote]nekalantien alkupää (kaupungista tullessa) on kyllä tosi ok.
Siivosin viime kesänä Nekalassa kerrostalojen rappukäytäviä, enkä nähnyt yhtäkään juoppoa. Toki olin liikkeellä aina 7-15, eli ei ehkä otollisin aika juopoille. Mutta ihan normaalia porukkaa ja päivisin ainakin todella rauhallista, siistejä taloja myös.
Nekalan kouluun = norssiin tulee muotialan eliittilapsetkin.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 19:40"]
Ap tässä jankkaa vielä. Mitä siinä osoitteen Lounaantie 10 tuhopoltetun talon tilalla on, vai onko mitään? google maps on sen verran vanha, että se talo näkyy vielä siinä ehjänä, vertailin palokuviin.
[/quote]Uusi talo.
Menneen ajan painolastia melko pitkälle Nekalan huono maine. Viinikka on tosi kiva alue, jopa puukerrostalot ;)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:25"]
Ainakin yks hyväpubiravintola siellä on :) saa tosi maukkaita hampurilaisia ja savulohipastaa.
[/quote]Just se Wanha Tappi :)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 21:26"]
Millainen on tuntemasi Mira?
[/quote]Ai se Nekalan Mira?
Kävin äsken ulkona ja nykyään asutaan ihan ok maineisella alueella. Tulipa kuitenkin joku tyyppi kahta koiraa taluttaen aika kännissä joten juoppoja on missä vaan. Eikä tästäkään tartte mennä kuin kilometri itään, niin on huonomaineisia taloja muutama.
Googlella löytyy pahamaineisesta Nekalasta oikeastaan vain juttu tuhopoltosta pari vuotta sitten ja ja se isä-poika surmatapaus. Tässä nykyisessäkin asuinpaikassa oli vuosi sitten tulipalo tien toisella puolella, tuollaisessa samantyyppisessä talossa. Se johtui sähköviasta. Vähän ollaan vielä kuitenkin kahden vaiheilla, kun näkyisi noita asuntoja olevan tarjolla muitakin lyhyeksi ajaksi.
Nekalan ala-aste on nykyään osa normaalikoulua, lukiona norssi ollut jo 60-luvulta ja ylä-asteena peruskoulu-uudistuksesta lähtien. En pidä tuota mitenkään sen elitistisempänä, mutta tietyssä mielessä opettajat ja opetus on parempaa, kun kuitenkin opetuskoulu on. Tästä voi tietysti olla eri mieltäkin, ei Norssi Tampereella ole mitenkään erityisen hyvin pärjännyt esim kirjoitusten arvosanoilla mitattuna. Nekalan koulun heikkoudet liittynevät lähinnä vanhaan koulurakennukseeen.
No riippuuhan se missä on. En mä mihkään nekalankulmaa, nekalantielle, riihitielle, jokipohjantielle muuttais, mut muualle kyllä. Oon mä siellä asunut ja käyn yhellä tutulla harvakseltaan. Mut jos osote on muu kuin mitä laitoin niin siitä vaan.
Juoppoja on tosiaan tullut vastaan hyvilläkin alueilla, varsinkin kesäaikaan, joten niitä en pelkää, jos ei tosiaan ole ihan sellainen "nousevan auringon talo" -tyyppinen talo tai vieressä sellainen; en tiedä onko kaikille tuttu termi, mutta meillä päin se on yleisnimitys juoppojen asuttamille taloille ja kokoontumispaikoille. Huumealueet ja rikollisten asuttamat alueet on ne, mitä haluan välttää. Entisessä kaupungissakin ainakin yleisesti tiedetty "huumetalo" oli ihan ydinkeskustassa, päälle päin tavallisen näköinen vanha asuinkerrostalo. Meillä ei tosiaan pieniä lapsia, tuossa olisi bussipysäkki lähellä, mitä itse tarvitsen ja miehellä arviolta 2 km kävelymatka töihin, tosin kartan mukaan pitäisi osan matkaa mennä sitä nekalantietä, jos suorinta tietää menee.
Mutta katsellaan, tulisiko muita tarjouksia vielä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 19:31"]No se on ilmeisesti lähellä tuota Muotialan tietä, puutalo on, mutta siinä on vieressä paljon omakotitaloja, jos osasin mapsilla oikean talon bongata. Ei ole varsinaista puutaloaluetta. Edullinen hinta houkuttelee - oma tarkoitus hankkia, mutta koeaika halutaan kuitenkin asua vuokralla. Uusi työ ja uusi paikkakunta. Siistinä näköisiä taloja nuo ainakin mapsissa on.
[/quote]
noilla "puutaloilla" tarkoitetaan just niitä juoppojen puutaloja jotka harvasepäivä palaa tms. Siis ei puisissa taloissa ole vikaa, niitähän ne nekalassa on. Muotialantien läheisyydessä alue on miellyttävää, esim vihiojan ulkoilualue ja bussi menee melkein koko ajan.
Kyllä mä ainakin noilla tiedoilla muuttaisin tuonne, etenkin jos olette joka tapauksessa etsimässä vain väliaikaista asuntoa. Nekalalla on huono maine, mikä alentaa kovasti hintoja, mutta perustuu aika pitkälti vanhoihin myytteihin. Uskon, että alueelle tulee tapahtumaan vielä samanlainen nousu kuin Helsingin Kalliolle, koska alueena se on oikeasti aika kaunista ja ennen kaikkea tosi lähellä keskustaa. Jos olisin ostamassa sijoitusasuntoa, saattaisin vakavissaan harkita Nekalaa. Uskon, että 10 vuoden kuluttua noissa puukerrostaloissakin saattaa hyvinkin asua juoppojen sijaan opiskelijoita, kulttuuriväkeä ja meneviä nuoria aikuisia.
Muualla samantasoisesta asunnosta joutuu maksamaan paljon enemmän ja huonolla tuurilla voi silti olla rauhattomampaakin. Huumekämppiäkin on vähän joka puolella kaupunkia.
Noihin Nekalantien puutaloihin muuten asennettiin joku vuosi sitten sprinklerit, ettei niitä tulipaloja enää sattuisi! Niissä oli tainnut kuolla aika monta ihmistä, kun puutaloissa sammuivat tupakka suussa sänkyyn.
Ja en nyt siitä välittäisi, että Nekalantietä joutuu kävelemään töihin, ne juopot pysyy siellä taloissaan ja päällepäin näkyy vain nätti puutaloalue ja suurten lehmusten reunustama viihtyisä puistokatu, jonka toisella puolella puiden takana siintelee järvi. Kävin tuolla kävelyillä ihan muutenkin vaan kun asuin sielläpäin.
No käyty katsomassa ja oli se kuitenkin eri osoite, muistin osoitteen väärin. Siinä se on lähellä noita pahamaineisia alueita, mutta hiljaiselta vaikutti. Talossa tuntui asuvan lähinnä mummoja ja opiskelijoita, ei ole vuokratalo, vaan osaketalo.
Koulu ilmeisesti, aika iso, siinä näkyi ainakin melko lähellä olevan ja puukerrostaloja, mutta heti toisella puolella alkoi 50-luvulta näyttävä omakotitaloalue. Kiinnitin sen verran huomiota autoihin, että 80- ja 90-luvun autoja lähialueella paljon, eli opiskeljoita?
Vähän kyllä kahden vaiheilla, mutta toinen tarjous oli samankokoisesta ja liian kallis.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:44"]Muutin Nekalaan ensimmäiseen omaan asuntoon 18-vuotiaana: asunto juuri remontoitu, halpa ja lähellä keskustaa. Olen ehkä vähän arka, mutta minä oikeasti pelkäsin asua siellä! Jo 4kk jälkeen aloin etsimään uutta asuntoa, jota jouduinkin etsimään melkein puoli vuotta, enkä vikoina kuukausina uskaltanut enää olla kotonani yötä yksin. Alakerrassani asui työtön ja juoppo mies (mahdollisesti jotain aineitakin), joka ei ymmärtänyt että joku muu haluaa nukkua arkiöisin. Kävin monta kertaa sanomassa hänelle asiasta (ainoastaan, jos poikaystäväni oli mukana - yksin en uskaltanut) ja soitin myös poliisit, mutta tilanne ei rauhoittunut. Juhli kavereidensa kanssa useampana yönä viikossa. Kotikadullani vastaan tuli juuri vankilasta päässyt mies, joka halusi lainata puhelinta ja soittaa eksällään, jonka oli pahoinpidellyt. Kerran tuntematon mies jahtasi minua bussiin, pysähtyi ovelle ja tuijotti minua lasin läpi tulematta sisälle. Myös poliiseja näkyi alueella usein ja kerran myös heitä pakenevia miehiä.
Eli omasta kokemuksesta en voi suositella, ainakaan yksin asuvalle naiselle, mutta toisaalta olin myös tuolloin nuori ja muutenkin jännitti asua ensimmäistä kertaa yksin.
[/quote]
Milloin asuit tuolla? Muutin itsekin suoraan kotoa Nekalaan ja meno meidän talossa oli aika kamalaa (pahamaineinen Nekalankulma 5,joka nykyään on muuttunut täysin) . Mut nyt 10 vuotta myöhemmin, kun vähän pahoin odotuksin jouduin palaamaan sinne (oli pakko saada nopeasti vaan joku asunto Tampereelta ennen töiden alkua, ei ollut paljoa aikaa valikoida) ei ollutkaan enää mitään ongelmia. Nää on tietty ihan talosta ja jopa rapustakin kiinni hirveästi, ihan tuurista kiinni millainen naapuri sattuu.
[/quote]
Muutin Nekalasta pois 2010, eli tuosta on vain muutama vuosi aikaa. Sen jälkeen en ole siellä juuri käynyt, eli en tiedä onko meno muuttunut.
Naapurien suhteen on tosiaan ihan tuurista kiinni millaiset saat. Muutkin naapurini olivat lähinnä juoppoja, mutta ainoastaan tämä yksi aiheutti häiriötä.