Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kirjoja junttinaiset lukevat?

Vierailija
30.05.2012 |

Junttimiehistä sanotaan aina että lukevat Ilkka Remestä. Mutta mikä olisi vastaavaa naisille? Mitä sellainen Salkkareita ja Big Brotheria tuijottava nainen lainaa kirjastosta? Vai lukeeko hän mitään?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2012 klo 13:00"]

iso taulu-tv se olla pitää mutta kirjoja ei tosiaan ole.

[/quote]Nykyaikana kirjahyllyt ei ole kirjojen omistamisen tai lukemisen mittari. Vaikka minulla kirjojakin on jommoinen määrä hyllyilläni, se on vain jäävuoren huippu: omistan tuhansia e-kirjoja joita kukaan ei näe jos ei avaa lukulaitetteitani tai tietokonettani.

Olen alkuperäisen määritelmän mukainen juntti (s.o. maalaistaustainen) ja siksi voinkin nyt avautua kirjamaustani: Olen lukenut elämäni aikana niin paljon kirjoja ja niin laidasta laitaan että on helpompi sanoa mistä en pidä. Hyvä hömppä ja viihde kelpaa aina, mutta huonoa ja laskelmoidun kaupallista sontaa en halua lukea: Tess Garritsen, Stephanie Meyer, Jeffery Deaver, Dan Brown jne. ovat kirjailijoita jotka suorastaan oksettavat minua. 

Olen viime vuosina lukenut suomeksi todella vähän. Olikin yllättävän miellyttävä kokemus lukea ensimmäinen Diana Gabaldonin kirjoittama kirja hiljakkoin suomeksi. Vaikka kirja on aitoa homppää eikä muuten tarjonnut suuria elämyksiä (oli oikein viihdyttävä kuitenkin), se on käännetty hyvälle ja sujuvalle suomen kielelle.   Huonot suomennokset pilaavat liian usein siedettävänkin kirjan ja olen karttanut suomennettuja kirjoja osittain senkin vuoksi.

Olen varmaankin aika tyypillinen juntti: maalla melkein kaikki ihmiset lukevat enemmän ja monipuolisemmin. Kun nuorena aloittaa kirjastossa käymisen keski-iässä on klassikkohyllytkin jo aika hyvin kahlattu läpi.

Vierailija
62/79 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Coelhon haukkujat ovat ihan oma ihmisrotunsa. En tykkää Coelhosta on koodi-ilmaisu sille, että olen tosi sivistynyt. En minäkään Coelhoa lue tai pidä kirjojaan superlaadukkaana, mutten tunne tarvetta lytätä niitä. Anteeksi, että asetuin hetkeksi yläpuolellenne, mutten voinut vastustaa kiusausta. Elitismi on vastenmielistä, eikö. Sivistys pakenee, kun massa alkaa määritellä rajoja missä sopii liikkua. Lukeminen kannattaa aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

massa=pieni joukko

Vierailija
64/79 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fifty Shades of Grey nyt ainakin.

Vierailija
65/79 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasia hepposia seksioppaita malliin oli huono lapsuus miten oppia silti nauttikaa seksistä.

Vierailija
66/79 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 22:04"]

Coelhon haukkujat ovat ihan oma ihmisrotunsa. En tykkää Coelhosta on koodi-ilmaisu sille, että olen tosi sivistynyt. En minäkään Coelhoa lue tai pidä kirjojaan superlaadukkaana, mutten tunne tarvetta lytätä niitä. Anteeksi, että asetuin hetkeksi yläpuolellenne, mutten voinut vastustaa kiusausta. Elitismi on vastenmielistä, eikö. Sivistys pakenee, kun massa alkaa määritellä rajoja missä sopii liikkua. Lukeminen kannattaa aina.

[/quote]Olen aivan saman asian pannut merkille. 

Vierailija
67/79 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kasvoin perheessä, jonka kotona oli suuri kirjasto. Vanhempani eivät edes olleet akateemisesti koulutettuja, mutta koulutettuja ja koulutukseen uskovia kuitenkin. Ihastuin kirjojen maailmaan noin 20-vuotiaana ja puhun aina ja kaikkialla hyvien lukuelämysten puolesta.

Olen sittemmin tutustunut eri elämänaloilla perinteisiin duunariperheisiin, joissa seiska täyttää lukunälän. Hämmästyttävää kyllä, se ei ole mikään stereotypia että näissä perheissä ei luettaisi. Hyvin usein kokonaisessa perheessä kukaan ei lue koskaan mitään. Kokonaisesta talosta et löydä yhtäkään kirjaa hyllystä. Sitten jos joku tällaisessa perheessä on kiinnostunut autoista, saatan vinkata jostain hyvästä aiheeseen liittyvästä kirjasta (siis en mistä tahansa, vaan jostain mistä oikeasti löytäisi hyvän lukuelämyksen), niin ikinä eivät suostu kokeilemaan lukemista. 

Kyllähän lukemisesta puuttuu tekemisen meininki kun kyse on staattisesta hiljaa olemisesta, mutta ei hyvät elämäntarinat tai perusdekkarit mitään älyllisiä lahjoja vaadi. Kirja käteen ja baanalle!

Vierailija
68/79 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alibia, Bukowskia ja Juha Vuorista.

Vierailija
69/79 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt vain amiksen. En katso salkkareita tai bb:tä.

Luen mm tositapahtumiin perustuvia kirjoja, Vuorisen tuotoksia, Sofi Oksasen kirjoja, Sitten mm Kaari Utrion kirjoja ja tietysti dekkareita, tällä hetkellä suosikkeja ovat Peter Jamesin dekkarit.
Laidasta laitaan, koko ajan on joku kirja kesken.

Vierailija
70/79 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen juntti täällä, en jaksa lukea mitään vapaa-ajalla, korkeintaan sarjakuvia ;)

Vierailija
71/79 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata.

Vierailija
72/79 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:13"]

Olen juntti, junttilasta kotoisin ja nykyään asun junttiloiden junttilassa. Reality-sarjoja en katso koskaan, koska ovat typeriä ja hyvin pitkästyttäviä. Nyt luen Paula Hawkins: The Girl on the Train.

Meillä on myös iso taulu-tv (65") eli näin tuli junttiuteni todistetuksi.

Ei 65'' nyt niin älyttömän iso ole.

Vierailija
73/79 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karita Tykkä: Hyvä elämä

Vierailija
74/79 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmaan juntiksikin luettavissa, koska tykkään jääkiekosta, saatan käydä ralleissa ja pistän mielelläni jalkaan kumisaappaat pihaan lähtiessäni.

Mutta kuitenkin luen luen todella paljon ja monipuolisesti. Viimeksi sain päätökseen kirjan Sinuhe egyptiläinen. Täälläkin tosin kyselin, onko loppuosa kirjasta pelkkää sotimista. Nyt on meneillään toinen klassikko, Charlens Dickensin David Copperfield. Mutta välillä taas on mukava lukea jotain hömppääkin kuten vaikka nyt Sophie Kinsellan Sitä saa mitä antaa tai Tinder päiväkirja. Lisäksi niitä kirjoja joita luin lapsuudessani kuten vaikka Anni Swanin Iiris rukka, Sara ja Sarri ja Tottisalmen perillinen, tai vaikka Seljan tytöt sarjaa, on mukava lukea välillä. Luen myös mielelläni paljon historiallisia romaaneja joissa ajankuva on todenmukaista ja historialliset tapahtumat sijoitettu tarinaan oikein Kuten vaikka Enni Mustosta, Kaari Utriota, tai Heidi Köngästä.

Vierailija
75/79 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no itse ajattelisin, että junttinaiset eivät lue mitään kirjoja.

Vierailija
76/79 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanläheisiä juntteja naisia iljettävämpi asia ovat kuitenkin feministinaiset. Y Ö K.

Vierailija
77/79 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanläheisiä juntteja naisia iljettävämpi asia ovat kuitenkin feministinaiset. Y Ö K.

Höpönhöpön. Kyllä sellainen "miesten kuuluu mennä armeijaan" -persunainen on se iljettävin juntti. Yök!

Vierailija
78/79 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönhöpön. Kyllä sellainen "miesten kuuluu mennä armeijaan" -persunainen on se iljettävin juntti. Yök!

Itse asiassa ei edes ole. Kyllä se kehopositiivinen varajeesus monikultturisti/m a t u patja, puolilesbo/puolimies, polyamorinen mt-kuntoutuja, joka toistelee jenkkiliberaalien idioottimaisuuksia kuin jokin aatteellinen robotti ilman oman järjen häivääkään on kevyttä vastenmielisempi olio. Ei kysymystäkään!

Vierailija
79/79 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Mä olen varmasti monen mielestä  juntti nainen.

Meille kotiin tulee alueen sanomalehti ja  Helsingin Sanomat ja Suomen Kuvalehti sekä lisäksi Kodin kuvalehti.

Koko perhe käy kirjastossa n. 2 vkon välein. Lapset lainaavat niin tietokirjoja kuin ikäisilleen sopivaa kaunokirjallisuutta.

Itse lainaan lehtiä monipuolisesti, lainaan myös tosi paljon populaaria tietokirjallisuutta ja mieheni lainaa ammattisinsa vuoksi paljon historiallista kirjallisuutta.

Itse toimin lähihoitajana psykiatsisessa kuntoutuslaitoksessa ja mieheni  on toimiin toimii tuntiopettajan useissa eri peruskouluissa yhteikunnallisessa aineissa. Hänellä on vakituinen työ nohin tehtäviin.

No mutta, useiden mielestä voisin olla juntti ja varmaan saatan ollakin sitä.  Mutta itseäni ainakin kiinnostaa monipuolinen kirjallisuus. Tuntemusta on klassikoita aivan nykykirjailoihin saakka.

Tuntemusta on oman alani oman alaan kirjallisuutten, niin Lauremman kansantajuisista psykiatrista tehtyihi kirjohin, kuin noiden kirjassa potilaiden autenteettiseen elämäänkin. Luen myös paljon lääketieteellisen alan ja eriytisesti psykiatrisen alan lääkäreiden muistelmia, kuin myös ajankohtaisia  alan julkaisuja.

Olen ihan tavalline juntti koulutukseni perusteella: ylioppilas, vaihto-oppilas ulomailla 1 vuosi.

Ja sen jälkeen lyhyt koulutus lähihoitajaksi, erikoistumislinjalta; psykiatria.

Mitkään helpot ennalta-arvattavat p.sla romaanit eivät ole koskaan kiinnostanneet.

Ja joka tapauksessa aloitus on hyvin typerä ja osoittaa varsin hyvin ap:n oman älykkyys osamäärän!

Sillä vapaa-ajallaan monet pitkälle opiskelleetkin ja koultettutkin ihmiset, hakevat vapaa-ajalla helppoa keinoja irrottautui arjen  vaatimista haasteista, siihen on monia keinoja, joskus se voi olla kevyttä kirjallisuutta, mutta kevyenkin kirjallsisuuden on oltava on oltava tietyllä tavalla haastavaa.

Paistsi silloin, kun haluaa riippukeinussa rannalla lukea pelkkää paskaa ja siemailla samalla laadukasta kuohuviiniä ja odottaa hyvää iltapalaa kaikkine herkkuineen.

Sellaista elämä on.  Ei kaikille. Mutta joillekin.