Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se on lasten kevätJUHLA! Tätä ei moni ymmärrä.

Vierailija
29.05.2012 |

Kotiuduttiin lapsen kevätjuhlasta. Kyseessä alle kouluikäinen ja tämä oli hoitopaikan juhla. Kovin moni aikuinen ei vaan tajua mitään juhlapukeutumisesta. Eräällä oli likainen ja kulahtanut t-paita, oli raksahousua, farkkua jne. Näiden lapsilla näkyi samanlaista vaatetusta.

Johan kutsussakin lukee, että kyseessä on juhla ja juhliin yleensä pukeudutaan eri tavalla kuin kotona tai työmaalla. Vai meneekö nämä samat ihmiset muihinkin juhliin vastaavanlaisissa vaatteissa. Vai ajatellaanko, että kun kyseessä on lasten juhla, ei sillä vaatetuksella ole niin väliä???? Hoitajat ja lapset ovat kuitenkin nähneet vaivaa ohjelman ja tarjoilujen eteen. Eipä sitä tunnuta arvostavan kun juhliin tullaan likaisissa tai ei-juhlavaatteissa.

En tarkoita, että päälle pitäisi vetää pikkumustaa tai iltapukua, mutta voisihan sitä vähän nähdä vaivaa pukeutumisen eteen. Vähintä mitä voi tehdä, on laittaa puhtaat ja siistit vaatteet.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tämä juhla järjestettiin? Jos juhla järjestetään niin, että työssäkäyvä ihminen ei ehdi vaihtaa arkivaatteitaan juhlakuosiin ennen juhlaa, on selvää, että valtaosa vieraista on työvaatteissaan. Ei ole lainkaan kyse siitä, ettei osattaisi pukeutua.

Lapsen kevätjuhlassa on olennaisinta, että vanhempi on paikalla. Vähän suhteellisuudentajua nyt.

Vierailija
2/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vaan yleistä välinpitämättömyyttä ja tilannetajun puutosta, että ei pukeuduta tilanteen mukaan.

Oli niin räikeä ero tänääkin koulun kevätjuhlassa kun useimmat olivat juhla- tai muissa siisteissä vaatteissa ja sitten jokunen oli paikalla tuulipuvun housuissa, gollege-pusero päällä kumpparit jalassa. OMG!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikille ole selvää, että päiväkodin juhlat pidetään monesti heti työpäivän päätteeksi, jolloin vanhemmat tulevat sinne suoraan töistä. Ällöttävältä kuulostaa ajatus, että ruumiillista työtä tekevä vaihtaisi äkkiseltään juhlavaatteet vessassa tms peseytymättä lainkaan. Joku raksamies joutuisi viemään hiestyneen juhlapukunsa pk-juhlan jälkeen saman tien pesulaan. Ei kovin järkevää.

Ihmiset ilmeisesti luulee että työmaaparakista pääsee suihkuun ja laitautumaan viimeisen päälle. Eikä ole aina edes sitä parakkiakaan.

Vierailija
4/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen sitä, että puolet vanhemmista ei millään tavalla kunnioita lapsensa juhlaa pukeutumalla itse hiukkaakaan juhlavammin. Pieni osa sitten ei pue edes lastaan siistimmin.

Lapselle on iso asia ja tärkeää, kun koko perhe pukeutuu hiukan paremmin HÄNEN juhliaan varten.

(Joku sanoi että yleensä pukeutumista vaativat juhlat järjestetään viikonloppuna. Noinko pukeutuisit huonommin esim. keskelle viikkoa osuville 50-vuotisjuhlille tai hautajaisiin?)

Vierailija
5/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vain vaihtopaidan ja koruja vai mitä?

Milloin tämä juhla järjestettiin? Jos juhla järjestetään niin, että työssäkäyvä ihminen ei ehdi vaihtaa arkivaatteitaan juhlakuosiin ennen juhlaa, on selvää, että valtaosa vieraista on työvaatteissaan. Ei ole lainkaan kyse siitä, ettei osattaisi pukeutua.

Lapsen kevätjuhlassa on olennaisinta, että vanhempi on paikalla. Vähän suhteellisuudentajua nyt.

Vierailija
6/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vähävaraisen perheen lapsi, mutta kevät- ja joulujuhliin pukeuduttiin parempiin vaatteisiin. Ei 70-luvulla olisi tullut kuuloonkaan, että farkuissa tai likaisissa/rikkinäisissä vaatteissa oltaisiin oltu juhlissa. Siihen aikaan juhlia osattiin arvostaa.

Tänään koulun kevätjuhlissa edessäni istui äiti, jolla farkkujen vyötärö oli niin alhaalla, että punaiset satiinipöksyt näkyivät oikein reippaasti. Ei voi olla kyse kiireestä pukeutua asiallisesti.

Vierailija
7/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Joku sanoi että yleensä pukeutumista vaativat juhlat järjestetään viikonloppuna. Noinko pukeutuisit huonommin esim. keskelle viikkoa osuville 50-vuotisjuhlille tai hautajaisiin?)

Kyse taisi olla päiväkodin kevätjuhlista, jotka ainakin meillä järjestetään iltapäivällä samassa yhteydessä, kun vanhemmat noutavat työpäivän jälkeen lapsensa kotiin. Itse en ainakaan mene hautajaisiin samalla tavalla pistäytymään töistä kotiin palatessani.

Yo-juhlat ja muutkin koulujen päättäjäisjuhlat ovat sitten jo eri juttu, sinne odotetaankin jo parempaa pukeutumista ja nehän järjestetäänkin monelle helpompana ajankohtana näin viikonloppuna (vaikka sinnekin parempi tulla työvaatteissa kuin jättää kokonaan tulematta).

Vierailija
8/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työpäivän jälkeen likainen ja hikinen siivoaja, puistotyöntekijä, kokki tms. vaihtaisi työpaidan tilalle puhtaan paidan ja lisäisi koruja.

Vierailija
9/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikin mamma tuli paikalle PUUKENGISSÄ, reisitaskuhousuissa jne.. HUHHUH... Ja meillä alkoi juhlat klo 18, pk sulkee ovensa klo 17, eli siinä on ollut matti ja maija myöhäsilläkin tunti aikaa käydä laittautumassa..

kun meillä ei ole autoa, lapset on kuitenkin klo 17 haettava ja takaisin oltava klo 18 hyvissä ajoin. ehtii siinä just ja just juosta lasten kanssa kotiin 20min matka suuntaansa, käydä pissoilla kotona ja jättää työlaukun vaikkapa kotiin. jos lapset ei kiukkuile vaan juoksee myös kiltisti.

kerran tein niin että jäin siihen pk:n pihalle leikkimään tunniksi lasten kanssa, ei stressin tuntua ja lasten oli kiva osallistua juhlan esitykseen kun ei ollut stressiä että ehtiikö ennen juhlan alkua.

hyvähän se toki niiden on, jotka asuu pk:n vieressä tai ajelevat autolla matkansa.

Vierailija
10/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee hyvin selkeästi ilmi se, mikseivät vanhemmat pukeudu lasten juhliin.

"Mitään lastenjuhlia varten en todellakaan ala laittautua".

Siis lasten juhlia ei arvosteta. Sääli, mutta kyllä lapsetkin sen huomaavat. Onnellisia ne lapset, joiden vanhemmat arvostavat lastensa juhlaa.

Hyvä aloittaja, vaikka kysymyksessä on juhla, on se kuitenkin lasten juhla. Päiväkodissa. Usein ajankohta on myös sellainen (ainkin omien lasten pk:ssa), että tulen juhliin suoraan työpaikalta. Ei minulla ole mahdollisuutta lähteä töistä aikaisin ehtiäkseni kotiin vaihtamaan vaatteita, enkä ala itseäni laittamaan työpaikallakaan "juhlakuntoon".

Ap:llä on varmaan sellainen kiva tilanne, että voi kotona rauhassa laittautua koreaksi lastenjuhlia ajatellen.

Vierailija
11/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun menet aikuisten tasavuotissynttäreille, häiohin, hautajaisiin....?

En minä ole juhlakalu, lapsi tietenkin saa pukea päälleen hienompaa, mutta ei minun tarvitse kerran ei minua juhlita.

Vierailija
12/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee hyvin selkeästi ilmi se, mikseivät vanhemmat pukeudu lasten juhliin.

"Mitään lastenjuhlia varten en todellakaan ala laittautua".

Siis lasten juhlia ei arvosteta. Sääli, mutta kyllä lapsetkin sen huomaavat. Onnellisia ne lapset, joiden vanhemmat arvostavat lastensa juhlaa.

Hyvä aloittaja, vaikka kysymyksessä on juhla, on se kuitenkin lasten juhla. Päiväkodissa. Usein ajankohta on myös sellainen (ainkin omien lasten pk:ssa), että tulen juhliin suoraan työpaikalta. Ei minulla ole mahdollisuutta lähteä töistä aikaisin ehtiäkseni kotiin vaihtamaan vaatteita, enkä ala itseäni laittamaan työpaikallakaan "juhlakuntoon".

Ap:llä on varmaan sellainen kiva tilanne, että voi kotona rauhassa laittautua koreaksi lastenjuhlia ajatellen.

Käy hyvin selkeästi ilmi, ettei kommentoija ole jaksanut lukea kuin ensimmäisen virkkeen.

Vierailija
13/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin hautajaiset ovat usein perjantaisin. Itse olen kolme kertaa ollut hautajaisissa perjantaiaamupäivällä, jolloin olen mennyt töihin, vaihtanut parin tunnin päästä vaatteet, käynyt hautajaisissa, vaihtanut taas työpaikalla työvaatteet. Ja samoin 50-vuotisjuhlissa olen ollut kerran torstaina klo 15, töistä päin. Silloinkin vaihdoin vaatteet työpaikalla. Ja siivoojana olen. Pesin ja meikkasin tuitysti ennen lähtöä.

Päiväkodin juhlat alkavat yleensä 17.30 tai 18, ei meidän lapsia ainakaan niin myöhään sieltä haeta.

Lähdetäänkö 50-vuotisjuhliin tai hautajaisiin suoraan töistä?

Vierailija
14/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman ryhmän tyttö totesi haaveilevaan sävyyn, että "X on niin tyylikäs." Heh.

Vierailija
15/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ihmiset, jotka pyöräilevät töihin esim. toimistoon? Eivätkö peseydy ollenkaan ennen työopäivän alkua?

Kun työpäivän jälkeen likainen ja hikinen siivoaja, puistotyöntekijä, kokki tms. vaihtaisi työpaidan tilalle puhtaan paidan ja lisäisi koruja.

Vierailija
16/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on työpäivän aikana kaksi kymmenen minuutin taukoa.

Siinä ajassa pitää ehtiä käydä vessassa ja syödä jotain. Ei todellakaan ehdi ehostamaan itseään. Ja vaatteita ei voi vaihtaa, koska työnantaja vaatii työvaatteet.

Työpäivän jälkeen on juostava bussiin, joka ei odota minuuttiakaan, että ehtisi päiväkodille juhliin, jotka alkavat tolkuttoman aikaisin.

Jos joku idiootti-asiakas vielä kysyy jotain ennen lähtöä niin tärkeitä minuutteja kuluu - ja ehkä myöhästyy siitä bussista.

Mutta, asiakas on "aina oikeassa" (omasta mielestään) eikä kaupan tädillä ole muuta elämää kuin se työ...

Anteeksi, että olen pilannut monen ihmisen päivän sillä, että tulen työvaatteissa päiväkotiin. Olen pahoillani, mutta bussi ei odota eikä työnantaja jousta.

Vierailija
17/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin hautajaiset ovat usein perjantaisin. Itse olen kolme kertaa ollut hautajaisissa perjantaiaamupäivällä, jolloin olen mennyt töihin, vaihtanut parin tunnin päästä vaatteet, käynyt hautajaisissa, vaihtanut taas työpaikalla työvaatteet. Ja samoin 50-vuotisjuhlissa olen ollut kerran torstaina klo 15, töistä päin. Silloinkin vaihdoin vaatteet työpaikalla. Ja siivoojana olen. Pesin ja meikkasin tuitysti ennen lähtöä.

Päiväkodin juhlat alkavat yleensä 17.30 tai 18, ei meidän lapsia ainakaan niin myöhään sieltä haeta.

Lähdetäänkö 50-vuotisjuhliin tai hautajaisiin suoraan töistä?

Aamupäivällä raksalle, siitä välillä hautajaisiin (hikiselle kropalle vaihdetaan juhlavaatteet ja menoksi) ja siitä takaisin työn touhuun. Vaikka sinulle (ja minullekin) se onnistuu, ymmärrän, että kaikille ei. Aika moni joutuu ottamaan esim. Hautajaisten vuoksi vapaapäivän.

Ja kuten tässä ketjussa on moneen kertaan todettu, monessa päiväkodissa juhlat on heti pk-päivän päätteeksi. Vanhempien ei edes oleteta käyvän välillä kotona, vaan juhla pidetään samalla, kun lapset haetaan hoidosta. Meillä alkoi juhla klo 16, näin on ollut aiempinakin vuosina eri päiväkodissakin. Mutta jos teillä on eri tavalla, niin sitten varmaan kaikilla muillakin...

Vierailija
18/64 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ihmiset, jotka pyöräilevät töihin esim. toimistoon? Eivätkö peseydy ollenkaan ennen työopäivän alkua?

Eihän tässä ollut kyse mistään toimistotyöntekijästä, vaan jostain ruumiillista työtä tekevästä. Monella rakennustyömaalla esimerkiksi ei ole suihkuja tms,

Ja miten se töihin pyöräilevä? Hän tulee töistä pyöräilyvaatteissa päiväkodille, miten saa itselleen vaatimasi juhlavaatteet?

Vierailija
19/64 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukeutumaan juhliin, meillä ne ainakin alkavat tosi aikaisin. Olin ennen itsekin tarkka lasten juhlista, leninki päällä ja miehellä puku. Mutta nyt koulujen juhlissa olen ollut farkuissakin.

että olen ottanut juhlavammat vaatteet mukaan töihin, vaihtanut töissä suoraan ne juhlavaatteet päälle ja ehostanut "työnaamaa" vähän. Toki ymmärrän että kaikilla ei ole esim. työvaatteita ja sitä myöten työpaikalla pukukoppia, mutta kyllähän työpaikalta ainakin vessa löytyy jossa voisi vaihtaa vaatetta.

Tai ottaa edes niiden farkkujen seuraksi jonkun juhlavamman paidan ja sellaisia asusteita, jotka tekevät vaatteista vähän paremman näköiset.

Pikkujuttuja.

Vierailija
20/64 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä