Jos tulee kutsu lapsettomiin häihin niin on helvetin noloa
soitella kutsujalle ja kysellä, josko jannica-jessica kuitenkin voisi tulla juhlaan.
Ihmisillä ei ole kyllä mitään käytöstapoja!
Kommentit (23)
jolloin minusta on äärettömän noloa, että kutsuja alkaa tenttaamaan minua että siksikö ei tulla, kun ei ole lapsia kutsuttu. Ei minun tarvitse syitä kertoa, jos en juhliinsa mene.
normaaleihin käytöstapoihin kuuluu antaa joku selitys, miksei kutsu kelpaa. Totuutta ei tietysti ole pakko kertoa, ellei kehtaa.
jolloin minusta on äärettömän noloa, että kutsuja alkaa tenttaamaan minua että siksikö ei tulla, kun ei ole lapsia kutsuttu. Ei minun tarvitse syitä kertoa, jos en juhliinsa mene.
normaaleihin käytöstapoihin kuuluu antaa joku selitys, miksei kutsu kelpaa. Totuutta ei tietysti ole pakko kertoa, ellei kehtaa.
kamalaa ruveta inttämään, että kerro nyt miksi. Ei se kertomisesta parane.
tuli kutsu lapsettomiin häihin viime kesänä, kolme alle 5 vuotiasta lasta meillä. Jos olisi ollut samassa kaupungissa, niin ehkä olisi onnistunut tuo meno. Mun vanhemmat ja sisarukseni ainoat, jotka meidän lapsia hoitaneet ja olivat kaikki menossa samoihin häihin, eli ei vaan saatu lastenvahtia koko viikonlopuksi. Morsian ei voinut tätä käsittää, vaan suuttui eikä olla siis noiden häiden jälkeen pidetty yhteyttä. Harmi sinänsä. Itse kyllä kerroin totuudenmukaisesti että emme saa lastenvahtia muutaman viikon varoitusajalla vieraaseen kaupunkiin.
kutsuuko häihinsä vain aikuisia vai kokonaisia perheitä ja täysin oma valinta osallistuuko juhliin jos vain aikuiset on kutsuttu. Harvemminhan järjestetään sellaisia häitä joihin vain lapsia kutsutaan eikä aikuisia ollenkaan, joten jokainen joka saa kutsun häihin pitäis ainakin olla kiitolline että on kutsuttu, eikös vaan?
Valitettavasti emme nyt päästä mukaan juhliin. Hyvää hääpäivää kuitenkin. Jos sitten kysytään miksi, kerron että ei saada lapsenvahtia. Näin helpooa.
Jos morsian tästä loukkaantuu, niin voi voi. Elämä on. Kaikilla ei ole mahdollista saada lapsenvahtia.
Toki mentäisiin jos olisi lapsenvahti, mutta se ei aina onnistu. Monesti samat kummit ja kaimat menossa samoihin häihin....
Näitä on nykyään alkanut olla yhä enemmän. Soitan ja kiitän kutsusta ja sanon että emme ikävä kyllä pääse tulemaan. Minusta häät jos mitkä ovat perhejuhla, enkä ala järjestelemään kolmen lapsen hoitoa lapsettomien häiden takia. Luulisi hääparin ymmärtävän, että kaikilla ei ole hoitopaikkaa lapsille. Pari poikkeusta olemme tehneet kun kyseessä on ollut lähisukulaisten häät, silloin meistä jompikumpi on pikaisesti käynyt paikalla.
Miksi ette halua lapsia häihinne, olisi mukava tietää?
soitella kutsujalle ja kysellä, josko jannica-jessica kuitenkin voisi tulla juhlaan.
Ihmisillä ei ole kyllä mitään käytöstapoja!
jos kutsussa ei ole selkeästi ilmaistu, että kyse on lapsettomista häistä, vaan on olemassa jokin tulkinnanvara, niin ehkä jotkut sitten ajattelevat vielä varmistaa - etteivät "turhaan" jää pois juhlasta, joka ei olisi ollutkaan lapseton tapahtuma. Kannattaa ehkä merkitä kutsuun riittävän selkeästi, että "juhlimme aikuisten kesken" tms, koska varmasti myös sille kysyjälle on kauhean kiusallista soittaa ja varmistaa asia, varsinkin silloin, jos kutsuja joutuu sanomaan, että valitettavasti nyt tällä kertaa kutsuimme vaan aikuiset.
Mutta onko tuo nyt niin vakavaa? Jos joku soittaa ja kysyy, koskeeko kutsu lapsiakin, niin vastaa sitten vaan kyllä tai ei.
Vaikka moni ehkä jää sitten vaan varmuuden vuoksi pois, kun ei kehtaa soittaa ja kysellä. Itsekin ehkä tekisin niin, kun ei tuon tärkeämmästä asiasta kuitenkaan ole kysymys.
niihin häihin yritetään myös lisäaikuisia! Meillä oli tosi tosi pienet häät ja vieraslista mietitty tarkkaan. Yksin kutsuttu kaveri (jolla ei edes ollut poikaystävää) soitti perään ja kysyi, että "mitenkäs on, haluatko että mulla on tylsät häät vai hauskat häät? Kutsu on vaan yhdelle ja kovin mielelläni ottaisin myös kuskin mukaan, kai se sopii?"
(kotiinsa häneltä oli hääpaikalta matkaa noin 20 kilsaa).
koska pelkäsi, että he pilaavat seremonian kirkossa. Toinen syy oli se, että halusivat ihmisten juhlivat illalla railakkaasti. Lapsellisethan lähtevät hyvissä ajoissa kotiin nukkumaan.
Minusta lapset kuuluvat perhejuhliin ja häihin. Jos mun lapsi ei ole tervetullut, niin en itsekään koe olevani.
Näitä on nykyään alkanut olla yhä enemmän. Soitan ja kiitän kutsusta ja sanon että emme ikävä kyllä pääse tulemaan. Minusta häät jos mitkä ovat perhejuhla, enkä ala järjestelemään kolmen lapsen hoitoa lapsettomien häiden takia. Luulisi hääparin ymmärtävän, että kaikilla ei ole hoitopaikkaa lapsille. Pari poikkeusta olemme tehneet kun kyseessä on ollut lähisukulaisten häät, silloin meistä jompikumpi on pikaisesti käynyt paikalla.
Miksi ette halua lapsia häihinne, olisi mukava tietää?
me emme halunneet vauvoja/taaperoita häihin siksi, että kirkossa kiljuvat tai juoksentelevat muksut ovat sietämättömiä. Näitä on nähty ihan tarpeeksi muiden häissä.
Lisäksi emme halunneet järjestää lapsille mitään erikoista ohjelmaa tai leikkinurkkausta - tilaisuus oli ravintolassa.
Meillä oli ihan pienimuotoiset, aikuisten ihmisten häät.
Voi herranjumala mitä avuttomuutta!
t. yh
Ihmisillä ei ole lastenvahteja? Voi herranjumala mitä avuttomuutta!
t. yh
ei välttämättä ole esimerkiksi juuri sille hääpäivälle. Tai sitten lastenvahteja kyllä on, mutta jos häät ovat jossain toisella paikkakunnalla tai korvessa (kuten usein ovat!) ja vaatisivat yöpymistä, voi asia olla hankalampi. Tai sitten lastenvahteja on, mutta ei kehtaa vaivata heitä kovin usein. Eikä niitä harvoja kertoja kun saa vaikka 2-3 lasta hoitoon pitkäksi aikaa (tai jopa yöksi!) haluaisi "tuhlata" joihinkin häihin.
Kyllä mekin saamme lapsen hoitoon tarvittaessa, mutta häät kestävät usein koko päivän ja illan, ja en oikeasti viitsisi vaivata kavereitani sellaisen asian takia. Eri asia, jos olisi vaikka tilanne, että pitäisi mennä sairaalaan tai synnyttämään tms. Mutta jotkut "kaverin häät toisella paikkakunnalla" ei tunnu ihan riittävän isolta asialta, valitettavasti.
että häät on perhejuhla, ja niihin kuuluu lapset mukaan. Mutta kun se nyt vaan on niin, että se on juhlien järjestäjä joka päättää millaiset juhlat on kyseessä.
Meidän häät ei ollut mikään "perhejuhla", emme menneet naimisiin kirkossa, ja hääjuhla oli nimenomaan aikuisille tarkoitettu. Kaikki onneksi ymmärsivät juhlan luonteen, ja juhliin tuli vain kutsutut henkilöt, vaikkei kutsussa erikseen ollut lapsikieltoa. Minusta ihmisillä pitää olla sen verran ymmärrystä, että jos kutsu on lähetetty Matti ja Maija Meikäläiselle, niin silloin juhliin tulee vaan Matti ja Maija eikä heidän lapsensa.
Itse käyn sekä lapsettomissa että "perhe" häissä, enkä näe siinä mitään ongelmaa, ihan kutsun mukaan mennään. Jos en pääse paikalle syystä tai toisesta, en ala selittelemään syitä.
Miksi tästä asiasta on tehty näin hankalaa?
Kyllähän he vähän häiriöksi voi ollakin, siinä peräänkuulutan kyllä vanhempien vastuuta. Ei ole ollenkaan vaikeaa saada lapsetkin viihtymään kirkossa, jotain syötävää voi ottaa mukaan, kirjoja, ihan pienelle jonkin räpläyslelun. Ja ihan pienestä pitää opettaa miten eri tilaisuuksissa käyttäydytään. Ja pienten kanssa kannattaa aina mennä oven lähelle, että voi tarvittaessa poistua paikalta. Juhlapaikallahan lapset kyllä yleensä viihtyvät ja voivat mennä uloskin ja onhan siellä yleensä kavereita.
Meillä ei tosiaan ole lastenvahteja, joten ei mennä lapsettomiin tilaisuuksiin. Meillä on yksi lastenvahti, jota voimme käyttää ja sen säästämme vuotuiseen kahdenkeskiseen pieneen lomareissuumme.
Ei siinä mitään, kukin pitää juhlat omalla tyylillään, mutta pitää ymmärtää sitten se, että osa kutsuista ei tule.
Kahdet häät, joissa molemmissa oli kutsussa vain minun ja puolisoni nimet. Meille on tulossa myös kaveriporukkamme ensimmäinen lapsi, la n. Kuukausi ennen kumpaakin häitä. En ymmärrä mitä noloa oli tarkistaa ovatko nämä nyt ne lapsettomat häät vai syntymätön lapsi oli hankala kirjoittaa kutsuun kun emme kuitenkaan vielä ole perhe ja voihan olla, että ensimmäisiin häihin ei ehdikkään syntyä.
Mutta meillä päin kutsutaankin hyviä ystäviä häihin, niin ei ollut noloa kummallekaan osapuolelle tarkistella miten asia todellisuudessa on :)
yh saa aina tarvittaessa lapsenvahdin? Kun en ole yh, niin kiinnostaa onko olemassa joku yleinen lastenvahtipankki, josta vahteja vain otetaan koska tahansa ja kuinka pitkäksi aikaa tahansa.
Meillä tilanne se, että sukulaiset asuvat 100km-500km päässä, ja ne lähimpänä asuvat lähes 80v. MLL tms. hoitajia ei saa parin viikon varoitusajalla eikä ainakaan kokonaiseksi viikonlopuksi.
kyllä tosi noloa kysellä, saako lapsi tulla, jos kutsussa selkeästi käy ilmi, että kyseessä on aikuisten juhla. Ei tulisi mieleenkään alkaa kinuta kutsua omalle taaperolle johonkin aikuisten ryyppyjuhlaan.
Kohteliasta olisikin vain ilmoittaa, ettei perhe pääse paikalle ja se siitä. Siis jos vanhemmat eivät saa hoitajaa tai heillä on jokin periaatteelinen syy vastustaa aikuisten keskistä juhlimista.
Turha näistä lapsettomista/lapsellisista bileistä nyt on sen suurempaa numeroa tehdä.
Kirjaimellisesti tulkiten se ei kai sovi. Hänellähän on lapsi mukana.