Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LAHTI, millainen paikka asua?

Vierailija
29.05.2012 |

otan ilolla kaiken tiedon vastaan, mikä alue sopii lapsiperheelle? aluksi ehkä vuokralle, sitten omaan taloon:) kiitos.

ja vielä: onko työllisyystilanne hyvä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse asunut koko lapsuuden Lahdessa. Lahdessa ei julkinen liikenne todellakaan toimi, mutta kaikki on niin lähellä, että joka paikkaan kävelee tai pääsee bussilla. En tosin voi ymmärtää tätä Helsingin kulttuuria, jossa pitää ottaa joku kulkuväline, välille keskusta-Töölö...

Autollakin pääsee. Aamulla ainakin Renkomäen suunnasta keskustaan on pieni ruuhka seitsemän korvilla (kestää ehkä vartin Se matka :D ja ruuhka)

Yhteiskoulua suosittelen, mutta itse kävin ala-asteen pienessä koulussa, jota ei tosiaan enää ole ja ylä-asteen todella huono maineisessa koulussa, mutta pärjäsin silti ihan hyvin lukiossa Lykissä.

Lahdessa on hyvin metsää ja lenkki mahdollisuuksia, hyviä urheiluseuroja sekä harrastuksia lapsille.

Palveluita on todellakin muuallakin kuin Launeella. Keskusta käy jatkuvasti läpi mullistuksia. Isot kaupat toki ovat syrjemmässä, mutta missä eivät olisi?

Radon voi olla tietty riski, kun harjuisassa paikassa ollaan.

Lahti on pieni symppis paikka. Itse tosin viihdyn paremmin Helsingissä, koska Lahti on vähän sellainen keskiluokkainen, mikä käy pidemmän päälle tylsäksi. :)

Vierailija
22/37 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse asunut koko lapsuuden Lahdessa. Lahdessa ei julkinen liikenne todellakaan toimi, mutta kaikki on niin lähellä, että joka paikkaan kävelee tai pääsee bussilla. En tosin voi ymmärtää tätä Helsingin kulttuuria, jossa pitää ottaa joku kulkuväline, välille keskusta-Töölö...

Autollakin pääsee. Aamulla ainakin Renkomäen suunnasta keskustaan on pieni ruuhka seitsemän korvilla (kestää ehkä vartin Se matka :D ja ruuhka)

Yhteiskoulua suosittelen, mutta itse kävin ala-asteen pienessä koulussa, jota ei tosiaan enää ole ja ylä-asteen todella huono maineisessa koulussa, mutta pärjäsin silti ihan hyvin lukiossa Lykissä.

Lahdessa on hyvin metsää ja lenkki mahdollisuuksia, hyviä urheiluseuroja sekä harrastuksia lapsille.

Palveluita on todellakin muuallakin kuin Launeella. Keskusta käy jatkuvasti läpi mullistuksia. Isot kaupat toki ovat syrjemmässä, mutta missä eivät olisi?

Radon voi olla tietty riski, kun harjuisassa paikassa ollaan.

Lahti on pieni symppis paikka. Itse tosin viihdyn paremmin Helsingissä, koska Lahti on vähän sellainen keskiluokkainen, mikä käy pidemmän päälle tylsäksi. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt ja asunut pari vuotta Lahdessa. Useampi sukulainen töissä siellä. Kellään ei ole ollut mitään valittamista. Ahtialaa tai Liipolaa en suosittelisi asuinalueeksi. Ehkä jotakin Salpausselän koulun suunnasta? Yhteiskoulu hyväksi todettu.

Vierailija
24/37 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, karisma ei kylläkään ole "uusi alue" vaan ihan vaan suht uuden kauppakeskuksen nimi. Taitaa ola ahtialaa tuo alue missä kauppakeskus karisma sijaitsee. Ja siis EN sano mitenkään vittuillakseni, kunhan korjasin vaan. Kiva että olet täällä viihtynyt :) itse olen asunut lahdessa nyt 7 vuotta ja ikinä en muuttaisi pois. Keskustaa rempataan ja se kyllä vähän kyrpii mutta elämä on.

Vierailija
25/37 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahti on niin pieni paikka että joka paikkaan pääsee vaikka kävellen. Iso miinus on yliopiston puute. Toriparkkia, kauppakeskuksia ym rakennetaan vaikka liian iso osa ihmisistä on työttöminä. Lahjakkaille ja motivoituneille lapsille löytyy hyviä harrastusmahdollisuuksia (konservatorio, urheiluseurat ym)

Lahden yhteiskoulu on yksityiskoulu ja sinne haetaan viidenneltä kuudennelle, keskiarvon pitää käsittäkseni olla kiitettävä.

Tiirismaalla on englanninkieliset luokat eskarista alkaen. Länsiharjun ala-asteella on tai sinne on tulossa lumaluokat (matemaattis-luonnontieteellinen) kolmoselta alkaen, siellä on oma kasvihuone ym - se on ympäristöpainotteinen koulu. Siellä voi valita myös pitkän ranskan kolmoselta alkaen ja vapaaehtoisen pitkän englannin neloselta alkaen.

Salpausselän yläasteella on liikuntaluokat ja Tiirismaalla engl.kielinen opetus ja musiikkiluokat. 

Asuminen on edullista verrattuna esim pk-seutuun ja täältä todella moni käy töissä esim Helsingissä.

Laune/Asemantausta on perheelle sopiva alue perhepuiston ja päivittäispalveluiden vuoksi mutta en tiedä millainen vuokra-asuntotilanne on. 

Lahdessa on myös ruotsinkielinen perusopetus.

Perusasiat ovat kohdallaan. Ei minun loppuelämäni kaupunki mutta voin sanoa että lapsille on löytynyt enemmän mahdollisuuksia kuin ehtivät käyttää. Itsestä se vaan on kiinni. 

Päivähoitotilanne kunnallisella puolella on todella tiukka mutta yksityinenkin on olemassa ja todella hyviä vaihtoehtoja löytyy siltäkin saralta. Meilläkin nuorin lapsi yksityisellä.

Vierailija
26/37 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2012 klo 12:13"]

kyselee eräs toinenkin joka ehkä muuttamassa..

[/quote]vuorohoitoa taitaa olla Kaarikadun päiväkodissa ja iltahoitoa Launeen päiväkodissa ja jossain muualla mutta huomioi jonot. Tulijoita on enemmän  kuin paikkoja. Ks. Lahen kaupungin sivuilta.

Ja se on tosiaan Lahen ilman d-kirjainta. Näin täällä päin puhutaan. 

Vierailija
27/37 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hyvä teatteri (kaksikin hyvää, itse asiassa)

hyviä kouluja

paljon urheiluharrastusmahdollisuuksia

paljon tapahtumia (messuja ja urheilutapahtumia)

paljon luontoa

yllättävän hyviä ravintoloita (Pulcinella, Taivaanranta, Teerenpeli, Roux, kiinalaiset ja se uusi nepalilainen)

iso elokuvateatteri

kaunis historiallinen museo

Sibeliustalo ja Lahden kaupunginorkesteri + monta erilaista keikkaa ja konserttia jota Sibeliustalossa järjestetään

hyviä uimahalleja

Ja mitä vielä? Ei niin kallista asua, kuin Helsingissä. En kyllä itse kävelisi esim. Ahtialasta tai Karjusaaresta keskustaan, että autoa tai bussia tarvitsee kyllä täälläkin. Kuukausikortti bussiin maksaa 55e. 

Vierailija
28/37 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän Lahdessa viidestä kuukaudesta seitsemään joka vuosi nyt kun pikkusiskoni muutti sinne opiskelupaikan perässä.

Kohtuuhintaisia ja kauniita seutuja täynnä, kaikki lähellä, täällä on mainittukin hyvin. Ainoa miinus on öiset huutelut ja ihme nistiporukkaa löytyy joka puolelta. Tulee pimeällä väkisinkin turvaton olo. En suosittelisi yöeläjälle - mutta tuskin lapsiperhe kauheasti hilluu ulkona pikkutunneilla.

Vierailija
29/37 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2012 klo 12:13"]

kyselee eräs toinenkin joka ehkä muuttamassa..

[/quote]vuorohoitoa taitaa olla Kaarikadun päiväkodissa ja iltahoitoa Launeen päiväkodissa ja jossain muualla mutta huomioi jonot. Tulijoita on enemmän  kuin paikkoja. Ks. Lahen kaupungin sivuilta.

Ja se on tosiaan Lahen ilman d-kirjainta. Näin täällä päin puhutaan. 

[/quote]

Paavolan päiväkoti on vuoropäiväkoti. Kanervan päiväkodissa on iltahoitoa muistaakseni. Uusia päiväkoteja on rakentumassa Metsäkankaalle ja Riihelään.

Vierailija
30/37 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Lahdessakin on paljon alueita, joissa EI nistejä ja huutelijoita näy. Monta kertaa olen kotiutunut illanvietosta yömyöhään ja ketään ei ole tullut vastaan. 

Vierailija
31/37 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 16:59"]

Kyllä Lahdessakin on paljon alueita, joissa EI nistejä ja huutelijoita näy. Monta kertaa olen kotiutunut illanvietosta yömyöhään ja ketään ei ole tullut vastaan. 

[/quote]

Hiljainen kaupunki tämä kyllä on. En tajua missä kaikki ne 100 000 ihmistä ovat.

Vierailija
32/37 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään asua täällä. Pieni kaupunki, mutta paljon mahdollisuuksia liikuntaan, kulttuuriin, ravintolaelämään, koulutukseen. Työpaikat valitettavan vähissä ja osa kouluista heikossa kunnossa, mutta uusia rakennetaan ja vanhoja remontoidaan. Terveyspalvelut aika ruuhkaiset, mutta yksityisellä puolella onnistuu hyvin. Mukavia ihmisiä, kun aluksi tutustuu. Liikenteessä vilkun käyttämättä jättäminen tavallista, ja kaistanvaihdossa tilaa ei todellakaan anneta. Nämä välillä korpeavat ;)

Vierailija
33/37 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäsiittosia ja töissä pidetää vaan ketkä on sukua.

Vierailija
34/37 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus huippukireää ja nousee koko ajan.Terveydenhuolto perseestä.Poliitikot alle arvostelun.Jos olet töihin tulossa muuta Hollolaan missä kaikki toimii ja käteen jää tilistä enemmän.

Vierailija
35/37 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy kaukana kirjoitti:

Verotus huippukireää ja nousee koko ajan.Terveydenhuolto perseestä.Poliitikot alle arvostelun.Jos olet töihin tulossa muuta Hollolaan missä kaikki toimii ja käteen jää tilistä enemmän.

Mitä te hollolalaiset tuutte aina näihin Lahti ketjuihin ulisemaan? :D taidatte vaan olla kateellisia kun teillä ei siellä tuppukylässä ole muuta kuin Prisma, mäkkäri ja matkakeidas 😆

Vierailija
36/37 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysy kaukana kirjoitti:

Mitä te hollolalaiset tuutte aina näihin Lahti ketjuihin ulisemaan? :D taidatte vaan olla kateellisia kun teillä ei siellä tuppukylässä ole muuta kuin Prisma, mäkkäri ja matkakeidas 😆

Mäkkärikin lopetti ja siirtyi Lahteen...🙂

Vierailija
37/37 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy kaukana kirjoitti:

Mäkkärikin lopetti ja siirtyi Lahteen...🙂

Lahessa on aina ollut mäkkäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme