Onko kinkkukiusaus suomalaisten juhlaruokaa?
Täällä toisessa ketjussa joku pyytää kommentteja poikansa yo-juhlan menysta. Yhtenä ruokana on ......kinkkukiusaus!
Laitoin kommentin, jossa ehdotin kiusauksen pois jättämistä, koska kiusaus ei todella ole mielestäni juhliin sopivaa ruokaa.
Enemmistön kommentit kuitenkin puolsivat kiusausta. Olenko todella ainoa, joka ihmettelee kiusausta juhlapöydässä?
Kommentit (39)
Sen sijaan Janssonin kiusaus bileiden yöruokana on ok.
Silkkaa koiranruokaa.
[
Kiusaukset on mahdollista valmistaa kotona ja lämmittää maun kärsimättä. Sen takia niitä tehdään ja tarjotaan. Juhlatarjoilussa juhlavuus tulee sitten niistä muista ruoista, kiusaus on tarkoitettu täyttämään pidemmältä tulleiden vatsat.
Ei se mitään rakettitiedettä ole!
[/quote]
Samaa mieltä. Kinkkukiusaus on ihan ok. Näissä tarjoilussa pitää olla realistinen. Itse en ainakaan ehtisi/jaksaisi/osaisi ihan mitä vaan valmistaa.
Sen sijaan Janssonin kiusaus bileiden yöruokana on ok.
Silkkaa koiranruokaa.
hau ja vuf.
Ei kyllä kävisi mielen vieressäkään laittaa juhlapöytään arkiruokaa.
Meillä ei suvun yo-juhlissa ole tarjottu koskaan varsinaista lämmintä ruokaa vaikka pitkän matkan päästä onkin kuljettu juhlimaan: kunnon buffet pitää kylläisenä.
Siihen kuuluu mm. ruokaisat salaatit kanalla, kalalla jne., lämpimät cocktailpyörykät, graavikalat, suolalihat, omatekoiset sämpylät, rieskat jne. ja lisäksi tietysti makeat.
Minä teen kinkkukiusauksesta juhlaruokaa paistamalla ja pilkkomalla kinkun, pilkkomalla perunat ja sipulit ja käyttämällä kunnon kermaa. Ainoa huono puoli siinä on se, että se maistuu ihmisille liian hyvin, eli sitä menee paljon. Toki pöydässä on muutakin tarjolla, kuten monet salaatit, leivät, itsetehdyt levitteet, marinoidut sienet, kalat yms.
Muita hyviä tarjottavia juhliin ovat esim. savuporokiusaus, erilaiset risotot, keitot ja padat. Minun juhlapöydästäni ei ole kukaan lähtenyt nälkäisenä ja joskus on tosiaan kinkkukiusaustakin ollut.
Ei kyllä kävisi mielen vieressäkään laittaa juhlapöytään arkiruokaa.
Meillä ei suvun yo-juhlissa ole tarjottu koskaan varsinaista lämmintä ruokaa vaikka pitkän matkan päästä onkin kuljettu juhlimaan: kunnon buffet pitää kylläisenä.
Siihen kuuluu mm. ruokaisat salaatit kanalla, kalalla jne., lämpimät cocktailpyörykät, graavikalat, suolalihat, omatekoiset sämpylät, rieskat jne. ja lisäksi tietysti makeat.
eikä mahiksia/halua organisoida sen seitsemää sorttia suolaistakin. Vaatii aikamoiset säilytystilat ja tarjoilutilat, jos aikoo laittaa pystyyn kymmenien ihmisten ateriatarpeiksi salaatteja, kaloja, sämpylöitä jne.
Pääruoka on varmaan aika tyypillistä tarjota juuri tuollaisella periaatteella, että tehdään iso satsi jotain maittavaa perusruokaa juurikin vatsan täytteeksi, ja varsinaisesta juhlapöydästä saa sitten pääasiassa makeita ja juhlavia tarjoiluja. Jos nimittäin ei ole usean hengen keittiöhenkilökuntaa ja haluaa myös itse tehdä jotain muuta kuin pyöriä pöydän antimien järjestelyhommissa.
Jos vieraina on paljon nuorisoa ja esim. lapsiperheitä, kiusaus maistuu kaikille!
Se on myös merkki siitä, että on rennot juhlat eikä mitään pönötystä!
Mieluummin syön kinkkukiusausta kuin hanhenmaksapalleroita!
Jos ruoka on juhlavaa, ei silti tarvi pönöttää. Arkiruoka nyt ei vaan sovi juhlatilaisuuteen.
valmistat kinkkukiusauksen miten tahansa se on edelleen kinkkukiusausta. Kiusaukset ovat suurkeittiötyyppistä ruokaa arkipäivään.
Käynti kirjaston keittokirjaosastolla voisi avartaa näkemystä ruoanlaitosta kinkkukiusauksesta astetta tai paria juhlavampiin tarjottaviin. Erilaisia juhlakirjojakin on olemassa joissa on suunniteltu valmiita menuita erilaisiin juhlatilaisuuksiin.
Minä teen kinkkukiusauksesta juhlaruokaa paistamalla ja pilkkomalla kinkun, pilkkomalla perunat ja sipulit ja käyttämällä kunnon kermaa. Ainoa huono puoli siinä on se, että se maistuu ihmisille liian hyvin, eli sitä menee paljon. Toki pöydässä on muutakin tarjolla, kuten monet salaatit, leivät, itsetehdyt levitteet, marinoidut sienet, kalat yms.
Muita hyviä tarjottavia juhliin ovat esim. savuporokiusaus, erilaiset risotot, keitot ja padat. Minun juhlapöydästäni ei ole kukaan lähtenyt nälkäisenä ja joskus on tosiaan kinkkukiusaustakin ollut.
Enpä usko, että sinä sinne mitään kommentoit.
Tyypillinen av-mamma. Ketjuhai, lukutaitoa ei nimeksikään.
valmistat kinkkukiusauksen miten tahansa se on edelleen kinkkukiusausta. Kiusaukset ovat suurkeittiötyyppistä ruokaa arkipäivään.
Käynti kirjaston keittokirjaosastolla voisi avartaa näkemystä ruoanlaitosta kinkkukiusauksesta astetta tai paria juhlavampiin tarjottaviin. Erilaisia juhlakirjojakin on olemassa joissa on suunniteltu valmiita menuita erilaisiin juhlatilaisuuksiin.
Ihan jo Maku-lehden sivuilta saa juhliin tarkoitettuja menuja resepteineen. Meillä juhlia halutaan nimenomaan juhlistaa, ei vain mättää kupuun arkiruokaa, "koska sillä saa mahan täyteen".
En myöskään täysin ymmärrä näitä lämmin ruoka-uskovaisia. Mahan saa täyteen kylmälläkin, matkusti sitten 5 tai 500km.
samoin kuin keitot, mutta ei mua haittaa, jos joku haluaa niitä juhlissa tarjota.
Voisko hienommasta juhlamenusta kirjoittavat mainita jonkun konkreetisen esimerkin hienosta juhlatarjottavasta? Sellaisen, jota voisi tarjoilla ylioppilasjuhlissa sanotaanko nyt vaikka 50-henkiselle porukalle, jotka saapuu vähän liukuvasti ja eri aikoihin paikalle.
Mikä olis semmonen ruoka, jota vois valmistaa kerralla ison annoksen kohtuulliseen hintaan, olis helppo säilyttää kylmässä ja lämmittää aina sitä mukaa kun ruokaa menee? Olis kiva tietää.
Itse oon törmännyt paljon keittoihin (liha- tai lohikeitto, savossa mykyrokka) tai karjalanpaistiin ja perunoihin, jota monet pitävät sitäkin arkiruokana. Mikä on teidän mielestä tarpeeksi juhlavaa?
Kaikkihan riippuu tunnelmasta ja kattauksesta.
halpaa, helppo tarjoilla,helppo syödä seisaaltaankin,vie nälän pitkämatkalaisilta ja lisäksi vauvasta vaariin kaikki voivat sitä syödä (sopii hampaattomille)eikä ole tykkäämis ongelmaa.
Varsinaisesti se ei ole juhlaruokaa mutta näistä mainitsemistani syistä sitä aina tarjoillaan joka paikassa.Ei huono idea. Tärkeintähän on että kaikki viihtyvät.
halpaa, helppo tarjoilla,helppo syödä seisaaltaankin,vie nälän pitkämatkalaisilta ja lisäksi vauvasta vaariin kaikki voivat sitä syödä (sopii hampaattomille)eikä ole tykkäämis ongelmaa.
Varsinaisesti se ei ole juhlaruokaa mutta näistä mainitsemistani syistä sitä aina tarjoillaan joka paikassa.Ei huono idea. Tärkeintähän on että kaikki viihtyvät.
Halpa ruoka ja ei-juhlava, joka tekee juhlistasi myös halvat. Luulet, että kaikki pitävät kinkkukiusauksesta, meille se on kouluruokaa, johon kukaan ei halua edes arkena kotona koskea, saati sitten juhlissa.
Täällä toisessa ketjussa joku pyytää kommentteja poikansa yo-juhlan menysta. Yhtenä ruokana on ......kinkkukiusaus!
Laitoin kommentin, jossa ehdotin kiusauksen pois jättämistä, koska kiusaus ei todella ole mielestäni juhliin sopivaa ruokaa.
Enemmistön kommentit kuitenkin puolsivat kiusausta. Olenko todella ainoa, joka ihmettelee kiusausta juhlapöydässä?
Itse en ikinä laittaisi kinkkukiusausta juhliin ja kyllä oma juhlafiilikseni katoaa kun näen noutopöydässä kinkkukiusausta. Ja sitä on nähty aivan liian usein :(
nakit ja perunamuusi on. Ja alas kossulla.
Vaikea sanoa mikä ruokalaji on ns juhlaruokaa, onko sellaisia olemassakaan, mutta hyvää se ainakin on.
Tapoja ja tyylejä on monia...
meillä kinkkukiusaus ei tulisi kuuloonkaan "juhlaruokana" mutta jos on kyse siitä, että pitkän matkan vieraat saavat ennen juhlia lämpimän ruoan, voi se minust olla mitä vain...
mutta itse yo-juhlatilaisudessa en kinkkukiusausta tarjoaisi. Minun mielestäni se on ennemminkin "kesäjuhlaruokaa". Eli vaikka firman kesäjuhlat(vrt pikkujoulut) tai sukujuhlat tms, mutta ei yo-juhlat/ristiäiset ... häät on taas mielestäni eri juttu, jos kyseinen ruoka sopii teemaan..
mutta siltikään en piä kinkkukiusausta millään tavalla juhlallisena.